Annons:
Etikettallmänt
Läst 4252 ggr
andgustav
2013-10-12 01:23

Beträffande identitetsstöld

Hej på er! Vill inte vara någon moralpredikare men nu är det många bedragare ute på nätet och det gäller att se upp. När man godkänner vänner på sociala medier ska man se upp det finns många som går ut för att uppge dig som andra personer. De senaste dagarna har förekommit mycket sjuka och fula saker ute på nätet. Ett exempel är identitetsstölder. För att vara försiktig bör man plocka bort födelsedata (personnummer på sina profiler). Finns ingen anledning att man ska lägga ut med sådant offentligt.  Man har inga skyldigheter att lämna ut ett personnummer offentligt enligt PUL. Under torsdagens rapport i SVT  var det en f d nätbedragare som varnade för detta.  Plocka bort födelsedata exempelvis detta på era FB profiler. I veckan var jag på ett seminarium om detta. Enligt Rikskriminalen har vi en ökning av 5000 identitetsstölder och det är mycket skrämmande. De här bedragarna plockar identitet på ett par sekunder och kan beställa varor på användarnas namn. De drar sig aldrig för något och är svåra att upptäcka. Får ni ett mail exempelvis från ett företag som begär ert kontonummer kasta det på en gång exempelvis banker. De går aldrig ut och begär kontonummer. Marknadsundersökningar ska man se upp med vi fick över 20 samtal trots att vi inte ville ha kontakt med företag. "Surfa lugnt och ha en trevlig helg på er!

Annons:
Gur4m1
2013-10-12 06:52
#1

Fast….på FB  lägger man ju inte ut födelsedata och personnummer? Vad har de kriminella för nytta av att veta att jag är 30 t.ex? Man borde uppmuntra folktill att veta att man inte ska ge ut sina uppgifter över nätet, att man inte ska ge ut sina bankuppgifter hur som helst över nätet osv. Att inte ge tillgång till sin bank osv, om en vän/bekant ber om det som normalt inte skulle göra det.

Födelseuppgifter och mer information får man enkelt via andra myndigheter och media. Ratsit.se får man födelsedag, adress, namn, om man är med i företag och gift t.ex + ännu mer info för en liten slant.  Med hjälp av eniro.se ser man enkelt hur många som bor i en byggnad.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
2013-10-12 07:48
#2

Många lägger ut sina födelsedagar på FB. För ett proffs är det inga problem att spåra detta. De ligger alltid steget före och finns anledning att skylta med födelsedagen. De har hänt att de tar din FB identitet och skriver en massa till andra. För drygt en månad sedan råkade en kvinna ut för detta. Själv råkade jag ut för ett företag som ville ha mitt personnummer ifyllt på särskilt formulär när jag kollade vidare hade de stulit identiteter på nätet och fått ut pengar. Mitt namn hade de plockat från ett annat socialt sajt. Jag polisanmälde företaget omedelbart och tidslinjen på mitt FB kan ingen gå in och kladda på. För arbetsgivare kollar gärna dig som person på framför allt FB.

LinaLj
2013-10-12 08:08
#3

#2 Det här att lägga ut när man fyller år på fb gör som #1 sagt varken till eller från. Just födelseuppgifter (bortsett fr de 4 sista siffrorna) är relativt offentliga uppgifter och finns till och med att få tag på tex hitta.se. Så att man visar på fb när man fyller år varken underlättar eller försvårar för id-tjuvar.

Vad man däremot ska vara försiktig med är att svara på "roliga frågor" som tex: Vad är dit tomtenisse namn? Varpå en lista följer där man genom att kombinera olika uppgifter i ens liv får fram ett namn som man sedan ska posta i kommentars rutan. Helt plötsligt har man gett hela världen tillgång till dessa uppgifter utan att kanske inse det. Ofta är det den sortens uppgifter som är vanliga för att tex byta lösenord på mailkonton eller liknande.

andgustav
2013-10-12 09:51
#4

#2 och 3

Här har ni svart på vit under torsdagens rapport. Enligt PUL är det inte rätt att lämna ut personuppgifter och 1984 kom det en lag att man inte ska lämna ut personuppgifter. Det går inte bara att gissa och enligt DI får inte vem som helst lagra personuppgifter. Vissa företag stänger ner FB på grund av säkerheten och privat surfing under arbetstid inte får förekomma. I Rapport intervjuas en f d bedragare som numera jobbar för FBI! http://www.svtplay.se/video/1494747/10-10-19-30

Intehärutandär
2013-10-12 10:42
#5

Detta tycker jag är läskigt. Jag var medlem i en dejtingsida förut, med ett nick, stad och födelsedag. En dag fick jag ett mail från en kille som bara skrev "Hej, nu ska jag testa en grej! - "Mitt namn, adress". 

Jag blev fly förbannad och förstod inte vad han hade för trist liv, som sitter och letar på folk - och dessutom startar en mail-konversation med detta. Jag blev varken imponerad eller intresserad av honom. Ryste enbart 

Men! Jag lärde mig från det. Med internet kommer tyvärr sjuka stalkers också, jag har en bunt.

andgustav
2013-10-12 11:34
#6

Hej!

En liten rättelse när det gäller personnummerlagen som kom 1984 ska man inte uppge de fyra sista siffrorna i numret. Om det har efterlevt vet jag inte. På FB var det en tokig dam som lade upp mycket vågade bilder på sig själv på min profil och jag såg till att den spärrades. Ingen kan skriva på min tidslinje och jag var mycket tveksam till FB. På förra jobbet skulle vi tillsammans med en leverantör ha något som heter jobba hemma dagen och då blev jag mer eller mindre intvingad på FB. Har aldrig var med om så mycket lustiga personer som dyker upp och jag har rensat ordentligt. Blev inbjuden till en massa konstiga grupper som jag inte är intresserad av och snabbt lämnat. Som jag nämnde stänger många företag ner FB p g a att personalen är inne där under arbetstid. När det gäller Eniro och Hitta är det bara att spärra. Finns ingen anledning att bjuda in oseriösa personer.

Annons:
andgustav
2013-10-12 11:54
#7

Nu är min födelsedag borttagen på Eniro och vi ska bli bortplockade där. Likadant har vi meddelat Hitta.se. Finns ingen anledning att få oväntade besök.

Honestyisdead
2013-10-12 12:29
#8

7 det går att se alla dina personuppgifter på ratsit. Och betalar man ser man även de fyra sista i ditt personnummer. Man ser vem du är gift med, dina eventuella skulder mm. Facebook visar inte hela ditt personnummer, så på det viset är det ingen fara. Däremot lagras och används allt som vi gör på nätet.

andgustav
2013-10-12 13:31
#9

#8

Ratsit är seriös och jag tror inte att s k nätbedragare går och köper personuppgifter. De rättar sig efter PUL men att lägga upp födelsedagen offentlig på andra sajter kan vi på plocka födelsedagen för det är upp till var och en. När en f d nätbedragare är med i Rapport och tar upp det där med sociala medier så ska man ta det på allvar. Innan internet var uppfunnit kunde man ha hemligt telefonnummer och spärra sitt personnummer via Dafa. Rekommenderar folk att gå in på Datainspektionens hemsida.

ChristineL
2013-10-12 13:32
#10

Facebook är liksom frivilligt, som Hera säger så finns alla dina uppgifter på ratsit och jag tror bedragare tar identiteter därfrån och inte från info som finns på facebook, där kan jag ju ha hittat på när jag fyller år.

andgustav
2013-10-12 13:37
#11

Här har ni information vad som gäller

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/

En f d bedragare känner nog till det bättre än ni och finns ingen anledning att födelsedagar ska läggas ut offentligt. Dessutom kan bli nerkladdad med reklam som aldrig beställt.

Honestyisdead
2013-10-12 13:43
#12

#11 Min födelsedag är inte privat. Det är de fyra sista som säger vem jag är. Dessa syns inte på facebook. Lovar dig att det finns många som har just min födelsedag ;)

andgustav
2013-10-12 15:31
#13

#11 Man har sin fulla rätt att spärra födelsedatum och man slipper reklam som som många ggr kan vara mycket osmaklig.

Annons:
andgustav
2013-10-12 15:47
#14

Menade #12

Honestyisdead
2013-10-12 15:53
#15

Jag har aldrig fått osmaklig reklam.

andgustav
2013-10-12 15:56
#16

#10 På FB förekommer att en del personer får sina profiler beslagtagna av andra personer. Det hände för drygt en månad sedan att en dam fick sin identitet kapad av en annan person. De här personerna är sådan som en del lägger till som vänner men känner man inte vederbörande fysiskt ska man vara försiktig.

Honestyisdead
2013-10-12 16:22
#17

#16 Det sker ju överallt och inte bara på facebook. Man ska vara försiktig överallt.

andgustav
2013-10-12 16:36
#18

#15

Osmaklig reklam har vi tre exempel på:

  • En firma skickade ut reklam till föräldrar med nyfödda barn det var bara så att barnet avled och sedan kom en policyregel att reklam bör skickas efter att barnet är tre månader. Policyregeln kommer från ett branchförbund.
  • När min dotter blev kvinna fick hon reklam på mailen att köpa bindor och blev som en arg tiger. Vi hjälpte henne att spärra all reklam för hon var minst sagt mycket förbannad. Det var innan FB existerade.
  • En kollega till mig fick ett antal brev när hans mamma avlidit och ville sälja en gravstenar. Han blev mycket chockad att såg till att hans personnummer blev spärrat.
  • När jag fyllde jämna år ringde ett företag och hade ett erbjudande om kryssning på en båt. Jag såg till att mina uppgifter blev spärrade nästa gång jag fyllde jämna år kom ingen reklam.

Oj vilken tråkmåns jag är men man ska få behålla sin personliga integritet och bestämma själv över sitt liv. Så är det!

.

andgustav
2013-10-12 16:37
#19

#17

Kloka ord. I de lugnaste vatten simmar de farligaste fiskarna.

Honestyisdead
2013-10-12 16:49
#20

Jag var tacksam nä jag kom upp i åldern då man får mens när jag fick hem gratis bindor och liknande i reklam. Gratis är gott ;)
Men då var jag inte med nå någon som helst internetsida.

Annons:
andgustav
2013-10-12 16:55
#21

#20

Ha, ha det finns aldrig något som är gratis. De där företagen har många gånger en mycket agressiv marknadsföring och som föräldrer blir man mörkrädd.

Honestyisdead
2013-10-12 17:30
#22

#21 Det finns mycket som är gratis. Tex bindorna jag fick hemskickade var totalt gratis.

Gur4m1
2013-10-12 18:40
#23

Jag fattar inte kopplingen identitetsstöld och REKLAM :)

Reklam är tråkigt men knappast någonting farligt.

Sen tycker jag inte att någon av de exempel förutom avdlidna barnet, var direkt olämplig reklam. Vem ebhöver inte eng ravsten om inte en som har en anhörig som dött? Och hur ska företag som skickar ut till barnfamiljer- kunna veta att 1% av alla de fmailjerna har förlorat sitt barn? Det brukar oftast handla om gratis-saker. Saker man ändå skulle köpt för de är störs på marknaden eller liknande.

Jag mins också att jag fick grati bindor och det är bindor som jag köper än idag och skulle ha köpt även utan gratisproverna, för de är ledande innom området.

Problemet med t.ex facebook är att folk är lättlurade. Problemet är nte födelsedagarna utan det är när ngons konto blivit hackad och används för att lura och utnytja denne persons vänner och fmailj- t.ex be om pengar, lån eller på annat sätt få information som är av värde.

Jag har utsatts för folk som bar apå några minuter- bara genom min email och att de ser VAR i landet jag bor (iomed inlägget) kunnat ta reda på mitt _hela_ personnummer, civilstatus, namn, arbete etc. Samma risk som finns på FB finns även här på iFokus. Grejen är att risken är liten ändå, och folk behöver generellt inte hemligt nummer. Sånt ser jag mer som en tjänst för de som faktiskt blir trackasserade, förföljda eller måste dölja sin identitet. T.ex om man har ett galet ex, jobbig släkt eller kanske utsätts för rasistiska trackasserier.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
2013-10-12 18:48
#24

#23

Ni vet alldeles för lite om identitetshantering och agressiv reklam. När folk börjar beställa varor i andras namn och kapning av identiteter ökar då ska man se upp. Rekommenderar er att gå in på www.idg.se där står det mycket om kapningar.

LinaLj
2013-10-12 18:52
#25

Angående det här med gratis bindreklam så ser jag inte riktigt vad den stora grejen är. Jag fick också det när jag var runt en 14-15 år. Tror jag tog bindorna utan att läsa en enda av de broschyrer man fick med. Idag får jag hem gratis tamponger en gång i månaden som ligger i en liten ask med reklam på och där man får med häften om än det ena än det andra. Jag störs inte av reklamen. Ibland kan jag dock skratta lite över vilka företag som väljer att annonsera på en tampongask, för ett par månader sedan var det ett företag som säljer baktillbehör. Kanske inte direkt det man associerar med tamponger…

När det gäller identitetsstöld så är det klart att facebook hjälper till i viss mån. Men inte på grund av att man lägger ut vilket datum man fyller år på, utan för att man delar med sig av så mycket av sitt privata liv till nästan vem som helst. Hemligheten med att använda fb ligger i att begränsa vem som kan läsa de inlägg du skriver samt att tänka efter två gånger innan man lägger ut något, oavsett om det är bilder eller kommentarer.

andgustav
2013-10-12 18:59
#26

#25 Tror inte Kvinnorörelsen gillar sådan reklam. Personligen är detta s k agressiv reklam enligt vissa experter. Det finns andra sätt att sälja sina produkter men det finns alltid företag som älskar att gå över lik.

LinaLj
2013-10-12 19:06
#27

#26 Vet inte riktigt vad kvinnorörelsen skulle ha emot reklam för bindor. Det är ju en del av livet för alla Kvinnor (eller de flesta i alla fall) en svindyr sådan dessutom så bidrag är alltid välkomna. Jag kan inte se hur det skulle förringa Kvinnor eller vara sexistiskt på något sätt.

Inte heller skulle jag vilja kalla det aggressivt. Att dela ut gratisexemplar av sin produkt är väl ett av de äldsta knepen i boken när det kommer till reklam. Jag tycker att man knappt kan köpa ett magasin idag utan att få med någon gratis produkt. Allt ifrån eyeliner till dvd filmer och liknande.

Annons:
andgustav
2013-10-12 19:40
#28

#27 Det tyckte inte min dotter hon tyckte att de kunde åka dit där det är varmare. En kompis till mig var utsatt för samma sak hans dotter blev helt förtvivlad och han ringde upp företaget. Reklam bör inte skickas till personer under 18 år och jag förstår föräldrar som blir förbannande.

Honestyisdead
2013-10-12 19:45
#29

Det jag fick var information om mens och skydd.
Sedan att det skickades ut av företag blir ju reklam i sig, men det var inget fiske efter att jag skulle köpa något. vid det tillfället.

Jag tog som sagt det gärna eftersom bindor är väldigt dyrt.
Förstår inte alls hur man kan bli förbannad över det.

Gur4m1
2013-10-12 22:25
#30

Jag fattar inte varför döttrarna blev så förtvivlade, kanske var det mest att det var lite pinsamt och känsligt- som det oftast är när man just börjat få mensen? :) Men det är ju era käsnliga flickor, själv tog jag inte illa vid mig.

Reklam och identitetsstöld går fortfarande helt över huvudet på mig. JAg har alltid haft så att enbart de som finns i min vänlista kan se vad jag skriver, delar och gillar- och är mest med i slutna grupper. Jag harfått kanske 2-3 förfrågningar av män om att bli vän- under alla år jag varit på FB. Självklart NEKAR jag vänskap med dem, jag är på FB för att ha kontakt med folk jag redan känner, kollegor osv.

Finns ingen anledning att försöka hetsa upp folk om att just FB vore enormt farligt, är som när det var löpseldar om alla småflickor som blivit sexuellt ofredade och våldtagna av gubbar som raggat upp dem på Lunarstorm. Allt var Lunarstorms fel- inte…typ..föräldrarnas? (som borde hålla koll på vad deras 12-14åringar gör på nätet, porrcammar och skickar nakenbilder och planerar träffar med främlingar kan nämligne göras utan Lunarstorm, Facebook osv- krävs bara en enkel mail). 

Men ja, att FB kartlägger våra vanor och gör reklamen mer individinriktad är ju ingenting nytt men det har ingenting med identitetsstöld att göra. Om någon verkligne vill go all oldschool på mig kna de lika gärna hänga i mitt soprum och börja tejpaihop mina gamla räkningar och förfrågningar om bankkort etc. Sånt där som vettiga personer bränner upp….eller något. Tur att jag inte ens har 50 kr på mitt konto antar jag…

Men åter igen…..Reklam = identitetsstöld?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
2013-10-12 23:42
#31

#30 Du svävar helt i det blå och dina kunskaper i den s k cyberrymden är mycket naiva. Läs på länken om kapningar på länken innan du fick tidigare. Finns ingen anledning att skicka reklam till minderåriga och det finns någon som heter personlig integritet och det ska respekteras till 100 procent. Det finns massor av folk som blir förbannade på sådana oseriösa aktörer.

[TheMiko]
2013-10-13 01:02
#32

Har inte läst alla inlägg men vill bara säga att upplysning.se talar om födelsedata inklusive de 4 sista utan att det kostar något. Räcker med namn och ort för att kunna söka rätt på den man söker. Så skyddad från identitetsstöld via personnummer är man så gott som aldrig.

Honestyisdead
2013-10-13 02:17
#33

31 njaä.. Verkar mer som någon annan svävar :)

Annons:
obstitant
2013-10-13 09:36
#35

Nja, det är väl snarare så att lurendrejare finns överallt, och lösningen är inte att skrika om att Facebook är farligt, utan att man alltid, överallt måste ha ett visst sunt förnuft. Ja, man måste vara en smula misstänksam. Om en ytlig bekant plötsligt skriver till mig på Facebook och ber mig skicka pengar gör jag inte bara det, utan jag skulle förmodligen ringa upp den bekante och varna om att kontot verkar kapat och behöver åtgärdas omgående. Men jag får inte panik och utser Facebook till ondskan på jorden för det.

Som sagt, det finns människor som försöker luras, stjäla, skada. De finns överallt. Därmed finns de även på nätet. Det är inte så att nätet i sig producerar bedragare, och att det skulle vara farligare än något annat ställe, utan bedragarna finns och använder de redskap som finns tillgängliga, precis som vi andra.

Så jag kan instämma i rådet att vara lite försiktig, stanna upp och tänka efter innan man klickar på en länk och inte vara så förbannat nyfiken jämt. Men det blir konstigt att uppmana folk att inte lägga ut sitt personnummer på sajter när det är något man aldrig gör ändå och personnumret dessutom är plättlätt att hitta på andra sätt som man själv inte styr över. 

Och jag förstår fortfarande inte kopplingen mellan identitetsstöld och reklam. Båda är potentiella problem, men två helt skilda problem.  Det ena skyddar man sig mot med hjälp av sunt förnuft, det andra exempelvis med Adblocker.

Honestyisdead
2013-10-13 10:44
#36

34 allvarligt talat så verkar ingen mer än du finns i en sagovärld. Du "varnar" för något som de flesta uppenbarligen är högst medvetna om.

Gur4m1
2013-10-13 10:49
#37

Andgutav: När de tär mer såhär:Jag  är inte egenföretagare, jag sköter bankärenden genom internetbank (genom dosa), köper aldrig över nätbutikerannat än genom faktura, kickar aldrig sådana uppgifter via mail, chat etc. Skulle aldrig vara dum nog att öppna främmande dokument etc över mailen, chat etc. Jag har susat runt på nätet i snart 15 år och aldrig haft problem annat än med något entaka virus och sånna där som samlar upp information- grejen är att all inf den får är…möjligen mail, char och porr…men vad gör det om de får tillgång till min facebook? Jag använder inte FB för mina affärer.

Däremot har jag precis varit med om att en bekant blev LURAD, då en vän bad om pengar och att få en kod av henne (Kan tycka det var småkorkat att ge en kod från sin bankdosa över nätet till en "vän") och hennes bankkonto blev ju länsat. Men ddär blev de avlurad epengar av någon vars FB konto blivit stulen, det är långt ifrån samma sak som identitetssöld där man TAR någons hela identitet, och kan gå in på ens bankkonto, stänga konton, ta lån direkt etc.

Jag tänker inte läsa länkar på artiklar SKRIVNA av företag somfaktiskt TJÄNAR PENGAR på att skrämma människor. McAfee, lixom. Det är väl ett virusprogram? Så jag säger mest… Var inte helkorkad när du far runt på nätet, men det finns ingen ide att börja panikradera sin FB och födelsedagar är möjligen intressant för att kunna lita ut någons lösenord, för ja, folk är korkade och använder lätta, förutsägbara lösenord. Men kunde man hacka in hos folk enbart med namn, adress och födeledag så skulle man i princip kunna sitta och bara lura alla från telefonkatalogen- nu blir ju inte alla från telefonkatalogen lurade.

Jag kan rent av tro att de är mer målsökande mot sina offer. Det finns ingne idé att snopengar av någon som mig t.ex, nästintill arbetslös med noll sparade kronor- egna företagare däremot, eller personer som har fått stora arv, äger hus etc. Men den bekanta som råkade ut för bedrägeriet som jag känner, var blott en fattig student. Men så var hon otroligt oförsiktig och gav frivillgt ut uppgifter som BANKEN SJÄLVA säger "gör inte det…."

Precis som att manförr eller senare förlorar sitt spelkonto om man alltid ska ge ut lösenorden till kompisar. Förr eller senare hamnar de i fel händer och det är bye bye.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2013-10-13 10:57
#38

Den enda länk som var av någon nytta var den sista för den berättar mer nyktert än Andgustav, om hur man kan ana om ens identitet blivit stulen och hur man går tillväga för att stoppa det.

Förstår fortfarande inte kopplingen mellan identitetsstöld och reklam. Att man inte ska kicka på precis allt som visas på nätet och inte köpa från _alla_ butike rvet väl de flesta idag? Precis som att man inte ska skicka pengar till den afrikanska prinsen som behöver låna pengar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-10-13 11:36
#39

38 det beror på att det inte finns någon koppling. Du är inte ensam om förvirring!

andgustav
2013-10-13 11:49
#40

Bankärenden kör jag på internetbank men är mycket noggrann att inte att ta emot mystiska mail, lägga på telefon när det kommer samtal på personer som vill ha mitt konto och aldrig lämna ut födelsedata till obehöriga. Vidare spärrar vi all reklam som vi inte är intresserade av. De sociala medierna har blivit ett självändamål för många personer och under ett "Broderskapsmöte i torsdags" sade en högt uppsatt chef att det påminner om radioamatörer men det hade ett högre IQ än dagens k surfare på nätet. Det ligger något en del vad han säger och tänk på att arbetsgivare går gärna in och kollar på sociala medier när ni söker jobb. En chef på ett företag berättade detta för mig personligen anser jag att man behöver berätta om sitt privatliv för alla och hålla distans. Vi går aldrig in och kollar personer när vi ska anställa utan tar referenser. Det gäller att sätta upp gränser mellan arbete och privat.

Gur4m1
2013-10-13 12:40
#41

#40 känner att vi hela tidne svävar längre och längre bort…men ok

Jag håller med, rivatlivet och arbetslivet skall hållas isär (även om jag mins att du verkade tycka att det är ok att man kna vägra en bostadsrätt/lokal åt folk om de ägnar sig åt fel saker- t.ex sex med andra par).

Själv har jag gjort så enkelt att jag inte lägger till kollegor, allra helst inte min chef- de kan inte se ett skit på min Facebook, om de inte är på min vänlista. Så enkelt är det idag. För mig är FB något privat, för andra är det ett verktyg i nätverkande. Jag skulle nog hellre göra en helt ny användare för det ändamålet, om jag skulleorka och tycka att det är intressant.

"under ett "Broderskapsmöte i torsdags" sade en högt uppsatt chef att det påminner om radioamatörer men det hade ett högre IQ än dagens k surfare på nätet."

The what now? :) Deflesta äger inte en radio, även om det var en hobby för många så är internet en sak som alla nästan måste ha- Arbetssökande, många arbetsplatser har schema upplagt på intranät som kräver internet, många jobbaröver nätet, skolarbeten sker över nätet, distansstudier sker över nätet. Så självklart finns det många med både lägre och högre IQ. Man undrar hur det står till med den där "högt uppsatta chefen" när ha uttrycker sig så, enligt mig, både plumt och nästan korkat.

Att vara med i ett brödraskap kräver knappast någon IQskala att skryta om, kom igne när ni haft möte med Mensa (som jag iofs också finner minst lika löjligt). Det där kändes bara som ett inlägg där du försöker säga "Jag tillhör ett brödraskap med högt uppsatta, intelligenta, akademiska(?) personer och därför finns det tyngd bakom mina påståenden". Försök komma med några egna argument istället.

Vänligen.

Så Ja, reklam är satan, och risken för att förlora identitet ökar iomed internet (men alltid funnits där för oss alla). Vad har reklamen med identitetsstöld att göra.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Honestyisdead
2013-10-13 12:51
#42

40 du har verkligen dragit ifrån ämnet. Men ok. FB är frivilligt. Dessutom är det helt upp till användaren att välja vad andra kan se. Skulle ett företad vilja kolla upp mig på FB ser de bara det jag valt att de ska se. För övrigt skriver jag aldrig saker på internet som jag inte kan stå för. Enda anledningen till att jag döljer saker i min profil är för andras skull.

andgustav
2013-10-13 15:24
#43

# 40 Jag är inte ett dugg imponerad av dina långa inlägg. Helt klart håller jag med dig om att internet är ett verktyg som används idag. Om jag anställer någon går jag aldrig in och snokar i deras FB profil. Dessutom är det ok med privatsurfing på jobbet tillåtet om inte det inte missbrukas. Beträffande en hög chef som gjorde jämföreser med radioamatörer med IQ är han ingen nolla. Han gick ur FB och Twitter p g a att han uppfattade det som rena rama sandlådan. Beträffande Broderskapsförbund så skänker vi pengar till medicinsk forskning och ensamstående. Om någon broder hamnar på sjukhus så besöker vi honom.

pinku
2013-10-13 15:52
#44

#43

Men snälla. Du använder dig konstant av härskartekniker för att få dina inlägg att framstå som bättre än dina motståndares. Hur vore det att enbart lägga fram sina argument, som hör till ämnet? Det blir bara mer och mer genomskinligt.

Gur4m1
2013-10-13 16:00
#45

#43 jag skänker sådant utan att vara med i ett brödraskap, är det Lions eller Odd fellow? Eller är det en herrar only? Jag besöker också mina vänner när de ligger på sjukhus :>

mina inlägg blir långa för att jag tyvärr har svårt att hålla mig kort, jag förstår att det är jobbigt att läsa mina långa inlägg och det är nog ytterst få som orkar göra just det. Det är alltså inte ett försök att imponera, det är snarare en brist jag är väl medveten om.

Väntar fortfarande på kopplingen med reklamen och faran med identitetsstöld. Det vor eju intressant, men det är helt okej om du också bara råkade förhasta dig och blanda in det av ren iver, men säg då det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-10-13 17:57
#46

43 hur skulle det vara om du höll dig till trådens ämne? Ämnet du SJÄLV valde! Väldigt otrevligt av dig att skriva att du inte är "imponerad" av en annan medlems inlägg. Tror du ärlugt att andra skriver för att imponera på dig? Då är det nog dags att komma ner på jorden igen.

ChristineL
2013-10-13 17:59
#47

#43 - Jag tror inte det är någon här som är så imponerad av det du skriver heller. Och jag tror inte någon skriver för att imponera. Dessutom så svarar du dig själv hela tiden?

andgustav
2013-10-13 18:01
#48

#44

Jag har vissa lägenheter med detta.

http://www.youtube.com/watch?v=13JK5kChbRw

#45

Frimurarna. Beträffande identitetsstöld är det lika med oseriös reklam när aktörer ringer upp företag eller privatpersoner som refererar till något som de egentligen inte beställt. Många av de här aktörerna lägger ut s k banners på hemsidor eller sociala medier. Sedan får man en mycket sur faktura på något man inte har beställt. Det kan även vara någon som knyckt identitet från någon annan. Mitt råd är till dig att förkorta dina inlägg dessutom kolla gärna din FB profil för ska du bli kallad till en framtida intervju så håll den neutral och det är inte alltid man har rätt.

Annons:
andgustav
2013-10-13 18:04
#49

#43

Var lite bättre påläst tack!

andgustav
2013-10-13 18:07
#50

#35

Du har fullständigt rätt och oseriösa aktörer finns överallt.

Honestyisdead
2013-10-13 18:11
#51

49 nu svarar du dig själv igen!! Vem är det spm ska vara bättre påläst? Passar egentligen att du svarar dug själv, för jag ser ingen annan som saknar information.

Gur4m1
2013-10-13 18:25
#52

#48 mina chefer kna inte se min Facebooksida, jag har den typen av inställning. Förut kunde man inte ha så, och då kunde folk även kolla ens sida. Nu kan man bara se rätt obetydliga saker som inte borde påverka om jag blir anställd eller inte.

Jag tycker om att dlea med mig och ta del av mina vänner och släktens liv och det tänker jag fortsätta med :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
2013-10-13 18:29
#53

#52 Bra!

Honestyisdead
2013-10-13 18:38
#54

53 frågar igen, vem säger du ska läsa på?

andgustav
2013-10-13 18:50
#55

#54

#47 kan inte smälla mig på fingrarna. Nu tar vi kväll tack!

Annons:
Honestyisdead
2013-10-13 18:55
#56

Tycker 47 gör just det. Du får nog sluta skriva om du inte kan stå för det du skriver. Du svarar inte ens på simpla frågor. Tipsar dig om att läsa på om ämnena du vill diskutera om.

obstitant
2013-10-13 19:21
#57

Ok, så nu avhandlar vi:

- reklam, på nätet samt även riktade utskick med uppgifter från folkbokföringen

- identitetskapning

- stulna Facebookkonton

- övriga bedrägerier

- att man ska tänka sig för vad man gör på sociala medier så att det inte ligger en i fatet när man söker jobb.

Det är ganska många ämnen på en gång, och den enda kopplingen verkar vara internet. Eller nej förresten, skumma telefonförsäljare kom också in på ett hörn. Exakt vad är det egentligen du vill med den här tråden?

andgustav
2013-10-13 20:13
#58

#57

Nu har tömt så mycket jag kan om detta nu överlåter jag stafettpinnen till er och återkommer när tid medger.

#56

Jag har lämnat mitt svar tidigare och nu tar jag kväll!

Svartkatt
2014-03-15 00:43
#59

Ojojoj, här svävade det visst iväg ordentligt..

Att bara veta vilken dag någon fyller år och inte de fyra sista siffrorna kommer man inte så långt med. Och att ta reda på ett helt personnummer är inte heller speciellt svårt, det ligger två klick bort ungefär. Så tyvärr så tror jag inte att det spelar någon större roll om din födelsedag finns med på FB eller inte.

Sen så tror jag att du blandar ihop det lite här, bluffakturor, reklam, telefonförsäljare och identitetskapning är inte riktigt samma sak. 

Mycket information går att rota fram helt gratis, så jag tycker att det är lite fånigt att du försöker skrämma folk. Och kom inte och säg att jag är naiv och okunnig, jag spenderar förmodligen 10 gånger mer tid på internet än vad du gör.

Gur4m1
2014-03-15 08:10
#60

#59 Trådskaparen har inte varit aktiv sedan oktober 2013 🌛

ville mest säga: Bra rutet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Maria
2014-03-15 08:31
#61

#60 Han har väl fått sin identitet stulen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Svartkatt
2014-03-15 13:22
#62

Nä, jag vet att han inte har varit aktiv på ett tag, men det kliade så i fingrarna när jag läste igenom tråden så jag var tvungen att svara 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: