Annons:
Etikettkriser
Läst 3324 ggr
[Devya]
2013-11-03 16:25

Polisanmälning?

Min syster har sagt åt mig att polisanmäla mitt ex då han fortsätter att trakasserera mig med jobbiga sms samt någon vänförfrågning som dyker upp mittiallt på facebook.

Jag hade laddat ner en app som heter blacklist men den fungerade ju inte alls. Jag kunde se hur han ringde mig och det enda appen gjorde vara att hänga på luren automatiskt. Textmeddelandena sparas på en annan logg och jag vill inte att de ska sparas någonstans för då blir jag bara frestad att läsa dem.

Jag ska först kolla upp i morgon med mitt telefonbolag om det går att blockera hans nummer. Är det möjligt?

Om han ändå funderar ut hur han kan få kontakt med mig så undrar jag om det är ens möjligt att gå till polisen med det här? Jag skulle inte vilja gå så långt men jag börjar bli så trött på det här. Det har gått 6 månader sen vi gjorde slut och 4 månader sedan vi flyttade isär. Det får vara nog nu. Jag vill ju gå vidare fast han tycks inte kunna göra det.

Annons:
rebeckanystrom-
2013-11-03 16:34
#1

antar att du har iphone i och med blacklist. jag har själv en samsung och där kan man blockera kontakten, dom har det inlagt som alternativ. Och vad jag märkt så funkar det bra, sen så har jag även en sms app som automatiskt lägger meddelanderna i en annan mapp och jag får ingen notifikation att jag fått något. Så det blir i stort sett helt blockerat. Sen på facebook kan du ju blockera helt, då kan han inte se dig längre. 

Men jag tror mer det handlar om att du måste bestämma dig för att du inte vill läsa/höra det, då du skriver att du blir frestad att läsa det om du ser att du fått det. varför inte bara radera smset så snabbt du får det? då har du ingen möjlighet längre, och slipper sätta dig själv i en dum sits.

Polisen kommer nog inte göra något med detta utan bara vifta bort det, och det kan jag nog hålla med om lite (inte för att vara elak på något sätt) så länge han inte mord hotar dig eller något sådant. 

Jag själv skulle nog helt enkelt ge det tid och låta det lägga sig, för att separera och flytta isär från varann är rätt så stor förändring i livet. Och det tar ett tag innan man finner sig själv igen. Så ignorera allting och låt det gå mer tid helt enkelt.

medmänniska
2013-11-03 16:37
#2

Skriver han hotfulla saker? I såfall ska du ju absolut anmäla. Men skriver han bara att han saknar dig el liknande bryr sig nog inte polisen

Aleya
2013-11-03 16:37
#3

Oavsett hur du blockar kommer det bli samma som med blacklist, att du ser att han ringer. Även om du blockerar via telefonen blir det samma. Jag säger att du skaffar ett nytt nummer och gör det hemligt. Endast att ett fåtal har nummret. Det är mitt tips. Spara alla loggar för framtida anmälan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

rebeckanystrom-
2013-11-03 16:46
#4

jag har aldrig upplevt att jag fått samtar som är blockerade, funkar utmärkt för mig i alla fall. Även om bara ett fåtal har numret så läcker det lätt ut ändå, via gemensamma vänner eller liknande. Så det är mycket möda för ingenting. 

som sagt, mitt tips är att vänta ut det.

[Devya]
2013-11-03 17:06
#5

#1 Jag var tvungen att ladda ner en app för det fanns inte en sådan funktion på min telefon från tidigare.

Jag blir lätt frestad att läsa och sen blir jag även störd då jag vet att det finns spår av honom i min telefon. Jag vill inte ha det där av många olika anledningar.

Jag tog bort "notfication" så jag ser inte om han har skrivit sms men det fungerar inte likadant med samtal. Jag ser då han ringer men bara en signal går fram innan det läggs på tack vare blacklist.

Han har skrivit sms där han önskar att jag tar livet av mig själv och att han mår bättre av att tänka på att jag kommer säkert att ta livet av mig  så småningom. Sedan skriver han en massa sms som går i stil med det här "J^vla h*ra och värre saker.

Det är bara så frustrerande. Just då jag börjar må bättre så skriver han sådant där och det har gjort så att jag nästan har tagit det där sista steget, det som han önskar att jag ska göra. Jag går i terapi på grund av allt det här för jag vill inte hamna där igen där jag nästan gjorde något dumt. 

Jag vet inte hur länge jag orkar med det här. Det har hållt på sedan i april och jag börjar tappa viljan att leva. Men jag vill inte att han vinner. Han ska inte få se mig ge upp på det där viset.

#2 Han skriver att han önskar att jag tog livet av mig. Det kan ju inte riktigt klassas som hot, men det är så tungt.

#3 Så fast jag ringer till mitt telefonbolag och ber att få numret blockat, så kommer det att fungera på samma sätt? Även med sms?

#4 Nej, jag vet inte om jag orkar börja byta nummer för han kommer att få reda på det i allafall av någon. Han är bra på att manipulera människor. =/

Aleya
2013-11-03 17:12
#6

#5 Fast det funkar inte. Om jag minns rätt så kan inte telefonbolagen blockera nummer och sms. Jag säger fortfarande byt nummer och gör det hemligt och ge det bara det till det närmaste.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Timmorn
2013-11-03 17:14
#7

Det kanske inte klassas som hot, men jag skulle personligen klassa det som trakasserier. Jag skulle anmäla, du har försökt på olika sätt att bli av med honom och det stör ditt dagliga liv och får dig att må sämre. Psykisk utpressning och nedbrytning ska inte tillåtas.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

medmänniska
2013-11-03 17:28
#8

Hur var er separation då? Inte för att det angår mig och du behöver inte berätta det. Men jag bara funderar över varför han är så hatisk. Stack du bara utan ett ord? Pratade ni ut ordentligt om vad som gick fel innan ni skildes åt?

[Devya]
2013-11-03 18:02
#9

#7 Nå, jag tänker försöka om blockeringen inte fungerar. För jag orkar inte med sådant där i längden.

#8 Vi har pratat men han är inte sen egentligen intresserad av att lyssna på mig utan han bara drar sina egna slutsatser om allt t.ex. att jag aldrig älskade honom. Jag lät en annan kille kyssa mig och det är därför han är så hatisk. Dagen efter han och jag gjorde slut så låg jag med den där killen och det vet han om så han blev ännu mer förbannad efter det.

Gur4m1
2013-11-03 18:07
#10

Radera inte meddelanden men besvara dem inte heller. Anmäl till polisen. Hör vad de kan göra, emn om inte annat så de vet att det finns en hotbild om något allvarligare skulle ske längre fram (sånt man int evet, då ditt ex verkar vara en ärkenöt).

Sluta va så snäll :P

^_^

i all välmening!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anna4077
2013-11-03 23:11
#11

Jag tycker du ska anmäla. Vem vet, han kanske blir värre när han inte får gensvar efter ett tag. Jag tycker men ska vara försiktig med personer som uppför sig som ditt ex. Folk som tänjer gränser så skrämmer mig. Anmäl, då sätter du en gräns och får stöd ifall han blirtvärre.

Anna och taxen Max

rebeckanystrom-
2013-11-03 23:12
#12

jag tror inte en anmälan kommer att göra så mycket tyvärr :/ och om det väl görs något med den kommer det ta en väldigt lång tid.

Anna4077
2013-11-03 23:56
#13

#12 fast efter tillräckligt många måste dom göra något. Man förlorar ju inte något på det mer än energi, vilket han redan gör

Anna och taxen Max

Annons:
rebeckanystrom-
2013-11-03 23:59
#14

jo men vet fall där trakasserierna varit mycket värre som polisen rent av struntat i, för det hamnar inte på deras prio lista. Och sen är det ju så att många människor kan prata och skriva, men när det kommer till handling är det en helt annan sak. 

Är ju ingen ide att hon själv slösar energi på att gå till polisen, då det är rätt krävande att hålla på med anmälningar av den sorten. (när det handlar om trakasserier och så)

Anna4077
2013-11-04 09:54
#15

#14 till skillnad från när någon önskar att man ska göra sig själv illa och ta livet av sig? Att någon skulle känna glädje över det? Även om polisen inte gör något kommer det finnas i systemet. Om han går längre finns det skrivet och registrerat hur länge han har hållit på och vad som hänt tidigare. Han kanske kan få besöks och kontakt förbud? Bryter han mot det upprepade gånger måste dom ta till handling. Även om inget händer så finns det registrerat. Brott som aldrig anmäls finns inte Och då är det bättre att göra en anmälan i tid. Tvivlar på att om exet om ett år skulle tex söka upp ts och börjar bråka i fysisk person att polisen kommer säga "Jasså detta har han alltså sagt? Ja men då tror vi på det" finns det en anmälan då när problemen börjar ökar ts trovärdighet och exets minskar.

Anna och taxen Max

[Devya]
2013-11-04 10:11
#16

Han hade hittat mig på en dating website och skapat ett nick där han kallar sig själv för "killdawhore" och började skriva en massa otäcka saker där åt mig istället. Han börjar bli otroligt desperat och jag börjar bli rädd.

Jag har åtminstone sagt åt mina vänner och familj vad som pågår ifall något skulle hända mig. =/ Det är första gången som jag faktiskt känner mig rädd och nervös.

Åsa S
2013-11-04 11:29
#17

Jag tycker också det bör göras en anmälan och den borde gjorts för ett bra tag sedan en del behöver få tydliga gränser för vad som är inte är ok uppförande, och det är bra ha gjort anmälan ifall något händer dig eller nån annan tjej som han kanske gör likadant till då finns det klart och tydligt dokumenterat

Gur4m1
2013-11-04 21:55
#18

Man anmäler från polisens hemsida, man måste inte gå till polisen, Det tar en halvtimme eller så :) Eller ringer in direkt så får man instruktioner därifrån. Uppmuntrar dig att verkligen göra det, för som du säger- du är själv rädd och orolig. Det är inte okej. Vem vet, han aksnke gör värre med sin nästa partner- då kan sättet han var mot dig vara ett pussel i bilden. Han verkar inte speciellt frisk, tyvärr.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Kimji
2013-11-04 22:35
#19

Om jag förstått det hela rätt så är ju numera sk. stalkning ett brott i sig. Så det är olagligt att systematiskt söka upp en person även om det inte innebär hotelser osv. I hans fall verkar han ju falla under ett flertal brottsrubriceringar.

[Devya]
2013-11-05 09:04
#20

#17 Jag ha funderat på att göra det om han faktiskt söker upp mig, alltså att det inte är bara på nätet.

#18 Måste kolla upp om samma sak går att göra här via nätet. Jag skulle nämligen inte ha tid att börja gå till polisstationen sen.

#19 Här är det inte olagligt men det skulle eventuellt bli det år 2014.

Annons:
vallhund
2013-11-05 10:42
#21

#20 Det skulle vara en fördel om du redan initialt berättar att du bor i ett land där svensk lagstiftning inte gäller.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sarah
2013-11-05 17:55
#22

På facebook ska du kunna blockera honom så att han inte kan hitta dig. Alltid ngt iaf. Du ska även kunna lägga in så att ingen kan söka på ditt namn. Eller byt namn så att han inte kan hitta dig med en ny användare om han gör nya. Men, oavsett så går det att blockera personer så att de inte kan skicka vänförfrågningar eller se ngt vad du gör även om det är på gemensamma vänners sidor.

[Devya]
2013-11-05 18:40
#23

#21 Jag tänkte tyvärr inte så långt.

#22 Jag har gjort det så han borde inte kunna kontakta mig fast han skapar ett nytt konto där

Får se hur det går. Jag ska åtminstone resa bort för ett par veckor i december. Jag ser fram emot att komma bort härifrån för en stund.

[Devya]
2013-11-05 20:39
#24

#22 Okej, tydligen fungerade det inte. Det tycks inte finnas en sådan funktion längre på fb. Jag vet dock att det har funnits tidigare.

Han kontaktade mig igen ikväll på fb och sa att han hade fått svar från något blodprov de gjort i skolan som visade att han hade en hjärntumör.. Inte går det att få svar från ett blodprov att man har en tumör i just hjärnan…

Maria
2013-11-05 21:15
#25

#24 Jag har haft en hjärntumör och jag garanterar dig att man inte kan få veta det genom ett blodprov😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2013-11-05 21:24
#26

#25 Hans bästa väns mamma har hjärntumör och vi fick veta redan då hur lång process allt det där är för att ens ta reda på sådant. Han har tydligen glömt bort det där.

Han börjar bli riktigt patetisk nu. Det är ju inte klokt vad han hittar på.

Honestyisdead
2013-11-05 21:46
#27

#24 Vilken funktion är det du säger inte finns längre?

Annons:
[Devya]
2013-11-05 21:49
#28

#27 Det att man kan göra så att ingen kan söka upp en på fb, fast man finns där. Jag vet att det har funnits en sådan funktion men jag hittar inte den längre.

Honestyisdead
2013-11-05 22:25
#29

Ok, då är det blockering och kanske att byta ditt namn som är aktuellt. Fst du har väl redan bockerat?

[Devya]
2013-11-06 04:58
#30

#29 Jag har redan blockerat flera gånger då han skapar nya accounts hela tiden. =/

Honestyisdead
2013-11-06 06:54
#31

Har du kontaktat Facebook om detta?

santarc
2013-12-02 22:27
#32

Devya:
Du kan absolut blockera ALLA okända på fb. Det är lite knepigt att hitta dit men det går. Detta vet jag för jag har själv råkat ut för exakt samma sak som du går igenom nu. om du inte hittar rätt på facebok kan jag troligen hitta dit igen och hjälpa dig.  I mitt fall var det verkligen extremt så jag rekommenderar dig att ABSOLUT ANMÄLA!!!
Du kommer troligtvis inte få mycket respons från polisen första gången men det du måste göra är att bara fortsätta anmäla efter anmälan för varje gång han hör av sig. De kommer även be dig vidta vissa åtgärder som tex nummerbyte osv. GÖR DET! Sedan sparar du precis allt han skriver till dig. I mitt fall gick det faktiskt vidare efter att jag var så ihärdig och envis till åklagare Det räckte för att han skulle lägga av.
Det han gör nu är rena trakasserier och psykologisk misshandel.

Kontakta även en kvinnosjour, via dom kan du få hjälp även med stöd av en psykolog. All denna dokumentation och handlingar från mitt håll hjälpte oerhört mycket. Och det kommer att hjälpa dig också. Det kan jag lova. Men du måste vara stark och bestämd. Om det nu är så att du verkligen vill att han ska sluta höra av sig? Jag frågar enbart för att man tvivlar på sig själv och vad man vill på vägen. man tvekar och tror man kommer sakna människan. Och det gör man. Men den skada han orsakar och kan komma att orsaka är inte värt de tvivel man känner. Så mitt bästa råd till dig nu är
1 Anmäl
2 kontakta kvinnosjour
3 blockera på alla sociala sidor. (och även håll dig borta ett litet tag om du kan)
4 skaffa en app som heter record my call eller liknande.
den spelar in alla samtal från honom sms och kan även totalt blockera inkommande samtal.
Jag har många fler råd och tips att ge dig efter mitt helvete, men börja med dessa 4 så får vi se hur det går.
Var stark.

Destany
2013-12-04 09:42
#33

Jag kan blockera nummer på min iphone o jag ser inte att de ringer eller skickar sms . Det blev så när jag uppdaterade mobilen

[Devya]
2013-12-04 09:53
#34

Jag har nu inte hört av honom på lite över en månad så jag tror att jag inte kommer att besväras mera av honom. Det var väl bara mycket snack och inget annat. Jag kan iallafall pusta ut och ta det lugnt.

#33 Jag har ioförsig ingen iphone.

Annons:
PennyScarlett
2013-12-05 13:12
#35

Hör han av sig igen borde du anmäla. Folk som säger åt dig att en anmälan inte gör någon skillnad ska du inte lyssna på. Du polisanmäler inte bara för att få någonting gjort utan för att stå upp för dig själv och för att dra en gräns. Det handlar inte om att polisen ska komma och plocka med honom med handbojor, utan han blir informerad om att han har en anmälan på sig vilket ger intrycket av att du menar allvar. Antingen så låter han dig vara efter det eftersom han inte vill att polisen ska gå mer att gå på, eller så triggas han och kommer bete sig ännu värre och därmed tabba sig. I det han tabbat sig så är det bara att ge polisen den nya informationen. 

Jag talar av MYCKET egen erfarenhet. Är fan stammis hos polisen med så mycket märkliga människor jag lyckas utsätta mig själv för. 

Hade en tjej som försökte misshandla mig på krogen, min klasskamrat. Dagen efter så polisanmälde jag och åkte till läkaren, inte för att jag hade några märken, utan bara för att det ska synas i journalerna att jag besökte läkaren på grund av misshandeln. Hon plockades in på förhör hos både polis och rektor, sen började hennes vänner att hota mig om jag fortsatte blanda in polisen. I det jag kommit utom hörhåll från dom så lyfte jag luren och berättade ordagrant vad som skett och tjejen plockades in på nytt förhör. 

Detta var en sån "dum" tjej som lät sig triggas av att jag gjorde en grej av det och inte kuvade mig för henne, vilket bara ställde till det för henne.  

Worth it. 

Kuva dig aldrig för någon. Se till att du alltid har rent mjöl i påsen så att inget kan vändas emot dig om saker och ting skulle dras till domstol och anmäl ALLT och uteslut inga detaljer. Det är återigen för din egen skull du anmäler och även om polisen inte gör något så sparas det i registren vilket ställer till det för ditt ex längre fram i livet. Det är inget man ska ha dåligt samvete för. Kan man inte bete sig så får man fan ta konsekvenserna.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Devya]
2013-12-05 17:53
#36

#35 Som sagt, jag har inte hört något från honom på en månad nu. Jag tror det har löst sig. Då han inte har fått tag på mig så har han kanske äntligen kunnat gå vidare med sitt liv. :)

Upp till toppen
Annons: