Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2594 ggr
Azeman86
2013-10-24 17:10

Sambos uppdelningar

Hur delar ni upp sysslor och ekonomin?

Annons:
Disturbed-Angel
2013-10-24 17:19
#1

Tror att det är olika för alla beroende hur livssituationen ser ut. Hos oss gör man det man kan. Vi har helt gemensam ekonomi och tar alla ekonomiska beslut tillsammans.

ChristineL
2013-10-24 17:23
#2

Vi har gemensam ekonomi och delar ganska lika på hushållssysslor. Jag sköter mest matlagning och tvätt medan han städar och diskar. Eftersom jag är mammaledig och helammar så blir det ju mest jag som tar hand om barnet också.

pyromanen
2013-10-24 18:15
#3

Ekonomin där har vi både ett gemensamt konto och var sitt privata. Varje månad när lönerna kommer lägger vi först ihop alla inkomster sen betalar vi därav de gemensamma räkningar och sätter in ett belopp på det gemensamma hushållskontot för närmaste månaden. Resten av pengarna dela vi lika till varje privatkonto.  Båda får alltså lika mycket privatpengar. Om det dyker upp nån oväntat kostnad mitt i en månad som är en gemensam kostnad, t.ex. bilreparation eller tandläkarräkning så skjuter vi till lika mycket från varje privatkonto för att betala denna tillkomna utgift.

När det gäller sysslor så är det delvist fördelat efter vad vi är bra på och tycker om att göra. T.ex. klipper jag gräs i våran jätteträdgård (mannen hatar det och jag tycker det är OK), mannen lagar bilarna (han kan, jag kan inte och tycker inte det är kul att lära mig heller).  Matlagning, städ, tvätt, disk mm delar vi på.

regskylt
2013-10-24 18:25
#4

Min sambo har nästan dubbelt så hög inkomst som mig, så vi har fördelat så att jag sköter det mesta inom hushållet gentemot att vi har helt gemensam ekonomi.

Det funkar men känns lite jobbigt att jag sköter all städning, vilket blir en hel del då vi har 6 illrar lösa hemma och ett barn varannan vecka.

oh-la
2013-10-24 18:40
#5

vi delar på hushållssysslorna så vi gör lika mycket. vi har separat ekonomi och betalar bara avgift och ränta samt mat från gemensamt konto.

OlgaMaria
2013-10-24 18:51
#6

#4 Oj. Jobbar han dubbelt så mycket också? Isåfall vore det kanske rimligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
regskylt
2013-10-24 19:43
#7

#6 jag timvikarierar och har ganska så låg timlön, jobbar ca 60-75% per månad och sambon har heltidsjobb med ganska bra lön, så det blir skillnad i inkomster :P

ChristineL
2013-10-24 19:49
#8

#6 - Min man får ut mer än dubbelt så mycket som mig, jag är mammaledig och han jobbar heltid med bra lön. Det är nog inget ovanligt att en del har det så.

pyromanen
2013-10-24 20:11
#9

#6 och#8 Nej det är nog jättevanligt. och så kan det variera över tid också. En kanske pluggar och har jätteliten inkomst några år men sen får hen ett bra betald jobb. Nån annan kanske tjänar bra men blir av med jobbet eller sjuk. 

För mig känns det rätt och rättvist att man delar på det man har om man lever ihop. kanske inte om man är jätteunga eller inte bestämt sig helt o hållet än, men i alla fall om man har gemensamt barn.  Att vara hemma med det gemensamma lilla barn är ofta mer krävande än att arbeta oich den som är hemma bidrar då minst lika mycket till familjen som den som åker o jobbar. Att inte dela på pengarna i det läget har jag mycket svårt att förstå!

Första ca 8 åren med mannen tjänade jag drygt dubbelt mot honom. Sen pluggade jag ett år med enbart studiebidrag. Sen dess har jag jobbat halvtid och tjänat ungefär samma som honom (några få tusen mer i månaden).  Han var mycket hemma med gemensamma sonen och han huggar veden som vi värmer huset med och han lagar bilarna o.s.v.  Saker som har värde för oss. Alla värden mäts inte i pengar direkt heller. Att någon inte är skittröt kl 17 utan har haft tid och ork att laga god mat åt familjen och tända ljus är också ett exempel på hur man kan bidra till det gemensamma. Man bidrar med det man har och det man kan och så gott man kan.

[rumelle]
2013-10-24 20:26
#10

Vi delar på sysslorna. Jag betalar allt. :)

[Mustangcab]
2013-10-24 21:52
#11

Vi har  gemensam ekonomi och har alltid haft. Nu är vi iofs gifta. När min man arbetar ute till sjöss så  sköter jag hemsysslorna då han är borta i 3 månader. Så länge klarar jag inte utan att behöva städa😃

Gur4m1
2013-10-24 22:02
#12

Eftersom jag är uppvuxen i en familj där min pappa hade hög inkoms toch min mamma låg och ibland ingen och därför ansågs vara dne som skulle sköta barn och hushåll hela tiden utan gnäll, så är jag avksräckt från sådana lösningar som "gemensam ekonomi", för jag skulle inte känna att det vekrligen är mina pengar om han jobbat in dem och jag gått hemma och skött hushållet- och att sköta hushållet själv skulle tråka och trötta ut mig för jag jobbar mycket för en skitlön, men det är MIN lön :)

Så jag tänker aldrig ha delad ekonomi på det sättet. Gemensamt konto för vissa större saker och hyra/mat men sparande och sådant får vi göra separat. Jag vill inte känna mig köpt eller anställd av min sambo, eller bli beroende av en livsstandard jag inte har råd med egentligen.

Bråk om pengar var alltid igång hemma hos oss när jag växte upp. Det berodde nog mer på individern än själva upplägget men det har som sagt avskräckt mig. Så jag vill dela upp det så rättvist som möjligt utifrån vad man själv vill göra/uppskattar /har lättast att ta sig för. Hatar man en syssla och bara ogillar en annan lite lätt, så blir ju den senare lättare att göra. Hatar man samma sysslor får man lösa det på ett rättvist sätt.

Men om jag så gifter mig eller skaffar tusen barn så kommer det alltid finnas "mitt och ditt" och "vårt" i mitt hem :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

OlgaMaria
2013-10-25 08:12
#13

Mina föräldrar har alltid haft gemensam ekonomi och det har jag och min man också. Vi bråkar faktiskt aldrig om pengar. Under långa tider har min man försörjt mig men det har aldrig känts som att jag behövt kompensera för det. Vi har verkligen allt-mitt-är-ditt-tänk. Men det finns många bra sätt man kan lösa det gemensamma på och man utgår ju från vad som känns naturligt för en själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Maria
2013-10-25 09:55
#14

Vi har gemensam ekonomi och har alltid haft. Vi har t.om gemensamt lönekonto.

Genom alla år så har våra inkomster varierat i och med arbetslöshet, studier, arbete utomlands, arbete hemma osv.

Alla pengar är "våra" pengar.

Likadant har vi delat på hushållssysslor. Den som har tid gör det som behövs i hemmet.

Jag har varit väldigt sjuk och då har min man gjort mer eller mindre allt men nu är jag tillbaka på banan igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
2013-10-25 11:31
#15

Sysslorna har fallit sig så att han lagar mat och jag städar. Tvättar gör vi oftast gemensamt, och allt annat delar vi på ungefärligt. Funkar jättebra och båda är nöjda.

När det kommer till ekonomi så delar vi ungefär lika med alla gemensamma kostnader. Jag börjar jobba snart och kommer då tjäna mer än honom och då kommer jag betala lite större andel av det gemensamma.

/Christina

Upp till toppen
Annons: