Annons:
Etikettkriser
Läst 2121 ggr
djollan
11/9/13, 12:01 AM

minnet försvann

Jag var med om nåt så läskigt. Jag somnade på soffan. När jag vaknade nån timme senare var allt jättekonstigt. Jag visste ingenting. inte ens vem var jag? Var var jag? Är det här min lägenhet? var det morgon eller kväll? bodde jag själv? vad hade hänt innan? hade jag missat nåt? skulle jag till skola eller jobb? Träffa någon? Allt var svart. Jag sprang in på toa stirrade i spegeln och såg en livrädd tjej som stirra. Det gick nog 20-30 sekunder innan minnet

s a k t a kom tillbaka,  jag var ledig, jag hade pojkvän men han var inte i min lägenhet, jag hade inte missat nåt och klockan var 15.00 på eftermiddan. Det har hänt att jag precis när jag vaknat vari lite snurrig o fått en black out men nu var det inte bara en sekund utan jag hann bli så rädd innan jag hajjade hur allt låg till. Svårt att förklara ni förstår nog ej men det var skitläskigt. Hade min pv dykt upp hade jag garanterat inte fattat vem han var. Jag visste ju ingenting, kände mig bara helt borta nollställd i huvet.

Kan jag ha börjat få någon farlig sjukdom???

Jag vågar inte sova nu för jag är rädd att det ska bli samma nästa gång jag vaknar.

Jag är nykter o tar inga droger även om det låter så

Annons:
jen83
11/9/13, 12:15 AM
#1

Ha d bara hent ner du sovit å vakna så at seja? ja ha ju minesproblematik efte min stroke å nu ha den blit vere å två ggn Ha ja tapat minet helt å ena ggn i början av somaren va de borta i ca 1 tim å sist fö ca 1 månad sen va d borta i 2 dygn å ja viste int vem ja va,vat ja bode,at ja hade barn ja viste int va ja hete int nåt alså! Men mej håler dom På utreder fö alzheimer men int bara pga dålit mine utan pga extemverde på homocystein i kropen som int gå ner oavset medesinering mm å ha jort en rönken på min vitsubstans i järnan! men hur ofta e d!

Honestyisdead
11/9/13, 12:25 AM
#2

Tillståndet mellan sömn och vakenhet kan ibland vara ovanligt länge och vara väldigt skrämmande. Det är troligt att det är det som hände dig. Men ring 1177, vårdguiden, och fråga om du är så orolig att du inte vågar sova.

Maria
11/9/13, 8:15 AM
#3

Håller med Hera.

Det finns olika tillstånd som kan skrämma och av någon anledning så uppträder de oftast när man "sover middag"

Sömnparalys är ett exempel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
11/9/13, 9:31 AM
#4

Oh ja, jag vaknar ofta och har några sekunder, den där känslan "var är jag" eller rent av att jag blr upprörd öfr jag ligger i fel säng (T.ex förväntar mig att ligga i mitt flickrum, inte i min lägenhet där jag sovit och vaknat i snart 6 år nu :P)

Jag blir sådär (och börjar "gå i sömnen") och får kraftiga drömmar som ofta blir så kraftiga att det "läcker över" till verkligheten- ibland kna jag fundera om det handlar om "äkta minnen" eller bara en drömfrekvens- även om det handlar om aliens och sjörövare :PMen detta sker när jag varit stressad och fått dålig sömn under en längre tid.

Med stressad menar jag inte "jobbig" stress, mer stress då det hände rmycket på kort tid, mycket att hålla reda på, kanske lite dömnbrist- tt jag bara hunnit sova 5-6 timmar om nätterna osv- och måste ta en middagslur efter jobbet.

Aldrig hunnit gå till en spegel och intekänna igen mig däremot, men har helt klart "vaknat upp i fel rum/Vilket rum?" många gånger, ser det inte som tecken på sjukdom, mer tecken på stress utifrån och att jag måste lugna ner mig.

Speciellt nu på vintern när det blir mörkt tidigt, kan jag vakna och inte veta vilken tid det är. Tro att jag försovit mig, att det är nästa dag osv- trots att jag bara sovit en timme eller två, EFTER jobbet. ;)

Pratat om detta med vänner och familjen och de har alla upplevt liknande någon gång. Men om du oroar dig, det var säkert en ganska läskig upplevelse- så hör av dig som Hera säger, så du får det uteslutet. Oro kan ju förstärka dessa händelser, försämra sömnen och skapa stress som utlöser sånt här.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
11/9/13, 9:32 AM
#5

Sömnparalys är ju när medvetandet vaknat men inte kroppen, i ditt fall ts, är det kanske att det blev lite tvärt om, din kropp vaknade men en del av ditt medvetande sov fortfarande.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

djollan
11/9/13, 10:26 AM
#6

Min pojkvän kom hit och vi pratade så jag blev lugnare och har sovit inatt. Men fortfarande när jag tänker på det var det skithemskt

#1 Fy vad hemskt du varit med om, hoppas du blir bättre på nåt sätt o får hjälp, o jag hoppas verkligen inte det är nå sånt allvarligt för mig, fy att tappa minnet en timme, jag skulle bli helt panikslagen, de hann jag ju bli nu med. Ja det har bara hänt när jag sovit och vaknar. Och det är ju inget som hänt ofta.  det har allt som allt hänt 2 gånger förut och de gångerna hann jag inte ens börja oroa mig eftersom det varade bara 2-3 sekunder när jag precis vaknat o innan ja hunnit sätta mig upp i sängen var jag klar i huvet igen så att säga. 

denna gång var ju så otäck jag irrade runt i lägenheten såg mig i spegeln vilt flackande med blicken och nollställd hjärna.

Sömnparalys har jag hört talas om när kroppen sover men hörsel syn och sådant är med men man kan inte röra sig. Jag vet inte, de kanske kan vara tvärtom med att kroppen vaknar före, Ja de här var lite tvärtom men jag vill aldrig mer uppleva det o inte såhär länge :/

Annons:
djollan
11/9/13, 10:31 AM
#7

#1 nu såg jag du bara är 30 år kan man verkligen få alzheimer så ung?

jen83
11/9/13, 10:46 AM
#8

Aa tyligen om man ha den sjukdom som dom stark mistenker at ja ha! Trode int heler at man kunde få d, trode bara d va typ eldre som kunde få såna typ av sjukdomar men d e even yngre som kan drabas av!

Honestyisdead
11/9/13, 12:36 PM
#9

Ot: alzheimers träffss oftast på hos personer över 65år. Men ddt finns en variant som påträffas hos yngre. 30 år är dock ovanligt vad jag förstått det som.

jen83
11/9/13, 12:42 PM
#10

Aa d e veldit ovanlit tyligen,kan seja at ja viste int ens inan lekaren sa at dom mistenkte deta at så unga som ja kunde få d! Men den sjukdom e veldit ovanlig me som utlöser d På mej oså! Men utreds fotfarande så vet int enu Ha som sagt bara fösvunit två ggn enu! Å rönken e jord å nu inventar Vi på at spesialisterna ska granska dom inan Vi ska trefa lekarna fö mer information!

Zofia89
11/10/13, 9:39 AM
#11

Jag brukar uppleva samma sak om jag somnar "i misstag" =) Läskigt! Det håller jag verkligen med om… Och den lilla hjärtattacken man har innan man kommer ihåg allt =P

Sommartid händer det sällan men vintertid ganska ofta eftersom det är mycket mörkt så har man ingen aning om om det är morgon eller kväll, vilken dag eller hur länge man sovit…

Igår hände typ samma för mig faktiskt på kvällen… Sambon och barnen kollade film i barnens rum medan jag kollade film i köket på tvn… Tydligen hade jag somnat och plötsligt vaknade jag av att en liten pojke stod bredvid mig och sa mitt namn, när jag öppnade ögonen såg jag även en man och en liten flicka… Det tog säkert 2min innan jag kom på vilka människorna var och att jag faktiskt var hemma =)

Jag tror jag hade drömt om min gamla höghuslägenhet där jag bodde med mitt ex för jag kände varken igen vårt vackra kök eller min man eller barnen… =) Svetten bara rann på mig innan jag förstod att jag inte har mitt "gamla liv" kvar mer utan bor i ett stort gammalt hus med sambo och hans barn på besök ibland =P

Upp till toppen
Annons: