Annons:
Etikettförhållande
Läst 2023 ggr
teardrops
10/19/13, 11:56 PM

Tips/hjälp gå ifrån psykisk misshandel.

Hjälp.Jag har insett att jag måste ta mig ifrån relationen.Jag har en egen lägenhet men han har nyckel till den,jag har även nyckel till hans lägenhet och har en del viktiga saker kvar där.Han har hotat tidigare med att slå sönder mina saker och nu är jag för första gången osäker på/rädd att han ska putta mig eller nåt annat.Jag vet egentligen inte när jag ska göra slut,imorgon kanske.Livrädd.Kanske drar jag på det en dag eller två.Ska jag smyga ut lite av mina saker? Det känns så fegt,men kanske är ett måste.Han har genom åren behandlat mig kränkande på olika sätt.Puttat mig på fyllan,gjort slut på fyllan,kallat mig saker,eller sagt att det är fel på mig.Jag har ingen familj på nära håll men några vänner som iofs dom flesta även är hans vänner.Har väl iaf tre personer som skulle stötta mig.Ska jag skita i sakerna? Bara försöka bryta.Jag kommer inte ha råd att köpa nytt :/ Finns det någon som har tips eller råd? Han har ett barn på heltid som jag varit bonusförälder till,jag vill ju inte bråka/göra slut när barnet är med/hemma men det är ju då jag känner mig tryggast.Det hela beror ju på hur han kommer att hantera det.Jag vill inte ens leva längre och jag vet inte hur bra jag kommer klara att bryta.Han styr mig ganska lätt emellanåt även om jag har blivit starkare,han vet vilka knappar han ska trycka på.

Annons:
Gur4m1
10/20/13, 10:18 AM
#1

Vad är det för saker- jag tänker typ"diskmaskin" när du säger värdefulla saker- men om det är kläder, smycken eller ett par skor så ska du ju absolut kunna smyga hem dem :) Ta med dig en sportbag eller något. Jag skulle egentligne även i smyg ta tillbaka nyckeln om du kan. T.ex om han har nyckelknippen i enlåda eller jackficka och han går på toa eller springer ner i tvättstugan, eller kaske går ut med barnet? (om han nu ens gör sånt). 

Det är starkt av dig att äntligen ta tagi detta men ärligt, jag skulle inte bara göra slut rakt av sådär med en sådan person.

Då får du nog vara beredd att byta lås _innan_ eller få tillbaka hans nyckel. Frågar du om den finns ju risken där att han fattar och vägrar. Gör du slut utan att ha råd att bytalås finns risken att du kommer få otrevliga överraskningar.

När du väl "gör slut" kan du kanske göra det över brev, samtdigt osm du lämnar nyckeln i brevinkastet :P

Eller ta med dig en vän NÄR du gör slut öga för öga.

Mitt ex var väldigt våldsam när vi gjorde slut och han betedde sig som du beskriver din. Han var normaltinte så jättefysiskt våldam men väldigt hotfull och jag är glad att jag hade min familj som stöttade mig.

En vän till mig förlorade en släkting som försökte göra slut med sin pojkvän, i ilska så dödade han henne. Liknande saker har ävne hänt i min hemby- en man som blivit dumpad, väntade hemme i sitt exs lägenhet och slog ihjäl henne- för att han trodde att hon börjat dejta någon annan.

Man vill inte tro sådant om någon man älskat och tillbringat tid med. Men du är rädd för honom av en god anledning. Så försök återfå nyckeln i smyg (om det går, det är inte bra om han kommer på dig med det), tro inte att barnet är ett kydd (Vännen ajg talade om, den personen blev dödad med mannens tonåring som vittne!)

Han har hotat att ta sönder dina saker om du gör slut. Försök få med dig dem hem innan du gör slut. Detta visar ju på att han anser sig ha rätt attstraffa dig, han tycker det är helt okej att hålla dig kvar i relationen genom hot.

Var försiktig!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

felzena
10/20/13, 10:52 AM
#2

Jag har varit i ungefär samma situation. Kan gärna försöka ge bra råd via PM.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

teardrops
10/20/13, 11:44 AM
#3

Tidigare när vi hade gjort slut/jag hade gjort slut så sov jag hos en vän,hade i princip bott där en vecka och då ringde han och hotade med att slå sönder mina möbler om jag inte släppte in honom (aspackad) i kompisens lägenhet som jag befann mig i.Men jag gav inte efter och han gav tillslut upp med sitt bankande och slog ner en kille som han hatar på krogen istället.Han har periodvis varit värdens bästa men periodvis kränker han mig osv.Han har aldrig slagit mig,bara i väggen bredvid mig,samt puttat mig,skjutit mig åt sidan hårt.Jag har en dator där,barndomssaker,kläder,porslin och lite annat.Han har lovat en av sina vänner att han ska få knulla med mig (att vi ska ha trekant),innan han ens pratade med mig och jag sa för övrigt nej.Han anser att jag aldrig kommer få ett jobb att jag inte har tagit mig någonstans med mitt liv osv.Jag ska ställa upp jämt och gör jag inte det blir det ett jävla liv.Han hare en vända antytt att han skulle våldta mig/göra nåt mot min vilja men han gjorde inget,det hela är en tolkningsfråga.Jag har en nyckel till hans lägenhet och han har en till min.Jag tror inte att han skulle komma till min lägenhet,inte så länge han är nykter o har barnet hemma men till helgen är han barnledig.Jag har ALDRIG varit rädd för honom tidigare men han har bara blivit värre och värre senaste veckorna.Jag undrar om jag ens känner till alla sidor trots att vi har varit tillsammans i flera år.Det troligaste är att han kastar ut mig ur hans lägenhet när jag kommer för att prata med honom.Att han inte låter mig få mina saker och att han skiter i mig.

teardrops
10/20/13, 11:47 AM
#4

Sen kommer han åter igen skriva på facebook och få alla över på hans sida.Jag har pratat med en vän som nog kan köra mina saker idag om han inte hinner kasta ut mig först.Jag funderar på om jag ska ta lugnande innan eller ej,vill ha skallen med men samtidigt vet jag inte om jag kommer kunna hålla mig lugn eller om jag ens kommer våga göra slut alls.

teardrops
10/20/13, 11:54 AM
#5

Ni anar inte hur mycket dom här svaren från er betydde.TACK! Funderar på att ringa kvinnofridslinjen för fler råd.Jag har sminkat mig och försöker peppa mig själv med bra musik.Försöker bli modig.

Gur4m1
10/20/13, 11:55 AM
#6

Det är därför du bör ta med dig vänner för att hämta dina saker. Du måste handla och försöka tänka steget föra- lämna bekvämligheten av att vara offret som kan blicka tillbaka, ta kontrollen istället. HANs tur att vara offer. Du vet hur han är och vad han komemr göra- därför tar du med vänner, gärna gemensamma, och ni hyr ett släp eller du lånar et- och hämtar dina saker. då SER dina vänner hur han beter sig om han blir jävlig mot dig. Då kna han snacka bäst han vill på FB sen.

Hur ska din kille hinna kasta ut dig? DU gör ju inte slut innan du har ditt på det torra- du måste spela på hans planhalva.

Han förtjänar inte rent spel eller att du är snäll, du förtjänar att göra vad som är tryggt och bra för dig nu. Det som innebär säkerhet för dig. Behller han dina möbler så hota med att ringa polisen.

Du får kavla upp ärmarna och leka tuff en stund, sen är detta över och du kan börja leva igen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
teardrops
10/20/13, 12:02 PM
#7

Men han är hemma nu jag vet inte hur han ska undvika att märka att jag plockar ihop och packar saker.Dessutom är han bakfull vilket betyder dåligt humör från hans sida.Men jag tror inte jag orkar vänta tills imorgon.Han vill dessutom att jag ska vara hemma med hans barn imorgon hela dagen.Det är ett mirakel att han inte hört av sig till mig än och bett mig handla öl.Jag har 50 kr på kontot och i princip ingen mat hemma,men sånt överlever man väl.Jag hatar mig själv för att jag inte tog allt första gången när jag flyttade ifrån honom.Jag tänkte på barnet och lämnade stekpanna och vissa möbler.Borde inte gjort det inte så mkt som jag gjorde iaf.Jag kanske borde ha en vän med men jag vill ju inte han ska trycka på att jag är svag,jag vill stå stark och rak i ryggen.

silversol35
10/20/13, 12:18 PM
#8

#7 Men om du "ska" vara hemma med hans barn imorgon så är det ju ett perfekt tillfälle att få hjälp av en kompis/släkting att flytta dina saker. Om han inte är hemma menar jag och du kan be din kompis om att köra hem dina grejer till dig, alltså. Medan du är med barnet.

Gur4m1
10/20/13, 1:20 PM
#9

Ja #8 har en utmärkt plan. att stå stakr och rak msåt eint ebetyda "var dumdristig och utsätta sig för onödig fara" :) Det är det jag menarmed- LÅT dig inte bli ett offer. En kvinna mot en man står sig slätt ensam, rent fysiskt. Så använd list istället, samma list Kvinnor använt i årtusenden. Använd tiden imorogn när han inte är hemma, åt att flytta. Det tar inte barnet skada av, du kan väl se efter henne för det? Sen ber du en vän vänta kvar och du överlämnar nyckel/utkräver din nyckel när han kommer hem och tar över barnet igen.

Idag undviker du honom bara, ta bara kontakt över telefon eller hur ni brukar kommunicera.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

JustMySelf
10/20/13, 1:57 PM
#10

Jag håller med, plocka ihop dina viktigaste saker när du är där ensam med barnet. Tycker dock du ska vänta tills barnet inte är där med att berätta att du vill göra slut, ifall han blir våldsam och elak.

Att ha barnet där kan ju göra att han lägger band på sig och håller sig lugn, men det är inte säkert så det är inte värt risken att barnet ska behöva se på.

teardrops
10/22/13, 3:12 PM
#11

Det gick rätt bra,både och.Han reagerade inte alls som jag väntat mig.Hade räknat med mer skrikande o bråk.Han berättade innan jag ens sagt vad jag tänkt att han ska sluta med alkoholen igen.Jag berättade att jag känner som att jag inte orkade mer och att han inte lyssnat på mig i veckor och betett sig knepigt åt,jag jämförde vissa av hans beteenden med psykisk misshandel och sa vad jag kände.Han grät..Verkade chockad och ledsen.Jag sa att det var slut upprepade gånger men han grät och frågade så många gånger att nu står relationen i paus.Och jag står åter igen och överväger om han får en sista chans eller ej,dom månaderna han inte drack var perfekta.det är inte det att han dricker hela tiden,mest helger men hans humör blir anorlunda överlag när han har möjligheten till alkohol, tror han har ett omedvetet begär som gör honom riktigt knepig.Jag skäms när jag säger att jag ens tänker på saken.Jag antar att det ofta är så.Men jag vet inte om mitt hjärta orkar mera nu,man kan inte ge saker hur många chanser som helst.Jag fick med mig en del saker men inte allt iaf.Jag har knappt fungerat dom senaste dagarna.Men jag försöker göra saker som får mig att må bättre samt hålla avstånd för att få tänka o känna saker ifred.

OlgaMaria
10/22/13, 6:30 PM
#12

Du har inte fått tillbaka nyckeln än antar jag? 

Du kan inte vara tillsammans med honom i nuläget. Du är ju rädd för honom för sjuttsingen. Han får bevisa att han är stabil först isåfall. Nu får du fundera ut hur du ska få tillbaka din nyckel och dina saker. 

Såna där män som har en sån stark psykisk påverkan på andra, kan ju också spela på dina känslor så starkt att det känns omöjligt att lämna i det här läget, och att det är som att han går sönder (?) om du lämnar honom nu. Men du vill ju inte vara med honom egentligen. Du bara känner dig fast, eller hur? Stannar du är det som att han bara fortsätter utnyttja dig.

Du måste hålla fast vid din linje nu. Jag är orolig att han får ett utbrott när som helst. Kan man inte be polisen följa med t ex när du ska få tillbaka din nyckel? Beror väl på hur du känner att läget är, men om du är rädd måste de ju kunna följa med.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gur4m1
10/22/13, 6:51 PM
#13

Mjukna inte nu när han gör plan B (förmodligne helt omedvetet men inte mindre farligt för det) och det är att gråta. Alla som varit i en manipulativ  relation har varit med om dessa tårar. Man smälter ju, för plötsligt är mannen som gjort en så illa, varit så stark och hård- så mjuk och sårbar inför dig. "klart du kan ge en chans till, han är ju en nallebjörn". Tills nästa gång.

Och en nästa gång kommer alltid att komma. Varför inte istället hitta en kille som har alla de där bra, fina sidorna utan att skrämma ihjäl dig och behandla dig som skit? 

Gå inte tillbaka, har han fått en chans så har han fått en chans, han borde inte få någon mer nu.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
OlgaMaria
10/22/13, 6:56 PM
#14

#13 Håller helt med!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

eirwen
10/22/13, 8:36 PM
#15

Jag håller helt med #13. Jag har varit med en manipulativ kille och när personen börjar gråta så börjar man tvivla på beslut som man var så säker på innan. Jag mår illa av att läsa hur han behandlar dig och hur han nu manipulerar dig till att ändra dig. Jag råder dig att genast lämna denna relation. När det gäller manipulativa människor så funkar oftast inte andra chanser. Det kommer bli en tredje, en fjärde och en femte chans tillslut, det är manipulation i ett nötskal.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

teardrops
11/11/13, 9:36 PM
#16

Nu har jag lämnat honom..Han verkar inte vilja ha med mig att göra,han kastar skit på mig och har berättat att om jag glömt en enda grej hos honom när jag varit där o hämtat så kastar han det.Ska hämta om nån dag bara,fick bara nån enstaka timme på mig.Han dumpade mig först (onykter) lovade sedan att sluta dricka osv dagen efter.Men jag sa nej.Hjärtat går sönder,jag vill oftast inte leva.Barnet kanske jag inte får träffa.Jag är försöker stå på mig.Och det känns som om jag är boven,alla ställer upp o hjälper honom trots att dom VET hur han gjort mig så illa.

Gur4m1
11/11/13, 10:25 PM
#17

TS ; Han är manipulativ, hans vänner har aldrig behövt LEVA med honom, så de kan aldrig veta hur du haft det och tyvärr- vänner tenderar att välja sida och ibland väljer de den sida som de känner "behöver" dem mest.

Så strunta i dem känna inte att det skulle göra dig till en hemsk eller dum person. De har inte behövt leva med honom. Det har du, du vet vad du lämnar. Nu kan saker bara bli bättre om du kan ämna detta bakom dig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
11/12/13, 11:22 AM
#18

byt lås på din lägenhet!

teardrops
11/12/13, 1:56 PM
#19

Han har inte min nyckel :)

Upp till toppen
Annons: