Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 4986 ggr
sudokun
2013-11-06 10:44

Någon som gjort abort

Kan någon som gjort abort förklara hur det går till från början till slut.

Vad händer? Har man rätt att få bli sövd om man är rädd?

Om man inte får vara sövd, gör det svinont? Fysiskt alltså, hur känns det? Spricker man sönder precis som man kan göra vid förlossning?
Beror förstås på om det är tidig eller sen abort men berätta allt!

Jag vet inte om jag är gravid, gravtestet visade negativt imorse men fortfarande ingen mens.

Min kille kom hem med min favoritchoklad igårkväll och jag som är chokladtokig kände bara avsmak och lätt illamående. Det är inte JAG!

Annons:
[dynamitella]
2013-11-06 10:55
#1

Det finns olika sorters abortmetoder för olika längder av graviditeten. Den tidigaste innebär ett du får en tablett som sätter igång processen (Min vän fick bara en tablett, men "internet" säger att kvinnan får ta två tabletter med tre dagars mellanrum, som sen sätter igång bortstötandet av embryot). 

Det kan vara mycket smärtsamt och i värsta fall väldigt blodigt, krampande och otrevligt. Jag har ett par vänner som blivit rätt ärrade av situationen då de lämnats ensamma och till och med skickats hem med denna pilla för att göra en "hemabort". Absurt. I mina ögon måste man ha en sköterska eller i alla fall en släkting eller nära vän närvarande.

Sen, vid längre gången graviditet än 9-10 veckor så är det kirurgisk abort som erbjuds. Där sövs man, och kirurgen går in och fördelar och suger ut fostret med en slags dammsugar-liknande maskin. Det känns ingenting, då man är helt nedsövd, och efteråt kan man känna allt från ingenting och knappt blöda alls, till att ha magsmärtor och rikliga blödningar ett tag framöver. Vad jag har uppfattat det som verkar denna metod vara att föredra om man är väldigt rädd.

Men det är väldigt viktigt att genomföra aborten så tidigt som möjligt. Foster börjar känna smärta redan runt 8 veckors ålder. Och därefter börjar jag tveka om om det verkligen är ok att utföra aborter (i mina ögon). 

(Det tåls att säga att efter 13 veckor är det radikalare saker som gäller. Detta hoppas jag är oehört ovanligt, då man i regel märker graviditeten tidigare, eller i alla fall tar ett test för att vara säker).

Här kan du läsa lite snabbt:

http://www.vgregion.se/sv/Skaraborgs-sjukhus/Skaraborgs-sjukhus/Hemsidor-SkaS/Kvinnosjukvarden-/Kvinnosjukvarden-KSS/Gynekologi-/Gynmottagning/Abort/

sudokun
2013-11-06 11:02
#2

#1 Men du säger att man ska utföra aborten så tidigt som möjligt. Men den tidiga metoden tycker jag låter helt fruktansvärd att måsta åka hem med ett piller eller 2 och våldsamma smärtor.

Kan man inte få göra en kirurgisk abort och bli sövd även om graviditeten pågått kort tid?
Om det är så att man måste vänta för att få en kirurgisk abort så väntar jag hellre! Jag vågar inte ta något sådant där piller. Kan dom tvinga en till det?

[dynamitella]
2013-11-06 11:06
#3

#2

Det är bara mina närmaste två vänner som genomfört medicinskt abort. Och de blev hemskickade. Jag har däremot hört om tjejer som fått lov att stanna kvar på sjukhuset och väntat ut det hela där. De har fått en mycket bättre erfarenhet av det hela.

Jag läste på länken som jag bifogade att man får lov att välja kirurgisk eller medicinsk abort själv så länge man inte var mer än 9 veckor gången (?). Om det visar sig att du är gravid så prata med en gång med gyn och fråga hur de ställer sig till frågan.

(Jag gick igenom en kirurgisk abort då jag var 16 år gammal, hatar att prata om det. Men det kanske kan hjälpa. Jag blev tillsagd att "nåväl, hade det varit en vecka tidigare så hade du minsann fått en pilla istället!", surt av tjejen på kliniken. Men jag tror inte att de kan tvinga en, nej absolut inte. Jag var 10 veckor + 4 dagar gången).

Honestyisdead
2013-11-06 11:46
#4

Jag förstår inte hur du TS kan köra med oskyddat sex när du inte vill ha barn och dessutom är rädd för abort!! Använd skydd! Abort är aldrig trevligt. Men det är alltid större risker vid operation när man är sövd. Smärtan borde vara din minsta oro.

Gur4m1
2013-11-06 11:56
#5

Jag har gjort en abort och jag gjorde den rätt tidigt och fick välja mellan "kemisk abort" eller att skrapas.

JAg valde den kemiska aborten- det är varianten där man får ta ett piller hos läkaren, sedan åka hem. Detta för att förhindra att man ger tabletten åt någon annan/säljer vidare, då det är den tabletten som avslutar grviditeten coh dödar embryot. Jag fickäven värktabletter och en tablett man stoppar upp i vaginan. Det var tabletter och medel för att starta "värkar" och få kroppen att stöta bort embryot.

Det var som en riktigt jobbig och utdragen mensvärk. Man spricker inte eller så och den kemiska aborten är helt klart obehaglig men helt ofarlig. Det är som lätta födselvärkar. Jag gick runt mycket, och åt panodil, det hjälpte mycket att få sitta i duschen också. Jag tyckte det var bra och skönt att kunna göra det hela ifred, med någon utvald i huset hos mig.

Skrapningne sker under bedövning, tror du rent av får "sova" om jag mins rätt, det var därför jag inte ville göra en skrapning- + at tjag hört att det alltid finns risk för ärrvävnad (som försvårar framtida graviditeter) i livmodern. Men vi kna säga såhär: har du behövt göra en abort så gör du fan inte gärna om det :P Fattar inte att det finns Kvinnor där ute som gör aborter flera gånger i sitt liv. Att ta den risken när man vet att man är fertil… så otroligt onödigt och obehagligt.

Men spricker gör man inte, man föder inte ut något som ser ut som ett barn eller så, när man gör abort så pass tidigt. Det är ju en annan sak när Kvinnor kanske får missfall när de gått gravida några månader, eller måste göra abort sent pga hälsoskäl.

Men kemisk abort gör iaf garanterat inte lika ont som att föda barn, mer som en rejäl mensvärk + lite till. Att ha någon sm kan massera en, ge en varma kornkuddar/varmvattensflaskor kan vara väldigt skönt. Min pojkvän fick sitta och massera min mage och ländrygg rätt mycket- precis som vid en kraftig mensvärk.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[dynamitella]
2013-11-06 12:06
#6

#5

Där sa du något bra. Jag förstår inte heller mina vänner/bekanta som går igenom två, tre och fyra aborter. Var den första inte otrevlig nog att knipa igen knäna eller gå på preventivmedel? :(

Jag har inte varit sexuellt aktiv sen jag gjorde abort. Delvis på grund av andra anledningar (!), men en stor anledning är faktiskt att jag är rädd för att upprepa det. Jag gick på p-piller och vi använde kondom. Alltså måste kondomen gått sönder (och pillerna tog väl inte. Mamma blev gravid med både mig och min bror på piller).

Och om jag då är såhär jäkla försiktig tänker man ju i alla fall att andra tänker efter en och två gånger efter att ha genomgått samma sak.

Annons:
sudokun
2013-11-06 12:15
#7

Vi använder kondom hela övriga månaden. Men min kille gillar inte det egentligen, han tycker det känns plastigt. Så när mensen börjar brukar vi köra utan någon gång. (har gjort så i 2 år)

P-piller får jag inte äta pga nära släkt med mycket proppar. Minipiller har jag ätit tidigare men blödde precis varje dag av dem. Preventivmedel som man sätter in i vaginan såsom pessar/spiral tycker jag känns obehagligt men i värsta fall får vi väl börja med det. Kondom funkar bra för mig men killen tycker det är tråkigt om vi aldrig kan vara utan kondom.

[dynamitella]
2013-11-06 12:17
#8

Jag känner lite att om man är för lat eller envis för att använda preventivmedel ska man inte heller få lov att göra abort.

Då hade din pojkvän använt kondom ska du se, och du hade gjort ditt för att hitta ett lämpligt preventivmedel.

JossanH
2013-11-06 12:23
#9

Man ska nog vara medveten om att fostret ser ut som en liten människa redan i v 10. Jag vet att det finns de som blivit väldigt chockade över att de sett fostret när kroppen stött ut det, och att det sett ut som en liten, liten människa redan då. Jag delade hus med en norsk tjej när jag bodde i Norge. Hon gjorde en medicinsk abort och fick gå hem då hon själv ville det. Hon kräktes nog mest tror jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Honestyisdead
2013-11-06 12:24
#10

7 han tycket det är tråkigt med kondom? Ska man ha sex får man ta ansvar, så enkelt är det. Skydd ska alltid användas, annars får man stå för sina konsekvenser utan att klaga.

[dynamitella]
2013-11-06 12:26
#11

#9

Samma sak har jag fått höra. I ett fall såg då tjejen fostret i toaletten. Och jovisst var det en liten människa.

Man glömmer lätt det.

sudokun
2013-11-06 12:27
#12

#10 Ja han tycker det är tråkigt med kondom när det är i en fast relation där båda är friska. Men självklart tycker han att kondom är viktigt vid tillfälligt sex som singel.

Honestyisdead
2013-11-06 12:29
#13

12 och abort då? Vad tycker han om det? Att inte använda kådis för att det är tråkigt är inget annat än oansvarigt.

Annons:
obstitant
2013-11-06 12:32
#14

#12 Är det tråkigare för honom att använda kondom än det skulle vara för dig att genomgå en abort, alternativt föda ett ovälkommet (just nu) barn? Skulle ha göra samma bedömning om en eventuell graviditet skulle äga rum i hans egen kropp?

[dynamitella]
2013-11-06 12:33
#15

Jag tar gärna klamydia om jag slipper göra abort.

Hoppas innerligt att alla andra tycker det samma. Att döda ett människoliv och gå genom en så hemsk upplevelse hoppas jag inte att någon tar framför något som är botbart.

sudokun
2013-11-06 12:34
#16

#13 Ja det är klart att han tycker abort är jättehemskt men han trodde verkligen att det var säker sex att ha sex när mensen börjat (och det trodde jag också) Men nu blödde det ju bara den dagen sen blev det inte mer så jag vet inte ens om det var mens som kom. Men jag har aldrig haft mellanblödningar eller småblött tidigare nånsin så konstigt är det. Ja det är oansvarigt och lika oansvarigt av mig att inte ha satt in en spiral.

[elmaek]
2013-11-06 12:37
#17

#16 Det är väldigt oansvarigt. Det är en annan sak om ens p-piller/minipiller inte fungerar som dom ska eller om kondomen spricker.. det är sånt man inte kan rå för. Men att vara medveten om risken men ändå ta den är inte så klokt. Jag hoppas du inte är gravid, för din egna skull.

ChristineL
2013-11-06 13:43
#18

Du är rädd för att bli gravid och du är rädd för abort, slarvar med preventivmedel och har ingen koll på mensen? Ingen bra kombination…

fruktgumman
2013-11-06 14:39
#19

Ja har gjort en abort, jag blev sövd. Hade lite ont och blödde ett tag efteråt.

Sarah
2013-11-06 16:35
#20

#15 hur menar du? Har du inte kondom riskerar du både klamydia och graviditet.

Annons:
[dynamitella]
2013-11-06 16:46
#21

#20

Hennes pojkvän gör hellre henne på smällen än får en könssjukdom - Då han använder kondom när han har sex med någon utanför förhållande.

Alltså väljer han hellre abort före könssjukdom, vilket jag tycker är helt sjukt och orealistiskt tänkande. Som om det vore ok att döda ett barn, och inte alls ok att behöva käka penicillin ett tag.

Det var så jag menade :) Jag hoppas att inte andra tänker så. Förfan, det är lättare att bli av med de flesta könssjukdomarna än att hantera och genomgå en abort. Jag har aldrig haft oskyddat sex. Varken utan kondom eller piller. Det var 100% teoretiskt.

[Tilde]
2013-11-06 17:26
#22

En dum fråga kanske… men om man gör medicinsk abort - vad ska man göra av fostret? 

(Inget jag planerar att göra, men frågan slog mig plötsligt när jag läste tråden)

[dynamitella]
2013-11-06 17:28
#23

#22

Man ombeds att helt enkelt spola ner det i toaletten. Man sitter ju i regel där större delen av den värsta perioden, så chansen är rätt stor att det sker där ändå.

[Tilde]
2013-11-06 17:30
#24

#23 Det var det jag tänkte, men så tänkte jag att det låter väldigt bisarrt… 🤐

[dynamitella]
2013-11-06 17:32
#25

#24

Jag håller med.

(läs inte nedan om du är känslig)

Men. Sen å andra sidan så skär man sönder levande foster med fullt kapabla nervsystem som förstår smärta. Och sen slänger man dem i en hög med andra, sönderskurna, döda foster i en tunna som sen bränns upp.

Så. Att detta är okej förvånar mig inte! Det ses rätt lätt på.

[Tilde]
2013-11-06 17:34
#26

#25 Usch! :( Abort är något som absolut endast bör ske i nödfall. Man ska inte se lätt på graviditet och abort och skita i att använda skydd vid samlag för "jag kan bara göra abort om jag blir gravid" - förstår mig inte på en sån attityd…

Gur4m1
2013-11-06 18:20
#27

Alltså…..kör man kemisk abort så "finns inget foster". Det är inte mycket mer annorlunda än menstruation (där Kvinnor ofta gör spotnantaboter utan att veta om det). Ta mig inte fel, jag ser INGENTING FEL på aborter, jag tycker inte alls att det är okej att skuldlägga och förstora det hela så Kvinnor avstår. Jag se rhellre att Kvinnor gör abort tidigt om de vet att de inte vill ha det, än att låter bli pga skam och rädslor och "Embryot har känslor".  Det finns gott om barn som föds där ute ändå, som aldrig får en familj.Men….det är inte en roligupplevelse och det är ganska lätt att undvika det med olika preventivmedel, även om olyckan kan vara framme även då. Men jag är glad att vi har friheten att kunna göra abort ivår del av världen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Honestyisdead
2013-11-06 18:21
#28

#27 Visst finns det foster! Min väninna fick spola ned sitt. Även om det inte ser ut som en riktig människa så såg hon likheterna och den var stor nog för att man skulle se det i blödningen!

pinku
2013-11-06 18:31
#29

Ojojoj vilken moralpanik! Varför måste alla läxas upp hela tiden? TS val (eller icke-val) av preventivmedel är något som inte rör nån av oss andra. Om hon inte frågar om det. Vilket hon inte gjorde. Jag undrar lite varför man tror att fördömelse kan få någon att ändra sig? Säger jag samtidigt som jag fördömer :D Men seriöst. Chilla.

[dynamitella]
2013-11-06 18:35
#30

#27

Absolut finns det foster som är stort nog att känna vissa grundläggande känslor (som varmt/kallt/smärta). 

Jag är 100% för abort så långt som det möjligen går. Men inte som preventivmedel :)

Gur4m1
2013-11-06 18:37
#31

Jag har rätt stora "slemklumpar" när jag får mensen så ärligt skulle jag inte kunna utröna ett "foster" bland dem om där fanns något då kemisk abort är något du gör väldigt tidigt i skedet. Du kan inte se ett foster efter 3-5 veckor bara.inte ett foster som ska kännas hemskt att spola bort i toan, kan jag tycka, men vi är alla olika, Jag kunde inte brytt mig mindre rent så. Vad ska man göra, sitta med en kopp och vakta i 6 timmar? Sen begrava "den" i en liten tändsticksask på gravgården?

Vad skulle alternativet vara, om inte bara "blöda ut den", precis som en vanlig menstruation men kraftigare. Av va djag efter en snabb google kan se är att embryot knappt är en milimeter stor efter 2-3 veckor. Vid 5 veckor (8 veckor ?) http://www.babyvarlden.se/Gravid/Vecka-for-vecka1/Vecka-8/ så är dne stor som en böna.

Medicink abort (kemisk) görs sällan efter vecka 8-9 påmånga kliniker, men kan görs under hela tiden om man är tillåten att göra abort. Så detta med att kunna se fostret handlar om NÄR man gör abort, gör man det tidigt är det alltså knappast något att skrämma flickor med att de kommer att SE barnet i toastolen!! Det är allt jag menar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[dynamitella]
2013-11-06 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31

Ingen skräms. Det har ju hänt. Och tjejerna fick inte reda på det i förväg och fick sen bearbeta det i 2 år efter. De fick reda på att "äsch, det är inget foster än, det är bara en liten liten geléböna".

Det är viktigt att säga hela sanningen.

Det är lagligt och utförs aborter då fostret är som störst på denna bilden.

Det är okej i mina ögon också, jag säger inte att det ska förbjudas. Men jag säger att tjejerna som sitter där hemma helt förstörda inte borde behöva se detta i toaletten och spola bort det som om det vore toapapper :) Det borde skötas på sjukhus och kremeras.

Sarah
2013-11-08 11:16
#33

Det är knappast en majoritet av alla tjejer som gör abort som ser det som en preventivmedelmetod. Däremot är det många som har dålig koll på hur kvinnokroppen funkar och när man blir gravid. Jag är själv förvånad över kompisar som råkat bli gravida, det är högutbildade personer inom akademin som fortfarande inte har speciellt bra koll på när man kan bli gravid. Slarv och okunskap, men det nog ingen som tänker, jaja det gör ju inget om jag blir gravid, jag kan ju göra abort. 

Jag gjorde en skrapning när jag var 20. Fick ngn typ av ampull att stoppa upp på morgonen, åkte dit, blev sövd, åkte hem igen några timmar senare. Sen åkte jag till jobbet samma dag. Var inte obehagligt fysiskt. Men, väldigt jobbigt psykiskt efteråt. När barnet skulle fötts, när barnet skulle fylla ett osv. Tog flera år att komma över det och smärtan blev värre när en kompis gjorde abort senare. 

Så, det mentala är det jobbigaste i min värld.

Honestyisdead
2013-11-08 11:28
#34

33 det finns absolut de som använder abort istället för preventivmedel. Känner en som gjorde det.

Annons:
Sarah
2013-11-08 11:42
#35

En eller två personer är ingen generell regel. De flesta tänker inte så :)

Honestyisdead
2013-11-08 11:47
#36

Svarade bara på din kommentar "men det är nog ingen som tänker, jaja det gör ju inget om jag blir gravid. Jag kan ju göra abort" jag påståt att det finns flera stycken som tänker så. Sen att det inte är många är en annan femma.

Gur4m1
2013-11-08 12:47
#37

#33 ja. Även om jag står helt bakom mit tbeslut ännu idag, att göra abort kna jag inte låta bli att tänka på vad som kunde varit- speciellt då jag och min syster blev gravida samtidigt så var det otroligt känslomässigt jobbigt i början. JAg blev deprimerad (alltså inte "åh nej jag mår lite deppigt"- jag hörde inte av mig till någon, brast spontant ut i gråt på jobbet, började fundera på självmord, kände mig värdelös och för första gången i mitt liv började mitt liv kännas meningslöst och utan hopp i sikte (så kände jag inte ens när jag mobbades i skolan ).

Jag har alltid tänkt "gör man abort så gör man abort för att man inte vill ha barnet, big deal ens?". Men jo, det är en big deal för många, och det behöver itne vara just smärtan att man gör aborten. Att vara gravid påverkar en på så många andra sätt också.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

sudokun
2013-11-08 13:04
#38

Tidigt imorse kl 4 fick jag en sån hemsk mensvärk och började tokblöda. Blödde igenom precis allt och har suttit på toan mest. Det har lugnat sig lite nu och blivit mer som en "normal" mens. Aldrig varit med om att blöda så jättemycket.

Om jag nånsin var gravid så torde jag nog inte vara det nu längre antar jag. Kanske tar ett test sen och testar igen för säkerhet. Tack för era svar.

Gur4m1
2013-11-08 18:13
#39

Det var kanske en sån där spontanabort  :) Dvs att du kanske var gravid men kroppen stötte ändå bort det (vilket sker ofta, många märker aldrig att de är gravida innan de hinner få mens/blöda ut det/få en blödning mitt i allt. Men en dle kan blöd även om de är gravida så att testa dig är en bra idé :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
2013-11-08 19:18
#40

Jag tycker du ska kontakta gyn, be om en undersökning och prata om preventivmedel! Är det missfall så måste du undersökas för att se att allt kommit ut.

Gur4m1
2013-11-08 19:41
#41

#40 fast missfall i så tidigt stadie som några dagar/någon vecka är inget som måste kollas upp? Det är ju ingenting farligt eller onturligt, det är som en vanlig menstruation.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
ChristineL
2013-11-08 19:49
#42

#41 - Då TS inte har nån koll på mensen så är det ju väldigt oklart hur långt gången hon i så fall skulle kunna vara.

Upp till toppen
Annons: