Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 1148 ggr
MjauMu
2013-09-06 09:55

Skulle ni hjälpa till?

Läste tråden om skallgång och undrar om det är ok att jag gör en undersökning om det? Då kan fler svara anonymt om man nu inte vill skriva öppet att man tex aldrig skulle hjälpa till. Så jag undrar:

Om någon försvinner i den stad där du bor, skulle du gå skallgång för att hjälpa till att hitta personen?

Alternativen:

-Jag skulle göra allt för att kunna delta i sökandet (självklart beroende på hur det ser ut i mitt liv då, med sjukdom, jobb etz)
-Ja men bara om det är en bekant till mig/ngn jag känner
-Kanske en enstaka gång
-Skulle vilja men kan inte pga sjukdom (eller annan orsak)
-Nej vill inte delta

-Annat

Annons:
felzena
2013-09-06 11:25
#1

Nej jag skulle inte delta pga rädsla över att finna personen död. Men är imponerad över alla som ställer upp och angagerar sig, tycker att de gör ett kanonjobb.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Yllhilda]
2013-09-06 12:06
#2

Jag tog annat, eftersom jag inte vet. Jag vill gärna tro att jag skulle hjälpa till, men kanske jag skulle bli lite feg och dra mig för att göra det i verkligheten.

[rumelle]
2013-09-06 12:08
#3

Jag har aldrig varit i de situationen så jag vet faktiskt inte. Är det någon man känner blir man ju så klart extra engagerad. Men i övrigt hade jag nog t.ex. inte tagit ledigt från jobbet elle åkt flera mil för att delta.

obstitant
2013-09-06 12:25
#4

Jag har deltagit i en skallgång en gång, det var när jag gick på en folkhögskola på en mycket liten ort, och polisen (antar jag?) bad skolan om hjälp. Den försvunna personen hittades inte (vet inte om hen hittades senare heller), men det kändes ändå lite bra att ha försökt. Om inte annat så tänker jag mig att det borde kännas bättre för de anhöriga att människor engagerat sig och letat än om deras anhöriga gått iväg och försvunnit någonstans i novemberskogen och ingen brydde sig.

Nu är jag för sjuk och skulle aldrig orka.

Caroline L
2013-09-06 12:42
#5

Det finns Missing People här som gör sådant och där kan vem som helst delta. Hade absolut kunnat tänka mig det! Min far deltar ofta.


andgustav
2013-09-06 13:36
#6

Självklart! Deltog en gång när jag låg i Flottan.

Annons:
[TheMiko]
2013-09-06 15:21
#7

Valde annat då jag i mån av tid hade gått med, men jag hade inte tagit ledigt från jobb för att göra det.

Gur4m1
2013-09-06 16:00
#8

Absolut, men som ovan skriver- inte tagit ledigt från jobbet för det, jobb är pengar och på min arbetsplats skulle det rent av leda till att få sparken. Men om jag haft ett arbete där man kunde flexa tiden eller ta ledigt med så kort varsel utan risken att få sparken så skulle jag absolut göra det också.

Även om man "bara" hittar kvarlevorna (vilkt såklart är obehagligt) så innebär det nog också en stor lättnad för familj och vänner. Och som någon sa, även om man inte hittar något så vet man att man hjälpt till och gjort vad man kunde.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Zorita]
2013-09-06 16:51
#9

Javisst jag skulle gärna hjälpa till om jag hade möjlighet. Det är så sorgligt att läsa och höra om försvunna personer. Och vilken känsla sen om man vore den som hittade personen! Även om hen är död. Skönt också att känna att man hjälper till. Men tja jag skulle ju inte ta ledigt från jobb eller ställa in en resa för någon okänd.

Pelle Långlös
2013-09-06 17:24
#10

Jag skulle inte delta för jag är så otroligt rädd att vistas i skogen (skallgångar är för det mesta i skogen). Men jag säger som #1 Att jag är grymt imponerad av de som ställer upp.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Gur4m1
2013-09-06 20:29
#11

#10 :D Man är inte ensam, det är bara några meter åt sidorna så går andra människor där också  brevid dig. Kan vara allt från några få meter till kanske 10-20 meter- meningne rä ju att man vekrligen ska kunna se allt i "sitt område" som man täcker. Så man kan inte gå vilse och alla vilda, farliga djur hinner springa och försvinna långt i förväg ^_^ Kommer björnen så får du se till att vara snabbast helt enkelt 🤪 Så ingen fara! 😃

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Pelle Långlös
2013-09-06 20:37
#12

Spelar ABSOLUT ingen roll om det är några med där. Jag är skiträdd ändå. Jag har sedan 4 års ålder varit mörkrädd (detta gäller bara utomhus) efter en händelse på dagis. Skog förknippar jag med mörker, ja även på ljusa dan. Sen har det vidareutvecklats till att det kan komma någon; djur, våldtäktsmän eller mördare med yxa. Och sen lite mera fobier, insekter (spindlar framförallt). Så nej det spelar ingen roll att det finns någon med mig i skogen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

skotty
2013-09-06 20:44
#13

#12 Det var jag som skrev inlägget om skallgång och första gången vi letade efter Gabriel så letade vi i villakvarter, så det är inte alltid i skogen. Andra gången var det det, men nu verkar det som att det inte är i skogen imorgon heller. När vi gick i skogen så gick jag och en annan tjej längs vägen och tittade i diken istället då vi inte ville gå i skogen, så det finns alltid alternativ om det nu skulle vara så :) Några av dom som var med första gången åkte t.o.m permobil, min kompis hoppade på kryckor..

Annons:
Pelle Långlös
2013-09-06 20:55
#14

Har inte läst den förra tråden och om du läste mitt första inlägget så skrev jag för det mesta, jag skrev aldrig alltid.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Gur4m1
2013-09-06 21:20
#15

#12 aha då förstår jag :) efteroms skogen snarare motsvarar det motsatta för mig (Trygghet, ensamhet, skyddad, frihet) så tänkte jag att du var rädd för det som många ofta är rädda för. skog =Ensamhet, rädsla att gå vilse, rädsla för vilda djur. Men då förstår jag  :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

emmaaslund
2013-09-06 22:47
#16

Jag valde "Annat". 
Jag skulle absolut kunna tänka mig att hjälpa till, även om jag inte kände personen i fråga. Om personen var en bekant till mig skulle jag inte tveka en sekund på att hjälpa till.

Anledningen till att jag valde "Annat" var att jag tyckte det första alternativet var knepigt formulerat. Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till, men jag skulle inte "Göra allt för att delta i sökandet".

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

polgara
2013-09-07 14:00
#17

Valde alternativ 1, självklart skulle jag vara med i sökandet om jag är ledig från jobbet osv, har varit ute några gånger

fidojunior
2013-09-07 22:13
#18

Jag skulle kunna ställa upp ibland, har dock inte gjort det än. Gör det mest bara om det är nära mig, har oftast ingen tid eller ork till att gå skallgång annars. Oftast är det också så att jag ser i efterhand att det ska vara skallgång och då har det redan varit. Jag orkar tråkigt nog inte heller läsa allas försvinnanden som MP lägger ut (följer de på FB). Men skulle gärna vilja testa på någon gång för att se hur det är.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Upp till toppen
Annons: