Annons:
Etikettvänskap
Läst 3542 ggr
ramm5tein_
2013-08-29 19:20

Nollning

Vad tycker ni om nollning? På högskola alltså. Är det nödvändigt för att knyta kontakt med sina klasskamrater, eller skippar/skippade du den?

Jag har lite blandade åsikter. Kom in i min nollning och klass några dagar sent pga en resa. Det har varit kul, men kan bli lite för mycket. Tur att den inte är obligatorisk…

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Annons:
Fridaaaa
2013-08-29 19:22
#1

Vi hade ingen nollning. Läser via lärcentra 🙂 Började förra året.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
2013-08-29 19:25
#2

Jag hade urkul och hade gärna gjort om den senare, för mig som var nyinflyttad så var jag mest förvirrad över vart man var och hur man hittade… Fullt upp, vilket både kan vara jobbigt, men samtidigt har en poäng, du hinner aldrig fundera eller bli ensam. Dock måste nollningen vara utförd på ett bra sätt, gymnasienollningen man läser om är däremot inget som får något stöd från mig.

ramm5tein_
2013-08-29 19:39
#3

#2 Jag är den enda som inte är nyinflyttad, så jag känner att de här "lära känna staden"-relaterade grejerna inte är så viktiga för mig då jag bott här hela mitt liv! Haha. Kan vara mycket där intresset dör också.

Själv hade jag ingen gymnasienollning (bara frivilliga grejer vi i klassen planerade tillsammans).

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

[rumelle]
2013-08-29 19:44
#4

Jag tycker det är totalt onödigt trams. Vuxna människor som super och beter sig som jagvetintevad. Usch.

[Moa-]
2013-08-29 19:45
#5

ramm5tein_; dock bra att ändå vara med för att komma in i klassen och lära känna människor. Jag pratade senast idag om det med en kompis, vi lärde oss inte hitta genom rundvandringar och allt annat utan var mest förvirrade oavsett, men vi lärde känna varandra och kunde umgås på ett avslappnat sätt. 

Ja, lättare klassaktiviteter när jag började gymnasiet med, vet dock att många andra städer har långt mer, till universitetet hade vi däremot två fullbokade veckor.

eltorres
2013-08-29 20:22
#6

Har nollning o går på universitetet. Det är inget för mig med spex o greer så skippar det helt.

Annons:
Gur4m1
2013-08-29 20:25
#7

JAg tycker nollningne verkar kul. Bor i Linköping och det är en riktig studentstad (helt stendöd på sommaren när studenterna åkt hem ;) och det är en vanlig syn nu när skolan börjat, se stackars nollan ute i förvirrad grupp med cykel eller till fots. Verkar hur kul som helst så om jag går på universitetet i framtidne så skulle jag absolut vara med. Tycker supandet är onödigt men det är faktiskt valfritt att dricka eller inte. Jag ser det som ett utmärkt tillfälle att bounda med sin nya klass ch knyta nya kontakter med folk du kanske normalt inte skulle träffat- som därmed blir folk du kommer känna på campus trots att man kanskeinte gå i samma grupp/klass. Skitbra att nollningen finns, tycker jag. Bra om fokus inte är på att supa skallen av sig och förnedra nollan, utan mer på att knyta kontakter och skapa minnen ihop, lära känna sina nya vänner och staden/campus på ett  lekfullt sätt.

mhm!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Mustangcab]
2013-08-29 21:22
#8

Varit men om nollning på folkhögskola, den var kul och det var ingen som söp då det var IOGT-NTO som var huvudman där😃

Afturelding
2013-08-29 21:32
#9

Nej, det är inget för mig. Men jag dricker inte alkohol heller, så jag hamnar automatiskt lite utanför eftersom att jag inte deltar fullt ut. Och jag har aldrig tyckt om sammarbetslekar och dylikt. Men de verkar ju ha kul i alla fall, och det är ett bra sätt att lära känna varandra om man gillar den typen av aktiviteter.

Vi bor för tillfället på ett område med studentbostäder, och det går ju inte att sova under nollningsveckan dock… Inatt drog de igång en fest klockan 03.20, när jag låg i feber, så jag är måttligt road över deras upptåg idag 😉

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sweelin
2013-08-29 22:15
#10

Jag gick på min nollning men drack inte en droppe alkohol under de två veckorna och ärligt så tyckte dem att det var konstigt men dom frågade mig aldrig igen då jag var rätt rak på sak 😃

Nu har det gått ett år och jag går på nollningarna nu och dom började i måndags! Men jag går ju bara för att träffa vissa kompisar som då är faddrar innan skolan 😉

Jag tycker det är roligt men man behöver ju absolut inte 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Intehärutandär
2013-08-29 23:59
#11

Jag vet inte vad nollning innefattar?

Men på högstadiet (sjuan), gymnasiet (1a ring), folkhögskola, kurser m.m. har det förekommit "lära känna"-varandra dagar första veckan.  Men sådant har jag alltid skolkat från, för jag tycker det är fruktansvärt. Enbart jobbigt.

Vid skolavslutningar (sista veckan) däremot så har jag varit med om bus.  Lägga surströmming i ventilationen, skruva lös toaletterna på lärarrummet (för de hade så fräscha toaletter - vi riktigt vidriga), ha vattenkrig osv.

isafisa
2013-08-30 08:23
#12

Jag älskade min nollning! Jag var inte där hela tiden, men de gånger jag var med var jätte roliga! Och man lärde känna många snabbt vilket brukar vara svårare senare i alla fall för mig. Men allt festande skippade jag, det lämnade jag till resten av klassen :P Men roliga och smått pinsamma saker är ju kul bara alla kan ta det på rätt sätt :)

Vyer
2013-08-30 10:52
#13

Jag skippade min nollning, det var för mycket 'förnedrande' inslag för min smak.


Annons:
obstitant
2013-08-30 15:26
#14

Nej, förnedring är inte ok, tycker jag. Visst kan nollningar skapa gemenskap, men en gemenskap som bygger på att man väljer att delta i förnedringen. Den som har integritet/är blyg/inte vill lämnas utanför gemenskapen.

Insparkar med inslag av typen ha en lustig hatt på huvudet och samarbeta kring att lösa uppgifter, fine. Det kan vara roligt. Men inte sexuella eller äckliga inslag, eller att tvinga eller hetsa någon att dricka för mycket.

andgustav
2013-08-30 16:53
#15

#4

Instämmer helt mig. Det bör plockas bort i skolar och det som har vid Lundbergs i Värmland är skrämmande. Skolorna bör ta sitt ansvar och sätta ett strykjärn i ryggen på någon är misshandel.

[Moa-]
2013-08-30 16:56
#16

andgustav; vet du ens hur nollning på högskola/universitet som regel går till? Vilket är vad tråden handlar om, inte om övergrepp på internat.

andgustav
2013-08-30 17:19
#17

#16 De hade sådana saker vid Universitet i Linköping och det gick många ggr överstyr. Det är ok om man koll på det.

Flubben
2013-08-30 17:21
#18

Nu går jag på distans så har ingen nollning så men killen går på LTU och jag vet att de har himla kul där! De påpekar ofta att allt är frivilligt och min kille som inte dricker har inga problem med att bli accepterad. Så jag vet inte hur det är på andra skolor men vad jag har hört så vill man ju gå på LTU bara för nollningens skull ;)

[Yllhilda]
2013-08-30 17:23
#19

#16 Många saker hålls ju hemliga eller tystas ner, så vet vi verkligen hur det går till/har gått till på alla dessa institutioner?

jtm
2013-08-30 18:37
#20

Tycker det är superkul! Jättebra för att lära känna alla och skapa gemenskap. Går på LTU och som #18 sa så är det verkligen ingen som tycker det är konstigt om man nu inte skulle dricka. 
Är dock sjuk idag så missar sittningen som är :(

Annons:
Gur4m1
2013-08-30 20:25
#21

#17 jag kna LOVA dig att ingen haft "sådana saker" som tortyr på Linköpings nollning. Linköping är 1. universitet, dvs alla där är vuxna. Lundberska eller vad det hette, är internat där folk är allt utom just vuxna. "Psykopatfabriken" som en vän kallade det för.

2. Internatet du hänvisar till är fyllt med "anor" och gammalt och bygger på en viss kultur innom den högre klassen (eller de som vill låtsas tillhöra densamma) medan Linköping är rätt ny i sammanhanget. + det där om att det är två helt olika typer av skolor. Det är vuxna, och ingen bor på skolan, och "kulturen" styrs och skapas av eleverna snarare än av lärarna (då många lärare är fd elever osv)

3. Vet däremot att det varit någon skola i Linköping som haft förnedrande inslag vid "nollning", har för mig att det då handlade om ett gymnasium, inte universitet. Jag har mnga vänner som gått på universitet nyligen, senaste 5 åren och detta år- som inte super men ändå haft roligt av att medverka. Har även bekant som gick där för 15 år sedan, även där har bara positiva saker sagts om skolan och nollningsperioden som snarar ebeskrivs som "jävligt roligt".

På universitet handlar det i regel om att lära nya elever att hitta i staden/campus- eftersom en stor andel studenter oftast kommer utifrån. Sen att ge dessa elever nya vänner + bilda samhörighet med klassen. Inte som på internatskolor för överklassen där det handlar om att lära folk veta sin plats, klasskillnad och att…bli.."psykopat" (chef eller något). Menar, gik inte en av sessornas kompis på den där skolan som stängdes ner? Föräldrarna verkar helt vekrlighetsfårnvända och empatilösa när man såg dme diskutera på Debatt igår. Ingen tanke eller sympatier visades frivilligt eller spontant mot de utsatta, offren. Ett universitet som tar in blandat med folk och har stor konkurrens skulle knappast riskera sådan typ av publicitet i dag. Förr var det säkert mer om förnedring, kan jag absolut tänka mig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Moa-]
2013-08-30 21:57
#22

Jag sekunderar Gur4m1s inlägg.

[elmaek]
2013-08-31 09:24
#23

Jag vet inte ens om vi hade nollning i gymnasiet (nu handlade det om högskola men jag skriver i alla fall) när jag började….. men om jag minns pyttelite rätt så hade vi nog det. Men jag skippade allt sådant. Nollning, klassfoton, spexfoton, hitta-på-roliga-saker-dagar, studentfrukosten och allt sådant. Jag åkte ut och såg världen istället, haha.

Afturelding
2013-08-31 09:45
#24

Det glädjer mig att så många haft en bra nollning utan att dricka alkohol, jag hoppas de har skärpt till sig här lagom till att jag börjar läsa program 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Moa-]
2013-08-31 11:51
#25

Afturelding; jag anser att det är lika fel att fördöma dem som vill dricka och har kul med en öl i handen som det är att hetsa dem som inte vill dricka att göra det. Båda fallen bygger på fördomar och dömande av andra personer. Vid min nollning så drack majoriteten, däremot hade vi med några som inte ville dricka av olika anledningar (nykterism, bilkörning, ingen lust) vilket inte var något konstigt i sig. Utan alla hade trevligt, festade och deltog på sitt sätt.

Afturelding
2013-08-31 12:16
#26

#25 Ja absolut, andra får gärna dricka alkohol utan att jag gör det, det är ju inte mitt beslut. Men, jag tycker att alkoholpåverkan är väldigt skrämmande och jag vill helst inte delta på något vis vid sådana aktiviteter (nu talar vi om en konsumtion som överstiger den mängd man konsumerar på en middag). Men jag är inte på något vis fördömande. Vill inte jag vara med så går jag därifrån helt enkelt, utan att döma någon. Det är ju bara mitt eget obehag som hindrar mig liksom.

När min man hade sin nollning på samma skola som jag går på nu var det majoriteten av aktiviteterna som rent av byggde på alkoholkonsumtion, och även andra i min bekantskapskrets som gått/går på skolan senare har samma erfarenhet. Men, det kan ju ha ändrats, eller i alla fall vara på god väg, som sagt. Det är ett tag kvar innan jag börjar läsa program, just nu läser jag bara fristående kurser.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Moa-]
2013-08-31 12:59
#27

Vissa saker bygger definitivt på alkoholkonsumtion, att rulla helt nykter nedför en backe på senhösten tror jag att få finner något nöje i, däremot var det vid väldigt på tillfällen som något blev egentligen full. Dock så festar majoriteten av svenska folket med alkohol och många blir gladare och mer avslappnade med det, det är inte samma sak som att däcka i en hög eller spy i en buske.

Jag tillhörde egentligen även jag dem som var mycket skeptiska mot nollning, men det handlar om att komma in i en grupp och lära känna människor som du skall umgås med en lång tid framåt. Däremot så just stämningen och alla omständigheter gjorde att vi hade väldigt kul ändå, även om vi ägnade mycket tid åt sådant som jag tidigare "skakat på huvudet åt". Så ibland tror jag det gäller att vara öppen och testa saker som man egentligen inte tror att man gillar heller, detta för att det faktiskt finns en tanke bakom.

Annons:
Afturelding
2013-08-31 13:25
#28

Ja visst är det så, att man måste vara öppen för nya saker.  Och att vissa saker bygger på alkoholkonsumtion är inte konstigt, det finns ju massor med folk som tycker om det även om inte jag gör det. Och då ska de såklart få förekomma. I vilken grad det förekommer är ju dock väldigt varierande, och här är det i mycket hög grad. Men jag hoppas som sagt på att det blir lite mer balans framöver så att alla kan känna sig delaktiga på ett bra sätt 🙂 Och det är därför jag blir glad över att det är så på andra platser i landet.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

pyromanen
2013-08-31 16:43
#29

Vi blev skickade till en stor stuga i 3 dygn med 120 backar öl (50 personer).  Vet det låter helt sjukt men det är sant. (Det var kul 😂

Gur4m1
2013-08-31 19:50
#30

#29 lät kul men …alltså..bara öl? Ingen mat eller annan vätska? :( (hatar öl)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2013-08-31 21:47
#31

Judå,vi fick mat också. Och det var planerade (roliga) lekar. Vatten fanns i kranen.  Men nej för övrigt minns jag inga andra vätskor.  Detta var i Danmark, det hör till ovanligheten med folk som inte dricker öl.

Fridaybrew
2013-09-02 08:21
#32

Nollningen vid Linköping Universitet är riktigt bra. Bra ös, snabbt sätt att lära känna sina nya vänner det är inte förnedrings nollning. Dock så har  folk olika perspektiv och gränser. Så för en tex mormon eller liknande så går gränsen redan vid exempelvis sug-blås med spelkort.

Det går inte att göra en nollning som passar alla, det handlar lite om att flytta gränser så man tyr sig till varandra och bildar gruppen. Nollningen vid liU är reglerad och följer ett regelverk helt enkelt. Visst sen kanske det händer att det gått över gränsen vid ngt enstaka tillfälle men det är trots allt 5000 nya som nollas per år i runda slängar.

Nollningen vid LiU är bland det bästa jag varit med om helt enkelt. Så jäkla skoj i ett par veckors tid (kommer inte riktigt ihåg hur länge den var lol).

LiU rekommenderas starkt som stad och universitet!

/Fridaybrew

Frida
2013-09-02 09:14
#33

Jag har varit med om tre nollningar på två stora universitet och kan bara enligt min erfarenhet säga så här:

Den första på GU var riktigt tråkig, det fanns ingen större struktur och vi var flera i min dåvarande klass som valde att helt enkelt göra saker tillsammans på egen hand för att lära känna varandra. Det har säkert ändrats under årens lopp och kanske även blev roligare mot slutet. Men det första intrycket vi fick var att de som skulle ta hand om oss nya blivit skrämda av högre makter att inte minsta lilla upptåg fick förekomma så att ingen kunde hacka på skolan utifrån sedan.

Den andra nollningen på Chalmers var något av det bästa jag varit med om. Fyra veckor där vi spenderade så gott som varenda vaken timme i faddergruppens sällskap med roliga upptåg och aktiviteter. Ingen blev tvingad att göra något den själv inte ville, vare sig det gällde val av dryck eller att spexa. Varenda dag var planerad sedan flera månader tillbaka och de "äldre" eleverna som tog hand om de nya hade gått flertalet utbildningar om ledarskap etc beroende på hur stort ansvar de hade i nollningen (och jag vet att det läggs allt mer vikt på detta för varje år som går). Visst, det finns alltid de som inte kan hantera olika situationer och saker går över styr. Tidningarna (framför allt GP) älskar dessutom att dra upp saker som hänt och göra dem till större skandaler än vad det egentligen handlar om. Så folk som inte är insatta ser bara den "dåliga sidan" av det som händer och missar alla andra hundratals roliga och glada upptåg som händer mellan varje så kallad "skandal".

Den tredje nollningen var även den på Chalmers men på en annan sektion. Jag hade stora förväntningar eftersom den förra nollningen var så bra men pga tråkiga händelser i familjen precis när skolan startade så kunde jag inte delta fullt ut från start och hamnade lite i skymundan. Att inte kunna vara med som jag ville var givetvis väldigt tråkigt men efterhand som jag fick tillfälle att vara med på en del saker så insåg jag allt mer att jag var för färgad av den förra nollningen för att kunna uppskatta den som pågick där och då. Det skiljde sig även en del åt i utförande eftersom de två olika sektionerna hade olika traditioner och olika många år bakom sig som sektion. Samtidigt som jag blivit äldre och hade andra prioriteringar med en helt annan insyn i hur skolan, mottagningen (ordet nollning används egentligen inte, sedan 90-talet heter det mottagning på Chalmers men det är svårt att komma ifrån det inpräntade ordet nollning) och livet kring studier fungerar än merparten i min nya klass som började på en högskola för första gången.

Så det handlar väldigt mycket om vad man själv som person förväntar sig. Går man in i en nollning med inställningen att det förmodligen kommer bli hemskt och du kommer utsättas för saker du inte vill - ja då kommer du förmodligen inte att ha en väldigt trevlig upplevelse pga rädsla att vad du har hört kommer att förverkligas. Går du in med inställningen att supa skallen av dig och festa flera veckor i sträck - ja då har du kanske roligt där och då men missar mycket av det andra och mer sociala som händer.

Detta handlar inte bara om vad du som ny student på skolan har för inställning utan även de som anordnar nollningen har för inställning. Alla som blir invalda i en kommitté eller grupp som vid ett eller flera tillfällen ska ha hand om nya studenter under mottagningsperioden är inte lämpade för just den uppgiften. Men de är oftast lämpliga för den huvudsakliga uppgift de har i sin kommitté/grupp. Det är som med allt annat: alla är vi olika med olika tankesätt, fördomar, kulturer och erfarenheter och på universitet/högskolor möts väldigt många olika sorters människor. Klart det blir en del krockar.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: