Annons:
Etikettdejting
Läst 3952 ggr
[MikeW]
10/13/13, 7:41 PM

Första dejten någonsin tips?

Så jag ska denna veckan gå för första gången någonsin på en "dejt", och har ingen aning vad jag ska göra! Är skit nervös!

Har bara pratat med han över sms typ, och vi ska träffas denna veckan men har inte bestämt vad vi ska göra och så..

Alla säger typ "var bara dig själv" men grejen är att "mig själv" är väldigt tyst och osocial.. Vilket inte direkt är så bra när man ska gå ut med någon och vara social.

Kan ni ge tips på vad man kan säga/fråga? saker man kan göra, bra samtalsämnen och sånt?

Så nervös så det inte är sant. Tack i förhand :)

Annons:
[MikeW]
10/13/13, 7:46 PM
#1

Han sa att vi kunde ta en fika, men det känns för "vuxet"(jag är 16 och han 17) och för socialt.. Då måste man typ snacka hela tiden så kom helst med tips på andra saker man kan göra utan fika :)

Honestyisdead
10/13/13, 7:49 PM
#2

Bowla, spela biljard eller liknande. Ämnen är svårt att tipsa om eftersom sådant kommer naturligt.

Inaarah
10/13/13, 8:06 PM
#3

Jag tycker en fika är ganska bra ändå.. Och inte alls "för vuxet"! Det finns många i din ålder som går och fikar. :) Jag gillar det just för att det är på ett neutralt ställe och det är folk i rörelse. En ganska bra grej första gången, liksom. Men det är självklart upp till er och det är viktigt att du är bekväm i det ni gör. :) 

Annars har jag nog inte så bra förslag på annat att göra.. Utöver det som #2 föreslog. Det är ju ganska viktigt att ni får en chans att lära känna varandra och prata med varandra också för att se om ni trivs tillsammans. 

Men försök bara slappna av, ta det lugnt och gå in med en öppen inställning. Saker att prata om kan ju vara allt från vardagliga grejer till framtiden, intressen, skola och så vidare. Gör det inte för avancerat! Det flyter nog på ändå :)

obstitant
10/13/13, 8:25 PM
#4

När jag höll på och nätdejtade blev det efter ett tag så att några stycken blev som ett stort kompisgäng som började ordna gruppträffar, och efter det började jag tänka på dejter som en sådan gruppträff fast med ovanligt få deltagare. Det hjälpte verkligen att inte tänka att "jaha, nu ska vi se om det här är mitt livs stora kärlek eller inte" utan bara att det är ju sköj att träffa nya människor. Hade inga tankar alls om att det skulle leda nån vart mer än att träffa och prata med olika människor.

Nu kanske det inte är lika lätt om man inte är så social och utåtriktad att man tycker det är skitkul att träffa nya människor, men det är nog i alla fall bra att försöka ta bort pressen av att man måste bestämma sig om man ska bli kär eller inte!

Jag tyckte fika var bra, delvis för att man inte behöver stanna så länge om det är katastrof, men det kan också vara bra att göra någonting om man är rädd att få slut på samtalsämnen. Bio är inte så bra för då kan man ju inte prata alls (förrän efteråt, möjligen), men som Heras förslag om bowling eller biljard om man tycker sånt är kul, minigolf (fast säsongen kanske är över för det), en promenad, besöka nåt museum eller utställning, gå och titta på någon grej man hört talas om eller så. Är man i rörelse är det liksom mer ok om det blir tyst ett tag.

Eller så säger du från början att du är lite tyst, så blir det en paus beror det bara på det. Avdramatisera det, liksom. Och kommer du av dig säger du bara "jaha, nu blev jag tyst igen, sån är jag ibland".

Lurtz
10/13/13, 8:32 PM
#5

Fika känns väl inte för vuxet, vuxet hade väl varit att gå på någon dyr restaurang 😃Men om du vill träffa honom i en situation som inte kräver lika mycket konversation som en fika t ex så har du fått bra tips med t ex bowling eller biljard. Saker som konserter eller bio känns lite väl osocialt. Men sen enligt min erfarenhet så är det här med 'första intrycket är det viktigaste' inte helt sant, många människor är väldigt förstående över att det kan vara nervöst när man träffas på riktigt och kommer antagligen inte döma dig om det uppstår någon så kallad pinsam tystnad ibland. Jag vet att det är en klyscha, och att det är lättare sagt än gjort, men ju mer man anstränger sig att försöka vara "perfekt" desto sämre går det vanligen, så gör ditt bästa för att vara avslappnad så kommer det säkert gå jättebra.

[MikeW]
10/13/13, 8:39 PM
#6

Tack så mycket alla! =D

Annons:
lmea
10/13/13, 10:53 PM
#7

Nervös ska man vara! På min första dejt var jag också sjukt nervös. det som gjorde mig nervös var att han var 8 år äldre och jag kände lite press på att leva upp till han nivå. men vet du vad, jag var mig helt själv och det gick fint. 

Gör något innan som kan få dig att slappna av. Jättekonstigt tips, men onani brukar hjälpa folk att slappna av i alla sammanhang 😃

Honestyisdead
10/13/13, 10:56 PM
#8

7 eftersom TS bara är 16 år ska hon definitivt inte dricka något vin!

lmea
10/13/13, 11:01 PM
#9

#8 nej, jag såg det sedan. redigerade texten! haha

[MikeW]
10/13/13, 11:42 PM
#10

#8 

… I'm not a girl .-.

Lurtz
10/14/13, 12:43 AM
#11

#8

Trådstartaren är en han, inte en hon, haha.

Edit: Oops, lät denna tråd ligga i bakgrunden lite för länge, så jag missade att trådstartaren redan påpekat detta faktum.

Sweelin
10/14/13, 12:44 AM
#12

Se film och sedan äta middag för då har ni ett samtalsämne 😃

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Gur4m1
10/14/13, 6:44 AM
#13

Tänkte just tipsa om samma som #12. Gör något innan eventuellt fika så blir ssamtalsämnet mer naturligt och självklart- Hela grejen med samtal är att man spinner vidare på saker, och såklart är nyfiken och frågar varandra saker.

Men man ska inte förhöra varandra. Ett exempel på en tråkig konversation tycker jag- som lätt sstelnar.

"Så du gillar att läsa böcker?"

"Ja"

"ok". (vad ska han säga mer, du gav ingen öppning med info?)

Ett bättre laternativ är

"Så du gillar att läsa böcker?""

"Ja jag älskar att läsa, gör du?"

"ja, faktiskt. Jag läste precis bla bla bla"

eller om man kommer in på vilken typ av litteratur man föredrar, osv.

Samma sak sker om du kanske ser en tatuering på hans arm- det måste komma följsfrågor, inte bara "Du har en tatuering". Mer "Snygg tatuering var/när/varför gjorde du den?" och vara uppriktigt nyfiken på det. Ens tor del av ett samtal är att även kunna lyssna så det gör ingenting att du inte känner dig bekväm med att prata, låt han prata istället  :)

Kör ni laser dome, kollar en film, bowlar, så har ni ju ett helt natrligt, aktuellt ämne att snacka om där- som man spinner vidare på. "Fan vad jag blev ÄGD av dig! Har du gjort sånt här förr ""Ja jag tävlar i skytte och bla bla" du hajjar. Helt plötsligt snackar ni kanske tvspel (battlefield) eller hur du älskar att spela teater… Det ena leder till det andra i ett samtal, det är inte ämnen man gör samtalskort av som inför en föreläsning :P Det kommer spontant.

Var dig själv. Med rätt person kommer du glömma bort att du inte är social ;) Sen är det alltid lättare öga för öga tycker jag, än om man föröker vara social i ett större gäng. Man måste inta kämpa så hårt för att vara i centrum av uppmärksamheten, eller för att lyckas visa uppmärksamhet. Med rätt person gör det inget att det blir tystnad ibland, det känns bekvämt. Så känn inte att ni hela tiden måsteprata, det kommer naturligt. Tänk at tni går efter en skogsstig, ni måste inte prata, ni går i era egna tankar kring det som pågår, sen ser du något kul och utbrister "Kolla, den där bla blaa" så pratar ni om det, kanske pratar om andra saker och sen återgår till tystnad- få inte panik. Helt normalt. Det viktiga är att ni vill vara i varandras sällskap. Lycka till på din första dejt! Berätta hur det gick.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[MikeW]
10/14/13, 7:08 AM
#14

#13 Tack =D

Upp till toppen
Annons: