Annons:
Etikettsex
Läst 2973 ggr
LitenPyssling
2013-09-16 16:19

Slampa/kung

Såg en uppdatering på FB för ett tag sedan, handlade om Kvinnor och män som har sex. Nu minns jag inte allt helt men på ett ungefär.

En man som legat med flera, ses som en "mästare/kung" av omgivningen medan en kvinna som legat med flera, snarare ses som en slampa/hora. 
Frågan om varför synsättet var så, kom upp och svaret blev:
En nyckel som kan öppna flera olika lås är en bra och "mäktig" nyckel, men ett lås som kan bli öppnat av flera olika nycklar är ett värdelöst lås. 

Vad anser Ni om en tjej/kille som varit med flera?

Sedan är jag nyfiken på hur ni baserar ert omdöme på den egna respektive, om h*n har ett visst antal innan dig. Lägger du vikten på själva antalet, anledningarna till varför det blivit just det antalet eller både och?
Vad anser du som många, 5 st, 10 st, 15 st, o.s.v?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
Gronstedt
2013-09-16 16:32
#1

"En nyckel som kan öppna flera olika lås är en bra och "mäktig" nyckel, men ett lås som kan bli öppnat av flera olika nycklar är ett värdelöst lås."

Groteskt uttalande. Det bygger ju på uppfattningen att kvinnans sexualitet är ett ömtåligt ting som ska låsas in och vaktas och bara är värdefullt om det är exklusivt och ägt.

För min är antalet inte viktigt, utan inställningen. Skrävlare som talar nedlåtande om tidigare ligg får inga poäng av mig.

Toxics
2013-09-16 16:33
#2

Jag vill nog inte veta hur många människor i min omgivning har haft sex med, de jag inte tänker ha sex med bryr jag mig inte om. Och eftersom jag nu har partner så spelar det intew mig någon roll hur många folk ligger med. 
Men när jag var singel så tog jag avstånd från de som hade legat med många, men bara av en enkel anledning, Könssjukdomar. 
Och sen är det klart om en del killar hade legat med avsevärt många, man vill ju inte gärna "bli en i mängden". 

Sen min sambo ar haft sex med betydligt färre än vad jag har men det hade ingenting med någonting att göra när vi vart tillsammans. 

Och sen tycker jag inte att man nödvändigtvis behöver vara en slampa för att man har haft sex med många, det beror på anledningen till varför man har haft sex med många. Om man har haft sex med massvis bara för att ha sex med massor så räknar jag det klart i slamphögen. 

men sen finns de ju de som blir lovade guld och gröna skogar. Men sen när de väll släpper till så är de tack och hej. Gäller både killar och tjejer. Och de är inte slampor, bara Naiva.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

LitenPyssling
2013-09-16 17:02
#3

Tack för era svar, och jag håller helt klart med dig #1 att det är ett groteskt uttalande. Det gjorde både mig och min sambo frustrerade, milt sagt.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

PennyScarlett
2013-09-16 18:02
#4

Det var totala motsatsen till jämlikhet…

Jag tycker att så länge man har en sund inställning till sex, att man gör det för sitt egna behag och att man mår bra av det, så är det ju helt okej oavsett om det är tjej eller kille som ligger med många. Sen beror det också på hur man hanterar sin sexualitet och att man tar ansvar för sig. En kille som högt på bussen pratar med sina polare om alla och VILKA tjejer han spänt på och hur deras fitta var osv, får lika mycket "slamp" stämpel av mig som en tjej som gör på det viset. Det handlar inte nödvändigtvis om att jag anser det fel att vara med många sexpartners, jag har själv varit aktiv på att byta både sexpartners och pojkvänner, men jag finner det respektlöst överför den man har varit intim med att sitta och prata och berätta om det så att heeeeela världen ska veta. INTE okej, enligt min mening. 

 Sen, dubbelmoralisk som jag är, så tycker jag att det är lite avtändande att vara med en kille som har varit med många (20+, eftersom det är fler än vad jag varit med xD). Men det handlar egentligen mest om att jag i mitt huvud, lägger en press på mig om att vara BÄTTRE än alla dom tidigare och får prestationsångest och blir som besatt av att bli "den bästa han varit med", vilket är dumt eftersom det enbart är killar med avsaknad av självbevarelsedrift som faktiskt skulle vara ärliga med att man var sämre i sängen än den där heta brunetten han hade i säng för ett par månader sen…

Så att jag blir avtänd ligger mest i att JAG lägger press på mig själv i det jag vet att jag har måååånga att konkurrera med. x)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Honestyisdead
2013-09-16 18:09
#5

Jag gör ingen skillnad på kön. Håller med om att det var ett groteskt uttalande.

andgustav
2013-09-16 18:22
#6

#1

Håller med alla att det är groteskt uttalande. Dessutom blir jag väldigt trött på allt s k grabbsnack som väl är har man slutat med att skicka en massa larviga bilder på mailen det var "ju så roligt" men som ska man stävja sådant förbannat larv på en arbetsplats.

#5

Jag ser heller ingen skillnad på kön!

Annons:
Gur4m1
2013-09-16 18:23
#7

#1 nailed it.

Har också sett just den kommentaren på min FB och jag orkade inte bry mig. En del är idioter och jag tänker göra mitt bäta för att informera mina framtida barn till att inte tänka så om människor…

Hela jämförelsen med nyckel och lås…tankeidén är ju helt ovidkommande dessutom. Ja ett lås som kan öppnas av mång anycklar är värdelöst men att jämföra en kvinnas sexualitet med ett lås, hennes kön med ett lås…?

*suckar uppgivet*

som tjej har jag tyvärr mött på många män som känner sig väldigt hotade av att jag haft fler sexppartners än dem, eller att jag visar att jag _vill_ ha sex med dem. Därför väljer jag inte partner utifrån antalet sexpartners, därför valde jag en pojkvän som inte bryr sig ett skit om vilka jag legat med. Men ja, "allmänt" är väl attityden i vårt samhälle men även i hela världen som #1 beskrev. Något man ska skydda/äga och en kvinnas oskuld är "värdefull" medan en man ska bejaka sin sexualitet. Jag tycker båda är lika illa. Både att männens sexualitet tas för given och som självklar, och att kvinnan ska behöva hämma sig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
2013-09-16 18:41
#8

Jag ser ingen skillnad på kön jag heller. Och hur många som är för mycket är svårt att säga tycker jag…

Kimji
2013-09-16 18:48
#9

Fattar inte att nån sprider något sånt på Fb. Avskyvärt.

Jag skiter fullständigt i hur många min partner har legat med oavsett om det är en kk eller pojkvän. Det är heller ingenting jag brukar fråga om. Är man i ett förhållande så brukar man ju dock få en ungefärlig bild eftersom man oftast nån gång pratar om tidigare upplevelser.

Det jag däremot brukar tänka på är vilket förhållningssätt dom har till sex. En kille som drar hem brudar från krogen och behandlar dom som förbrukningsvaror är högst ointressanta för mig. Dvs man kan kan ju ha one night stands men ändå bete sig trevligt och göra det för att man blir förtjust i personen inte bara för att man lyckas hitta nån som "släpper till". Så sålänge killen beter sig som folk så får han ligga med hur många han vill.

Slampa existerar inte i mitt vokabulär. Vad är egentligen en slampa? En person som älskar sex? Varför skulle det va dåligt och vem gör inte det? En person som ligger runt mycket för bekräftelse? Den personen är det ju isf synd om… Ja jag har iaf ingen aning.

felzena
2013-09-16 19:17
#10

Jag är den som inte bryr mig ett skit om hur många mina vänner, släktningar, ovänner osv. har legat med. Jag vet att de finns de i min vänskapkrets som legat med 50+ och jag skiter fullständigt i det, har ingen anledning att se ner på dom vare sig det är en kille eller tjej. Blir bara irriterad när folk i min närhet lägger sig i hur många sexpartners deras vänner haft, finns ingen anledning till att lägga sig i. Edit: Självklart bryr jag mig om det är en vän som inte mår bra av det.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Roamer
2013-09-17 06:32
#11

Tror det uppkommit lite pga som "En man har sex när han får och en kvinna när hon vill", och teorin kring att har du 100 män och 100 Kvinnor i ett rum kommer troligen de 100 männen vilja ha sex med alla Kvinnor men de 100 kvinnorna vill inte ha sex med samtliga män. Dvs att Kvinnor är mer selektiva när det kommer till sex  och har du blivit utvald så är det mer värt än någon som tar vad som helst. 

Teroin stämmer naturligtvis inte i praktiken då jag själv som exempel har sagt nej till fler Kvinnor än ja och just pga att jag är ganska selektiv och kräver mer än bara ett villigt hål. Utan något mer som finns där så blir jag inte intresserad och vet att många andra män är lika. Men, för en hel del män så är detta en sanning och antar att det kanske helt enkelt är avund för att en kvinna kan vara mer selektiv när det gäller sex och få det med "vem-som-helst" medan män måste jobba för det hårdare i deras uppfattning.

Kimji
2013-09-17 08:03
#12

#11 Det du säger känns väldigt sant.

Den intressanta följdfrågan är om dessa män som ligger med alla de kommer över gör det pga att det ligger i mäns biologi (vilket ju ofta sägs) eller om dom helt enkelt gör det för att det förväntas av dem. Att en mans värde definieras av hur många tjejer han lyckas få på rygg.

Gronstedt
2013-09-17 08:07
#13

#12: Och en kvinnas av hur många män som inte lyckas få henne på rygg. En patetisk och omöjlig ekvation …

Annons:
isafisa
2013-09-17 08:08
#14

Jag hoppas innerligt att denna bild av vår sexualitet suddas ut. Jag tycker personligen att man får ligga med precis hur många man vill, så länge det inte skadar någon annan (otrohet osv). Vad har någon annan att göra med det exakta antalet egentligen?

Jag vet inte hur många min kille varit med, bara en ungefärlig siffra. Och den är hög. Men samtidigt är han 11 år äldre än mig och om jag hade varit singel några år till hade jag nog faktiskt gått om honom i antal ganska snabbt.. Och om någon skulle kalla mig slampa för det så kan jag inte bry mig mindre.

Kort sagt tycker jag att alla, tjej som kille, ska kunna ha sex med hur många eller få de vill utan att bli kallad vare sig kung eller slampa.

Sarah
2013-09-17 11:26
#15

Enda gången det kan vara för många är om man haft sex av fel anledningar. Om det är destruktivt. Annars finns det inte för många. Så länge folk tar hand om sig kan de ligga med tusentals utan att jag bryr mig.

Amorell
2013-09-17 11:39
#16

Den synen på skillnaden mellan könen är bland det värsta jag vet. Men å andra sidan så är människor med sådana värderingar inga jag vill ha i mitt liv. Jag har lika stor aptit på sex som vilken kille som helst, varför skulle jag behöva stävja den bara för att jag har ett annat kön?

Personligen kunde jag inte bry mig mindre, skulle jag vilja ha sex med varenda villig kille som traskade förbi här utanför så skulle jag väl ha det och så får folk tycka så mycket de vill! På något vis säger det ändå mer om tyckarna än mig.

~ Ysmn

Clariiz
2013-09-18 15:09
#17

Jag tycker att det är ett ganska djuriskt tänkande där :P 

Hanar vill sprida sin säd i så många som möjligt och hoppas på det bästa medans honorna vill ha de bästa generna för att kunna få de starkaste och överlevande avkommorna. 

Men så vitt jag vet har vi människor ganska mycket egna tankar och vilja och går inte så mycket efter instinkter i detta fallet. 

Jag bryr mig inte om det är en tjej eller kille som väljer att "ligga runt" eller hålla sig till få partners. Ingenting är fel så länge folk inte blir utnyttjade och sårade. Är man ute efter sex och gärna ligger med många olika människor - underbart för dig! Men använd skydd och var ärlig med det från början. "Jag vill bara ha sex, och vi kommer aldrig ha mer än så."

Tycker man att sex hör ihop med kärlek så är ju även det hur bra som helst om det passar dig! 
Eftersom jag själv tycker sex och kärlek går hand i hand väljer jag helst en partner med samma synsätt. Jag skulle aldrig kunna ha en relation med en person som haft väldigt många sexpartners men vi skulle säkert kunna vara väldigt bra kompisar!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ramm5tein_
2013-09-18 17:00
#18

#17 Stämmer in i din inställning där! Omgivningen bryr jag mig inte om. Hade kanske blivit lite orolig för en väninna om hon låg med flera olika killar i månaden, likaså med en killkompis. Dels för känslor som lätt kan bli inblandade, sjukdomar (kondom är ju faktiskt inte så jävla skönt trots allt.) och vad det egentligen ger denne för framtiden. Men jag bestämmer inte över någon och jag och min vän kan diskutera om annat än antalet personer hen satt på under månadens gång!

Tycker också att kärlek och sex går hand i hand, med undantag i singelperioder där man dejtar, STOR SKILLNAD på dejting och att ligga runt! Så jag vill att min partner ska ha samma något sånär synsätt som mig. Som med allt annat som ska få det att funka. Man vill väl ha bästa möjliga förutsättningarna när man ger sig in i något? Det går ju att jämföra med vad ens partner ser i framtiden. Giftermål, barn en vacker dag, eller vill han (han i och med att jag nu är hetero och tjej) kanske ut och sprida sin säd igen inom en snar framtid? Skönt att ha ett fast, tryggt förhållande emellan åt, men sedan vill han ut igen och återgå till livsstilen? Som vissa går tillbaka till andra typer av livsstilar som präglat en stor del av ens liv. Har säkert hänt i många relationer, att den ena som levt lite "vildare" saknar det för mycket och inte bara kan nöja sig med en. Att det alltså inte funkar i längden ändå.

Men rätt tidigt räknar man nog ut vad det är för sorts "material" att jobba på. Liknande värderingar är ju A och O.

Har man samma inställning från början går det betydligt lättare 🙂

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Gur4m1
2013-09-18 22:27
#19

angående djuriskt, människan skiljer ju sig från t.ex hästar- eller många fågelarter osv :P

för oss är sex även något socialt och sammanbindande. En kvinna kan t.ex vilja bära barnet av en typ av man men välja en helt annan man att "leva livet med" och att vara en lämplig pappa.

Helt ointressant men efterosm djuren togs upp- en del fågelarter, men även katter, så är honan faktiskt också en som vill para sig med så många som möjligt och den hane som är låmpligast/mest ihärdig- är den vars spermier får chansen att utvecklas till bäbisar. Detta brukar vara i form av att man t.ex "fastnar" i honan, eller "har mest spermamängd" så man "Spolar ut" konkurentens spermier innan befruktning, en del hondjur gör rent så att de smalar alla hanars spermier och sedan få den spermie som är mest lämpplig/snabbast- vinna :)

Men människan är rätt nära släkt emd chimpanserna, och bland dvärgchimpanserna är sex rätt likt hur vi människor använder det- Njutning, avstressande, relationsbildande (inte nödvändigt monogamt).

Det vill säga att sex har mer funktion för människan än att föra generna vidare. En kvinna, till skillnad från många andra däggdjur, njuter och önskar ha sex även när hon inte är fetil. Därför köper jag inte riktigt den ganska klumpiga förklaringen att män är "kvinnoslukare" för att "sprida sin säd" och Kvinnor äer mer selektiva (även om det såklart finns en större risk för en kvinna, efteroms hon är den som blir fast med ett barn som inte klarar sig ensam i flera år), speciellt då det har visats att män oftast stannar hos "sin kvinna" och "sitt/sina barn". Hela fmailjebildandet är en sådan grej (inte nödvändigtvist i den form vi har i sverige idag). Men de flesta män springer inte omkring och har en önskan om att "så säden" utan att ta ansvar för den :P

Precis som många tjejer har en önskan om att kunna…..ha sex, utan risken att få en bulle i ugnen. Så tack utvecklingen att vi fått preventivmedel, synd bara att den fortfarande är ganska o-kvinnovänlig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Clariiz
2013-09-18 22:37
#20

#19; Att jag nämnde djuriskt var som ett slag mot det att killar med många sexpartners är kungar och Kvinnor istället slampor. Tycker de är lika idiotiska tankesätt båda två med andra ord ;)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
Gur4m1
2013-09-18 22:43
#21

#20 ja det var inget som sa emot det du sa, mer tankar runt hela tänket att vi människor ofta nämner djur för att jämföra oss med "naturen" och "hur gör djur" och det där du skrev är något jag _ofta_ fått höra, främst från män. För det är ju lätt för männen att säga sådant, se får vi Kvinnor som faktiskt gillar att "så våra ägg" minst lika mycket, sitta där och "ok…så vi är inte riktiga Kvinnor, vi är typ….trasiga eller något?". Fast det är ju inget fel på en kvinna som har ens tor aptit på sex. Inte mer fel än på en man med samma aptit :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[NinaCrown]
2013-09-19 03:02
#22

Jag har träffat killar som haft både fler och färre partners än mig, men det är inget som kommit på tal förrens dem frågat mig om det. De frågorna brukar dock dyka upp ganska tidigt är min erfarenhet… Varför vet jag inte 🤔

Bryr mig inte om hur många partners min partner har haft tidigare så länge han är fri från könssjukdommar och verkligen VET det genom att ha testat sig hos gyn. Har jag haft kk som varit med någon annan, så får dem gå och testa sig igen innan jag har sex med dem på nytt.

Det enda som får mig att känna obehag är om den som intresserar mig har haft en massa "bara för att"-ligg. Om min granne, brorsa eller kompis har det bryr jag mig inte ett smack om men vill inte att min eventuella partner ska ha samma "rycka på axlarna"-attityd till sex då jag själv inte har det.

Enda gången jag kan komma på att jag fått negativa kommentarer angående min mängd med partners var när en kille skulle berätta om hur dålig jag var som hade haft fler partners än honom (vi var inte partners heller). Dock vart han tyst efter att jag påpekade att jag iaf visste vad alla mina partners hade för namn… Det visste inte han om sina… Därför tolkade jag det mer som att han var avundsjuk.

Upp till toppen
Annons: