Annons:
Etikettsex
Läst 4541 ggr
Mrs XY
2013-09-24 08:24

Testar ni er tillsammans?

Hur gör ni när ni träffar en ny partner? Går ni och testar er för diverse sjukdomar tillsammans då innan ni har sex utan kondom?

Eller frågade ni bara er partner om h*n var frisk och litade på svaret?

Annons:
PennyScarlett
2013-09-24 10:06
#1

Om jag var höjden av moral och säkerhet hade jag svarat: "Man har inte sex utan kondom eftersom snedsteg alltid är möjliga oavsett hur mycket man litar på sin partner och bara jag själv har ansvar för att se till att jag är säker från sjukdomar" 

Mitt egentliga jag svarar: Jag är sjukt slarvig och naiv. Min kille sa att han inte hade hiv och bevisade det genom att han är blodgivare och säger i övrigt att han är frisk och vi har redan haft oskyddat sex så att eh…tummen ner för mitt agerande när det kommer till sex!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Anna4077
2013-09-24 10:19
#2

Jag ville testa oss när vi flyttade ihop osv. Men min sambo säger att han inte har haft sex utan kondom utan med mig. Jag är inte naiv men med tanke på hans sex historik tror jag honom. Men jag testar mig själv regelbundet, alltid gjort och kommer alltid göra. Efter 3år tillsammans är alla tester fortfarande negativa :)

Anna och taxen Max

ChristineL
2013-09-24 11:25
#3

Pinsamt nog så har jag aldrig gjort det tillsammans med en partner. Det borde man ju göra. Har dock vid flera tillfällen testat mig och det har alltid varit negativt. Vi tillfälliga sexpartners har alltid kondom varit med.

Honestyisdead
2013-09-24 12:39
#4

Jag har alltid testat mig efter oskyddat sex, och har i andra förhållanden inte haft oskyddat fören även killen testat sig.

Bortsett från detta förhållandet. Då litade jag på vad han sade. Dumt egentligen, för man märker ju inte alltid om man har någon smitta. Men kärleken förblindade väl mig 🤫
Men har testat mig efter precis som jag alltid gör med ny partner och det var rent :)

ramm5tein_
2013-09-24 12:49
#5

Har aldrig heller testat mig i och med ny partner… Och då menar jag ny partner som i förhållande. Hade jag legat runt och haft kks hade jag självklart testat mig. Men nej jag är slarvig och litar på när det kommer till kärleken.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

fruktgumman
2013-09-24 13:25
#6

Nej vi gjorde inte det. Han sa att han inte haft nån annan före mig och han var också den första för mig och vi litade på varann att det stämde.

Annons:
[WickedAlly]
2013-09-24 14:52
#7

Har dessvärre aldrig testat mig tillsammans med en partner innan vi kört utan kondom. Korkat är vad det är. Jag måste sluta lita blint på människor, lättare sagt än gjort dock. 

Har dessutom bara testat mig en enda gång överhuvudtaget, efter att jag hade ett ONS.

dejtbar
2013-09-24 15:03
#8

ja absolut. ONS har jag ej haft men med de partners jag haft så har vi testat oss innan vi haft oskyddat sex

JustMySelf
2013-09-24 15:37
#9

Frågade om han hade testat sig och litade på svaret.

Tidigare killar har jag alltid haft kondom med, delvis eftersom jag då inte använde något annat p-medel.

Gur4m1
2013-09-24 15:58
#10

Jag har testat mig flera gånger under mitt liv och kunde säga "jag är frisk" när jag började med min pojkvän, och jag litade på honom. Och jag har testat mig när vi varit inne i relationen också (då jag fick lite problem) och allting har stämt. Men ja, det smartaste coh mest "korrekta" ur ren säkerhet och om man får vara cynisk och inte lita på någon så skulle man nog ta ett test samtidigt innan första samlaget utan kondom 😎

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
2013-09-24 22:25
#11

Testar alltid innan en ny relation. Gärna tillsammans. Har inte oskyddat innan.

[Rhodugune]
2013-09-28 14:02
#12

Testar mig också innan en ny relation, känns skönt att kunna säga att jag är ren och veta att den andre också är det, sen har vi en överenskommelse min nuvarande och jag att andra skyddar vi oss med, är polyamorös.

[Victoria93]
2013-09-29 18:48
#13

Nope, men ångrar mig nu eftersom jag fick reda på att hans ex hade herpes. Han ska gå och testa sig snart i alla fall. Har jag fått någon smitta av honom blir han skjuten eftersom jag vet att jag var frisk innan vi träffades.

Annons:
Gur4m1
2013-09-29 19:02
#14

#13 sköna med herpes är att det inte är smittosamt hela tiden. dvs din kille kanske inte ens haft utbrott ännu och därmed förmodligen inte smittat dig. Det dumma med herpes är att när man väl fått det så har man det resten av sitt liv. Men för vissa känner de bara av det en gång i hela sitt liv, för andra kommer det då och då. Som finnar, eller munsår….eller vårtor.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Victoria93]
2013-09-29 19:14
#15

#14 Jag vet…han säger hela tiden att de inte hade sex när hon hade utslag och att han inte har haft några, men det kan ju komma senare ju? Kan man ens ha sex när man har utslag? Eller gör det typ ont? Tänkte att annars kanske han inte märkte att hon hade utslag när de hade sex.

Honestyisdead
2013-09-29 19:44
#16

13 du gjorde ju lika fel som han som hade oskyddat sex, så du ska nog inte skylla allt på honom. Han borde märkt om han har herpes, då får man blåsor. De flesta går med vilande herpes virus i kroppen, det är först när man får blåsor som det är ett problem.

[Victoria93]
2013-09-29 19:54
#17

#16 Jag vet att jag gjorde fel, men han lovade att han var frisk blablabla

nu vet jag bättre….

Gur4m1
2013-09-29 19:55
#18

#15 På killar är det väldigt olika, verkar av det jag läst att det blir värre för tjejerna, som med många könssjukdommar. Det är som med munsår- det smittas när viruset är "aktivt" och för en del är det nästan aldrig aktivt. Däremot kna han knappast SE om hon hade ett utbrott eller inte, eftersom det kna vara inne i slidan- där hon kanske inte känner det jättemycket och han omöjligt kan se dem.

Ja jag tror inte det är en hit att ha sex under ett "herpes-skov". Som Hera säger- Viruset "vilar", det är alltså inte aktivt och det är blåsorna som sprider iruset vidare till andra- som med munsår, vårtor och t.ex vattkoppor. En dle kan smittas och gå med det i kroppen hela sitt liv utan att känna av det. De kanske får feber någon dag och blr svullen, sen blir det aldrig mer med det. Om han aldrig haft något så tror jag inte det syns på testet. Man kan ha blivit smittad men ännu inte fått "utbrott" och då tror jag inte att det syns i blodprovet. Men när man väl fått sitt första herpesutbrott, dvs ett "skov" där man fått utslag, så ska det synas i prover/tester även om man inte har utslagen just då provet tas.

Det är iallafall så jag förstått det när jag läst om det. Var nämligen orolig att jag fått Herpes XD Alltså…för flera år sedan.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Victoria93]
2013-09-29 19:59
#19

#18 ok så han kan alltså omöjligt haft sex med henne när hon hade det eftersom det inte går för att det gör för ont?

nä fy fan herpes vill jag då inte ha…han har på läppen men det är ju inte samma som jag har fattat det, könsherpes kan alltså inte smitta till läppen via oralsex?

Honestyisdead
2013-09-29 20:14
#20

19 jo det kan smitta vid oralsex.

Annons:
[Victoria93]
2013-09-29 20:34
#21

#20 så han kan fått hennes könsherpes spritt till sin läpp? Men fy vad äckligt.

PennyScarlett
2013-09-30 00:08
#22

#21 Jag vill be dig tänka dig för hur du uttrycker dig och även tänka igenom dina ordval, då det faktiskt är fullt möjligt att någon på detta forum har herpes eller annan typ av könssjukdom. Det är något som de flesta upplever pinsamt och förnedrande och det gör inte saken bättre att andra uttalar sig om hur "äckligt" det är. 

Du är fri till att tycka och säga vad du vill. Detta är enbart en förfrågan från min sida och inte på något vis illa menat.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Victoria93]
2013-09-30 10:36
#23

#22 Sant borde inte skriva så här, tänkte inte på att andra kan ta åt sig 😕

PennyScarlett
2013-09-30 14:38
#24

#23 Bara tänk på det framöver, så blir det bra :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Individuell
2013-09-30 15:16
#25

Jag har herpes! Vet ni, det är inte farligt och jag förstår inte hetsen kring det. Visste ni att hälften av de som är sexuellt aktiva i Sverige har herpes, men att många helt enkelt inte vet om det i och med att man kan ha viruset i sin kropp utan att det slår ut?

Det är ett virus. Man kan inte testa sig mot det, så den tanken kan ni alla slå bort på en gång. Man kan inte undersöka sig fram hos en läkare ifall man har herpes om man ej har utslag. Jag fick herpes en vacker dag och då konstaterade dom det via utslagen. Annars kan man inte testa sig mot herpes och det finns inget botemedel.

Det är ärligt talat inte särskilt äckligt i och med att har man blåsor har man inte sex. Herpes går att jämföras med en förkylning. Ungefär som att vissa får blåsor i munnen istället för eller vid en förkylning. Du har blåsorna i några dagar, det kan göra riktigt ont och svida, men det finns billiga salvor och tabletter som ska mildra det onda/kliandet/svidandet.

Herpes är otroligt vanligt, och det vet jag. Jag fick det för några år sedan och det går alltså ej att spåra av vem jag blivit smittad heller, i och med att viruset kan ha varit i kroppen i upp till tre år eller mer innan det bryter ut. Det är omöjligt att koppla det till en partner, om man nu inte bara haft en sexpartner. Så tänk på det också. Jag är jävligt tacksam mot mina partners som accepterat mig trots att jag har herpes väldigt sällan i några dagar åt gången. Då jag väl fick mitt första herpesutbrott för ca 3 år sedan var min dåvarande så stöttande och anklagade mig inte för någonting. Han tog hand om mig i och med att jag hade ont och fanns det minsta tvivel om att det skulle vara smittsamt vid nästa samlag skyddade vi oss. Jag blev inte äcklig för det och jag hoppas inte att ni skulle se er partner som äcklig ifall det plötsligt skulle bryta ut. För det kan göra det - trots att smittan kanske kommer från en relation för några år sedan.

Så nej, man är inte äcklig för att man har herpes. Man avstår från samlag under de få dagarna och som sagt - det är ett virus främst, inte en sjukdom. Dessutom kan man inte ha både oral herpes och i de nedre regionerna. Har man munherpes sedan tidigare kan man inte få herpes på något annat ställe heller, det är vad jag har läst i alla fall. Nu har jag inte haft ett enda utbrott på två år och för många blir det inte mer än så heller. Döm inte de som är smittade, ibland bryter det bara ut under det första året, ibland får man bara ett endaste utbrott under hela sitt liv. I andra fall går folk och bär på viruset utan att veta att man har det i kroppen, men att det aldrig bryter ut.

SAMT. Herpes smittar enbart vid kontakt med blåsorna.

Gur4m1
2013-09-30 18:04
#26

#25 jag trodde att jag fått herpes (eller misstänkte det) och allt du skriver stämmer med det jag läst- utom påståendet att det inte går att se gneom test. Det verkar bara inte vara något man kan göra överallt, och är inte speciellt vanligt eftersom herpes är en sjukdom man ganska lätt kan se om man väl har ett utbrott. Om man väl haft ett utbrott så ska man kunna se det i blodet, men man måste testa sig för just det. Det är alltså inget man normalt testar blodet för om man går till gyn. Detta vet jag för att jag gick i tankarna att gå för att testa mig för det.

Botemdel finns inte, och även om könsherpes och munherpes är olika saker så kan man alltså få det via oralsex..eller pussar. Många vet inte att munsår många gånger är ett herpes också och smittsamt, så väldigt många smittas redan som barn av sin mor eller någon pussgalen kompis/släkting. 

"Kan man testa om man har herpes?

Man kan testa sig med blodprov för att undersöka om man är bärare av virus. Detta testet kan skilja på antikroppar mot typ 1 och antikroppar mot typ 2. På så vis kan man få reda på om man är bärare av ett av virustyperna, båda virustyperna eller kanske inte något av dem. Det säkraste sättet att avgöra om någon har genital herpes är dock att undersöka patienten när han eller hon har besvär.

Det är inte alla mottagningar som tar emot och testar patienter som inte har besvär eller pågående symptom. Det är inte heller alla mottagningar som känner till att man kan göra tester för att avgöra om man har antikroppar mot HSV 1 eller HSV 2. Vi vet att sådana tester idag genomförs i Stockholm, Göteborg samt Uppsala."

Att ha herpes är inte trevligt, men är knappast något man kan döma folk för och jag tycker väl inte att det är önskvärt att få, men man blir inte äcklig av det, nej. Det är ju inte heller farligt, en del vet ju som sagt inte ens om att de bär på det och smittar därför inte sin partner.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Jessicahagstrom94
2013-09-30 21:05
#27

Har bara haft sex med min pojkvän och ingen av oss har nog testat oss för sjukdomar, men vi har bara haft sex med varandra så..

Annons:
Migobus
2013-09-30 23:29
#28

Jag har varit slarvig och lärt av mina misstag. Skulle jag träffa någon ny hade jag bett honom testa sig före oskyddat absolut.

Elsa
2013-10-01 23:02
#29

Tvingade min pojkvän att testa sig när vi hade varit tillsammans ett tag, men jag gjorde inte för jag hade testat mig någon månad innan och haft sex med en person som innan det testat sig och det var inget, och vi hade kondom. 😃


teardrops
2013-10-07 14:23
#30

När jag träffade min kille hade vi oskyddat sex,vi hade hånglat så ofta som möjligt i flera dagar och när det tillslut blev att vi skulle ha sex hade han inga kondomer och mina låg hemma hos mig.Han berättade efteråt att han inte använder kondom och knappt gjort innan mig heller.Så jag bokade in en tid och testade mig mot allt! Som tur var hade jag inget.Jag har även testat mig någon gång efter detta.Jag har alltid varit extremt rädd för könssjukdomar och därför fattar jag inte att vi hade oskyddat sex sådär.

Killen jag hade innan honom och hade testat sig nyligen när vi skulle hade sex,vi använde kondom men den gled av.Så fick skynda mig att testa mig då med.

One-night-stands har jag alltid haft kondom!

Sarah
2013-10-07 14:30
#31

#30 han då, han har inte bokat in att testa sig???????? Borde han verkligen göra om han varit oansvarig och inte skyddat sig tidigare.

teardrops
2013-10-07 14:53
#32

Nej han har inte det.Inte sen vi blev ihop,han har testat nån gång innan men vet inte när.

Sarah
2013-10-07 15:10
#33

#32 jag hade blankt vägrat att ha sex med honom utan kondom tills han gjort det. Om jag ens fortsatt ligga med honom alls. 

En person som inte går och testar sig innan hen har oskyddat sex med ngn hen säger sig tycka om… spec om hen haft oskyddat innan. Jag hade blivit galen! 

Lika upprörd blir jag när jag ser det ut ett genusperspektiv. Den ordentliga tjejen går och testar sig, killen slipper, hon har ju ändå gjort det nu… båda har väl ansvar i en relation?

teardrops
2013-10-07 15:16
#34

Jag håller med dig om att han borde ha testat sig han med.Men jag borde sagt ifrån då.Känns lite sent nu när det gått flera år.Jag var i huvudtaget dålig på att fräsa ifrån och stå på mig när han och jag träffades,något jag verkligen ångrar nu.

Annons:
Sarah
2013-10-07 15:18
#35

Ah, det har gått flera år. Ja då kanske det är lite sent :P

Underbarn
2013-10-07 21:51
#36

Jag gick tillsammans med min partner så han fick testa sig och samtidigt gjorde jag också det (jag hade bara legat med han)

Upp till toppen
Annons: