Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 4629 ggr
Yeahsussu
2013-09-17 18:21

Flytta ihop - börja pendla till jobbet?

Hej på er,

Jag har ett dilemma och vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag och min pojkvän vill jättegärna flytta ihop. Vi bor i olika städer och har båda två fast tjänst i respektive städer. 

Ifall jag flyttar så betyder det att jag måste pendla lite över en timme till jobbet, enkel väg. Har räknat att det skulle bli ca 2,5 timme varje dag totalt. Och det är här som jag är så tudelad! Jag vill ju jättegärna flytta ihop med honom, men jag vill ju helst inte börja pendla så långt för jobbet, med tanke på att jag just nu har 5 min till jobbet! Hur skulle ni göra? 

Vi har varit ihop i ca 1,5 år och vill börja ta "nästa steg". Pojkvännen säger att ifall han vore jag så skulle han flytta ihop och pendla, han har gjort det förr och säger att man blir van med det. Jag håller på att söka jobb i hans stad men det går rätt trögt, och hans förslag vore att jag flyttar ihop och tar "smällen" att pendla till och från jobbet, och under tiden söka nytt jobb i lugn och ro. 

Vi har bollat av och an med olika alternativ, och nu står det mellan att antingen flyttar jag ihop med honom och börjar pendla, eller så väntar jag tills jag har fått nytt jobb och flyttar ihop först då, men det kan ju ta 6 mån, 1 år eller mer. Och jag skulle ju inte vilja vänta så länge heller på att flytta ihop.. Tips och råd?

Annons:
milow
2013-09-17 18:30
#1

Det finns ingen möjlighet för honom att flytta? Eller att "mötas halvvägs"? Annars hade jag nog väntat tills jag fått fast tjänst i den nya staden, hade aldrig orkat med att pendla så långt. Dagarna blir mycket längre osv osv. Men så klart är det bara du som kan svara på din fråga, är du beredd att pendla så go for it! :)

viktoria91
2013-09-17 18:39
#2

Som #1 säger så mötas halvvägs? Båda flyttar till nåt nytt, känns ju roligare också att det verkligen är ett boende tsm och inte din pojkväns lägenhet. Jag hade aldrig haft tid att pendla en massa. Jag flyttade för att slippa pendla ca 1 timme sammanlagt.

Yeahsussu
2013-09-17 19:08
#3

#1 & #2; Det är en bra tanke, men nu är det så att han köpte en ny lägenhet förra året så han kan/vill inte flytta sådär bara, och det vill jag inte att han ska göra heller. Vi har alltid talat om att jag ska flytta dit, en fin lägenhet i ett bra område. 

Jag är väldig tveksam till att börja pendla. Men å andra sidan är det svårt idag att genast få en fast tjänst. Fastän jag skulle få ett nytt jobb så är jag nästan säker på att den första tiden bara är tidsbundna avtal, vilket ju givetvis lägger en lite extra stress när man inte vet om man får fortsätta eller inte. 

Så, ska jag flytta ihop med honom och pendla i x antal månader (år??) tills jag får ett nytt jobb, eller ska jag vänta i x antal månader (år?) med att flytta tills jag hittat nytt jobb? :/

[Tuulikki]
2013-09-17 19:27
#4

Jag hade nog valt att pendla om det är hyfsade pendlingsmöjligheter, om mitt läge såg ut som ditt. :) Svårt att avgöra när man har noll koll på hur det ser ut med bussar/tåg. Är inte så insatt i hur jobbvärlden funkar men kan man söka nytt samtidigt som man har ett jobb? :o

Jag börjar skolan 9 varje dag men står snällt och väntar på bussen redan 7.15 varje morgon. Är på skolan ungefär 40 minuter innan vi börjar. Slutar jag kl 16 är jag inte hemma förrän ~18. Det tar tid och det är inte alltid kul, men man klarar sig, särskilt om man vet att det inte är för alltid. Och så underlättar det om man kan göra något under tiden, typ läsa eller lyssna på musik/podcast :)

Anna4077
2013-09-17 20:58
#5

Jag pendlade i gymnasiet ca 3 timmar med all restid. Det gick även om det inte alltid var kul. Har man körkort och slipper buss eller tåg så skulle jag flyttat.

Anna och taxen Max

Linjerat
2013-09-17 21:30
#6

Jag pendlade 6 mil till universitetet (dvs 12 mil fram och tillbaka) nästan varje dag under 3 år. Det funkade för mig, men visst kan det vara jobbigt att pendla ibland.

Annons:
[elmaek]
2013-09-18 04:57
#7

Äh, så farligt är det inte att pendla.

Jag arbetar varierande tider om dagarna (75% anställning), tåget till jobbet tar mig 25 minuter och 25 minuter hem. Alltså dryga timmen t/r. Sedan ska jag hämta en hund på dagis och bara en enkelväg tar 30 min så alltså en timme att lämna och gå till tåget (alltså sammanlagt 3 timmar ''resväg'', lämna/hämta på dagis och åka till/från jobb, för min del om dagarna), samt en timme att hämta henne och gå hem. Det blir väldigt långa dagar för mig ibland!
Det är inte din situation men jag ville bara påpeka att saker ibland tar tid. 😛 Vill man nåt riktigt mycket så står man ut. Jag hade helst sluppit hämta och lämna min hund för det tar tid, men jag vill ha hund och jag behöver ha henne på dagis och behöver ha mitt jobb för att ha råd med henne. Vips så får jag en anledning att stå ut.

Så.. om det går bra med tåg till ditt jobb så står du nog ut. Du får en timme att ta en tupplur på tåget, lyssna på musik och äta frukost och vakna till liv innan arbetsdagen börjar. Se fördelarna istället för nackdelarna.😎

Gur4m1
2013-09-18 05:49
#8

Hm..förstår ditt dilemma men en timmes pendlingstid är vardagsmat för många, speciellt för folk som bor norröver så skulle 1 timme vara rena drömmen! ;)  Min mor bor i Sthlm och pendlar 1 timme om dagen (ja blir väl 2 varje dag)och hon är väldigt sliten av det, men så är hon också 50+ och har en krävande sambo.

Efterom du är den som får dra upp bopålarna och flytta och dessutom förämsra dina livsvilkor för ett tag- så borde han isf kunna t.ex sköta att laga middagen under vardagarna så du kan komma hem till en färdig middag- sparar in tid?

Upplever att det är vad min mor beklagar sig mest över iallafall- att det känns som att man förlorar så mycke tid och ork, och när man väl kommer hem har man inte mycke tid på sig. Men jag skulle själv ta 1 timmes pendlande med ro, utnytja det för att sova, läsa/lyssna på en bok, surfa på mobilen/laptopen.

Så jag skulle flytta :) Absolut. Tror det är lättare att söka jobb på orten där man bor också, även om det inte är så långt mellan era städer. Lycka till med jobbsökandet!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Åsa S
2013-09-18 06:33
#9

1tim är ingenting att pendla jag har lite mer än 1tim pendelavstånd både från min särbo/sambos lägenhet och min egen. Så det är rätt normal pendlingstid på många håll och vill man bo ihop är lite pendlingstid värt allt. Själv bor jag ihop med min pojkvän men vi flyttar mellan våra lägenheter för vi vill inte vara utan varann.

ChristineL
2013-09-18 09:14
#10

Jag tycker inte att ni ska flytta ihop till någons lägenhet, utan att ni ska flytta till något nytt, mellan era städer. Bara för att hans lägenhet är ny så är det ingen anledning till att ni måste bo där! Jag har själv varit med om och hört flera andra där det bara blir strul när man flyttar in till någon, flyttar man gemensamt till nytt boende så blir det mer "vårt hem" medan det annars blir "hens hem".

IdaT
2013-09-18 10:25
#11

Jag pendlar 16,5 mil om dagen till skolan för att kunna bo med min pojkvän. Än så länge fungerar det helt okej, men det är inte så jätteroligt hela tiden. Jag kör bil, vilket ger mig en restid på 2½ time om dagen. Som tur vad har jag ett par klasskompisar som bor åt samma håll, vilket ger lite sällskap i alla fall.
Dock känns det att det går mycket tid till pendligen, jag hinner inte ta hand om hunden och hästarna och allt annat jag gör på samma sätt som om jag skulle ha en kortare resväg, men någonstans är det ändå värt det för mig.

Men jag tycker som #10 att ni faktiskt borde flytta till någon "våran" mellan där ni bor nu, inte till "hans" eller till "din".

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Toxics
2013-09-18 10:31
#12

Det finns många som pendlar mycket och en del mer än vad du beskriver. 
Men om du tycker att det är jobbigt så kanske du ska vänta? Så det inte bli pannkaka när du väl har flyttat dit. 
Känn efter ordentligt, du kanske klarar att pendla? =) Men om du inte gör det så ska du inte behöva heller.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[WickedAlly]
2013-09-18 10:37
#13

Under flera år hade jag fyra timmars bussresa varje dag. Var ju inte jätteroligt direkt men man vänjer sig fort. Efter ett tag började jag se det som egentid, passade på att att fundera på livet och tänka genom beslut som måste tas.

Kan du inte prova att bo hos honom ett tag? En månad eller så? Då märker du ju om det känns okej att pendla eller inte.

Annons:
Gur4m1
2013-09-19 12:11
#14

Eftersom han redan köpt en lägenhet, och också har jobb i sin stad, och TS är rdo att flytta dit  (eller pendla) så ser jag inte lösningen att flytta "mitt emellan" så båda får pendlingstid 30 min (?).

Verkar inte logiskt någonstans alls. TS får ju pendla 1 timme, eller inte pendla alls- om hon hittar nytt jobb i samma stad. Det är en uppoffring men jag tycker det låter som en resonabel sådan så länge pojkvännen också är införstådd att det är hennes bostad också (inte på pappret men möbelmässigt). 

En bostad  i ett bra område (som TS verkar nöjd med) är inte heller något man bara hafflariväg och säljer bort för att flytta "någonstans mitt emellan" för att kunna bo med en flickvän (det är ju en ekonomisk, långsiktig investering). Det är mina tankar om den planen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Yeahsussu
2013-09-19 15:46
#15

Tack för alla svar, intressant att läsa! 

Som #14 också skriver så kommer vi inte att flytta någonstans "mittemellan" just med tanke på att han för inte så längesedan köpt en ny lägenhet. Han har gjort klart för sig att det ju givetvis blir VÅR lägenhet när jag väl flyttar dit. Jag har varit med och valt alla möbler och inredningsdetaljer eftersom jag ju nångång ska flytta in. 

Det är ju pendlingen som jag inte direkt gillar, och jag tror det skulle kännas lättare om jag hade något "slutdatum" för pendlandet, men det har jag ju inte i dagsläget eftersom jag inte vet när jag kommer att få nytt jobb. Vintertid kommer det att ta ungefär 1h 20 min enkel väg, eventuellt mera, dvs över 2,5 timmar varje dag..

Jag kommer dessutom köra bil, så det blir ju dyrare bensinkostnader också…

Upp till toppen
Annons: