Annons:
Etikettjobbet
Läst 1258 ggr
andgustav
8/21/13, 8:36 AM

Dags att plocka bort Fas 3

Hej!

Jag kollade på Rapport igår och det är 34000 personer som är sysselsatta i Fas 3. Det vore bättre att omfördela pengarna till Vård, Skola och Omsorg. Där skriker man efter personal. Hjärtat höll på att stanna på mig när en krog i Stockholm anställt en inkastare. Företaget hade fått pengar av Staten för att anställa honom, personligen anser jag att det är skandal att staten ska sponsra sådant för man ska inte uppmana folk att dricka mer. Det där med dricka efter jobbet skapar problem och bör inte bli en vana. En öl blir oftast två. Jag vill inte att vara någon moralpredikant men det här inte bra för vår samhällsutveckling. Det Sverige behöver är nya innovativa företag och utbildning som leder till bra jobb.😈

Annons:
denstore
8/21/13, 10:57 AM
#1

Problemet är knappast varken brist på utbildning eller kreativa företag. Företagen anställer inte, då det i Sverige idag är en fixering vid att ha så lite fast anställda som möjligt. Massvis med företag sitter med konsulter i år efter år, trots att det är mycket dyrare. Det är ingen brist på välutbildat folk bland de arbetslösa. Snarare är det fördomar som gör att de inte får jobb. Från fel ställe, i fel ålder eller med fel utseende. För mycket utbildning är inte helt ovanligt heller….

[Yllhilda]
8/21/13, 11:02 AM
#2

#1 Inte bara sverige för den delen. Flera andra länder i europa är rädda att anställa folk pga krisen.

Gur4m1
8/21/13, 11:03 AM
#3

JAg hamnade nästan i fas3. Staten är ju redan den som styr och ställer med alkoholen så… jag stör mig på att fas 3 mest handlar om att sysselsätta folk som en typ av förvaring- det är alltså inte som praktik eller så. Det man gör i fas 3 ska inte ersätta ett arbete och ej heller leda till arbete. Helt värdelöst med andra ord. Då går jag nästan hellre hemma.

Nu fick jag en skitbra fas3 plats erbjuden där mina kusnkaper och kreativitet skulle få plats och utlopp, medan en väninna till mig- henne skulle de få ut i skogen (människan har aldrig pysslat med sådant tidigare- det har däremot jag, men jag blev aldrig erbjuden något sådant!!). Hela den där grejen och arbetsförmedlingen är mest en cirkus för att ge några fler svenskar jobb (för jag antar att de som jobbar på AF får betalt, svårt att veta för jobbar gör de fanimej inte -_-) 😃

De flyttar runt folk så att det ser ut som att de gör någonting.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

denstore
8/21/13, 11:34 AM
#4

#4 Fast det är ju ingen skillnad från de olika varianter som har funnits under tidigare perioder. Vänster eller höger, det har ingen betydelse när det gäller långtidsarbetslöshet. När jag hade min första period av arbetslöshet under sena 90-talet, så blev man skickad på urfåniga saker av arbetsförmedlingen, och det var exakt samma sak som de flesta fas 3-projekten idag, vuxendagis, helt utan substans.

Problemet ligger inte i åtgärderna. Problemet är strukturellt, då företag inte vill anställa, och de som anställs nästan alltid redan har jobb.

Som du säger, så gör arbetsförmedlingen väldigt lite. Och inte gör några av de andra aktörerna på den marknaden särskilt mycket heller. Förutom att håva in pengar. AHela arbetslöshetskomplexet har blivit beroende av en viss mängd personer i sysslolöshet, så vad har de för incitament att få folk i arbete? Det minskar ju deras egen position.

andgustav
8/21/13, 2:01 PM
#5

#3 och #4

Instämmer helt med er det går alltid bra att skrika när de sitter i opposition. I Stockholm finns det inte kvar ett enda tillverkande företag längre allt som finns är tjänstesektorn. När ett industriområde avvecklas byggs det så kallade köpcenter med bilar som gasar ner. Personligen anser jag att det är dags för våra kära politiker att ta en resa till vårt västra systerland Norge där existerar fortfarande glesbygspolitiken, fisket, mindre jordbruk och friska företag. Likadant i Finland. Det här beror på att Sverige har idag alldeles för stor tilltro till de stora bankerna som hela tiden talar om global ekonomi. Nu är det ingen katastrof med svensk ekonomi om vi jämför med länder som Grekland, Portugal och Spanien. Dessutom har större företag tagit hem sin tillverkning och idag betalar de mycket höga fraktkostnader. När finanskrisen började var det som att öppna dörren på ett tåg i 200 kilometers framfart. Rent globalt har pappersindustrin idag mycket stora problem det kommer att fortsätta. Återigen ska pengar fördelas på vettigt sätt, förbättra vård, omsorg och skola. Sverige kommer att bestå av mindre företag och då måste vi ha en bättre skola. Håller med vänsterpartiet att privata företag inom skola och omsorg ska kommunerna ha bättre koll på. Slutligen ska inte staten subventionera inkastare på krogen det är oetiskt! Lägg ner riskkapitalföretag de kör bara med ockerränta och placerar pengar i skatteparadis!

denstore
8/21/13, 3:14 PM
#6

Frågan är väl iofs om den här diskussionen ska föras här på Relationer?

Men, det finns ingen större mening i att satsa på jordbruk och fiske. Det är bara konstgjord andning för näringar som inte lönar sig i mindre skala nu i det moderna samhället. Dessutom kommer det bara att sätta oss i ännu mera kris allt eftersom, då det knaprar på budget som skulle kunna användas bättre.

Däremot borde man satsa på att få ut företag till små orter. Det finns en massa saker som lika gärna skulle kunna skötas ifrån små samhällen, och till på köpet antagligen med bättre marginaler än vad de har inne i stan. T.ex. är det rena idiotin att ha postorderbaserade företag inne i stora städer. Dyra lokaler och dyr arbetskraft. Se till att posten funkar, så kan man lika gärna sitta med postorderfirman i Målilla som i Stockholm. Samma sak med nästan alla andra internetbaserade tjänster. Tjänstesektorn överhuvudtaget har lite att vinna på att sitta i dyra kontorskomplex.

Dessutom borde svenska företag rensa ut i mellanleden(och kanske i toppen också…). Överbetalda mellanchefer och kanske framförallt projektanställda konsulter har blivit ett gissel. De kostar på tok för mycket, och gynnar bara konsultfirmorna. Stora företag och institutioner som kommuner och landsting borde sky konsulter som pesten. Det gör de inte idag, och kostnaderna är astronomiska i vissa sammanhang.

Annons:
Gur4m1
8/21/13, 3:59 PM
#7

#5 om man bara lever i stockholm så förstår jag att man har dne synen på Sverige, nu ser det ju lite annorlunda ut på "landet" även i Sverige, eller kör man med fiske och jordbruk som huvudsyssla i Oslo menar du? :D Problemet med fiske idag är ju kvoterna, mijögifter och miljöpåverkan av trålare och att fiskarna trots allt ska "gå runt", de tär ett hårt slit, både för fiskare och bönderna. Alla småbönder slås ut för att vi svenskar är för snåla, i princip. Jag lever på korvören men skulle absolut betala 1kr mer om den gick raka vägen till mjölkbonden.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Yllhilda]
8/21/13, 4:14 PM
#8

#7 Om staten skulle låta bönder och fiskare klara sig själva skulle vi troligtvis i slutändan få köpa in all mjölk, ost, raps, vete, potatis, med mera från utlandet(eftersom folk i storstaden inte gärna odlar för vinterförrådet på sin balkong).

andgustav
8/21/13, 4:19 PM
#9

#7 Att ändra på en kultur är inte gjord i en handvändning. Problemet med Sverige är att vi kört på samma spår sedan 1948 då jordbruken och fisket skulle ha samma storskalighet som i Sovjetunionen. En bonde sade till mig det finns problem två LRF och Jordbruksverket. I Lofoten i Norge får man bra fiskefångst sedan 1500-talet tack att man inte släpper in utländska trålare och motståndet att gå med i EU är stort. Fisket i Östersjön har stora problem tack vare miljögifter från f d Öststaterna. Att svenskar är snåla delar jag absolut din uppfattning om tycker t.o.m. att vi kan höja mjölken med två kronor. Personligen anser jag Stockholm inte är nr 1 i Sverige stadskärnorna i många städer ser ungefär likadana ut och det beror på att KF fick dominera. I varje stad byggdes betongklossar och idyllen försvann.

Gur4m1
8/21/13, 4:27 PM
#10

#8 förstår inte hur du menar nu? Vi har redan bönder och folk i städerna har i princip aldrig odlat sitt eget- man köper från bönder i landet (vi har gott om mark i Sverige, fortfarande i modern tid som lämpar sig för bete och odling!). Fisket i Östersjön har stora problem även pga "havsbottendöden" som delvis beror på övergödsling (från Sverige och angränsande länder- genom älvar osv) men även pga inloppet till Östersjön. Betongklossarna uppfyllde sin del, dvs urbaniseringne coh folk fick moderna hem med högre standard än dragiga, gamla trä/stenhus. ;D Sen att det är fult som strykt håler jag med om.

Menar mest att jag själ är uppvuxen i ett jordbrukarsamhälle och där var mjölkbönder och köttbönder småskaliga för eget behov och t.ex Norrmejeriet. Jordbruksverket har gjort bra saker också, även LRF. De forskar ju inom odling och jordbruk och är även de som ser till att djuren har det bra.

"de små idylliska" bönderna gjorde ju ramaskri när man slog fast att _alla_ kor ska få gå ut på grönbete. Inte leva fasttjudrade i ett bås dit solen aldrig når i 4 år, eller tills de dör. en ko kan bli 14+ gammal. Kul liv, men nu blev det lite OT.

Men i Sthlm skulle man säkerligen kunna ha kollektiva jordbruk i utkanten av staden, samma i andra större städer. Vi som äger skog har ju jakt och fiske ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Yllhilda]
8/21/13, 4:38 PM
#11

#10 Jag menar att gå helt utan bidrag.

OT: Där min kille bodde förut hade deras borgmästare(inte i sverige givetvis) en en årlig miljö-mässa för att se om de skulle kunna göra sin egen stad mer miljövänlig, och hade planer på att bygga hyreshus med träd- och ötragårdar för hyresgästerna och små vindkraftverk på taken. Fast det är nog rätt kostsamt, så jag gissar på att det kommer dröja något decennium.

Gur4m1
8/21/13, 6:30 PM
#12

#11 ja. Något är ju galet om våra egna svenska bönder inte går runt utan bidrag- för vi importerar billigare- för vi svenska rär för snåla att betala vad maten faktiskt är värd (och vi har råd med).

Jag gillar kommuner som tänker på miljön. Egna små vindkraftverk (eller varför inte solceller- de är bra bättre idag än för några år sedan) för hyreshus, möjlighet för viss odling. Miljön, som naturen, och djur är ju viktiga även som rekreation. Människor behöver det för att må bra, kort och gott. Alla "framtidsvisioner" när man gör filmer är alltid betong, grått, tråkigt, väldigt lite natur och jag får bara lust att självdö vid tanken att uthärda en enda vecka i den miljön. Men det är framtidsvisionen enligt många. Grejen är att problemet faktiskt är att människorna förökar sig för mycket, för snabbt. Det är inte hållbart i längden något av det. Det är som en stor snöboll som bara rullar snabbare och snabbare och bara åt ett håll, mot ett stup. Så upplever jag situationen idag. Både i Sverige och internationellt.

Med förlorad jordbruk och natur förlorar även generationer av människor viktig kunskap. Visst, min framtida barn kommer ha wikipedia ett klick bort men kommer inte ha en aning om hur man byggde en boda, mjölkade en ko eller planterade potatis, typ. Kunskap jag tror vi oundvikligen någon gång kommer att ha nytta av igen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Yllhilda]
8/21/13, 6:45 PM
#13

#12 Ack ja.. Betongvisioner gör mig deppig också.

Därför är jag tacksam mot de skolor som anordnar så man får gå ut och plocka lingon, blåbär och potatis till skolan. Som barn tyckte jag det var skittråkigt, men nu är jag tacksam eftersom jag har nytta av det.

Lite tråkigt att många barn i större städer inte får samma chans.

Annons:
Gur4m1
8/22/13, 5:39 AM
#14

#13 ja precis, själv uppvuxen med en jordbruksskola och LRF runt hörnet så för mig rä det självklart var mjölken oh kött kommer från, men även hur man plockar ägg och klappa getter och liknande. En väninna som kom från en närliggande storstad med väldigt upptagna fräldrar hade inte riktigt fattat den där …sammankopplingen; Djur = MAT. Alltås mer än bara som ord. "ja mat kommer från djuren". Du skulle ha sett ögonen när poletten föll ner under en biologilektion när läraren i princip förklarar exakt VAD på djuret som är t.ex kött. Hon var vegetarian nästa morgon. Först då jag själv förstod att alla har inte köappat eller ens sett döda djur, annat än grannens hund eller någon överkörd katt eler grävling vid vägkanten…sånt :( Det är sorgligt. Älskar därför att många ur och skur förskolor finns, även möjligheten att göra studiebesök på jordbruk.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
8/22/13, 8:29 AM
#15

För att återgå till det här med Fas 3 så hörde jag debatten med Ulla (V) och socialministern. Det är helt klart att det blivit klyftor i samhället och folk slås ut. Pengarna ska omfördelas och jag tror inte mer på skattesänkningar. Det saknas folk i skola, vård, barnomsorg och äldrevård. Dessutom importerar vi kvalificerad arbetskraft. Alla har rätt till jobb, sjukvård och utbildning. Den här regeringen bör nog tänka om och Sverige behöver mer folk i arbete. Fas 3 är bara konstgjord andning omfördela pengarna istället.

Gur4m1
8/22/13, 11:22 AM
#16

#15 ja jag satt precis och funderade hur jag kom fårn fas 3 till vegetarianism.

Jag t.ex har två timjobb, som även om man skulle orka jobba heltid (eller någonsin lyckas få ihop så många timmar) så är timlönen så urusel så man kan knappt leva på det. Helt krasst vore det lättare för mig rent kortsiktigt att bara skita i att jobba och leva på någon kassa eller socbidrag. Jag tänkt epå fas 3 idag- de borde inte staten betala för att de ska göra saker för företag etc. De borde ut i samhället och göra NYTTA för samhället- som även kan hjälpa dem att känna att de gör en skillnad. En del är ju arbetslösa just för att de är unga, outbildade, inte vet vad de vill göra… Men många är ju även sjuka, haft sjukdom lång tid, bristande arbetserfarenhet osv.

T.ex "solflickor" som sommarjobbare är- sätta ut folk i äldreomsorgen och göra sånt där som vi hela tidne beklagar över att de stackars anställda skötarna inte hinner- Prata, gå på promenader, shoppa, umgås. Finns ju flera andra alternativ- soppkök, välgörenhet, barnvakt/läxhjälp- sånt jag vet att många fas3 grupper gör redna idag. I min kommun så blev jag erbjuden att hjälpa till med integrationasarbete- vilket jag tyckte var JÄTTEBRA initiativ. Även att jobba på återvnningsstationer/butiker. Tror det är sjukt givande och något som gör samhället bättre!

Men gör man detta så tycker jag att man även ska få MEr pengar, än då man "bara går hemma" och skräpar. Det är ju ett jobb man gör. Ersättningarna för buss/bil och mat är ju ingenting. När jag gick utbildning hade jag sämre med pengar än när jag gick hemma arbetslös och gjorde nada för min framtid. Det är galet upp och ner.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
8/22/13, 2:22 PM
#17

#16 Absolut ska de som utför samhällsnyttiga tjänster ha ordentliga löner. I morse läste jag att de flesta är trötta på Reinfeldts skatteavdrag, personligen tror jag att både Rot och Rut är hög tid att tacka för sig. Det gagnar bara de välbeställda i samhället och nu bör koncentrationen läggas på andra ändamål. Det är inte bra med samhällsklyftor, personer kan inte hjälpa om de blir arbetslösa eller sjuka. Ungdomsarbetslösheten är ett skräckexempel i Danmark har de inga problem med detta. Vi har använt både Rut och Rot, Rot avdragen behandlas mycket oseriöst det är oftast en svensk entreprenör som anlitar polska hantverkare som sliter häcken av sig. Det uppstår kommunikationsproblem mellan entreprenören och hantverkaren. När vi renoverade ett badrum nyligen var det en del punkter som fick rättas till. Handen på hjärtat hade det nog varit lugnast att Sverige stått utanför EU. Vi hade haft en seriösare arbetsmarknad och jag tror att vi känt oss friskare. EU är ett rövarspel och Sverige borde begära utträde. I framtiden kommer denna pakt att falla som ett som ett korthus och vi ser redan tendenser.

Gur4m1
8/22/13, 3:34 PM
#18

#18 Fast..rut och rot och resultatet beror ju helt på vem man själv anställer. Att kanske enbart medelsvensson och uppåt har råd att anställa är ju nästan självklart men det alstrar ju mer jobb ju fler som har råd att anställa- Som städerska har jag själv stor nytta av att man använder Rut och jag är ingen polack med problem med språket ;) Jag har kollektivavtal och hela kånkatjongen. Men ja, vi borde snegla mer på våra grannländer och fråg oss vad de gör rätt, då det inte längre känns som att Sverige är det land so är i framkant?

Idag och inte ens under sossarnas tid har "praktikanter" fått högre lön än om de skulle gått runt och studerat eller bara drällt omkring arbetslösa. Jag skulle få runt 3700 i månaden för att vara i fas 3, utöver det skulle socialen få gå in och täcka resterande som behövs för hyra, för 3800 är det knappast någon som kan leva och bo på. 600 direkt till busskort (Men man förväntas gå 5km/1 mil om dagen i vintern? Enkel väg. Jupp). När jag pendlade 1 med tåg så fick jag fortfarande betala 900 kronor förkort i månadne men fick ersättning pårunt 4-500kronor. Ersättningen är ju bättre än ingenting alls, men jag var ju tvungen at tpendla för utbildningen för att få några pengar över huvud taget + en framtid. Det var knapert.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: