Annons:
Etikettförhållande
Läst 3100 ggr
hippieflickan
10/24/13, 10:58 AM

Samboförhållande - hur gör man?

Då mer specifikt kring sysslorna menar jag.

Min sambo älskar djur och har skaffat en helt del, några innan vi träffades och några efteråt. Jag är ingen direkt djurmänniska så jag har därför sagt från början att om hon vill ha två hundar, katter och kaniner får hon faktiskt ta hand om dem också för jag har inget intresse av dem över huvud taget. Så klart att jag kan hjälpa till ibland men jag vill verkligen inte känna att de är mitt ansvar och vara den som mest går ut med hundarna etc.

Detta har varit lugnt tills nu då hon har börjat kräva att jag ska ta hälften av alla promenader med hundarna för "man delar på allt i ett samboförhållande" I väntan på skolan som börjar i januari jobbar jag bara lite extra just nu så jag är hemma mycket, därför har det blivit naturligt att jag skött all städning och maten nu på sistone men är det rättvist av henne att kräva att jag ska ta hundarna med? (Då medvetet vänta så jag får gå ut med dem alltså, om de tydligt visar att de måste gå ut och jag är ensam hemma går jag ut med dem såklart) Hon pluggar deltid så hon hinner gott och väl gå ut med dem, det handlar mer om att det ska vara rättvist säger hon.

Vad tycker ni? Jag känner ju att hundarna har hon skaffat för att hon tycker om dem och de är hennes hobby, då ska väl hon ta hand om dem också? eller?

Annons:
Lorita
10/24/13, 11:03 AM
#1

Jag skulle aldrig dröma om att mina man ska ta hand om mina djur, lite hjälp ibland är ju alltid trevligt (när man tex är jättesjuk och knapt orkar med sig själv)

Jag har häst/får/katt

Katterna har blivit mer och mer våran sons, för han tycker dom är kul med katter.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Kavring]
10/24/13, 11:05 AM
#2

Det är så svårt sånt där. Hon kanske känner att ni med alla djuren är en stor familj, och därför borde man inte behöva låta den ena av er ta "allt" ansvar (dvs. att bara hon går ut med hundarna).

Men jag håller med dig - du ska inte behöva ta hand om dem på det viset. Ni hade inte en sådan överenskommelse från början, och därför tycker jag inte att det ska kunna "smyga sig på" att du får ta mer och mer ansvar.

Visst - man delar saker i en relation, men om du inte vill då ska du ju inte behöva eftersom du har varit tydlig med detta från början. Allt annat delar ni väl? Det är väl bara djuren som du inte vill ha så stor del i?
Dessutom säger du ju att du hjälper till vid behov, så jag tycker att du gör det som förväntas av dig. Mer än så ska du inte behöva. 🙂

OlgaMaria
10/24/13, 11:06 AM
#3

Ja, det är hennes hundar och hon som vill ha dem. Klart hon inte kan förvänta sig att du ska ta hand om dem när ni inte skaffat dem tillsammans. Hon resonerar fel tycker jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mooniq
10/24/13, 11:06 AM
#4

Påminn om att din partner hade djuren innan ni träffades och att OM ni skulle separera så är de fortfarande din partners.. Säg oxå att ni hade en överenskommelse från början, annars får du väl överväga ett särboförhållande.. Jag har full förståelse för att man inte är intresserad av vissa djur. jag älskar katt men inte hund tex.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hippieflickan
10/24/13, 11:17 AM
#5

Jag tog hand om dem i princip själv i ett år, hon gjorde ingenting. Jag satte ner foten för några månader sedan och sa att om hon inte börjar ta hand om sina hundar så flyttar jag, sedan dess har hon tagit hand om dem men för några veckor sedan började hon fråga mig ibland om jag kunde ta dem, sedan frågade hon varje dag och nu kräver hon att jag ska ta hälften. Är jag hemsk om jag säger att jag vägrar ta hälften?

[Kavring]
10/24/13, 11:18 AM
#6

Nej, du stå fast vid det du säger. Vänd på det hela: skulle du tvinga din sambo att ta hand om dina hundar, fast du vet att hon inte uppskattar det? Jag hoppas svaret är nej.

Annons:
hippieflickan
10/24/13, 11:21 AM
#7

Den har jag kört med, då säger hon att det är klart att hon skulle det. Jag körde med att jag inte skulle tvinga henne sticka klart mina raggsockor t.ex. som är min hobby. Inte världens bästa liknelse kanske men det är samma ide.

Gur4m1
10/24/13, 11:42 AM
#8

Tycker du tänker rätt- samtidigt är int eheller hon helt fel ute. Hundar är en familjemedlem, speciellt- och katter (men katt är ju oftast inte lika tidskrävande). Så du kan ju inte mena att du är helt oberörd av hundarna som fmailjemedlemmar?  :) Även om man säger "Du hade jduren innan du började dejta mig!" Så kan hon säga samma sak "Ja du visste att jag älskade djur…varför var du ändå med mig?" så de tär inget argument direkt anser jag.

När det kommer till att gå ut med hundarna så är det ävl mest praktiskt att du gör det om du är den som är hemma då de behöver gå ut- men inte m hon medvetet manipulerar så att det oftast blir du som måste gå ut med dem :(

Lever du som sambo med en djurälskare så får man räkna med att behöva ställa upp men nej, hälften av ansvaret ska inte behöva bli ditt, och din hjälp ska inte tas som självklar. Men nu skiljer jag själv på att be sambon rensa en hamsterbut/kaninbur på skit eller gå ut med hund (för själv älskar jag hundar och att gå ut med dem! ;). Tycker inte att gå ut med en hund är en å jättestor grej, så länge det inte stör dina studier eller arbete eller annat du gör. förklara för henne att du inte vill bli tagen för given, att hon vet att du hjälper till, inte tar ansvaret på hälften.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Kavring]
10/24/13, 11:46 AM
#9

#8 Man kan ju vända på det du säger, eftersom att sambon som hippieflickan skriver om OCKSÅ visste att hippieflickan inte var intresserad av djur, om man ska anta på det viset. Då visste ju isåfall sambon om att hon inte direkt skulle kunna räkna med hjälp.

Dessutom tycker jag inte att det spelar någon roll ifall du tycker att TS ska kunna gå ut med hundar, eftersom det inte är en stor grej enligt dig. Nä - men för andra kanske det är det, det kanske går tid åt att gå ut med hunden som man gärna hade spenderat på annat.

Honestyisdead
10/24/13, 11:53 AM
#10

Eftersom det är hennes djur är det hennes ansvar. Självklart hjälper man till som sambo., men hon verkar kräva för mycket.

[rumelle]
10/24/13, 12:17 PM
#11

Om du har gjort klart för henne från början att hon gärna får ha djur men att du inte tar på dig ansvaret så tycker jag faktiskt att hon inte kan tvinga dig att ta hälften av jobbet med dem. Sen att du går med på att ta ut hundarna när de behöver är ju ett stort plus, men hon ska inte kräva att du gör det när hon själv har tid.

ramm5tein_
10/24/13, 12:27 PM
#12

Nej jag tycker det verkar som att hon utnyttjar dig. Du skriver ju också att hon pluggar deltid så att hon gott och väl hinner ta ut, men att det ändå ofta blir du som tar hunden? Att hon pratar om att det är orättvist att hon bara tur ut hunden då det är HENNES självinförskaffade hund? Låter inte helt vettigt.

Och som sagt, hon vet gott och väl om att du inte är lika stort fan av djur och av ansvaret. Bara för att jag har hund tänker jag inte dra till med tonen "ja, du vet att jag har hund och nu är det en familjemedlem då du bor med oss så du får allt ta ut den.." då min pojkvän flyttar in med mig!

Såhär gör vi med min hund, nu bor inte min pojkvän hos mig men han är här 5 av 7 dagar i veckan och älskar min hund. Vi båda pluggar men jag går ofta heldagar 9-16 medan han går en linje där det bara i princip är hemmastudier. Han kan då gå ut med hunden mitt på dan om jag inte hinner hem på lunchen, eller ta ut honom de helger och kvällar som jag jobbar extra. Där har jag bara matuppehåll och hinner definitivt inte hem med bil för att ta ut hunden + äta. Är jag sjuk och han är hos mig erbjuder han sig, men annars är det MITT ansvar och bara för att han älskar mig och vill vara min pojkvän/sambo kan inte JAG rättfärdiga att han ska ta ansvar över hunden!

Anser inte att det är svårare än så. Men jag kan tänka mig att din sambo blivit bekväm nu med att du ställer upp, och medvetet eller omedvetet spelar hon på det nu. Du får sätta ner foten.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

hippieflickan
10/24/13, 12:54 PM
#13

De flesta verkar tänka likadant.. Jag visste såklart att hon var en djurälskare när vi träffades, hon hade då en hund och en annan hon passade ibland, när vi varit tillsammans ett halvår ungefär skaffade hon en valp som jag fick ta hand om eftersom jag var hemma och den måste ut varje kvart i början. Nu har vi alltså två - ibland tre stora hundar hemma som kräver mycket motion både fysiskt och psykiskt. Jag skulle helst se att de fick flytta ut på landet där de kunde springa fritt om dagarna än att vara fast i en lägenhet.

#8 Det kan låta väldigt känslokallt men nej, jag berörs inte av dem alls på det sättet, mer att jag tycker de är jobbiga. Golvet blir skitigt på en gång, hårtussar stora som apelsiner 5 min efter man dammsugit, den yngsta som inte lärt sig att man inte får ta mat från bordet eller barnens händer ännu… Jag tror det vore bäst både för dem och våran familj att de flyttade. Men eftersom jag inte kan kräva det av min sambo gjorde vi dealen att jag inte behöver ta hand om dem.

Annons:
viktoria91
10/24/13, 1:33 PM
#14

Tycker jag inte hon kan kräva, hade hon varit sjuk/skadad är der en sak men annars nej. Det är hon som skaffat djuren alltså hennes ansvar.Jag och min sambo har tsm 3 katter som vi tar hand om tsm men min ponny tar jag hand om själv.

pyromanen
10/24/13, 4:25 PM
#15

Jag som är allt annat än en hundmänniska skulle inte ens kunna bo ihop med någon med hund. Definitivt inte en hund som är inne i huset! jagtycker det är jätteäckligt! (har bra luktsinne och tycker ffa lukten av hund är vedervärdig ☺️) Så mitt svar är enkelt. Hennes hundar hennes problem och jag skulle alldrig gå med på att ta hand om min mans hund om han skaffade en sådan annat än i specialfall om han är sjuk så han inte kan eller liknande.

regskylt
10/24/13, 7:53 PM
#16

Jag tycker att eftersoma tt det är hennes och du inte är intresserad så ska hon självklart ta ut dem när hon är hemma och inte be dig (ni kan ju gå tillsammans ibland, trevligt med promenad med den man älskar, tycker jag :) men är du ensam hemma så är det mer naturligt att du kan ta ut dem. Jag skulle inte be min partner gå ut med min hund som jag har skaffat när han är hemma.

Jag har dock 6 illrar och de sköter jag till största del själv.

Gur4m1
10/24/13, 9:55 PM
#17

#9precis…..bra att du kan läsa(Men förstod ud det jag skrev?), för det var exakt det jag skrev- att för MIG är det ite enstor sak, för jag älskar hundar. Jag utgick inte från att TS hade samma lättsamma syn på det hela. 

Det du säger attman kan vända på som ajg skrev- var en sak jag redna vänt på som andra skrev så du skrev bara samma sak som alla andra skrivit. Jag syftar på att det går åt båda hållen. Klart TS inte ska behöva ta hälften av ansvaret bara för att de är sambos, precis som en förälder aldrig kna kräva att en ny partner som inte är pappa åt barnen- ska ta hälften av ansvaret för hennes barn- men man kan nog kräva lite hjälp och stöd, men då ska ju TS vilja också respekteras. Men att HELT slippa röra djuren är nog inte möjligt,specieltl emd hund med i bilden.

Angående hundägarne så förstår jag inte hur man kan kalla henne för djurvän då du verkar vara den som måste ta tag i saker om de ska bli skötta på ett bra sätt.

#15 idag måste alla hundar få bo inne i huset ;)(alltås inte bara ha den ute i en hundgård, avskiljd från mänsklig kontakt, som många jakthundar fått leva förr (och säkert fortf ute på landsbygden där ingen ser eller vet).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
10/25/13, 8:49 AM
#18

17 hundar måste inte alls bo i huset. Många hundar lever i hundgårdar hela sitt liv.

[Kavring]
10/25/13, 9:03 AM
#19

#18 Jag vet inte hur du tycker att det tillför diskussionen någonting om hur du känner för att gå hundpromenader. Det uppfattas (av mig i alla fall) som att du anklagar TS för att inte kunna ta en promenad, som ju inte är så jobbigt enligt dig. Om det inte var så du menade så förstår jag inte varför du ens tog upp detta i tråden, eftersom att du sedan håller med oss andra.

Honestyisdead
10/25/13, 9:17 AM
#20

19 nu svarade du nog fel ;)

Annons:
[Kavring]
10/25/13, 9:27 AM
#21

Haha, ja det gjorde jag minsann! Det var riktat till #17 ^^

hippieflickan
10/25/13, 5:41 PM
#22

Nu har jag pratat med henne en gång till i alla fall, eller ja, jag skrek det nästan. jag sa att hundarna är hennes ansvar,jag hjälper till om hon är sjuk, bortrest, om tiden inte räcker till etc men övrigt är det hennes ansvar då hon har varit väl medveten om sedan vi träffades att jag inte är någon hundmänniska. Detta visste hon även fast jag tog hand om dem på heltid, jag har varit väldigt tydlig med det.

Gur4m1
10/26/13, 6:40 PM
#23

#18 som jag förstått så ska hundar inte få bo i hundgård hela sina liv längre :) Och absolut inte om de är ensamma. De är sociala djur. Sen att folk fortf gör så är en annan femma.

#19 väljer att skita i vad du tycker att jag tillför. Jag skrev det kanske mest för att TS ska förstå min utgångspunkt som såklart färgar mina åsikter i hur man hanterar problemet. Dvs som djurälskare har jag svårt att se problemet som sådant- men jag sa även att jag inte tyckte att hon ska behöva ta halva bördan, inte ens i första inlägget osm du verkar ha hakat upp dig på.  Jag ville helt enkelt kriva mer än "jag håller med alla!" :P

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
10/26/13, 6:42 PM
#24

#22 hur gick det då? Skrikande är lätt att göra, men jag tycker sällan att det ger en långvarig effekt (hos folk som får en till att känna att man måste skrika för att få in något i skallen på dem/bli lyssnad på) :/

Kan bara önska lycka till.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
10/27/13, 9:11 AM
#25

23 du verkar ha fått det om bakfoten, för såvitt jag vet finns ingen lagändring. Påstår du fortsatt detta får du gärna visa var det finns att läsa.

ramm5tein_
10/27/13, 11:50 AM
#26

#24 Men ibland brister det väl hos alla? De flesta i alla fall. Ännu en OT-grej med att analysera tillfälligt skrikande tycker jag. Klart stubinen blir kort ibland, särskilt om det gäller en grej man funderat på och försökt ta upp hur många gånger som helst. Alla har väl rätt att "brista" ibland.

Vissa kanske kan tänka rationellt jämt, men ibland blir det högre tonläge i diskussioner man är fruktansvärt frustrerad i. Man menar ju inget illa med det!

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

AnnaFagerell
10/27/13, 11:57 AM
#27

Jag skulle vilja ställa frågan varför hon inte kan ta hand om dem själv? Har det hänt något som gör att hon inte har den tiden? Har hon tröttnat på djuren eller har hon kanske träffat någon annan vilket gör att man känner sig less på det man har hemma, så även djuren. Kan det handla om något annat i ert förhållande som gör att hon vill driva bort dig med detta? 

Själv tror jag inte att ett feörhållande håller i längden om den ena gillar djur mkt och den andra heöst skulle vilja leva utan.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Gur4m1
10/27/13, 1:07 PM
#28

#26 Är väl knappat ot om Ts  själv tar upp det? :) SKrikande är aldrig speciellt givande, men jag sa inte att TS inte får skrika, gjorde jag det? Jag säger att folk, där det går så långt att det brister för en - dvs de inte lyssat när man försökt tala med dem normalt- oftast int eheller lyssnar när man skriker åt dem. Dv ATT man behöver skrika åt dem- är inte ett gott tecken. Alltås ingenting illa rikta tmot TS så där är det du somtolkar in saker åt helvete och bara försöker hitta saker att klaga på nu, upplever jag.

#25 OT jag vet men jag har kanske missförstått allt eller så handlar det om en tolkningsfråga av lagen och rekomendationerna. Men vad jag syftar på är att man inte bara kan smälla upp en hundgård och besöka den 1/2 gånger om dagen. Man måste umgås med hunden (inte bara förvara den), detta innebär ju oftast att man bör/vill ta in den i sitt hem, eftersom den bör få social samvaro i några timmar eftersom det är ett socialt djur. Det eller annan social aktivitet varje dag utanför hundgården, tillsammans med människor/andra artfränder. Dvs- alltås kna man inte bara gömma undan en hund i en hundgård 24/7 och "glömma bort den".

För att bilda denna uppfattning av lagen är genom att läsa på jordbruksverkets hemsida, all info finns där, men den här sidan tar upp det rätt fint.

Till 1 kapitlet 17 § finns också ett allmänt råd;

"Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa. Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning. Valpar och kattungar under 6 månader bör inte sitta i karantän."

Är det jag syftar på. Alllmänna råd bör man efterleva anser jag, även om det inte finns något straff om man inte gör så. De finns för att visa oss vad djuret bör få för att trivas och må bra. Jag har aldrig mött en enda jägare (råkar känna rätt många) som har jakthund och orkat "syselsätta" sin hund några timmar _varje dag_. De finns men de är inte i majoritet. Det jag ville ha sagt var iaf att en hundgård inte är en bra lösning för TS problem, tycker jag alltså. Speciellt då TS sambo knappt verkar orka umgås själv med hunden som det är idag.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
10/27/13, 1:11 PM
#29

28 saken är den att man enligt lag kan och får ha hundar i hundgård så länge de får komma ut på promenad och de har ett isolerat hus att gå in i. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men får får man! Läser ofta på jbv sida.

Lorita
10/27/13, 3:00 PM
#30

om ett förhållande aldrig har urladdningar (åska) då rensar man inte heller luften och det är inte heller bra i längden.

"åskar" det ofta då bör man fundera på om förhållandet är så bra men ibland då och då är bara nyttigt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Wony
10/27/13, 3:15 PM
#31

Jag kan ju relatera till hur det var när jag och min sambo flyttade ihop. Han hade inga djur, medan jag hade gerbiler. Jag krävde inte att han tog hand om dem, ibland kunde jag be honom om jag låg däckad i någon tung förkylning eller om jag skulle vara borta en längre helg. Men aldrig ett krav. Han hjälper även till med sådant som att köra hem tunga spånsäckar eller bygga om akvarium till burar.

Sedan skaffade vi katt, och de tar vi hand om ungefär lika mycket, och delar på kostnader för veterinär, försäkring, foder, sand osv. Katterna står registrerade på mitt namn, men vi ser det som självklart att ha "delad vårdnad" om dem. De är ju familjemedlemmar! Och skulle vi mot förmodan någon gång framöver separera så får katterna bo där det är bäst förutsättningar för dem att ha ett bra kattliv.

Har man djur innan ett förhållande tycker jag inte att man kan kräva att ens partner tar hand om dem, men man kan ju fråga snällt, och komma överens om hur man vill ha det.

Ove-D
10/27/13, 4:31 PM
#32

#5 för några månader sedan och sa att om hon inte börjar ta hand om sina hundar så flyttar jag…

Där har du din egna lösning.  Tycker TS att det är viktigare att slippa ställa upp som hundvakt än att bo ihop med sambon? Kan det vara så att din sambo hoppas att du ska börja tycka det är trevligt med hundpromenaderna?  

Det finns olika lösningar och frågan är vilket som är bäst. OM du flyttar blir säkert din sambo ledsen och hundarna får det nog inte bättre. Men det brukar finnas lösningar på allt. Det finns hunddagis och personer som åker hem till folk och rastar deras hundar, men det är inte gratis. Eller har ni någon bekant som bor i närheten som gillar hundpromenader som kan ställa upp?

Jag vet flera som skaffar djur och tar för givet att hela familjen ställer upp oavsett om de vill eller inte. En lojal person ställer upp i alla lägen men hur mycket ansvar kan läggas över på andra?

Gur4m1
10/27/13, 9:01 PM
#33

#29 står "någon/några timmar om dagen" få går några timmars promenad med sin hund om dagen, tyvärr. Men ja jag hade fle då jag sa "att man inte får". Jag trodde man skärpt tilld en lagen mer än vad man gjort, men det är väl något att se fram emot för framtiden.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
10/28/13, 1:47 PM
#34

Man delar ju på hushållsarbete och liknande i ett samboförhållande, iaf i mina ögon. Men, hundar är inte hushållsarbete, det är hennes HOBBY. Sen gör man ju inte varje grej varannan gång i en relation. Man diskar inte varannan gång, dammsuger inte varannan gång osv, inte jag iaf. Man delar efter vad var och en känner sig bäst på. Men, hundar är hennes val av fritidssysselsättning. Skulle aldrig någonsin kräva av min kille att han skulle ta hand om mina djur. Han vill inte ha dem.

Annons:
[Majbot]
10/28/13, 11:33 PM
#35

ägarens ansvar att sköta djuren så nej det tycker jag inte. Äger själv en valp som jag har allt ansvar för men min pojkvän som alltid har haft hundar i sin familj(har dessutom fått valpen från deras familj) så det är lite naturligt att han hjälper mig ibland. Att han tar ut honom så han får kissa t.ex. men det är inget jag kräver av honom. Det är ju ändå jag som har tagit det aktiva beslutet att skaffa hund.

Upp till toppen
Annons: