Annons:
Etikettkriser
Läst 1963 ggr
Ellenfyrkant
8/21/13, 7:00 AM

Dela upp gemensam dubbelsäng?

Blev sambo för 3 månader sedan, vi köpte för 2 veckor sedan en 180 säng för 15.000:-. Och jag är inte säker på att jag vill vara i det här förhållandet. Kanske klantigt men så är läget. Hur fasen löser vi detta om en av oss flyttar? Man kan ju inte betala andra parten halva nyvärden tycker jag. Sedan är madrassen anpassad efter resoektives vikt… Usch vilket tråkigt problem. Det går inte heller att göra upp att han får sängen och jag soffan typ, eftersom sängen är det enda vi äger gemensamt.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
andersson..
8/21/13, 7:58 AM
#1

Hm alltså ni köpte sängen för bara TVÅ veckor sen och har bara vart sambos i tre månader och redan funderingar på att bryta upp. Det var snabba svängar må jag säga.

Kanske försöka sälja sängen? Eller att den som tar sängen får betala den andra en summa ni kommer överens om

Ellenfyrkant
8/21/13, 8:26 AM
#2

#1 Hur ska man bära sig åt för att komma fram till en rimlig summa? Jag vet ju egentligen inget om sängar. Snabba svängar är det, men man kan inte sova på varandra så i sängväg fanns inget annat alternativ om vi tänkte fortsätta bo ihop. Och det tänkte vi ju…

Mvh Ellenfyrkant

andersson..
8/21/13, 8:32 AM
#3

En säng borde man ha öppet köp på i mer än 2 veckor. Fråga där ni köpte den

Ellenfyrkant
8/21/13, 9:53 AM
#4

#3 Fast "öppet köp" innebär ju normalt sett obruten förp/ oanvänd vara. :/

Mvh Ellenfyrkant

[elmaek]
8/21/13, 9:57 AM
#5

#4 Bäst är ju att du ringer ett sängvaruhus och frågar, kanske bättre om du ringer det varuhus ni köpte sängen hos? Och så kan du fråga hur du ska gå till väga.. om du kan lämna tillbaka sängen som den är eller inte.

Anna4077
8/21/13, 10:09 AM
#6

Man har väl ångerrätt? Minns inte reglerna för det. Sedan är väl det enda sättet att "köpa" ut den andra partnern. Tycker inte det är konstigt att betala halva ny priset på en 2 veckor säng som man själv legat i. Sen vet jag inte vad ni har för säng. Man kanske kan dela den på mitten? Det går ju inte med kontinental säng men om man har två sängar och en bäddmadrass kanske man kan göra så. Så får den med bäddmadrassen köpa en ny 90 säng att komplettera med.

Anna och taxen Max

Annons:
Roamer
8/21/13, 11:05 AM
#7

Att få lämna tillbaka den är nog kört, iaf såvida de inte ser potentiell möjlighet att sälja en ny säng till er båda och därmed öka vinsten. Rent juridiskt har de inga skyldigheter att ta den varan åter. 

Däremot får du väl ta den ekonomiska smällen och fundera på framtiden om hur du ska hantera en relation du inte känner fungerar och överväga gemensamma inköp. Såvida inte något hänt helt plötsligt låter det som du inte riktigt har övervägt detta med samboskapet. Är det du som är den som plötsligt haft change of heart så kanske det är inte mer än rättvist att du lämnar sängen till honom och tar den smällen. Är det gemensamt beslut så sälj den på blocket eller den ena köper ut den andre till bra pris.

Maria
8/21/13, 11:19 AM
#8

#7 Håller med.

Det känns som mest rättvist att den som lämnar även lämnar sängen.

Annars så sälj den tillsammans som en nästan ny säng och ta den smällen med pengaförlusten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/21/13, 11:29 AM
#9

Bra att tänka på i framtiden är att köpa två 90 sängar som man ställer ihop. Då blir det enkelt att dela upp. Här får ni ju köpa ut den ene om ni delade lika.

Roamer
8/21/13, 12:09 PM
#10

#9 Ja, för det är ju verkligen ett bevis på att man tror på förhållandet? Kanske ska köpa ringar sen gjort av godis så kan man äta upp det när man gör slut. 

Sluta utgå ifrån att relationen ska gå åt helvete och inte kör på relationer som inte känns rätt så slipper man problemet, och de fall där det ändå inträffar så får det väl vara värt det hela. Skulle jag bott med någon i tre månader och sen titta på sängar och hon börjar vela om att köpa saker som är lättdelade skulle hon hitta en relativ tom lägenhet dagen efter.

Honestyisdead
8/21/13, 1:44 PM
#11

10 jag ser det som realistiskt och praktiskt eftersom även förhållanden som är bra och som man tror på kan ta slut. Dessutom är det lättare att städa om man kan dela sängarna :) För övrigt ser jag inte riktigt val av säng som bevis eller icke bevis på något ;)

andersson..
8/21/13, 2:12 PM
#12

ringar av godis lät gott

Anna4077
8/21/13, 2:50 PM
#13

Jag tror på mitt förhållande men tänker ändå lite på "hur gör vi detta om något händer" speciellt när vi nyss flyttat ihop. Sen ska man inte tänka på det hela tiden men när det gäller större inköp och tex arvegods/ärvda pengar tycker jag man ska tänka på "vad om". Men ändå leva och tro på sitt förhållande. Vi pratar nu om barn och eftersom jag inte har någon inkomst tänker jag på "hur gör jag om något händer min sambo eller om något skulle hända oss något. Hur ska jag försörja mig och ett barn utan inkomst" det betyder inte att jag förutsätter att min sambo kommer dö eller att vårat förhållande inte kommer hålla. Jag är övertygad om att de kommer göra det men samtidigt inte så naiv att jag inte tror att människor förändras med tiden eller att något kan hända som gör att vi inte vill leva ihop längre.

Anna och taxen Max

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Gur4m1
8/21/13, 4:32 PM
#15

#14 jo samma här, sen lät som sagt godisringar som en jäkla smart idé. Inte bara ifall relationen tar slut, tänk om man glömmer köpa hem lördagsgodis en helg? Aha… Eller om man går upp i vikt (av godis) och måste köpa en ny ring? Mhm.

Men jag gillar samtidigt Roamers tanke, jag känner lite den känslan inför äktenskapsförord- som är SJUKT smart att ha, men samtidigt hintar om att man kanske inte tror på relationen helt blåögt. Men det är ju just det, blåögt att inte se om sitt eget först, vekrligheten är ju som sådan att relationer lätt går åt pipsvängen hur man än tänkt/känner för sin partner. 

Mitt svar på TS fråga: Motorsåg`?

Nä men lämna den hos honom och han kan kanske ge dig en summa så du kan köpa en billig säng från typ Ikea eller något för 2k. Du vet. Inte viktanpassad säng för 15k. Vem köper sånt och gör slut 2 veckor senare? 😃(dålig planering, I must say) Känns som TS absolut är en sådan man ska skriva äktenskapsförord med ;) Men ja, du ska inte ge den helt gratis till honom, och han ska inte ge den helt gratis till dig. ni får lösa det med pengar er emellan. Kram!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

regskylt
8/21/13, 4:41 PM
#16

Varför ifrågasätter folk att de gjort slut två veckor efter att köpt en dyr säng? vi vet ju inte vad som har hänt. Det kan ju handla om att någon har misshandlat den andre liksom, då är det klart förstårligt att man gör slut. Nu säger jag givetvis inte att det är något så allvarligt, men det är inte vår sak att ifrågasätta och säga att det är "dålig planering". Inte alltid man planerar länge att man ska separera, saker kan dyka upp helt oväntat.

Gurky
8/21/13, 4:55 PM
#17

#10 Jag o min fd sambo körde med två 90 sängar och en 180 stomme. Fungerade utmärkt.

Gur4m1
8/21/13, 5:56 PM
#18

#16 Jag tår nog fast vid dålig planering. Man kan inte planera ett uppbrott, så menar det mer skämtsamt än "fy fan vad kasst gjort av dig". Mer "så kan det gå, typiskt"

Men ärligt, man brukar känna av sånt- att något inte stämmet. Det är knappast något som poff sker under 2 veckors tid- varför då gå så långt som att köpa en 15kg säng tillsammans? För mig är iallafall 15k väldigt mycke pengar. Såvida han inte över en natt blev ett misshandelsmonster, såklart. Vad vet jag. Nu tror jag dock inte det, men det kan ju vara så. Dumt av mig att inte utgå från det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anna4077
8/24/13, 1:45 AM
#19

Hur har det gått TS? Löste det sig mellan dig och sambon?

Anna och taxen Max

Ellenfyrkant
8/24/13, 8:06 AM
#20

Hej! Och tack för alla svar. …Problemet som kommer på köpet med att köpa ut den andra parten är att ingen är intresserad av att ha lagt 15.000:- på en egen säng. Så ur ekonomisk synpunkt vill ingen ha sängen. Måste säga att det är ganska underhållande hur mycket antaganden som görs här. :) Stjärna till #16 som faktiskt ser att nåt kan ha hänt här! Mycket intressant att flera skriver att jag kanske snällt får lämna honom och lägenheten OCH sängen. Men lägenheten är Min, så här åks ingenstans. ;) Vidare är det inte av någon annans sak vad som gör att det blivit såhär. Det är mer problemet i sig jag behövde råd om. Vi är fortfarande sambos, även om relationen i övrigt är ganska trasig. Men vi behöver prata mera tillsammans… För övrigt är det en kontinsntalsäng, och går tyvärr inte att dela på. Om ingen anser sig ha pengar nog att köpa loss sängen, vad händer då? Är det orimligt att låta den stå kvar här i Min lägenhet tills andra parten hittat egen lya och Vill göra anspråk på den?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Honestyisdead
8/24/13, 11:09 AM
#21

20 det är väl snarare naturligt att den står i lägenheten? Var skulle den annars stå?

regskylt
8/24/13, 11:25 AM
#22

#20 om ingen vill göra anspråk på den så kan ni sälja den och dela pengarna lika? Ni går antagligen lite back men bättre än ingenting.

Hoppas allt löser sig för er.

Inaarah
8/25/13, 12:11 AM
#23

Om det inte är möjligt med byte/ångerrätt etc kan ni väl kanske försöka sälja den, och dela på summan? Även om det möjligtvis blir en förlustaffär är det väl mest rättvist mot båda parter, tänker jag. EDIT: Såg precis att #22 skrivit ungefär samma sak. Jag är visst lite dålig på att läsa igenom allt. ;)

regskylt
9/14/13, 10:04 AM
#24

Hur har det gått?

Upp till toppen
Annons: