Annons:
Etikettförhållande
Läst 1943 ggr
Maiden89
10/29/13, 9:58 PM

Fly eller inte?

Hittade den här sajten när jag googlar för råd om min situation… Det är så att min sambo och jag (varit ihop i snart 3 år) har de tuffare än någonsin. Vi har väl alltid tjafsat lite mer än vad som kanske är normalt men nu känns allt bara hopplöst. Vi hade det jättebra i början som de flesta har det men efter ca ett år hände det saker som bara inte får hända, båda hennes systrar dog (bilolycka) och i samma veva var hon offer för en våldtäkt. Allt detta krossade henne totalt såklart och jag försökte finnas där så gott jag kunde, lyssna när hon ville prata, gråta med henne, försöka göra mitt för att hon ska vara glad. Förståelse för att hon inte ville ha fysisk kontakt på några månader, att hon inte var lika glad längre förstod man ju såklart med. När man ser någon man älskar mer än livet själv lida gör man ju allt för den personen, men efter ett och ett halvt år av att känna sig helt oälskad och äcklig vet jag inte vad jag ska ta mig till. Hon säger att hon älskar mig och vill vara med mig men jag vet inte om jag orkar längre. Hon säger att hon inte vill prata med mig om sina känslor kring allt eftersom hon inte vill tynga mig med det, jag har sagt att jag vill det för nu känner jag mig bara utestängd när hon kan prata med alla andra om det, till och med lägga ut om det på Facebook! Det fysiska är inget större problem längre, mest att det går endast på hennes villkor då men det kan jag leva med men att hon inte pratar med mig eller verkar ha något större intresse av mig än som sällskap känns verkligen fruktansvärt. Jag börjar känna nu mer och mer att jag bara blir arg på henne, jag förstår att hon mår fruktansvärt dåligt men jag vet inte hur länge till jag orkar. Samtidigt skulle jag ju må skit av att göra så hon mår ännu mer dåligt genom att lämna henne…

Annons:
ChristineL
10/30/13, 8:44 AM
#1

Oj, vad kämpigt! Har hon pratat med någon psykolog efter allt hon varit med om? Det tror jag verkligen skulle hjälpa henne att också kunna öppna sig för dig. Ni lever tillsammans och hon måste kunna prata med dig, vad vill hon med er relation i nuläget? Din sambo har varit med om något fruktansvärt, men nu var det ändå ett tag sen och det kanske är dags att bestämma sig för hur hon vill gå vidare.

Maiden89
10/30/13, 8:04 PM
#2

Hon har varit på ett samtal men den psykologen var verkligen dum i huvudet. Hon har väl blivit lite avskräckt av det tror jag. Nånting måste göras, orkar inte se henne må dåligt längre utan att kunna göra något. Känslan av att det är "mitt ansvar" att få henne att må bra. Sen biten att jag får ta det hon inte orkar blir ju ännu jobbigare. Hon säger var och varannan dag att hon inte orkar ta en syssla eller liknande för hon har ångest. Man kan ju inte sätta något emot direkt men hur mycket ska man ta, vart går gränsen? Jag vill ju inte tvinga henne mäta tvätten om hon mår dåligt direkt

[silkesnosen]
10/31/13, 7:31 AM
#3

Mitt råd är att skriva ett brev till henne om dina känslor och önskningar. Du behöver förtydliga att hon behöver ta stöd utifrån, att du finns som stöd, men att hon behöver ta de viktiga stegen framåt. Du behöver nog vara tydlig med att du behöver leva, känna att ni är två i både sorg och glädje. Mitt råd är även att du försöker finna vad som stärker dig. Är det ett speciellt intresse, sjukt långa promenader? Jag skulle även råda dig till att söka samtalsstöd, då du behöver samtala för att orka, både för henne och dig själv!

Upp till toppen
Annons: