Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1045 ggr
Linjerat
2013-10-17 09:54

Stress

Hej! Detta kanske inte är rätt forum men tänkte be om olika tankar och förslag på hur man kan se att en person är stressad i sitt arbete? Exempelvis att personen blir irriterad?

Jag håller just nu på med en skoluppgift där jag ska göra en observation på en arbetsplats. Jag ska alltså sitta bredvid och följa en persons arbetsdag och anteckna det denne gör. Jag funderar på att göra ett protokoll där jag kryssar i varje gång personen genomför en handling som pekar på att personen är stressad. Men jag har dålig koll på vad dessa handlingar skulle vara för att de ses som tecken på stress. Någon som har förslag? :)

(Om det inte går att göra ett protokoll så kommer jag nog istället att anteckna allt personen gör och sedan tolka detta för att värdera om personen är stressad eller inte, men tänkte höra mig för först om det finns förslag på handlingar)

Annons:
Honestyisdead
2013-10-17 10:25
#1

Irritation, nedstämdhet,tröttet, missar,

Gur4m1
2013-10-17 12:12
#2

Gejen är ju att stressen på jobbet behöver inte ta sig uttryck på jobbet- t.ex trötthet (brist av/eller dålig sömn), tandgnissland kan tyda på stress som ett exempel. Men själv upplever jag att när jag är under långvarig stress (t.ex att själva uppgifterna inte isig är "skynda skynda skynda" utan det är kanske mer att man tycker uppgifterna är långtråkiga, enformiga, kanske tråkig stämning på jobbet- så tar det isg uttryck i nedstämdhet, kanske rent av depression och bristande enthusiasm i övrigt och stort behov av att "slå lös" på firtiden och det blir alltså "ligga i soffan all ledig tid" :P

Är det kortvagi stress så brukar jag glömma/slarva (kan även bli så på ångvarig stress också men inte lika allvarliga missar upplever jag).kanhandla om att jag förlägger nycklar eller går genom en halv byggna doch gömmer bort vad det var jag skulle hämta i förrådet-)

Så bristande aptit, (att man inte anser sig hinna äta och därför bara har en diet av kaffe hela arbetsdagen ;) tycker jag är ett tecken på stress. Att man glömmer saker. Att man har kortare stubin (märks inte på alla, en del har en gudomlig tålamod hur stressade de än blir- men allmänt är min egen erfarenhet att ju mer stress - oftast reusltat av dlig ledning, desto sämre gruppdynamik/relationer på arbetsplatsen också (mer gnäll, missnöje, osv). - Det skapar ockås stress. Bristen av rutiner, bristen av trygghet (Får jag jobba imorgon eller inte?) är också stressigt.

En dle är ju mer stresståliga än andra så även om den du följer inte visar stress nu, så kanske den personen skulle visa det om ett år? :) Om förutsättningarna blir dåliga/inte förändras osv.

Men nedstämdhet, glömska, lättirriterad, men främs täven trötthet för många.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

smurfis
2013-10-17 21:56
#3

Är man riktigt stressad kan man bli nästan handlingsförlamad. Vet inte var man ska börja, vad man ska göra osv.

En del drar sig undan, blir tysta m.m, andra blir kanske hetsiga, irriterade, skäller på folk och är allmänt otrevliga.

Annars märks det nog mer hemma skulle jag tro. På jobbet biter man ihop. För vissa syns det ju inte på utsidan.

Upp till toppen
Annons: