Annons:
Etikettallmänt
Läst 6539 ggr
odinskan
2013-11-01 14:13

Fira jul var för sig?

Ämnet kanske tagits upp men jag och killen står inför problemet nu så jag vill gärna rådfråga.

Jag har ju då varit tillsammans med min kille i tre år drygt. Vi har de första åren firat julen på var sitt håll eftersom vi då inte bott tillsammans. Det har känts naturligast då att han träffar sina släktingar osv och jag spenderar julen med mina släktingar.

Men nu är det så att vi bor ihop. Vi flyttade ihop redan innan förra julen i början av november förra året alltså ett år sedan nu.

Och jag vet inte om jag tänker tokigt men för mig känns det naturligt att när man är sambos är man tillsammans under julen. Sedan är det ju olika förstås hur man lägger upp det. Om man är ena året hos den enas släkt och nästa år tvärtom, eller hur man nu vill fördela det.

Så i alla fall ifjol jul så följde jag med honom till hans släkt och vi var där julafton, juldagen, annandagen och ytterligare en dag.

Nu står vi snart inför julen igen och jag tänkte att kanske åker vi till mina föräldrar osv i år. (Jag kan tillägga att bådas våra föräldrar bor inte i närheten, så det funkar inte att bara åka emellan över dagen.) Men han kan absolut inte tänka sig att inte träffa sina syskon föräldrar osv under julhelgen. Vilket innebär att vi i år igen kommer spendera julhelgen med hans släkt. Och så kommer det bli varje år som det låter på honom.

Det var jättetrevligt ifjol, alla är trevliga och så. Men jag tycker det känns trist att aldrig träffa min släkt på julen. Att fira julen var för sig känns ju verkligen konstigt när vi bott ihop över ett år.

Hur gör andra  som inte har sin närmaste släkt på samma ort? Är det inte mest praktiskt med "vartannat-år-principen" då?

Ännu krångligare att fira på varsitt håll måste det ju bli den dagen man får barn. Då ska barnen antingen fira med pappa 100 mil bort, eller med mamma 70 mil bort åt andra hållet.

Annons:
[rumelle]
2013-11-01 14:20
#1

Om du "offrade dig" förra året så tycker jag nog att det är hans tur att följa med och fira hos din familj. Varannat år brukar ju fungera bra hos de flesta. 
I mitt fall firar vi alltid hos min familj av den enkla anledningen att vi inte har haft råd att åka och hälsa på min sambos familj på andra sidan atlanten. Men det kommer nog så småning om. :)

Honestyisdead
2013-11-01 14:21
#2

Detta är första julen vi är sambos, och andra julen sammanlagt.
Förra firade vi var för sig, sedan sov vi tillsammans.

I år kanske vi firar den tillsammans hos hans pappa. INte just för att vi bor tillsammans utan mest för att jag vill fira den med honom. Det ville jag redan förra julen, men jag håller hårt i mina traditioner och har firat jul med min familj i hela mitt liv.

Så om jag följer med honom till hans pappa i år blir det första gången i hela mitt liv som jag firar utan mamma och pappa. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Tänk om jag ångrar mig? Hans pappa bor rätt långt bort så jag kan inte bara ta bussen till mina föräldrar :)

Afturelding
2013-11-01 14:29
#3

Det här är andra julen vi bor ihop, förra året firade vi jul tillsammans med min familj, men i år firar vi nog på varsitt håll och tjuvstartar julen på 4:e advent tillsammans.

Julen är väldigt viktig för mig eftersom att hela släkten träffas då. Vi har ett par svåra år bakom oss då vi förlorade 6 personer i släkten på 5 månader, så nu är det extra viktigt med samhörigheten. Min man är lite mer "anpassningsbar" och gör som han känner för år till år. När vi får barn börjar vi nog alternera mellan våra släkter, för våra familjer bor 25, 20 respektive 18 mil bort åt helt olika håll (makens föräldrar är skilda och bor i olika landskap).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

fruktgumman
2013-11-01 14:38
#4

Vi är alltid varje julafton hos hans mamma och juldagen med mina föräldrar. Det är inte vad jag egentligen önskar. Jag hade hellre träffat min släkt, med flera syskonbarn och många som samlas på julafton. Men hans mamma är ensam och har ingen annan. Så jag spenderar julafton där för min sambos skull. Jag har heller ingen direkt nära kontakt med svärmor och har gett upp om att kunna få det.

Vyer
2013-11-01 14:39
#5

Jag vill fira jul med min familj/släkt och min sambo vill fira jul med sin familj/släkt. Jag träffar min sambo hela tiden, jag träffar min familj/släkt sällan och då prioriterar jag dem först i högtidsstunder. Jag skulle aldrig vilja kräva att min sambo ger upp firandet med sin familj, för att fira med min och jag skulle inte bli glad om han krävde att jag skulle fira jul med hans familj istället för med min. 

Har ni pratat om julfirande tidigt? Hur ser han på det? Jag tycker inte att du kan kräva att han ska "offra" sig och fira med din familj om ni inte diskuterat det tidigare, han ser det kanske inte ser det som självklart att ni ska fira tillsammans bara för att ni bor ihop?


viktoria91
2013-11-01 15:34
#6

Jag och min sambo ska fira jul för andra gången och kommer även denna jul vara på skilda håll. ;)

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-11-01 15:50
#7

Kan man inte fira julen med bådas släkter? Alltså alla tillsammans.

obstitant
2013-11-01 16:50
#8

Vi har firat jul tillsammans sen första året vi blev tillsammans (då hade vi varit ihop knappt ett halvår), alltså innan vi flyttade ihop. I min familj fanns redan en deal bland syskon+plastsyskon att fira jul hos mamma och hennes man vartannat år, så vi är också där vartannat år, och sen hos någon av svärföräldrarna vartannat år. Svärmor är inte så nöjd eftersom de är skilda vilket innebär att vi bara är hos henne vart fjärde år. Men då pratar vi alltså bara om själva julafton, vi besöker alla våra föräldrar någon gång under dagarna runt jul. Det blir ett jäkla flängande, men det är rätt ok eftersom vi inte har några barn.

#4 Skulle inte din familj kunna bjuda hem hans mamma? Om de redan är ganska många personer gör det väl inte så stor skillnad med en till? (Det är klart, ni blir iofs tre personer fler då, med er två.) Så slipper hon sitta ensam och du kan få vara med din familj.

pyromanen
2013-11-01 17:56
#9

Julpusslet lär alldrig gå att få ihop så att alla är ihop med alla. Jag tror man vinner på att lägga liiite mindre tyngd i vart man är just en viss dag och med vem.  Förstår inte logiken att man "ska" fira med den man bor med om nu inte båda känner starkt att det är det som gäller. Den man bor med träffar man ju jättemycket under året och kanske är det släktingar nån annanstans man bara träffar på jul? Tycker man ska låta bli pressa och tvinga varandra med skuldkänslor.

När det finns barn med tycker jag man bör välja bästa lösningen ur barnens perspektiv.

Första gången jag inte var "hemma" hos min släkt på jul var när vi fick barn. Då bestämde vi att vi skulle vara vartannat år hos barnens farmor/farfar och vartannat hos deras mormor/morfar.  Första julen borta var för mig i princip som att hoppa över julen eftersom det inte alls fanns samma traditioner och stämning som hemma. Trist för mig men nåt jag "tog" eftersom jag tyckte det var rimligt.

isafisa
2013-11-01 18:12
#10

Med mitt ex firade vi oftast med hans familj, men om jag insisterade kunde vi absolut fira med min familj. Tror man får kompromissa med det där, i värsta fall fira separat. Båda har ju rätt att få fira med sin familj :)

Velinga1984
2013-11-02 11:33
#11

Hade vi haft vår släkt på avstånd så hade vi kört varannat-år-principen. Nu kommer vi däremot få köra förmiddagen på julafton med min släkt och eftermiddagen med hans släkt.

JossanH
2013-11-02 12:07
#12

Jag var sambo med mitt ex i 2 år och vi firade på var sitt håll. Ser ingen mening med att fira ihop bara för att man är sambos, om man inte egentligen verkligen vill det. Vill man vara med sin egen släkt så är man det, oavsett om man är sambo eller ej. Med min nuvarande sambo kör vi halva dagen hos hans släkt och kvällen hos min släkt. Så har vi gjort i flera år och nu när vi har barn är det ju extra bra att kunna göra så. Har man inte barn tillsammans skulle jag inte ta den diskussionen redan nu.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
2013-11-02 12:11
#13

Tidigare har vi gjort som det passat för stunden. Oftast firade vi med min familj, men ett år kunde vi inte åka hem till mig och då kom hans föräldrar till oss. Nu när vi har barn blir det nog vartannat år tills vi ger upp pusslet och börjar fira jul själva. I år firar vi med min familj och så kommer hans föräldrar till mina föräldrar för att fira nyår. Nästa år har sambons mamma paxat, och jag ser inte fram emot det eftersom deras jultraditioner är helt annorlunda. Men det måste ju vara rättvist också, så jag får snällt ge efter.

Annons:
Exxozzie
2013-11-02 12:14
#14

Vi har försökt med vartannat-år-principen men med lite flexibilitet då jag har jobbat över julhelgen.

Familj 1 åker vi till på julafton. Familj 2 åker vi till under mellandagarna och firar en mindre julafton + nyår. Så gör vi med nästan alla högtider.

Det låter bra och smärtfritt men det är tyvärr vissa i min killes familj som blir sura över att vi inte är hos den personen varje julafton fram till nyår. Min familj är mer anpassningsbar. Vi firade inte julafton den 24:e varje år när jag var barn eftersom pappa jobbade. Det blev lite innan "riktiga" julafton eller innan nyår. I år ska vi ta med hans pappa till mina föräldrar och det ska bli jättekul. :D

Jag tycker man som par ska göra som man vill och inte bry sig om vad andra tycker. En del firar vartannat år, en del varje år med samma familj… Det viktigaste är att ni två är överens. Personligen kan jag inte tänka mig en jul utan min kille. Julen betyder kärlek och uppskattning för mig och det finns ingen annan som jag älskar mer än min kille. :)


soundtrack
2013-11-03 04:11
#15

Jag och min sambo har hittills inte firat jul tillsammans (vi har varit tillsammans i snart 5,5 år och varit sambos i drygt 3 år). Vi är båda två ganska traditionsbundna och vill helst fira jul med vår egen familj så så har det fått bli. Hans familj bor dessutom 20 mil bort och han träffar dom inte så ofta så han brukar vilja tillbringa i alla fall nån vecka där över jul/nyår och det gör det lite svårt att dela upp så vi tar en dag där och dag här.

Förra julen hade jag dock, så gott som, bestämt mig för att fira jul med hans familj i år - någon gång måste vi ju börja!? Min tanke var då att vi kunde fira med min familj nån dag innan julafton och sen åka till hans familj. Men så skiljde sig mina föräldrar tidigare i år vilket nu leder till att jag ska fira min första jul som "skilsmässobarn" och det rör ju till allt lite (man kan ju kanske tycka att det vore ännu mer naturligt att åka tills hans familj nu, men jag känner lite tvärtom…) Så ja, det får väl bli så att även denna jul, nr 6 i ordningen, får firas på olika håll så får vi göra ett nytt försök nästa år. Då hoppas jag att vi har fått vårat första barn och bor i hus så då får nog banne mig våra famlijer komma till oss istället!

Ove-D
2013-11-05 23:03
#16

Rent generellt så är jag och min yngsta son med på släktträffar med hans släkt. Han är så gott som aldrig med på mina släktträffar förutom när min son fyller år, då är han oftast med och hjälper till. Då är ju både hans släkt och min med så det är inte så konstigt. Vi har varit ihop 4,5 år.

Portie
2013-11-06 00:04
#17

Jag och min sambo har aldrig varit tillsammans på julafton utan vi har åkt till våra föräldrar på varsitt håll. Jag kan faktiskt inte tänka mig att fira jul utan min släkt och familj, det är något som är otroligt viktigt för mig. Vi får se hur det blir i år, om han följer med mig eller inte eller om vi åker på varsitt håll. Juldagen har vi oftast delat upp, först åker vi till min pappa och sen till hans släkt osv. Så gjorde vi dock inte förra året utan då firade vi på varsitt håll.

Emelie-E
2013-11-06 10:25
#18

För mig är julen också så viktig att jag inte kan tänka mig att inte fira den med min familj så som vi alltid har gjort. Att åka till mannens mamma och syster och sitta där känns så avlägset. Jag vill att det ska vara full fart med barn, massa paket, Kalle anka, tomte och ett stort julbord. Jag vet inte hur vi gör i år. Min man vill nog fira jul med sin familj för en gång skull, de har aldrig firat jul och sånt direkt tidigare och jag vill fira med min. Eftersom julen är flera dagar har jag sagt att vi kan åka till hans mamma juldagen/annandagen och fira då, men det förslaget verkade inte gå in just då iaf. Hon ska ju dessutom jobba halva julafton så jag förstår inte varför det ska vara ett sånt tjat från hennes sida. Jag hoppas iaf att vi kan komma fram till någon lösning och att det inte blir något bråk.

[Tilde]
2013-11-06 17:29
#19

Jag bor i Danmark med min sambo och vi har bott ihop i över 2 år. Min familj är i Västerås och jag brukar åka dit över jul. Tycker inte det är något krav på att fira ihop, trots att jag gärna skulle vilja. Vi vill ju båda vara med våra familjer :)

Tills vi får barn kommer vi nog att fira på olika håll. Vi brukar skicka med varandra julklappar dock. ^^

teezan
2013-11-07 14:47
#20

Jag och min sambo är förlovade och har varit ihop i åtta år, varav fem år som sambos. Vi har än så länge aldrig firat julafton ihop, däremot brukar han komma hem till min familj någon/några dagar efter. Hans släkt bor en bit bort och hans familj åker alltid dit, annars bor hans mamma bara två mil från min familj så henne träffar vi tillsammans i mellandagarna.

Jag vill fira med min familj och han vill fira med sin,  eftersom vi bor 30 mil från våra familjer och inte träffar dem så ofta känns det ganska självklart. Den dagen vi har barn kommer vi antagligen försöka fira med bådas släkt men just nu prioriterar jag att umgås med min egen familj och han med sin :)

Annons:
andersson..
2013-11-07 17:28
#21

Jag har aldrig firat jul utan min sambo. Vi blev tillsammans i augusti månad för flera år sedan och vi firade tillsammans från första året trots att vi inte bodde ihop den första julen. Vi kan inte tänka oss att fira på varsitt håll. Vi firar vartannat år med hans släkt och vartannat år med min släkt. Tycker det funkar bäst

[Starfish12345]
2013-11-07 17:44
#22

Ni kanske kan fira julafton hos din familj och juldagen hos hans familj?och så nästa år tvärtom?:)

Upp till toppen
Annons: