Annons:
Etikettkänslor
Läst 14835 ggr
majaliten
2013-09-14 21:46

Kan man älska någon man inte känner ?

Jag som rubriken lyder vad tror och tycker ni ? Om man kanske bara träffat personen dagligen men inget mer en säger hej . Man kan se hur hen bete sig och hur den verkar som person snäll smart mm vad man nu tycker. Man kanske sätt hur den är som peron och målat upp en bild (som kanske i något fall stämmer överens men hur personen är ) . Tror nu man kan älska någon då ? Och den den andra funderaren .Om man verkligen hitta och kan man hitta den rätta? Den som man är menad för att träffa för att spendera livet med tror ni på de ? Att när man är menade för varandra att man på något sätt dras till varandra just pg detta ? Tror ni på sådant Kul att höra efter vad ni tror . Jag tror på det att när man värkligen är menade för varandra dras personer till varandra man på något sätt vet de med de undermedvetna . Kan inte beskriva de men vart med om de det är en orolig känsla . Har någon vart med om detta att man känner hur en person kan va så rätt så frästaande utan att riktigt känna hen ?

Annons:
Honestyisdead
2013-09-14 21:57
#1

Jag anser att man inte kan Älska en person man inte känner. För att kunna älska måste man känna någon.

obstitant
2013-09-14 22:23
#2

Nej.

Man kan känna sig attraherad av någon man inte känner. Man kan t.o.m. känna sig förälskad, men problemet är att eftersom man faktiskt inte vet någonting om personer så blir man förälskad i den man tror att personen är - vilket till 99,99% är rena gissningar och önsketänkande. Det är som du säger, man målar upp en bild - som kanske stämmer, men som lika gärna kan vara helt bort i tok. Förmodligen har man en bild inom sig av vad det är för person man söker, vilka egenskaper man vill ha, och hur en sådan person skulle kunna tänkas vara. Sen ser man en person som utseendemässigt passar in på något man tänkt sig - ålder, hårfärg, klädstil, mimik, kroppsspråk kanske, vad vet jag - och så hoppar man därifrån till slutsatsen att hen förstås har alla de andra egenskaperna man önskar sig också.

Alltså, jag talar av egen erfarenhet här. Jag gjorde exakt det misstaget när jag var ung. Jag mötte en person på en resa, som såg ut som jag tänkte mig "Drömprinsen", och som visade sig skriva en del poesi (inte särskilt bra, kan jag erkänna så här i efterhand), och därmed var dealen klar. Det var HAN. Men egentligen var jag inte kär i honom utan i min bild av vem jag ville att han skulle vara, och när jag lärde känna honom och det dök upp fler och fler saker som inte stämde med min bild blev det jättesvårt för mig att få ihop. Och det slutade i en riktigt, riktigt destruktiv relation som jag vägrade se hur destruktiv den var eftersom jag höll fast vid min bild av hur perfekt det var, hur perfekt han var.

Så nej, jag anser inte att man kan älska någon om man inte har en aning om vad det är man älskar.

Toxics
2013-09-15 00:00
#3

Jag tror inte man kan älska någon man inte känner. Tycka om eller känna sig attraherad av den personen låter mer rimligt.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Jojaton
2013-09-15 03:05
#4

Vara förälskad kan man nog vara i någon man inte känner, men man är ju då förälskad i den bild man har skapat av personen och inte personen själv, eftersom man inte har en aning om hur den är…

Johanna - Instagram

Maria
2013-09-15 11:27
#5

Jag är förälskad i Johnny Depp😉

Nej jag tror inte man kan älska någon man inte känner. Visst kan man känna sig attraherad, pirrig osv. men kärlek…Nej.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Missya]
2013-09-15 12:42
#6

Tror inte heller man kan älska någon man inte känner.

Däremot om man märker att man dras till en person undermedvetet och man egentligen inte vet varför, som är svårt att förklara så tror jag att de är en person som man har mycket gemensamt med och som man innerst inne är menad med. De är en person som hänger med en hela livet som man aldrig glömmer, som man kan komma sig på att tänka på titt som tätt.

Annons:
obstitant
2013-09-15 12:55
#7

#6 Eller så är det något i ens eget omedvetna som projiceras på personen man har framför sig…

Queenoflovejustkidding
2014-12-28 18:52
#8

Ja, självklart kan man det! Det kallas kärlek från första ögonkastet …

Scorpio97
2014-12-28 18:59
#9

Nej, jag tror inte man kan bli kär i någon man inte känner. Man kan bli attraherad och förälskad, och möjligtvis kär i bilden man själv har skapat av personen. Sen kan attraktion/förälskelse hända mer eller mindre hastigt, och det kanske kan upplevas som kärlek vid första ögonkast, men jag tror inte det är riktig kärlek förrän man har lärt känna personen. 

Sen har jag aldrig trott på att det finns någon "den rätte". Tycker dessutom att det skulle kännas ganska dystert om det bara finns en enda "den rätte". Det finns ju trots allt sju miljarder människor på jorden, om det bara finns en "den rätte", hur vet jag att han inte bor på andra sidan jordklotet eller att han inte dog i en olycka som barn..? Får jag i så fall aldrig uppleva sann kärlek?
Nej, då tror jag hellre på att det finns människor man passar bättre eller sämre ihop med, men att det inte finns någon helt perfekt. 

Ödet tror jag inte heller på, så jag tror inte man kan vara menade för varandra.

Inser att jag låter lite pessimistisk, haha (;


//Jessie

Ria74
2014-12-28 19:20
#10

Jag tror inte man kan älska någon man inte känner. Man kan vara attraherad av någon man inte känner och förälskad i hur man tror personen är/kommer att vara.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Udoon]
2014-12-28 19:24
#11

förälskad/småkär kan en ju bli, men känner man dom inte så är det nog mera ideén om dom man älskar, en slags fantasiversion av personen.

pyromanen
2014-12-28 21:01
#12

Man kan vara förälskat eller besatt och man kan då bygga upp hur mycket som helst av känslor av längtan och passion, fast det är då någon sorts luftslott i sitt eget huvud alltihopa. finns gott om dette i litteraturen, t.ex Göthes " Die Leiden des jungen Werters".

IceTee
2014-12-28 21:10
#13

Jag tror man kan älska bilden av hur man tror personen är, man kan älska personens utseende och röst, men eftersom du inte känner personen kan du inte älska själva personen, bara några attribut

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Sarah
2014-12-28 21:26
#14

Nej på båda frågorna.

redstaryena
2014-12-29 01:32
#15

Man kan bli kär eller älska tanken av att bli älskad eller älska. Så man kan kanske lura sig lite där. 😊

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: