Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 6229 ggr
xyz
10/3/13, 5:52 PM

Att inte berätta om pengar

Är det fel tycker ni att inte berätta för sin partner i samband med att man flyttar ihop hur mycket pengar man har?

Jag menar alltså inte att ljuga eller lura sin partner på pengar eller göra av med hushållskassan bakom partnerns rygg. Men jag menar privata pengar som jag har på ett konto sedan länge. Hör det till att berätta sådant för den man flyttar ihop med?

Varför jag helst inte vill göra det är därför jag flyttat ihop med en riktig  slös-benägen kille. Han har noll kronor sparat trots att hans lön är högre än min. Men han lever efter principen pengar är till för att spenderas så fort man får dom i handen. Medan jag tycker helt tvärtom och vill spara men han förstår mig inte alls.

Finns det en platt-TV på 60 tum till ett kanonpris på 20-30tusen så ska han bara ha den om det finns 30tusen på några av våra konton.

Vi hjälps ju åt med räkningar och allt sådant, inga problem med det men sedan om han får kvar 4-5tusen på sin lön i slutet av månaden så bara SKA det spenderas. Och likadant med min lön anser han. Vi ska inte spara något då vi båda har stabila heltidsjobb tycker han Alltid är det nånting det går åt till; resor, teknikprylar och diverse andra onödiga (enligt mig) prylar som jag lätt kan vara utan.

Men jag har ändå accepterat detta, tack vare att jag har ett konto vid sidan om där jag har en del pengar och det berättar jag inte för honom för jag VET att han då skulle reagera med att då har vi ju råd att köpa det, och skaffa det, och resa dit och dit osv. För hur många gånger har han inte sagt "åh om vi hade 100-tusen då kunde vi skaffa en finare bil"

"Mm" svarar jag och låtsas som ingenting fast jag faktiskt har 100-tusen på ett konto.

Annons:
Honestyisdead
10/3/13, 5:55 PM
#1

Förstår inte hur man kan välja att flytta ihop med någon som har så annorlunda värderingar än en själv? Pengar är ju dessutom en stor del av livet.

Jag gillar inte att dölja saker så jag hade inte kunnat dölja det.

xyz
10/3/13, 6:01 PM
#2

nej men det är inte så att jag egentligen VILL dölja ngt för honom men det är ju arvet från farmor och jag vill inte bara att det ska gå upp i rök för att han tycker det verkar kul med en nyare bil som han ändå tröttnar på efter ett tag och byter till nåt annat, som han sen säljer igen och köper nåt ännu häftigare osv. Han är liksom aldrig nöjd med de prylar han har utan ser något roligare efter ett tag som han bara "måste köpa" och visste han att jag hade 100-tusen från farmor skulle han absolut anse att vad gör de för nytta på banken - pengar ska sättas sprätt på.

Men trots att vi är väldigt olika där har vi ju roligt tillsammans och han är kärleksfull romantisk osv.

Honestyisdead
10/3/13, 6:04 PM
#3

Eftersom de är DINA pengar så kan han faktiskt inte röra dom, såvida du inte tillåter honom att göra det. Det gäller ju att du sätter ned foten.

Han låter inte direkt ansvarstagande. Fast det spelar kanske inte så stor roll om man inte planerar att gifta sig och skaffa barn i framtiden i och för sig.

Själv vill jag att min partner är lik mig i de stora frågorna här i livet. Framtid, pengar och andra värderingar.

Gur4m1
10/3/13, 6:04 PM
#4

Jag skulle fortsätta att döja ditt konto, det är faktiskt DINA pengar och är ni inte gifta (även om jag itne anser ens då) så har din slösa till pojkvän ingen rätt till dem. Använder han dina kvarvarande lönepgengar också? Till sin överkonsumtion? Tänker han inte alls på miljön om inte annat. Mår han bra? Folk som ständigt måste köpa saker ser jag på samma sätt som överviktiga eller knarkare… "något är fel på dem" ;) Resa kan jag delvis förstå, men just behovet av att spendera enorma summor på saker man faktiskt int ebehöver- låter som en person som "tröstäter" men med saker, så alltså tröstshoppar.

Jag hade lätt kunnat dölja det, men som hHera också är inne på- jag hade inte bott ihop med en man som har sådan syn på pengar till att börja med. Jag tycker inte det är hans rätt att slösa bort dina pengar bara för att ni är tillsammans, samtidigt är det ganska _hemskt_ att ni inte kan dela sådan information med varandra.

Bhöver ni en ny bil eller vill han bara höja sin pryl-status?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
10/3/13, 6:32 PM
#5

Självklart får du låta bli berätta.

En sån person som du beskriver din sambo skulle jag inte vilja ha någon gemensam ekonomi med alls. Om jag ändå älskade han o ville flytta ihop för att vara med honom varje dag (antar du vill det av en massa andra skäl) då skulle jag vara mycket tydlig med hur jag ser på ekonomi och att jag INTE vill ha gemensam ekonomi.  Att jag inte kommer vara med på att köpa saker jag inte känner jag behöver och att det inte är "vi" som kommer disponera min lön.  Vara tydlig med vilka "måsteutgifter" som mat och sophämtning mm som vi delar på och att därutöver är pengarna privata.  Annars tror jag det kan bli rediga problem av att ha så olika inställning.

Evisen
10/3/13, 6:33 PM
#6

Dina pengar är dina och det som blir över efter betalt gemensamma räkningar ska du ha för dig själv.

Det är ju pengar som du har jobbat ihop, så varför ska han sprätta iväg dem för?

Säg inget om ditt farmors arv. Det kan vara bra att ha i framtiden.

Kanske ert förhållande inte håller i evighet och då har du en grund att stå på och köpa ev bostad om det är han som äger den lägenhet som ni bor i tillsammans.

Börjar din pojkvän gnälla om att dina pengar är även hans pengar.. Då kanske det är värt att börja tänka på ett och annat.

#4 Man kan skydda sina pengar(och andra föremål) vid giftemål och det är äktenskapsförord.

Annons:
ChristineL
10/3/13, 6:36 PM
#7

Vi diskuterade inte det så mycket förrän vi började prata om att köpa hus, det var först då vi behövde prata om det för att veta vad vi hade råd med osv.

Men ni har otroligt olika syn på pengar! För mig skulle det inte funka att ha ett sådant förhållande.

Honestyisdead
10/3/13, 6:39 PM
#8

#6 Det vet jag, men att gifta sig med någon som inte delar ens värderingar finns inte i min värld ;) Hur ska det kunna fungera?
Att vara gift med en som slösar alla sina pengar medans man själv sparar? Man kommer ju aldrig kunna ha kul med sina pengar tillsammans.

xyz
10/3/13, 6:50 PM
#9

Nja vi har ju inte pratat om att gifta oss och sådant men att vi vill ju leva tillsammans. Men ja det är kanske inte så bra att vara olika om hur mycket man ska spendera på prylar osv.

Vad som är positivt är väl att han inte har några skulder. Han köper saker kontant då han tjänar bra och anser sig ha råd med det.

Det blev inte så uppenbart heller hur mycket han egentligen gjorde av med när vi var särbos. För då rörde han ju aldrig min lön. Men efter att vi flyttade ihop så tyckte han att  vi skulle ha gemensam ekonomi dvs att vi hjälps åt med alla räkningar mat osv och allt som blir över spenderas på sånt som han vill (eftersom jag helst hade velat spara resten)

Han tycker själv att han är väldigt ansvarstagande eftersom han aldrig tagit lån utan "bara" gör av med lönerna så fort de kommer in

Nej vi behöver verkligen ingen ny bil men han provkör andras bilar och blir sugen på en likadan osv. Likadant med surfplattor, mc, surroundanläggningar, smartphones osv osv.

Gur4m1
10/3/13, 6:51 PM
#10

#6 jo men då får han ju reda på om pengarna och kan tjata ;) Men tror även arv osv inte riktigt räknas in på samma sätt. Det är en tillgång man tar in i relationen, eller måste man kriva sådant innan? :) Vet bara att jag har sådant arv, så om jag gifter mig s kan min make aldrig ärva den marken (nu är de tju just mark, inte pengar) från mig, eller sälja den etc medans vi är tillsammans.

Försökte hitta en "Eko foottprint calculator" på nätet, gärna på svenska men världsnaturfonden verkar ha tagit ner sin- för det hade varit intressant för din sambo att kika på TS :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
10/3/13, 6:54 PM
#11

#9 Så du tillåter att han slösar det som blir över av din lön också?

xyz
10/3/13, 7:03 PM
#12

#11 Eftersom vi har ett gemensamt konto dit våra löner går in.. så blir det ju så tyvärr.

Jag pratade med några vänner som är sambos och frågade hur de gör med ekonomin när de bor ihop. Och alla jag pratade med tyckte att det var fullständigt självklart att bor man ihop delar man allt, även pengar, och att dom hade inte MITT lönekonto och DITT lönekonto utan dom tyckte att det var kanon att bådas löner gick in på ett gemensamt konto så ser man direkt hur mycket man har att röra sig på den här månaden.

Så ja, vi gjorde ju så men med facit i hand ångrar jag mig nog.

Honestyisdead
10/3/13, 7:05 PM
#13

#12 Det är bara till att ändra på det.
De som sade så har nog partners som tar ansvar med pengar, som int eslösar varenda öre bra för att om kan.

Annons:
Evisen
10/3/13, 7:11 PM
#14

Jag säger som Hera, ändra ditt lönekonto så det blir ditt egna. Du kan juh föra över de pengar som behövs för gemensamma räkningar och matkostnader mm.

Men det är din lön som jag skrev tidigare och det ska du sätta sprätt på, inte han!

Personligen skulle jag aldrig skapa ett gemensamt konto, bara för andra har det. Har ingen lust att mina pengar ska gå åt till fullständigt meningslösa saker.

#8 Jag skulle inte heller gifta mig med någon som har helt olika åsikter osv, men för en del så funkar det ;).

Toxics
10/3/13, 7:20 PM
#15

Jag vill inte vara den som är den, men att undanhålla sanningen är samma sak som att ljuga, jag vet inte riktigt hur du kan se honom i ögonen efter det.

När han säger att "för hundra tusen skulle vi kunna köpa en sån här bil"
Och du bara svarar "mm" Medvetandes om att du faktiskt har hundratusen.

Jag säger absolut inte att du ska köpa något sådant åt honom, men sanningen kommer komma fram förr eller senare och då kommer han bli jätteledsen över att du ha ljugit om detta för honom väldigt länge.
Det är DINA pengar och han kan inte röra dom så länge ni inte gifter er, men du borde iallfall berätta för honom.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Gur4m1
10/3/13, 7:28 PM
#16

Att ha gemensamt konto för utgifter som är gemensamma är en skitbra idé, men utöver det fattar jag itne vad han har för rätt att spendera din lön och du hans? Är det för att han tjänar så mycket, så han tycker det går jämnt ut, efteroms ni reser tillsammans osv?

Känns skitskumt att folk tycker att det där är okej, att en person är som värsta slösa med sin partners inarbetade pengar. Han låter som sagt nästan som en shoppoman.

Spendera pengar bara för att man kan är inte vettigt någonstans. Sen har ni väl tänkt att bli gamla också? Idag är det ju väldigt osäkert, det är vad jag främst sparar för- framtida boende, eventuella barn och min pension…

Och sen förstår jag inte…om man är tv stycken och delar konto "Så ser man ju vad man har att röra sig med". Låt tänka att fru Nilsson se "åh vad bra det finns 12k kvar på kontot, då passr jag på att beställa en soffa!" och samtidigt sitter Herr Nilsson och beställer två modellflygplan för det är så himla skoj! Kablam, plötsligt har båda gjort av med mer än de där 12 tusen kronorna. Så tänker jag. Det känns som att visst, båda kan se vad som finns och använda därifrån- men större inköp borde man väl diskutera med sin partner om innan?

Dit räknar jag teknikpryttlar som man egentligne inte behöver. Vll han ha en bil så får han väl börja spara. Att inte ta lån för att shoppa saker är ingen större bedrift. Akta dig, annars är ni snart i "lyxfällan" och gråter  :(((

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

viktoria91
10/3/13, 7:40 PM
#17

Min sambo vet om mitt sparkonto, och det är endast till för om något akut och dyrt händer ex bilen bryter ihop totalt, djuren skadas eller blir akut sjuka och måste opereras kostsamt-det är absolut inget "nöjeskonto"!

[Emma--]
10/3/13, 7:40 PM
#18

Visst kan man börja köpa saker tillsammans som sambos, något som båda vill och behöver. Jag och sambon delar sparkonto men då har vi ungefär samma syn på ekonomin. Men i ditt fall så tycker jag faktiskt du ska ha dina pengar, och han sina och så delar ni på kostnaden för räkningar osv. Vill han ha en ny mobil får han spara ihop till en, din lön ska inte gå till det. Att spara pengar är ju också viktigt. Förklara läget att det är inte hur du vill hantera dina pengar och att du vill att ni prövar att bara dela på utgifterna och att du vill spara pengarna som blir över. När och om det är något ni gemensamt behöver köpa får ni dela på kostnaden

StickyKitten
10/3/13, 11:12 PM
#19

Tycker det är helt galet att han anser sig ha rätt till någon annans pengar? Jag och min sambo delar på alla gemensamma utgifter, sen vad den andre har på sitt konto är faktiskt inte något annans angelägenhet. 

Sen tycker jag personligen att hans konsumerande låter osunt från första början. Vad är det han tror att allt detta spenderande kommer att leda till? Känns ju som att han förgäves försöker fylla ett inre hål, men jag vet inte.

obstitant
10/4/13, 12:12 AM
#20

Min man och jag har samma inställning till pengar (som är ungefär som din), men vi har ändå bara delvis gemensam ekonomi - och vi är gifta. Vårt arrangemang ser ut så att vi dels båda betalar in till ett gemensamt utgiftskonto (som inte bara är hyra och el och sånt, utan även mat, fackavgifter, CSN-lån och sånt), och dessutom ett gemensamt sparande till resor, möbler och sånt. Dels får vi båda en viss summa över varje månad som är "egna" pengar, och som vi kan göra vad vi vill med. Vi sparar båda en hel del eftersom vi båda är gnetiga, men det innebär också att vi kan köpa kläder, teknikprylar och annat "onödigt" så mycket eller lite vi vill utan att fråga den andra.

Jag tror ett sånt arrangemang skulle passa er bättre, eftersom ni har så olika sätt att hantera pengar. Flytta din lön till ett eget konto (han får gärna göra likadant), så kommer ni överens om hur mycket var och en ska betala in till det gemensamma, sen kan han fortsätta bränna sina egna pengar medan du kan fortsätta spara till vettigare saker längre fram.

Sen skulle jag personligen tycka det var ganska avtändande med någon som inte hade någon som helst tanke på morgondagen utan hade någon idé om att pengar alltid måste bort så fort som möjligt. Men det är jag det. Jag antar att han har goda kvaliteter som väger upp den karaktärsbristen i dina ögon.

När det gäller sparanden som man har med sig in i relationen vet jag att min man har ett sånt, men jag vet inte exakt hur mycket. Tror faktiskt inte han vet riktigt själv. Han håller på en del med fonder och aktier, så det varierar ju lite också. Det sparandet tycker jag är hans ensak, och det skulle aldrig falla mig in att försöka få använda det till konsumtion. Även om vi iofs betalade största delen av bröllopet därifrån. Han vet hur mycket jag har på mitt privata sparkonto, men bara för att jag själv berättat det.

Annons:
fruktgumman
10/4/13, 10:01 AM
#21

Jag tycker absolut att ni ska ha varsitt lönekonto.

Vi har delad ekonomi efter 15 år som sambos och det funkar jättebra. Vi har varsitt konto där våra respektive löner går in. Sedan för vi varje månad över en summa pengar till ett gemensamt konto för gemensamma utgifter som mat, räkningar vatten avlopp sophämtning osv. Vi har även ett resekonto dit vi för över en summa för framtida gemensamma resor.

De pengar vi sedan har kvar på respektive lönekonto efter allt är betalt gör vi precis vad vi själva vill med.

Sarah
10/4/13, 10:32 AM
#22

Tanken på ett gemensamt lönekonto är för mig helt främmande. Vi har ett gemensamt konto för gemensamma utgifter/ resor/ hussparande och vi bor inte ens ihop, men våra löner är våra. Även tidigare då vi bodde ihop hade vi ett gemensamt för gemensamma utgifter och sparande och sedan varsitt konto för resten.

Intehärutandär
10/4/13, 10:45 AM
#23

Jag skulle nog inte kunna vara tillsammans med en slösare, då jag alltid haft det tight med pengar och fått vända varje krona - och därmed inte förstår slöseri av pengar på nonsens. Jag vill ha en man som förstår pengars värde, hur gott ställt han än har. 

Men till frågan; Jag skulle nog inte tala om kontot, såvida Ni inte hamnar i en sits där Ni riskerar att bli vräkta eller svälta - fast å andra sidan får man väl tänka på vems fel det var att man hamnar där, då båda har bra ställt.

LitenPyssling
10/4/13, 4:04 PM
#24

Jag och min sambo har gemensam ekonomi, vi delar på alla kostnader men har varsinna konton. Bara för att man har gemensamt så betyder det inte att man ska ha ett konto tillsammans där båda lönerna går in och är ena parten dessutom som så att denne gärna spenderar bara för att det finns så skulle jag aldrig någonsin gå med på det!

Jag är som dig, jag vill spara. Min sambo har lite sämre ekonomitänk än vad jag har men han har börjat lära sig att det går att spara och han vill gärna det, innan var han lite lik din sambo att om det finns pengar så spenderar man. 

Men som sagt, min personliga åsikt är: Gemensam ekonomi är att man delar på allt i det ekonomiska, men att man för den delen inte behöver ha ett gemensamt lönekonto. Det är upp till var och en och viktigast är då att BÅDA är med på det till 100%.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Lamina
10/4/13, 4:20 PM
#25

NEJ, jag tycker att det är fel att inte berätta om pengarna. Jag skulle aldrig stå ut i en relation där jag inte kan lita på min partner och inte vågar berätta såna saker. Jag skulle inte heller stanna särskilt länge med någon som inte kan acceptera att mitt är mitt. Att flytta ihop är ett stort steg. Det kommer inte funka i längden om ni inte kan lita på och respektera varandra.

Om jag var du, TS, så skulle jag ta ett rejält snack med min pojkvän. Berätta att du har domhär pengarna, men att dom är dina och att du faktiskt inte vill att han gör slut på dom på samma sätta som han gör slut på sina egna pengar. Det är din säkerhet inför framtiden. Kan han inte respektera det är han i mina ögon inte mycket att ha. Med den bristen på respekt kommer det börja knaka i fogarna ändå förr eller senare…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

pyromanen
10/4/13, 5:44 PM
#26

Vi har varit ihop i över 13 år och är gifta och litar på varandra och har ungefär samma inställning till pengar och har ändå var sitt lönekonto.  Vi är ju två självständiga personer också! Skulle inte vilja ha det annorlunda.

ramm5tein_
10/4/13, 6:56 PM
#27

Håller med #25. Tycker absolut du kan berätta om pengarna, om du inte misstänker att han rent utav skulle sno därifrån? Men det har han väl inte tillgång till?

Du har väl ingen skyldighet att berätta, men jag anser att sådant inte ska vara en stor grej att berätta för en partner man litar på. Och blir det ett liv för att du har pengar som han vill spendera - har du ju svaret där. Det blir ett ganska bra "test" på om er relation faktiskt kommer hålla som sambos, för pengar är ju en stor del om man nu vill ha gemensam ekonomi och du vill antagligen inte leva med någon som inte nöjer sig förrän han/ni kan spendera ditt arv.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Annons:
[rosetten]
10/4/13, 7:47 PM
#28

Jag och min kille har alltid diskuterat pengar och vet ungefär vad den andre har. Visst behöver du inte säga något, men den dagen det eventuellt händer något som blir dyrt lär han väl ändå få reda på det och då kanske kan tycka det är konstigt att du inte sagt något.

Bättre att ta i problemet och prata igenom era åsikter om ekonomi och kompromissa fram något bra. Han kan ju inte slösa bort allt ni har, hur bra eller dåligt man än tjänar bör man ha ett sparkonto för oförutsedda utgifter. Och dina pengar kan han ju inte bara ta till en bil eller resa.

Timmorn
10/4/13, 8:06 PM
#29

Jag har haft en fundering när jag flyttar ihop med min kille att helt enkelt ha ett konto för alla gemensamma utgifter. Och att de ska sättas in procentuellt. Eftersom att jag kommer ha mycket mindre lön än honom så är det inte rättvist att betala 5000kr var. 

Jag kan tycka att du ska vara ärlig att du har ett konto. Men också att du ska ta ett ordentligt snack och säga det att det är pengar jag inte vill röra. Och jag vill att du och jag ska bli bättre på att spara så att vi har en buffert ifall det händer något eller vi vill ha något dyrt, som bil hus osv. Fasiken en av er kan bli  så sjuk så att en förlorar jobbet, vad gör ni då? Och kan hålla med 27 det blir ett bra test för honom, inte för att man ska testa sina partners. Men om han inte kan acceptera att ni inte ska spendera upp de pengarna skulle jag hävda att han har stora problem med pengar och behöver hjälp med det. Enda anledningen till att det inte har gått utför är säkerligen att han har ett jobb och har bra lön.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

pyromanen
10/4/13, 8:24 PM
#30

Fast som det är nu är ts inte ens stark nog att sätta ner foten o förhindra att han sätter sprätt på hennes lön varje månd också, och sålänge det är så vore det korkat (tycker jag) att berätta om andra kontot.

Gur4m1
10/4/13, 9:18 PM
#31

som #30 säger så krävs de tju att TS har ryggrad att faktiskt stå upp för sina åsikter (som är sunda i mina ögon) och inte låta honom påverka henne och spendera _HENNES_pengar. För nej, min lön blir inte automatiskt HANS pengar, bara för att jag och en kille är tillsammans, bor ihop osv. Man delar vissa saker, men inte nöödvändigt allt, speciellt inte med någon som uppenbart inte kan hantera sitt köpbehov. Det kan komma en dag då han inte kan jobba mer, då har han ingen buffert att söka nytt jobb med.

Han kan bli sjuk, jobbet kan behöva säga upp honom, han kanske vill testa något nytt. Men visst, så hjälper ju sista modellen av mobilen massor :O

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ramm5tein_
10/4/13, 10:02 PM
#32

#30 Jag anser det varken som schysst eller rätt att kläcka ur sig att någon inte "är stark nog" mot någon man inte känner, av att ha läst en tråd? Väldigt magstarkt. Går inte ut på att döma TS, det är hennes förhållande och vi är här som stöd/för att ge tips och råd.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

pyromanen
10/4/13, 10:17 PM
#33

Hon har ju själv berättat att det är så det går till nu…. att hennes lön går åt på hans initiativ, till saker hon egentligen inte tycker behövs och hon har själv känt på sig att det inte känns som att hon vågar berätta för att då skulle han bara vilja köpa med dom också… om hon visste hon skulle klara stå emot skulle det ju inte vara något hinder att berätta!

Gur4m1
10/5/13, 7:35 AM
#34

Om jag vart i samma sists som TS så skulle ja förmodligen ha samma funderingar för jag har svårt att stå emot den jag älskar. Stödet jag ger är att säga "Nej, det har han inte att göra med,speciellt då han inte är av den sparsamma naturen" (vilket alla som sagt"ja berätta!" verkar ha ekonomiskt ansvarsfulla män. T är kanske inte reod att behöva göra slut över pengarna.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Honestyisdead
10/5/13, 9:17 AM
#35

34 ja, för som sagt hade jag aldrig sett en feamtid med en man som inte kan hålla i pengar. Hade dett däremot skett hade jag aldrig låtit honom använda mina pengar till att slösa och jag hade inte haft hemlugheter. Har haft en slösare som partner innan. Han fick inte röra min kosing.

[silkesnosen]
10/5/13, 12:12 PM
#36

Alltså jag blir ju helt chockad över TS. I mina ögon förefaller du vara en dörrmatta, allt tycks vara på hans villkor. Om det inte fungerar med ett gemensamt konto, så får du ju ha en allvarligt snack med honom och ändra det och nej du är inte på något sätt skyldig att upplysa honom om arvet och jag skulle se till att skriva något avtal el liknande om ni planerar att gifta er.

PennyScarlett
10/6/13, 12:01 AM
#37

Är det bara jag som blir grinig när jag läser om såna människor? :( Jag säljer allt jag äger och har på f*cking loppmarknader för att ha råd med mat och att betala räkningarna nästa månad…

 Jag kommer aldrig, jag upprepar, ALDRIG att ha gemensam ekonomi. Mina pengar är mina, hans pengar är hans. Gemensamma utgifter delar man självklart på. Typ ett matkonto och beroende på vem som betalar in räkningarna så för den andra bara över sin del till dennes konto. Jag har som krav innan jag flyttar ihop med min kille att det ska finnas ett sparkonto och att det givetvis också ska finnas pengar insatta där. Men sparkonto ska vi ha var sitt. 

Pengar är pengar. Jag hade satt mig och tagit ett snack med sambon, sagt att det måste sparas NÅGONTING iallafall varje månad, särat på ekonomin igen och så hade jag berättat om mina 100 klick, men också gjort klart för att dom finns som en säkerhet i framtiden och inte är till för att shoppas upp. Om han då blivit sur över det eller gjort det till en stor grej så hade jag övervägt att lämna.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

te@gc
10/6/13, 12:49 AM
#38

har du pengar och lever med en slösare så behåll dina pengar för dig. tjänar dessutom hen mer så är det bedrövligt överkonsumtion är raka vägen till olycka och kronofogden.

även tänket att alltid villa ha nytt är ju dåligt. materiella saker ger ofta mer utgifter än glädje.

Gur4m1
10/6/13, 12:59 PM
#39

#37 Jag perosnligen knner som du, jag blir totalt avtänd och äcklad av människor som slösar sina pengar på onödiga statusprylar. MEN…det är DERAS pengar och DE gör vad de vill med dem. Men det är som med att röka, jag kna välja bort sådana killar, och mina vänner osm beter sig så ansvarslöst med sina pengar…ptja. Det är deras problem, deras tomhet. Men ja, det är frustrerande när människor som har det väl ställt ändå har beteenden som kommer att sätta dem i trubbel förr eller senare XD för meningslös skit…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sjöstjärna
10/6/13, 7:44 PM
#40

#29 Är inte det en konstig inställning att bara för att din partner tjänar mer så ska hen också betala mer för ert gemensamma liv? Det innebär ju att ni får samma saker men du får dem billigt och hen får betala dyrt. Nu vet jag ju inte bakgrunden till löneskillnaden, men om en persone pluggar i flera år och drar på sig stora studieskulder och därigenom får en högre lön, eller kanske jobbar skift eller får traktamente för resor eller vad det nu handlar om så har man ju faktiskt förtjänat den högre lönen och bör också få glädje av den. Är det då rätt att någon annan som kanske valt att strunta i utbildning eller bara jobba deltid ska åka snålskjuts på den som jpbbat järnet för att få en bra lön? En sån lösning känns inte rättvis utom möjligtvis i en livslång relation där man kanske har barn tillsammans, men i mer kortsiktiga relationer tycker jag det är bättre att då anpassa livsstilen efter den som har minst lön och så dela lika.

När det gäller TS ursprungsfråga skulle jag inte berätta om jag inte var säker på att jag kunde säga "nej" och stå fast vid det oavsett omständigheter. Och gemensamt lönekonto finns inte på kartan!

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Gur4m1
10/6/13, 10:02 PM
#41

#40 är rätt vnaligt att par gör så, betalar procentuellt utifrån lönen alltså :) De flesta utgår nog från att deras relation är tänkt att vara långvarig om de bor ihop med den typen av gemensam ekonomi.

själv kna jag tycka att man kan ifrågasätta lönen för olika jobb. Jag kan jobba lika hårt, lika länge…som en målare/byggarbetare och ändå tjäna mycket mindre. Ett exempel på ett löneyrke som inte kräver en massa studieskulder och utbildning.

Jag kan tjäna mer än min partner, utan att någon av oss har högre lön pga utbildning. Eller så kna man vända på det- Jag kanske har jobb men min partner studerar och just därför slipper han ta så stora lån.. Det finns nog olika orsaker till varför par gör den typen av överrenskommelser och hur de ser ut i detalj. Bara en tanke jag fick av ditt inlägg. Själv kommer jag alltid att tjäna mindre än min pojkvän, efteroms han är högutbildad (enligt mig, slöat fram i 10 år) och jag jobbar hårt, men på et jobb som inte kräver några högskolestudier- men fortfarande är ett hårt jobb som jag aldrig kommer att kunna jobba 100% på, inte kunna jobba med när jag är 50 och stor skaderisk. Jag tycker absolut att det vore rättvist av min pojkvän, om vi ska leva som sambosar och han vill leva på en högre standard än min lön erbjuder, betalar mer i procent- lite som vårt samhälle också tar mer skatt från de som tjänar mer pengar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Sjöstjärna
10/6/13, 11:06 PM
#42

#41 Ja, du har rätt i att det finns många om och men och olika förutsättningar i den diskussionen. Det jag reagerade på var nog att jag inte tycker det är självklart att det ska vara på ett visst sätt utan att det finns en hel massa saker att ta hänsyn till.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Gur4m1
10/7/13, 5:27 AM
#43

Med % så handlar det ju fortf om en ganska rättvis grej. Om båda ger 1/3 av sinlön till hyran t.ex så tycker jag det låter ganska rättvist- för båda ska ju ha råd att leva i samma standard. Men det är ju såklart upp till de i relationen. Precis som att alla inte önskar betala skatt men lever i vårt samhälle :) Själv skulle jag kunna fundera på det om min pojkvänn vill bo i ett dyrare område än vad min skitlön har råd med.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Underbarn
10/7/13, 10:12 PM
#44

Åh vad jobbigt. Jag hade berättat om mitt konto men totalt vägra låta han utnyttja pengarna :) min pojkvän/sambo är nästan lika. Han köper motorer, skotrar, bilar och verktyg och grejer jämt! En motor som han inte använder för 30000!! Som han "ska" använda sen. (Det har gått snart 2 år). En bil i delar för 10000 som han skulle göra i ordning och sälja, som legat i över 2 år. Han har inte sparat något. Jag fick han att spara undan när han bodde hemma men pengarna tog snabbt slut när han köpte hus och skulle köpa möbler och renovera lite. Jag är den som sparar så mycket jag kan nästan. Utan att snåla massor. Men jag har inget jobb men häst och bil så det blir inte mkt sparat.

Denna kommentar har tagits bort.
Timmorn
10/8/13, 1:17 PM
#46

#40 Sjöstjärna

I mitt fall så innebär det att han och jag pluggar, men bor hemma lever bara på bidraget så inga låneskulder finns. Men han kommer fortfarande att tjäna bra mycket mer än mig som programmerare. 

Men tycker fortfarande för min del att procent känns rättvisare. Om det inte är en rumskamrat såklart. Om jag skulle skaffa en ny partner så känner jag att om jag flyttar in med någon så är det en person som jag vill leva långsiktigt med. Och om hen då tjänar 40 000 medan jag tjänar 20 000? Då blir det ganska stor skillnad vad som är kvar i slutet av månaden. 

Då skulle jag göra beslutet att antingen lägger vi alla pengar i en hög och bestämmer tillsammans vad vi lägger pengarna på. Men tjafs som men jag tjänar ju faktiskt mer så då vill jag faktiskt ha den här får inte förekomma. Eller betala procentuellt. Min partner som tjänar mer kommer ju fortfarande ha mer kvar kronor och örenmässigt eftersom att hen tjänar mer. 

Sen så låter det ju enklare vad det är, man får ju diskutera fram en lösning med sin partner som känns shysst för båda. Men det skulle vara min ideala lösning.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Sjöstjärna
10/8/13, 1:36 PM
#47

#46 Om det skulle bli tvärtom då, om du tjänar 20 000 och din partner bara 10 000 i månaden. Är det då lika självklart att dina pengar ska försörja hen? Att alla pengar ska gå till en gemensam kassa och att ni båda tar vad ni vill ha ur den?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Timmorn
10/8/13, 1:50 PM
#48

#47 Ja, det ska vara lika för båda. Och alltså om alla pengar ligger i en gemensam kassa anser jag inte att man bara kan ta och göra vad man vill med pengarna.
Är det en gemensam kassa och hushåll så gör man gemensamma beslut.  Okej spela roll om det handlar om att köpa en ny tröja för en hundring. Men det blir inte direkt rättvist om han köper 10 tröjor/spel whatever och jag köper 1. Skillnad på behov såklart, Ibland behöver ena partnern mer grejer en viss månad eftersom saker är slitna eller till jobbet osv. Men har vi en gemensam kassa så kan jag inte ta pengarna som blivit över i slutet av månaden och gå och köpa en tv bara för att jag känner för det. Inte så att man måste be om lov om varenda grej som sagt var men större grejer = gemensamt beslut. 

I  nuläget är det jag som tjänar mer, eftersom att jag har extrajobb på 10h/vecka då betalar jag ofta mer när vi ska mysa eller gå på bio osv. Det blir kanske inte så ofta men då betalar jag.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Annons:
Gur4m1
10/8/13, 7:52 PM
#49

#48 jag har hört det där om % förut men jag är inget mattesnille (har faktiskt inte ens godkänt i matte A). vilken procentsatsanvänder man? Föratt det ska bli rättvist mellan en som har t.ex 20k i lön och en partner som har kanske 30k i lön?

Just nu när jag sitter och funderar på det så får jag inte grepp om det, även om jag anser att %  låter rättvist- som du säger så handlar det ju om att båda i förhållandet ska få behållning av sin lön.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
10/8/13, 8:52 PM
#50

Vi tycker det känns mest rätt att båda har lika mycket över varje månad eftersom vi delar på allt annat så delar vi även på pengarna.

Varje månad räknar vi först ihop våra löner, sen betalar vi därav våra gemensamma räkningar, sätter in x kr på det gemensamma hushållskontot för nästa månad och resten av pengarna delar vi lika till hans privata konto och mitt privata konto.

Vem som tjänar mest har varierat över åren. Första 8 åren arbetade jag heltid och fick ut drygt dubbelt så mycket som han. Ett år var jag tjänstledig och vi levde enbart på hans halvtidslön. Nu får vi in nästan lika mycket (jag ett par tusen mer än honom).  Men sen bidrar man på andra sätt än med inkomst!  T.ex. har vi gratis uppvärmning av huset eftersom mannen hugger ved i en grannes skog mot att göra jobbet och mannen gör allt reparationer och underhåll på bilarna.  När sonen var liten var mannen hemma med honom mycket.

Upp till toppen
Annons: