Annons:
Etikettsex
Läst 4757 ggr
ostman
8/15/13, 2:30 PM

Kan jag smitta?

I lördags hade jag sex med en okänd person (med kondom) I efterhand har jag funderat på om kondomen kan ha spruckit. Det var inget jag märkte eller så men jag grubblar på det.

För nu har jag haft oskyddat sex (med en annan) utan att tala om för den att jag hade sex i lördags med kondom.

Om kondomen sprack i lördags och jag råkade få en könssjukdom då hur snabbt smittar jag då om jag hade oskyddat sex igår?

Annons:
karamell
8/15/13, 2:55 PM
#1

Gå till ungdomsmottagningen eller vårdcentralen och kolla dig istället för att grubbla.

[rumelle]
8/15/13, 3:01 PM
#2

Minimal risk skulle jag tro. Men det är alltid bra att testa sig om man haft flera partners.

Gur4m1
8/15/13, 4:08 PM
#3

Man borde märka om en kondom spruckit  :) Ett lite, litet hål gör ju kådisen värdelös som preventivmedel men skyddar ju fortf rätt mycket från exponering. Så…var kondomen kvar på kuken eller inte när du var färdig?

Du lär ju kunna smitta direkt du blivit smittad själv-beror ju förvisso helt på vilken könssjukdom vi talar om. T.ex herpes- då ska du ju själv ha ett "skov" för att smittas- dvs ha aktiva bölder/vårtor och det kan ske allt från några dagar till flera månader, eller år innan man får sitt första skov (utbrott). Clamydia är nog ganska "pang på, direkt- nu är du smittad". Vet inte hur de fungerar med HIV och andra mer allvarliga sjukdomar. Varför ens ha oskyddat sex om du tror att kondomsexet inte var så safe ändå? :)

Gå och testa dig, sen får du berätta för din andra sexkompis om du blivit smittad. Ansvarslöst och egoistiskt att utsätta andra för sånt där, om ni är överrens om att skydda er. Nu vet jag inte varför du valde att köra oskyddat med den andra personen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ostman
8/15/13, 9:10 PM
#4

Körde oskyddat för att vi alltid gjort det. (min flickvän) Den andra i lördags var ett sbedsteg som hon inte får veta.

ramm5tein_
8/15/13, 9:21 PM
#5

Nu när vi ändå är i ett relationsforum, och där det handlar om att du kan ha blivit smittad och smittat din egen flickvän (för att du varit med någon annan) är du SKYLDIG att berätta det för henne. Väx upp och var en man.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Gur4m1
8/16/13, 5:37 AM
#6

#4  :( Vad hemskt du gjort mot din partner- du vet att du gjort TVÅ felsteg. 1. du var otrogen. 2. Du misstänker at tkondomen var trasig dvs du var oskyddad- ändå hade du sex med din flickvän oskyddad!! Du borde avstått från sex och kollat upp dig först. "jag ha huvudvärk" eller "Kramp i pungen" fungerar  ;)

Jag tycker det är upp till dig att berätta för din partner men mitt råd är att du faktiskt gör det- men räkna med konsekvenserna, att du blir singel. Men det du gjort är frktansvärt fel och elakt. Försök att se det från andra hållet- om du var hon och hon gjort det du gjort- vill du veta? Hoppas du förstår vilken fara du utsätter den du påstår dig att älska (antar att man älskar sin flickvän). O du är sjuk är du skyldig att berätta för henne så gå och kolla upp dig själv, oh tills du vet- ha inge mer oskyddat sex!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Gur4m1
8/16/13, 5:38 AM
#7

se det från detpositiva sidan- blir du singel kan du nuppa runt bäst du vill.. :D Men använd alltid skydd…och känner du att den spricker- byt ut den!!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Roamer
8/16/13, 9:22 AM
#8

Tar lite olika tid innan du kan få ett klart svar, men smitta kan du göra dagen efter i  princip i de flesta fall och när det gäller HIV så är det som mest smittsamt runt första halvåret. Dock tar det 3 månader innan du kan få ett klart svar om du blivit smittad, och många sjukdomar smittar även vid enbart oralsex så tips från coachen är att inte ligga runt när du har förhållande.Så de tankarna du har är ett rätt milt straff för det du gjorde. Det kostar på och tär själen till intet. DONT DO IT!

ChristineL
8/16/13, 10:32 AM
#9

Du måste berätta för din tjej vad du har gjort! Hur kan du leva med vetskapen om att du kan ha smittat henne?!

Denna kommentar har tagits bort.
ostman
8/16/13, 1:01 PM
#11

Fick tid imorse för att testa mig för diverse. Inget som såg konstigt ut sådär direkt men får ju svar sen.

men sen tror jag väl egentligen inte att kondomen sprack. Borde väl märkts som sagt, men ville vara helt säker. Nej inget oskyddat tills alla svar kommit nu.

andersson..
8/16/13, 1:16 PM
#12

#10 Sådär säger man inte tycker jag! Vi ska inte hoppas att ts fått en sjukdom även om det såklart var väldigt dumt av honom att vara otrogen!

viktoria91
8/16/13, 1:46 PM
#13

#12 Åsikterna är som baken, delad. Han får ta konsekvensernamn av sitt felaktiga handlande.

Annons:
andersson..
8/16/13, 2:19 PM
#14

#13 Ja han får såklart ta konsekvenserna och jag tycker ju också att handlandet är fel, jag sa inget annat men tycker det är fel av dig att hoppas på att han fått en sjukdom för det för sådant önskar man ju inte någon att få.

Denna kommentar har tagits bort.
[Yllhilda]
8/16/13, 3:42 PM
#16

Snälla nån, att önska andra olycka är ju att spela jante-lagen rätt i händerna.

TS, det bästa vore att berätta för din flickvän så hon själv får chansen att antingen fortsätta vara med dig(om det är vad du önskar) eller göra pinan kort för båda. Det vore helt klart värre om du inget sa och hon senare fick veta det från någon utomstående, för då är det definitivt kört. Varför gjorde du det ens?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
PennyScarlett
8/17/13, 10:02 AM
#19

Vadå hoppas att han blivit smittad??? Det är som att säga att en tjej får skylla sig själv för att ha blivit våldtagen eftersom hon klädde sig utmanande??

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Aniara4
8/17/13, 1:02 PM
#20

Jag blir fundersam utifrån ett helt annat perspektiv.

1) Du är otrogen med en okänd person. Lite oklart vad du tänker om detta eftersom det egentligen inte är fokus för tråden.

2) Sen börjar du grubbla över om kondomen kan ha gått sönder, trots att det inte verkar finnas någonting som egentligen tyder på att den skulle gjort det. Du blir upptagen av funderingar på om den kan ha gått sönder utan att du märkt det och om du i så fall kan ha fått en könssjukdom.

Fundera lite på hur du förhåller dig till sex och relationer och om det verkligen är risken för könssjukdomar som är kärnan i ditt problem.

Annons:
ostman
8/17/13, 3:18 PM
#21

#20 ja det var bara risken med sjukdomar trots kondom jag frågade om råd angående i denna tråd. Att jag gjort fel vet jag ju redan och behöver inte 10 st som påpekar hur hemskt det är osv. har läst massor om trådar om otrohet och vad folk här tycker om det så frågan gällde inte det. Men nu har jag som sagt varit och testat mig så sen får vi se.

Honestyisdead
8/17/13, 3:27 PM
#22

Får en klump i magen när jag läser om hur lite folk tänker ibland. Att riskera att ha smittat sin partner för att man inte kunnat hålla könet i styr och efter det haft oskyddat med partnern…

Jag hoppas innerligt att hon inte fått något av dig!
Fyför att bli smittad av den man ska kunna lita på mest. Och jag hoppas innerligt att du talar om för henne vad du har gjort.

[Devya]
8/18/13, 12:59 PM
#23

Nu ville ju inte ts ha några råd om huruvida han skulle berätta om otroheten för sin flickvän eller ej.

Men om han har någon könssjukdom så måste sanningen definitivt komma fram så snabbt som möjligt så att hans flickvän kan få medicinering.

Sen finns det könssjukdomar som man kan få trots att man skyddar sig. Jag hoppas att ts är medveten om det.

Honestyisdead
8/18/13, 1:05 PM
#24

#23 Det utesluter på intet sätt att man ger de råd man anser vara passande. Man får aldrig enbart svar man vill ha.

[Yllhilda]
8/18/13, 10:39 PM
#25

#24 Såvida han inte gör en ifokus-undersökning av det. 😎

Gurky
8/19/13, 4:35 PM
#26

Om jag var du skulle jag säga åt flickvännen att testa sig…

[Moa-]
8/19/13, 4:58 PM
#27

PennyScarlett; hur tänker du egentligen??? Vart finns likheten mellan att på eget initiativ bedra sin partner genom att ha oskyddat sex och att bli attackerad och våldtagen helt utan grund och egen inblandning?!?

Annons:
PennyScarlett
8/20/13, 5:39 PM
#28

#27 Jag tänker att principen är densamma? Hur många gånger har man inte hört "Hoppas du blir våldtagen!" om man t.ex lagt ut en enligt vissa för utmanande bild någonstans osv…samma princip som i "Hoppas du får könssjukdom för du var otrogen!"…Enligt mig då givetvis. Det är så jag tolkar det. Nu var det givetvis ett grovt exempel, men det var enbart för att förtydliga min poäng i att man ALDRIG under några som helst omständigheter önskar en annan människa någon form av olycka oavsett vad personen gjort eller ställt till med. I min värld är det inte okej. 

Så det är så jag tänker.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Honestyisdead
8/20/13, 5:53 PM
#29

28 ser inte likhet någonstans. Ptrohet skadar din partner, en utmanande bild möjligtvis dig själv!

PennyScarlett
8/20/13, 6:05 PM
#30

Jo, men fortfarande så menar jag bara på att det är FEL att önska någon olycka på grund av att personen gjort något som man själv anser är fel. Det är bara den liknelsen jag vill åt. Inget annat. Det är lika fel att hoppas på att klasskompisen inte går ut gymnasiet för att hon var taskig mot den eller den. 

- Du gillar päls. Hoppas någon flår dig så du får se hur det känns

- Du knuffade mig. Hoppas du blir nerslagen på vägen hem

- Du var otrogen. Hoppas du får HIV

- Du piskade hästen. Hoppas den sparkar dig i huvudet. 

Bättre exempel?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Gur4m1
8/20/13, 6:10 PM
#31

#30 im on your side on this. Det är fel/dåligt anser jag att önska andra ont för att de gör ont, räcker att man säger ifrån tycker jag.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

PennyScarlett
8/20/13, 6:13 PM
#32

#31 Tack! Inte meningen att göra någon upprörd med mitt våldtäktsexempel….jag menar bara att det gör lika ont att höra att folk önskar en smärta och elände för misstag man redan är medveten om att ha gjort oavsett vilken grad av misstag det är, då folk ser väldigt olika på det där..

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Moa-]
8/20/13, 6:18 PM
#33

PennyScarlett; jag vidhåller att det var ett märkligt och helt felaktigt exempel. Att någon drabbas av olycka genom att själv göra fel är enligt mig en helt annan sak än att någon som är helt oskyldig drabbas. Vi i Sverige är en rättsstat, där straffas skyldiga genom att ådömas påföljder i domstol, är detta också fel? Däremot skall oskyldiga och brottsoffer aldrig straffas, detta är en del av en demokrati, något som jag anser att vi bör värna ordentligt.

Otrohet är inte olagligt i Sverige, något som man egentligen kanske borde diskutera, då de flesta anser att det är moraliskt förkastligt och drabbar andra. Så det går inte att säga att det är något som skall ådömas en påföljd, men att människor kan känna så har jag stor förståelse för. Att dra detta vidare till att någon oskyldig utsätts för ett brott är enligt mig helt fel.

I alla dina andra exempel så har någon gjort fel, detta gör att jag blir mycket orolig över hur du ser på kvinnors sexualitet. Har inte en kvinna rätt att känna sig sexig och klä sig hur hon önskar? Detta eftersom du jämställer detta med människor som är otrogna, djurmisshandlare eller människomisshandlare…

PennyScarlett
8/20/13, 6:27 PM
#34

Wait, wait, wait! Vadå orolig över min syn på kvinnors sexualitet? Nu blir jag rädd för att du missförstår mig rejält eller så måste jag ha förklarat väldigt dåligt. 

Gå runt utmanande klädd är oskyldigt enligt dig, provocerande enligt andra, självklart sjuka människor! Men jag tycker fortfarande att det är lika sjukt att önska någon AIDS och klamydia för att man gjort ett misstag! Oavsett mina exempel så är det FEL FEL och återigen FEL att önska människor olycka och jag förstår verkligen inte varför du blandar in min syn på kvinnors sexualitet i detta? Jag älskar själv att känna mig sexig, att vara sexig och jag anser att jag ska kunna gå naken på göteborgs gator sent om natten utan att behöva oroa mig för att bli våldtagen. 

Jag har då rakt INTE påstått att JAG är en av dom som tycker att Kvinnor borde bli våltagna för att dom utstrålar sensualitet! Jag har själv varit utsatt och vet inte hur många gånger jag fått höra att det var mitt egna fel, jag fick skylla mig själv, jag skulle ha lyssnat på alla andra, bla bla bla. Jag förlorade vänner och familj på det, så kom inte här och påstå att det är något fel på min syn när det kommer till kvinnors sexualitet och våga VERKLIGEN inte att påstå att JAG skulle tillhöra en av dom som anser att Kvinnor för skylla sig själva för att dom råkar ut för sexuella utnyttjanden! 

Jag lämnar denna diskussionen.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
Honestyisdead
8/20/13, 6:31 PM
#35

Då är jag en dålig människa, för det finns åersoner jag önskar all olycka som finns!

[Moa-]
8/20/13, 6:34 PM
#36

Du jämförde människor som i olika situationer begått olika fel, med Kvinnor som är utmanande klädda och jag kan personligen omöjligt se denna liknelse. Sedan om du på inget sätt menade så kan jag ej säga eller svara för, men så lät det definitivt för mig som läste din text. Och jag ser fortfarande den liknelsen som omöjlig och helt felaktig.

Jag anser inte heller att det etiskt är fel att önska att samma sak skall hända människor som vad de utsätter andra för. Däremot får du ej själv agera för att det skall ske.

[Yllhilda]
8/20/13, 7:53 PM
#37

#36 Så sammanfattat kan man säga att det är okej att säga till folk vad man tycker dem förtjänar, exempelvis dödliga sjukdomar?

Du får givetvis tycka vad du vill, men jag likställer sådana kommentarer med örfilar och förolämpningar.

[Moa-]
8/20/13, 7:58 PM
#38

Yllhilda; jag anser inte att det är direkt fel att säga det, nej. Däremot får du aldrig förtala, hota eller begå våldshandlingar. Däremot att önska att en dålig handling får konsekvenser för att personen skall ta lärdom anser jag ej är direkt fel.

[Yllhilda]
8/20/13, 8:09 PM
#39

#38 Okej, ett exempel; Du skyndar dig till ett möte, råkar knuffa till någon som råkar vara på dåligt humör, fast du ber om ursäkt säger denne till dig "Hoppas du faller framför en bil". 

Skulle du, eller skulle du inte tycka att det var onödig(rentav sårande) sagt?

[Moa-]
8/20/13, 8:23 PM
#40

Yllhilda; för det första så saknas uppsåt från min sida, vilket det ej gjort i exemplen ovan, det är även olika typer av skador. Sedan skulle jag inte ta illa upp av att en okänd människa är på dåligt humör, men det beror väl på vem man är som person.

Honestyisdead
8/20/13, 8:37 PM
#41

#39 Någon torterar först och sedan mördar någon som du älskar.
Skulle du då i ärlighetens namn inte önska denne något ont?

Annons:
[Yllhilda]
8/20/13, 9:22 PM
#42

#40 #41 Jag svarar till er båda samtidigt.

Nu har TS i fråga inte gjort någon i denna tråd något ont men fick ändå ljuva skärselds-önskningar som om så varit fallet, vilket jag tycker är okonstruktivt och vars enda uppgift är att såra.

Honestyisdead
8/20/13, 9:26 PM
#43

#42 Det var inte svar på min fråga.

för övrigt är jag int alls säker på att kommentaren var till för att såra. Tror det var heta känslor som kom fram. Men inlägget är ju borta.

ostman
8/20/13, 9:28 PM
#44

Jag blir inte särskilt sårad av att läsa det okända människor på ett forum skriver så ni kan önska mig vilken olycka ni vill. Det är ingen fara alls :)

[Yllhilda]
8/20/13, 9:29 PM
#45

#43 Jodå. Låt mig citera:

Nu har TS i fråga inte gjort någon i denna tråd något ont men fick ändå ljuva skärselds-önskningar som om så varit fallet

[Yllhilda]
8/20/13, 9:39 PM
#46

#43 Det må så vara att heta känslor svallade, men säg mig hur önskan om en olycka är konstruktiv på ett forum?

-"Jag hoppas du kastreras med en rostig kniv!"

-"Du har rätt! I repent my sinful ways!"

Honestyisdead
8/20/13, 11:04 PM
#47

#45 Jag ställde en fråga till DIG, ingenting om TS.
Ställer frågan igen; "Någon torterar först och sedan mördar någon som du älskar.
Skulle du då i ärlighetens namn inte önska denne något ont?"

Konstruktivt nej. Det har jag aldrig påstått.
Men jag kan förstå hur en människa kan önska någon annan något ont, speciellt om det ligger nära något man själv varit med om.

[Yllhilda]
8/21/13, 12:21 AM
#48

#47 Javisst skulle man det, för då är det personligt, inte nån random person man fäller dom över på nätet.

Annons:
Gur4m1
8/21/13, 5:37 AM
#49

#44 handlar mer om mot alla, du kund evarit någon som tog illa vid sig :) Innlägg #33 skrämde mig bara. Göra otrohet olagligt…varför? Ska vi göra det olagligt att såra folk, att bli ovänner? Menar man gör ju "illa" någon då? Att göra otrohet olagligt vore att gå ett steg bakåt, det är något folk kan råka (vet att en del av er inte köper "råkar").göra och ska inte straffas för det.

JAg tycker inte alls det är okej att sga "hoppas du dör/blir sjuk/att snoppen trillar av!!" Åt någon som gjort ett stort misstag och söker råd i ett forum. SPECIELLT just för att vi är en demokrati och har ett rättsystem och otrohet är INTE olagligt i Sverige och (även om vissa anser att det borde vara det) alltså ingenting straffbart. Om Ts däremot vetat att han bär på t.ex AIDS och har sex med någon oskyddad så skulle det räknas som misshandel och anmälas (Right?).

Men bra, nu vet jag att jag kan gå runt här på frumet och önska folk vars handlingar jag ogillar, ska dö/eller likvärdigt men hemskare saker. Bra att man vet ribban.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
8/21/13, 8:29 AM
#51

49 hemskt löjlig kommentar med tanke på att inläggen inte har tillåtots här inne. Tänker du börja skriva sådant ber jag dig hålla dig på andra forum!

[Moa-]
8/21/13, 9:07 AM
#52

Gur4m1; är vi överens om att otrohet som regel djupt sårar den som blivit bedragen? Detta är min utgångspunkt. Jag skulle säga att någon som vilseleds av sin parter drabbas av känslomässig skada. Varför skulle inte denna skada kunna utgöra rekvisit för ett brott på samma sätt som smärtan i ett misstänkt fall av smitta av HIV gör det?

Bedrägeri är när någon vilseleds och orsakar skada för offret eller annan, och vinning för gärningsmannen, är inte detta enligt samma princip?

I Sverige är förolämpning olagligt (dock faller det under enskilt åtal), detta innebär att du kan anmäla din kompis nästa gång vederbörande kallar dig "idiot". Så att kalla någon idiot kan vara olagligt men inte att orsaka stor känslomässig skada genom att bedra någon?

Bryter du ett affärsavtal så finns det juridiska konsekvenser för detta, men inte om du bryter mot ert personliga avtalade förhållande och dess villkor? 

Jag säger inget säkert, men jag anser inte att tanken är helt långsökt…

[elmaek]
8/21/13, 9:53 AM
#53

Vilken diskussion..

Otrohet är aldrig okej, misshandel är aldrig okej, tortyr är aldrig okej, övergrepp är aldrig okej, mord är aldrig okej, att såra någon med flit är aldrig okej osv osv.

Men man bör nog inte dra otrohet på samma linje som tortyr eller mord eller dylikt. Det är så olika handlingar som orsakar helt olika smärtor hos en människa.

Men för att svara på TS: Ja, misstänker du att kondomen gick sönder kan du smitta din flickvän. Kolla upp dig för eventuella sjukdomar.
Jag hade en ONS en gång och det dröjde bara någon dag innan jag märkte att nåt där nere inte stod rätt till.. för mycket dåliga bakterier bara som tur var men fick ändå behandla det så att säga så min PH-balans vart normal igen. Så testa dig och var ärlig. ;)

Gur4m1
8/21/13, 11:11 AM
#54

Hera: jag såg inte att du/ni /någon tagit bort kommentaren, och utöver det var jag inte fullt så allvarlig att jag med allvar skulle börja be dittan och dattan att dra till dreten.

Jag tycker otrohet är hemskt men jag vill fortfarande inte se det som något man kan straffas för. Otrohet är först och främst svårt att dra var det upplevs som otorhet- allt runt omkring blir så himla stort och bökigt i så fall. Ska alla par, precis som äktenskap, skriva förord hur de förväntar sig att monogamin ska fortlöpa? Serisöst? Blir många ungomdsbrottslingar i våra fängelser i så fall :P Jag säger inte att otrohet inte är hemskt för de utsatta men jag, som aldrig bedragit men blivit bedragen, skulle aldrig vilja se otrohet på straffskalan igen. Högst …som en låg bot is så fall. "ahapp…kysst någon annan nu igen? fått flickvännen att gråtA? 500 kr!". Jag ser inte föräldrar få böter för att de ljuger för sina barn eller bryter löften. Såatte…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: