Annons:
Etikettfamilj
Läst 2977 ggr
skotty
10/13/13, 5:14 AM

Vet inte vad jag ska göra..

Igår vändes hela min värld upp och ner och jag kan inte tänka klart.. Den familj jag växt upp med är inte den jag trodde. Jag trodde vi var en stark familj som höll varandras ryggar istället för att hugga i dom. En stor, stark familj.. Man är uppväxt med att allt ska se ut på ett sätt.. Folk får barn och lever ihop i över 10 år och man tror att allt är bra, att det alltid kommer att vara dom. "Vi är lyckligt lottade som har varandra", "vi har ju iallafall varandra" är saker vi sagt i motgångar. Men så splittras två familjer, och ska sen bilda en egen familj.. Barn som växt upp som bästa vänner, sysslingar, ska nu bli "syskon"..

Min kusin och hennes man ska skiljas. Neej, va tråkigt..
Min morbror och hans fru ska skiljas. Inte dom med..
Min kusins ex och min morbrors ex är ett par. VAFAN?!

Jag vet att man inte ska lägga sig i.. Men jag vet inte hur jag ska kunna se dessa två personerna i ögonen igen. Deras barn betyder allt för mig, är ofta barnvakt och har utan min vetenskap passat barnen så att dom har kunnat träffats..

Skilsmässorna har inte ens gått igenom..

Jag är ledsen, helt förtvivlad faktiskt.. Min familj skulle inte vara den där man hugger varandra i ryggen..

Kan tillägga att vi är en väldigt tajt familj, i stort sett alla bor på en och samma gata, i en hyfsat liten stad. Vi umgås dagligen och ställer upp för varandra i vått och torrt. Andra skulle använda ordet "släkt" men vi är så mycket mer.. En enda stor familj.. Men nu har allt rasat samman..

Annons:
Maria
10/13/13, 9:08 AM
#1

Skilsmässor är alltid tråkigt men oftast leder det till något mycket bättre.

Denna "stora lyckliga familj" verkar ju inte ha varit så lycklig när allt kommer omkring om två par ska skiljas😉

Du har väl egentligen ingen rätt att lägga dig i din kusins förhållande eller din morbrors.

Många gånger så blir det väldigt bra för barnen. Det är ju värre att leva i en kärlekslös familj än att leva med föräldrar som är skilda.

Detta verkar ju vara ganska färskt så det blir säkert bra när allting får "landat"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
10/13/13, 9:54 AM
#2

Jag förstår din frustration. Men du kan ju inget göra. Men i tajta och bra familjer klarar man att stötta varandra igenom kriser. Du får finnas där för din kusin, din morbror, och för barnen. Kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pyromanen
10/13/13, 10:52 AM
#3

Förstår din känsla. Att fundamentet skakar. Speciellt om det är första gången ditt fundament skakar så att du levt med upplevelsen att saker alltid kommer vara som dom är.

Det enda beständiga är förändringen, eller "Panta Rei", allting flyter, på grekiska. Människor som "alltid" funnits dör, människor träffar nya, separerar, hamnar i rullstol eller blir obotligt osams…  Vi lever i ett sånt tryggt land att många kan glömma att stora förändringar är en del av livet, för att det för många kan vara så långt mellan de stora förändringarna.

Vad du kan göra är att vara schysst och trygg om någon av de närmare inblandade som du känner och tycker om behöver stöd.  Och kanske tänka på att långt värre saker kan hända än att folk separerar eller blir kära.

skotty
10/13/13, 3:00 PM
#4

Skilsmässorna är inte det värsta. Det värsta är att min morbrors fru som är kusin med min kusin hon med, har gått å blivit tillsammans med min kusins ex. Skilsmässorna har inte gått igenom ens… Man tar inte sin kusins ex sen över 12 år, å absolut inte efter så kort tid.. Dom var bästa vänner.. Äckligt. Som en enda stor dokusåpa. Tycker synd om barnen som ska behöva se sin mamma å deras kompisars pappa tillsammans samtidigt som dom inte har accepterat föräldrarnas skilsmässor än. Sen är ju barnen vana vid att det ska vara min morbror å hans fru, min kusin å hennes ex.. Men nu får dom se frun å exet tillsammans. Hur tänkte dom?? Mina kusiner visste inte ens att föräldrarna skulle gå isär. Dom bodde ju fortfarande ihop

Gur4m1
10/13/13, 6:30 PM
#5

Förlåt men… är din morbrors fru kusin med din kusin? De är alltås obesläktade med din morbror? Eller är detta vanligt i din släkt att ni gifter er innom släkten?

Förstår iallafall hur du tänker och känner och det kan man ju inte göra mycket åt, men det är inte din sak att ta ställnig och moralisera över deras val även om man kan tycka en hel massa om deras val. Varken du eller någon annan vet hela historien. Hur tar de respektive partnerna det hela?

Jag har varit med om att syskon stulit varandras partners så jag blir inte förvånad alls. Och bästa vänner som umgåtts med varandras familjer som plötsligt bryter upp för att bli en. Relationer är kluriga grejer.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

skotty
10/13/13, 8:36 PM
#6

Mina morbröder gifte sig med en moster å hennes systerdotter..

Min kusin är ledsen över sin bästa väns svek.. Annars är alla chockade.

Annons:
Gur4m1
10/14/13, 6:27 AM
#7

Men en moster är jusyster till dina morbröder? Faster/farbror- syskon till fadern, Morbror/moster- syskon till modern. Kusiner- Barn till de nämnda. Sysslingar- är vad dina barn blir till dina kusiners barn (även tremänningar- dvs släkt i tredje led) osv. Väldigt förvirrad över allas släktskap men det är väl ganska ovidommande, antar jag :)

Din kusin, en av kvinnorna, vän med din morbrors fru som börjat dejta din kusins ex man? Ja det kan man ju förstå :( Men sånt här är vad som händer och jag lovar att din värld inte raserats på grund av vad andra gör för val i hur de vill leva sina liv. Det blir bara annorlunda. Du ebhöver inte ta sida om du inte vill.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

skotty
10/14/13, 10:05 PM
#8

Min morbror kan vi kalla för P, hans fru för K.
Min kusin kan vi kalla för M, och hennes ex för H.

K och M är kusiner, men även bästa vänner. Eller ja, var iallafall.
Deras mammor, B och F, är systrar. Min ena morbror, O, gifte sig med B och fick barn med henne, en av dom är M. Sen gifte sig min andra morbror, P, med K, som är sin svägerska, B's, systerdotter.

Det är komplicerat, jag vet..

B och F är systrar
B är M's mamma
F är K's mamma
Alltså är M och K kusiner
B och O är gifta
O och P är bröder (mina morbröder)
P och K "är gifta" (på papper ännu)
M och H "är gifta" (på papper ännu)

K och H är ett par nu

Sarah
10/15/13, 9:34 AM
#9

Förlåt att det blir insnöat på relationerna, men dina morbröder är alltså ingifta morbröder? De har inte gift sig med sina systrar antar jag. Blev inte så mycket klokare av #8. Eller är B och F ingifta? 

Men, till saken. Att de gjort slut är ju inte ett svek i sig, men det kan ju vara lite känsligt att "ta över" ngn. Blev de tillsammans efter de hade gjort slut? Men, det är ju inte ditt liv som påverkats egentligen och det är inte du som blivit sviken. Människor styr inte vem de blir kära i, kanske är det här deras livs stora kärlek. Jag tycker inte att man har rätt att tinga ngn och säga att de är förbjuden frukt efter man gjort slut.

Gur4m1
10/15/13, 1:46 PM
#10

I topic står det "Jag vet inte vad jag ska göra", svaret är "Du ska inte göra någonting" kort sammanfattat.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[[Månen@]]
10/16/13, 12:55 AM
#11

omg det är kärlek :)

Upp till toppen
Annons: