Annons:
Etikettbarn
Läst 2039 ggr
teardrops
9/25/13, 2:03 PM

Barn eller inte..kluven.

Jag vet inte hur/vad jag ska göra.Min kille vill ha barn,han har redan ett barn som jag varit bonusmamma till i flera år.Relationen har verkligen inte varit bra helt igenom och vi har haft ett avbrott.Men sedan vi hittade tillbaka till varandra har det verkligen varit annorlunda,det finns saker som kanske kunde bli bättre men för det mesta har jag känslan att vi kan ta oss igenom det mesta bara vi båda kämpar.Ibland får jag panik när jag tänker på barn,för jag kommer bli låst.Tar det slut får jag leva på sociala eftersom jag bara har gymnasieutbildning och knappast får jobb lätt.Jag är troligen deprimerad för tillfället med.Hormoner verkar få mig o må dåligt.Jag glömde sätta i p-ringen med typ en dag sen struntade jag i det i 3 dagar och helt plötsligt är jag gladare och har sexlust.Önskar min kille ville använda kondom så jag slapp hormoner.På ett sätt vill jag verkligen ha barn men jag vet att det är så jävla själviskt.Jag vet att jag blir en bra mamma..Men egentligen borde jag kanske utbilda mig o vänta i flera år till.För spricker relationen står jag där själv.Är det normalt att typ ogilla nästan hata vissa sidor hos sin partner? Kanske vill jag ev ha barn för att få en förändring i mitt liv och om det är anledningen så är det ju fel.Vi bor inte ens ihop just nu,killen och jag.Skulle jag bli gravid av misstag skulle jag aldrig göra abort men att planera in ett barn i detta livet känns lite fel och ändå så vill jag det på ett sätt och på ett sätt inte.Vet inte vad jag väntar mig för svar här för ingen av er kan ju direkt lösa problemen i mitt liv.Måste livet vara perfekt när man skaffar barn? Vad önskar ni att ni hade tänkt på innan¨?

Annons:
ramm5tein_
9/25/13, 2:18 PM
#1

Jag har inte barn, men jag kan inte anse det normalt att hata vissa sidor hos sin partner. Jag har gjort det med en tidigare partner och det slutade heller inte bra. Jag kände det hela tiden och med tiden visade det sig klart att det helt enkelt inte fungerade. Klart man kanske kan känna att man nästan "hatar" någon en dag då det blir för mycket, men det går ju över nästan direkt. Samma som att man kan "hata" sin hund en dag för att den är så envis, inte lyssnar osv. Är ju mest ett ytligt uttryckssätt. Men att ständigt känna så kan inte vara bra.

Anser inte heller att ett förhållande måste vara perfekt - inget förhållande är väl perfekt. Man är ju i regel lycklig fastän det finns vissa störningsmoment som kommer med oss som individer. Vi är alla olika och passar inte jämt ihop på alla plan. Men perfekt som i att man är lycklig i sitt förhållande, älskar den andre och att det positiva väger mycket mycket tyngre än den negativa skålen - det är en förutsättning för att ett förhållande ska fungera oavsett barn.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

andersson..
9/25/13, 3:00 PM
#2

TS får jag fråga hur gamla ni är du och din kille?

Ni kanske har många år på er ännu att fundera på barn eller inte barn. Eller är ni 35+ så det börjar brännas i knutarna?

Själv så tänker inte jag och sambon skaffa några barn. och det är vi överens om

ChristineL
9/25/13, 3:50 PM
#3

Bara det att du tvekar är tecken nog på att du inte är redo/mogen/vill. 

Och tro inte att barn är lösningen på problemen i eran relation, för det är det inte. Både en graviditet och en förlossning förändrar både kroppen och hjärnan otroligt mycket och ingenting blir som man tänkt sig.

Hormoner får dig att må dåligt, då kan jag ju säga att du blir fullproppad med hormoner under och efter graviditeten också…

pyromanen
9/25/13, 4:47 PM
#4

Tillvaron måste självklart inte vara perfekt. Perfekta tillvaror finns inte. Men kombinationen depression, instabil relation och att du är så säker på att inte få jobb låter inte som ett bra fundament att stå på inför att skaffa barn.

Om du mår dåligt av hormoner kanske prova spiral eller pessar?

Är du ung så du har gott om tid att först gå en utbildning som ger dig bra jobbmöjlighet och sen hinna få barn?

Det finns inget jag tänker att jag önskar jag hade tänkt på innan jag skaffade barn.  Jag hade ingen stabil relation, men jag mådde bra, trodde på pappans och min egen förmåga att vara bra föräldrar och hade hunnit ta examen (utbildning med låg arbetslöshet/bra jobbchans).

Gur4m1
9/25/13, 5:07 PM
#5

Du resonerar som någon som inte är redo för barn, och inte verkar ha så stor lust. Du hittar vekrligen orsaker till att låta bli- i situationer där det kna lösa sig.

T.ex jag har inte ens gymnasieutbdlning men jag har jobb, jag har två timjobb om jag nu skulle bli uttråkad :P  Inte gått ut gymnasiet. Du kan iallafall plgga vidare- vilket man får bidrag för, eller söka jobb, för att steka hamburgare eller jobba i butik krävs det sällan att man har högre studier än just gymnasie för att få ett jobb.

Man måste inte älska alla sidor hos sin pojkvän men att man rent av hatar sidor…låter inte speciellt kul vare sig för dig eller din partner.

Sen förstår jag inte varför en man pressar en kvinna till att ha barn, om han redan har en avkomma. Jag vet inte varför det tog lut mellan din kille och hans ex. För relationer förändras när man skaffar barn men är relationen redan innan ganska dålig så…

Man ska vara i en relation där den tål att fokus delas mellan de i paret, att en tredje person kommer in som förmodligne kommer få 80% av allt fokus de första åren XD

Innebär formodligen mindre sex, mindre pengar, ofta minsdre romantik, mindre sömn…. fler sjukdagar :>

Jag vill ha barn men jag vet att min pojkvän aldrig skulle palla ett sådant liv just nu, och jag skulle inte klara det ekonomiskt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

viktoria91
9/25/13, 8:26 PM
#6

#3 Det är ju iaf naturliga hormoner som ens kropp producerar och iinte konstgjort som man tàr i tid och otid.

Annons:
ChristineL
9/25/13, 8:34 PM
#7

#6 - Det betyder inte att man mår bra utav dom heller.

Anna4077
9/25/13, 11:06 PM
#8

Jag tänker lite som du "vad gör jag om det tar slut". Men jag har satt upp vissa "mål" behöver inte vara perfekt men jag vill tex ha möjligheten att arbeta minst 50%. Behöver inte ha jobb men veta att minst 50% funkar i arbete.. helst vill jag veta att jag klarar av tex en hund i tex 1år också. Men skulle jag bli gravid hade jag blivit överlycklig. Just det där planerandet som känns nervöst och läskigt.

Anna och taxen Max

teardrops
9/26/13, 4:28 PM
#9

#2 Jag är 25 och han är 28.Så egentligen är vi väl inte så gamla.Nästan alla vänner har redan barn.Livet blev verkligen inte som jag tänkt mig,hade räknat med att ha utbildning,jobb och barn nu.hade jobbig uppväxt och deprimerad redan som barn,gick terapi och det känns som jag halkade efter med allt.blev friskförklarad för flera år sen dock.

teardrops
9/26/13, 4:34 PM
#10

#3 nä jag tror absolut inte det är någon lösning i en relationen och att risken för att det blir sämre är stor.ekonomin oroar mig mest..vi skulle knappt klara oss på bara hans lön och med ett barn till skulle det bli kämpigt när föräldrapenningen är slut.

teardrops
9/26/13, 4:56 PM
#11

#5 låter kanon att du har jobb..jag har försökt komma in på timjobb där jag bor men det går inge vidare. Jag kanske inte är redo alls.jag vet inte.jag har ju fungerat som förälder i flera år men det är ju inte samma sak när det är någon annans barn antar jag,antagligen känns det rätt olika eller så känns det ungefär lika,kan ju inte jämföra för än jag har ett eget barn.jag vet inte om jag hatar vissa sidor som han har men jag har definitivt svårt för vissa.. Jag kanske borde tänka bort allt,jag menat skulle vi bo ihop o ha ett barn till skulle jag knappast ha råd o gå till sjukgymnast m.m för tyvärr blir han underhållsskyldig för mig om vi bor ihop.om jag bara hittade ett jobb :(

teardrops
9/26/13, 5:04 PM
#12

Och andra sidan kan allt lösa sig med ett barn ändå.ang preventivmedel har jag försökt få spiral men dom säger att jag inte får nån eftersom jag inte fött barn.dessutom kostar dom rätt mkt och det skulle ta mig månader att spara ihop till en..men borde kanske testa något nytt.p-ring som jag har nu är väl det som jag fått minst biverkningar av.

Gur4m1
9/26/13, 5:09 PM
#13

JAg har inte fött barn men har spiral :) Bero helt på vilken gynekolog man har- märkt att alla mina kvinnnliga har reagerat åt att jag har det utan att ha fött barn men han som rekomenderade det åt mig är föreläsare om just preventivmedel på universitetssjukhuset så jag litar 100% på honom på den frågan.

Min kostade 150 kronor och den håller i 5 år, jämfört med andra prevmedel är det en väldigt liten summa. Jag satte in den i samband med en cellprovstagning (som alla Kvinnor börjar ta efter 25?).

Då talar jag om kopparspiral. Den avger inga hormoner och samma dag du drar ut den är du redo att…försöka få barn, om cykeln är rätt :)

Så pröva att söka fram egen inf och var ihärdig om att du _vill_ ha spiral eller testa gå till en annan gynekolog, helt enkelt :)

Jag finner det otroligt märkligt att gynekologer har dne friheten, att vägra en person spiral. Värre är det väl inte än att ge information och rekomendera en att gå till någon som kan förloppet (om de inte själva litar på att kunna avgöra om man är lämplig spiralbärare eller inte). Det skulle vara som att gynekologen kan säga "nej, jag vägrar göra abort på dig" (vilket jag iofs nsätan avrit med om och finner det som en skandal! :(

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
teardrops
9/26/13, 7:47 PM
#14

150 kr är inte mkt :) kanske ska försöka med kvinnokliniken.har hittills pratat med tre barnmorskor och fått nej.sen så kanske jag inte kan ha spiral men man tycker ju dom kan prova.av p-piller fick jag migrän-attacker och av p-stav fick jag mycket cystor.har dessutom mkt problem med svamp och risken för det ökar med p-ring.har flera symtom som antagligen är av p-ringen.

OlgaMaria
9/26/13, 8:03 PM
#15

Åh jag tycker i alla fall att du verkligen ska prioritera att få bort allt hormoner som påverkar dig. Sånt kan ha enorm påverkan och det låter som att du skulle bli gladare om du fick slippa. Kondom är inte så himla kul men man vänjer sig. Vill han ha sex med dig får han ta på sig en. Så himla krångligt är det inte.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gur4m1
9/26/13, 9:11 PM
#16

#14 när jag sa åt min gyn att kondom och p-pller inte är bra alternativ för oss - då rekomenderade han spiral :) Så du får säga det till gyn- du vill ha sex, och såvida de inte vill börja ha dig på abort-besök var och varannan månad så får de så vänligen kolla upp om din livmoder är skapt för spiral (har inget med barnfödande att göra, en del ser bara annorlunda ut där nere och lämpar sig inte för spiral ) och ge dig det! Du har rätt att få ett preventivmedel!

Jag mådde skit av hormoner, men kondom ungerad eint eheller, vet inte om det var pga allergi eller bara känslan för folk säger att det inte är så annorlunda men jag tycker det är jättestor skillnad och jag upplevde obehag av det. Sen är det jävligt dyrt. Så kondom är ju inte alltid jobbiga för killen just. :/ I mitt fall så gillade han det, en kondom gör ofta så att killen inte kommer lika fort t.ex. Sen kna man ha mysiga förspel där kondomen får vara en del av akten. Men det kändes inte bra. Spiral har ju sina risker, precis som med hormoner och kondomer. Kondom är ju ingen hälsorisk däremot- som p-piller och spiral kna ha (men mycket låg risk för det).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

OlgaMaria
9/27/13, 7:48 AM
#17

#16 Vissa är allergiska eller känsliga mot latex som ju kondomer oftast är gjorda av. Det finns också en variant som är gjord av plast. Den är lite sladdrigare men ska det ska kännas som att man kommer närmre varann med den. Sen är den dyrare också. :-/

http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Kondomer/Naked/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gur4m1
9/27/13, 7:47 PM
#18

#17 och jag tycker vanliga kådisar redan är dyrt nog :D om man vill ha ett aktivt sexliv…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

teardrops
9/28/13, 10:18 AM
#19

Hade gärna provat kondom men killen vägrar verkligen och säger att han hellre är utan sex.fast alla gånger jag har haft sex med kondom har det gjort ont.när jag är utan hormoner är jag gladare och har en helt annan sexlust,nu kan det faktiskt pirra i underlivet utan att någon rört vid mig.funderar på om cystorna i brösten är pga p-ringen.kan inte ha p-ringen i när vi har sex heller för då skaver det.så får ju plocka i och ur den väldigt ofta. Har blivit hånad av människor,ingen tror att jag är hormonkänslig o jag får höra att jag överdriver och inbillar mig.

OlgaMaria
9/28/13, 2:07 PM
#20

Lyssna inte på sånt! Det är inte ovanligt att vara hormonkänslig och det påverkar väldigt mycket. Tänk kreativt med kondomerna. Blir kanske trist att hamna i ett bråk om det. Du kanske kan muta honom på nåt positivt sätt. :) nåt han önskar sig som bara du kan ge?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Anna4077
9/28/13, 2:39 PM
#21

#19 Hade jag mått dåligt av hormoner så hade jag kört med kondom och något bra och vårdande glidmedel. Hade killen inte accepterat det hade jag letat upp någon som gjorde det. Att han sätter sin njutning före ditt välmående säger väldigt mycket tycker jag.

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: