Annons:
Etikettförhållande
Läst 4929 ggr
[elmaek]
10/15/13, 6:01 AM

Tips på att stärka relation?

Jag vill bara kort och gått ha lite råd hur man stärker en trasig relation.
(Anser att ni inte behöver detaljer för det är privat och inget jag vill dela med mig av. 🙂)

Men om en relation är trasig och det har varit mer tjafs och tråkigheter mer än glädje men man ändå vill vara med människan. Hur tar man sig framåt? Förutom att prata om händelserna som uppstår, det gör vi redan! Kommunikationen finns där utan tvekan, vill bara se om det finns mer man kan göra för att stärka relationen i sig. Eller ska man bara ge det tid och utrymme?

Någon som har nåt bra tips? 🙂

Annons:
OlgaMaria
10/15/13, 8:31 AM
#1

Beror problemen på 

1. Svek?

2. Att ni inte känner så mycket kärlek och glädje i relationen?

Är det 2an så finns det så mycket man kan göra för att stärka. Beror det på 1an så måste ju såret läkas och bearbetas förstås.

Är det 2an så kan jag tipsa om boken Kärlekens fem språk. Bra inspiration.

Ännu bättre tycker jag dessa böcker är - For Couples Only.

De är mycket bra för att förstå varandra bättre och hur man kommunicerar bättre. Kan man ta till sig innehållet blir det garanterat mindre bråk och mer kärlek. (Man läser varsin bok som man och kvinna)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
10/15/13, 8:37 AM
#2

Men ett tips. Det låter som att problemet är att ni bråkar? I ett bråk är det ofta så att båda försöker få den andra att förstå, men man är inte särskilt bra på att lyssna in den andre. Båda avbryter varann hela tiden och försöker trycka in sitt eget perspektiv i den andre. 

Bryt bråket genom att vara tyst och lyssna. Försök verkligen att lyssna in, försök att förstå. Då kommer den andre också antagligen snabbt bli snällare i sin retorik också när den märker att man lyssnar. När man lyssnat ordentligt och verkligen försökt ta in och tänka på det den andre sagt, kan man försöka förklara sitt eget perspektiv men samtidigt i ord bekräfta att man hört den andre. Vill man själv bli förstådd måste man visa att man vill förstå den andre också. Blir den andre då bråkig kan man snällt berätta att nu har jag lyssnat på dig och försökt förstå och det skulle betyda så mycket för mig om du bara ville lyssna på mina känslor också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

silversol35
10/15/13, 3:44 PM
#3

Om det är så att det varit mindre glädje än tråkigheter, som du skriver, så tänker jag att det kanske vore på sin plats att satsa på att göra lite roliga saker tillsammans? Eftersom ni redan kommunicerar menar jag.

[elmaek]
10/15/13, 4:13 PM
#4

Tack snälla ni! 🙂 Det hjälpte mig jätte mycket! Så tusen tack!

[elmaek]
10/15/13, 4:20 PM
#5

#2 Ja alltså.. vi bråkar. Om vad är rätt personligt att gå in på men vi bråkar. Det är vårt problem. Vi bråkar, vi reder ut och så är det lugnt igen. Men har aldrig tänkt på att vi inte lyssnar på varandra så ditt tips var jätte nyttigt. Jag ska ta upp det med han också.

Men nu när du skrev att man sällan lyssnar på varandra så inser jag att det nog är kruxet. Visst att vi reder ut saker men vi lyssnar inte riktigt på vad den andre säger. Så det får vi nog skärpa oss med helt enkelt.. i alla fall jag, haha.
Den ena vill säga sitt och den andra sitt sen blir det en krock av att båda babblar om det båda stör sig på istället för att först ta den ena och sen den andre liksom.

[elmaek]
10/15/13, 4:21 PM
#6

#3 Ja. :) Vi båda har ont om pengar (jag har precis börjat jobba så första lönen trillar in nästa vecka) men vi har planerat bio och har massvis med saker inplanerade för våren mer.. men när pengarna trillar in kan vi göra lite mer roligare saker. :)

Annons:
OlgaMaria
10/15/13, 5:44 PM
#7

#5 :) Att lyssna över huvud taget är så stärkande för en relation. Det är jätteviktigt att lyssna när man bråkar, men att aktivt lyssna också annars är så stärkande och det kan vara riktigt romantiskt. Tänk på det ikväll. Att ge din kille massa extra uppmärksamhet. Lyssna, visa att du hör vad han säger, ställ följdfrågor och intressera dig. Han kanske blir riktigt glad och känner sig älskad. Och när den andre känner sig älskad får man kärlek tillbaka. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[elmaek]
10/15/13, 7:00 PM
#8

#7 TUSEN TACK! 🤗

OlgaMaria
10/15/13, 7:15 PM
#9

😃

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jen
10/15/13, 8:30 PM
#10

ibland när vi har haft lite motgångar så har vi börjat prata om glada minnen. tex roligheter vi har gjort tillsammans och hur det var när vi var nykära och nyligen träffats osv. det gör oss gladare och på bra humör iallafall.

hoppas ni finner en lösning.

[elmaek]
10/15/13, 8:59 PM
#11

#10 Tack för tipset. :) Det gör mycket att få så mycket tips!

Anna4077
10/15/13, 10:32 PM
#12

Har inte läst alla kommentarer men att göra saker ihop är viktigt tycker jag. Behöver inte vara dyrt. Kan vara att spela ett spel eller spela kort. Har alltid känt mig så nära min pojkvän som när vi va ute med husvagnen och bara kunde vara med varandra. På kvällarna spelade vi spel och lyssnade på ljudbok. Lugnt och stilla. Jag grät när vi kom hem till tvn. Det var så härligt att bara vara med honom. Spela, skratta, lyssna och mysa. Att ha sin partners fullständiga uppmärksamhet ett par timmar gör väldigt mycket. Sen vad man gör spelar inte så jätte stor roll.

Anna och taxen Max

Gur4m1
10/16/13, 5:55 AM
#13

Kärlekens fem språk var ett himla bra tips :) Har själv gått i liknande tankar att jag och min partner pratar olika språk när det kommer till romantik och att uttrycka/uppskatta kärlek. Tror många där ute skulle må bra av att veta att folk uttrycker sig olika och det är okej, bara man lyssnar, bekräftar varandra och har förståelse.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[elmaek]
10/16/13, 6:09 AM
#14

#12 Tack så mycket för tipsen 🙂 Härligt att det finns små saker som kan hjälpa en på traven liksom..

#13 😃

OlgaMaria
10/16/13, 10:08 AM
#15

Här finns ett litet test där man kan kolla sitt kärleksspråk, och be ens partner göra testet också. 

http://www.5lovelanguages.com

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: