Annons:
Etikettsvärföräldrar
Läst 8108 ggr
zebrinna
2013-09-28 16:56

trivs inte med svärmor

Jag är sambo och så och varje söndag är det söndagslunch + fika hos svärmor. Jag blir väldigt uttråkad hos henne. Hela dagen från 11-18.00 ca går åt (hon bor en bit bort) Vi har inget gemensamt och hon känner säkert samma. Hon och hennes son (min sambo) pratar, jag bara sitter där och vantrivs. Hon är inte otrevlig men hon har väl bara inget att säga mig (och inte jag till henne heller) Jag säger ibland något litet och samma med henne, en kort kommentar ibland, i övrigt är vi som 2 främlingar för varann. Och jag har ändå varit sambo i 3 år med hennes son.

Jag följer för min sambos skull (han vill det) men jag har verkligen skittråkigt varenda söndag. För ett par veckor sedan var jag riktigt förkyld och var tvungen att stanna hemma och slappa/läsa/se film och till och med fast jag hade feber och var riktigt sjuk så tyckte jag det var mycket trevligare att ha det så än att sitta hos svärmor hela söndagen.

Ska man inte träffa och umgås med folk för att man VILL och inte för att man BORDE?

Ni som inte har ngt gemensamt med era svärföräldrar hur ofta träffar ni dom då? Tycker ni det är ok att bara eran partner åker och träffar sin mamma och att ni stannar hemma? Min sambo vill ju inte ha det så. Han vill ha med mig och jag har ställt upp varenda söndag utom vid sjukdom men jag vill inte egentligen.

Annons:
Niklas
2013-09-28 16:58
#1

Jag tycker att du ska prata med din sambo. Jag kan inte tänka mig att han tycker att du ska följa med när det är så som du beskriver. Ingen vinner på det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gur4m1
2013-09-28 17:04
#2

Be han åka själv :) Jag försökte hänga med min kille varje gång när de hade saker men ärligt- jag irriterar mig bara på hans fmailj ju mer jag umgås med dem. Så jag slutade. Nu bryr han sig inte, din sambo verkar ha en viss bild av hur saken ska vara. Kan även förstå varför man infärt en sådan "regel"- söndagsblabla hos svärmor- för en svärmor är kanske ganska ensam?
Ert besök är förmodligen en av veckans höjdpunkter…

Men ja, ni är sambosar, ni har inte barn ihop så det finns inga barnbarn med i bilden. Så ja, du borde absolut kunna skippa söndagsluncherna- det är ju faktiskt din lediga dag att få göra vad du vill, kan man ju känna och dessa söndagar verkar ändå inte hjälpt er att komma varandra närmre.

Följ med ibland, mer högtidliga tillfällen eller en gång i månaden. Kanske märker även de att de får det trevligare utan dig- för jag skulle själv inte känna mig bekväm av att sitta och prata och det finns en tredje part som inte alls har någon betydelse för samtalet…någonsin. :S

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-09-28 17:06
#3

Håller med Niklas. Visst att man ibland kan ställa upp, men att varje söndag åka med och stanna flera timmar känns inte rimligt.

fruktgumman
2013-09-28 17:57
#4

Jag tycker man kan ställa upp ibland men inte varje vecka om man inte trivs med det. Jag följer inte med alla gånger till min svärmor men kanske en gång i månaden.

LinaLj
2013-09-28 18:02
#5

Du kanske inte ska sluta att följa med helt, men dra ner på det. Kanske behöver du bara följa med var tredje gång eller en gång i månaden.

obstitant
2013-09-28 21:23
#6

Jag kommer bra överens med mina svärföräldrar, men inte sjutton skulle jag vilja träffa dem varje vecka! Några gånger om året räcker bra… men då har ingen av oss så väldigt tät kontakt med våra föräldrar heller.

Jag tycker alltså som övriga här, att det borde vara helt ok om du följer med varannan, var tredje, var fjärde gång om det nu är så viktigt för sambon att gå dit varje vecka. Jag menar, om han vill att du ska följa med varje vecka och du helst skulle vilja gå dit en gång om året, så är det väl en rimlig kompromiss att du följer med 1-2 gånger i månaden?

Ärligt talat låter det skittråkigt dessutom. Ni kanske kunde hitta på något annat nån gång, gå ut i skogen eller på en utställning tillsammans?

Annons:
Anna4077
2013-09-28 22:46
#7

Jag har en halv bra relation till min svärmor. Vi kommer överens men det är lite spänt. För mig är relationen till familjen viktigt. Jag hade nog inte åkt med varje gång men oftast.

Anna och taxen Max

Vyer
2013-09-28 22:53
#8

Jag hade absolut inte gett upp varenda söndag för att göra något jag inte vill/umgås med någon jag inte har något gemensam med, bara för att vara snäll mot min sambo. Och då har jag ändå en helt okej relation med min svärmor. 

Kompromissa och följ med en gång i månaden eller något?


[TheMiko]
2013-09-29 00:00
#9

Är inne på min andra svärmor 🙂

Nr 1 Hade jag inget gemensamt med alls, hon upplyste mig ofta om att jag inte var någon riktig … son eftersom jag var ingift. Vilket hon också var en gång i tiden men det spelade ingen roll. Hon möblerade om i mitt kök ibland mm mm. En riktig mardröm.

Nr 2 kommer inom flera gånger i veckan och hon är underbar! Jag som inte har någon bra relation till min mamma har en svärmor jag kan prata med om allt. Kan mycket väl umgås med henne utan att mannen är hemma. Vi sitter ofta och kollar fotboll eller handboll ihop då vi alla är tokiga i det.

pyromanen
2013-09-29 08:04
#10

Jag hade åkte med nån gång då o då men definitivt inte varje söndag. Kan förstå det blir svårt att ändra när det redan finns ett så inrutat skema…

Jag skulle inte vilja ha besök av nån som egentligen inte har lust att besöka mig heller! det blir ju bara fel!

Jag (som håller på med en massa praktiskt) skulle nog börja med att använda olika ursäkter. inte säga att härefter kommer jag bara ibland för jag tröttnat utan .. den här gången följer inte xx med för att hon kände sig trött o ville vila, eller för att hon var jättesugen på att plocka svamp i skogen eller för att hon behövde vara lite ensam eller för att… (nånting som är sant).

Min egna svärmor var en mycket mycket fin liten människa som jag tyckte om och som blev 95 år gammal.  Min man och sonen besökte henne varje lördag och jag stannade oftast hemma för att det var enda stunden på veckan jag hade chans att vara ensam när sonen var liten.

Intehärutandär
2013-09-29 12:09
#11

Förutom en svärmor - där jag bodde hos dem, så har jag sällan träffat mina svärföräldrar. Det har passat mig bra. En hade jag mer telefonkontakt med. En annan träffade jag mer under högtider.

Och mina pojkvänner har träffat mor på min födelsedag, studentfirande och liknande. Jul har vi alltid firat var för sig. (Har inget barn med ex)

andgustav
2013-09-29 18:55
#12

Det är bara du som fattar dina beslut och jag tycker inte att du ska följa varje söndag. Ta nu en dialog med din sambo man kan inte rätta sig efter sin svärmor. Ni har ett eget liv.

[Zorita]
2013-09-29 19:39
#13

Jag tycker jättemycket om mina svärföräldrar, men jag skulle ändå inte vilja träffa dem varje vecka. Knappt ens så jag skulle vilja träffa mina egna föräldrar så ofta, trots att jag tycker om dem hur mycket som helst. Då blir det mer speciellt när man väl ses och vi alla kan uppskatta det mer. Nu är vi spridda över hela Europa alla familjerna så vi ses väl 2 ggr om året, vilket är rätt lagom. Jag skulle då inte följa med varje vecka.

Annons:
htt
2013-09-29 23:59
#14

Kanske har ni mer att prata om ifall ni börjar ses mer sällan? :)

PennyScarlett
2013-09-30 10:06
#15

Min svärmor sa knappt ett ord till mig första gången jag träffade henne. (Hon hade redan dömt ut mig). Hennes man fick lov att prata dubbelt så mycket och ställa dubbelt så mycket frågor för att kompensera för hennes ohövlighet, vilket jag fann väldigt komiskt eftersom det var så tydligt x) 

Svärfar…ja. Jag ville aldrig träffa honom eftersom han skrämmer skiten ur mig. Men pojkvännen lät mig övertalas och väli trappuppgången så kallsvettades jag och mådde illa. När han ringde på dörren och jag hörde fotstegen komma mot dörren så trodde jag verkligen att jag skulle pissa på mig och ville bara vända om och gå därifrån. 

 Det hela urartade i en väldigt trevlig kväll och svärfar försöker nu att hjälpa mig med jobb så att jag kan flytta upp dit :) Asnice! 

 Men du måste ju inte följa med varenda gång. :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

andgustav
2013-09-30 12:37
#16

Svärmödrar får man alltid på köpet. Låter faktiskt i häftigaste laget att träffa henne varje söndag. Jag hade aldrig gått med på detta och de finns föräldrar som aldrig kan klippa navelsträngen på sina barn. Du är vuxen och har rätt att bestämma vad du ska göra.

Honestyisdead
2013-09-30 12:40
#17

#16 Jag träffar min mor ca 5 dagar i veckan.
Inte betyder det att vi inte klippt navelsträngen.

Jag tycker det är fint att man kan fortsätta ha en nära och bra kontakt med sina föräldrar även då man blivit vuxen och tycker man ska ta tillvara på det. Min mamma är också min bästa vän.

Däremot anser jag inte att man ska tvinga sin partner att vara med var gång.

Upp till toppen
Annons: