Annons:
Etikettvänskap
Läst 5194 ggr
cheerft97
2013-11-14 18:15

Osäker & klängig kompis

Hej just nu håller jag på att bli en aning tokig! Jag började gymnasiet nu i Augusti och allt var helt perfekt, skolan var som gjord för mig och klassen var också väldigt bra. Jag hittade snabbt ett gäng som jag gillade att umgås med, Och jag antar att jag gillade en tjej extra mycket i det gänget. Jag märkte redan då att hon var lite osäker på sig själv och pratade inte så mycket men eftersom jag varit vän med andra som också varit så och sedan öppnat sig och blivit hur underbara vänner som helst så tänkte jag inte så mycket på det. Men nu har jag märkt hur hon helt enkelt öppnat sig på fel sätt! Jag tål inte henne nu. Hon är klängig och frågar alltid vart jag ska eller om jag står och pratar med några så kommer hon hela tiden efter och pratar knappt utan bara små skrattar när alla andra också gör det. Jag har märkt att hon har nån sorts adhd/add troligtvis ADD eftersom hon inte är så energisk som nån med ADHD brukar vara. Även om jag har två kompisar som har adhd/add så är de inte alls sådär jobbiga utan med dom kan man prata och skratta med! Jag vet inte hur jag ska beskriva det men hon bara är i vägen konstant och jag ser att hon helst av allt bara vill vara med mig och ingen annan! Jag vill umgås med andra i klassen och inte henne. Några tjejer i min klass som jag umgåtts lite med utanför skolan har hållit med mig om att hon är klängig. Problemet är också att hon är…osmart i sociala sammanhang. Hon är alltid helt efter i skämt, säger korkade saker som är ganska uppenbara för oss andra. Hon härmas också, när vi var på en fest och dansade vi brevid varandra så började jag märka att hon härmade ALLA mina danssteg konstant, jag kunde i princip styra henne. Jag orkar verkligen inte med henne, hon är en sån person som suger ut energi ifrån en, jag är helt slut när jag varit med henne för länge. För hon pratar sjukt snabbt när det bara är vi. 

Jag vet inte vad jag ska göra nu! Jag blir otrevlig automatiskt mot henne för hon är så klängig, stressad och bara allmänt irriterande. Jag kommer ALDRIG bli av med henne, ska jag stå ut i 3 år med nån som är helt osjälvständig och inte klarar av att vara själv? Jag börjar bli så desperat att jag är villig att byta min perfekta skola bara för att slippa den människan. Det gänget som jag umgicks med från början vill jag jätte gärna fortsätta vara med  men problemet är att jag har henne efter mig och dom tycker också hon är jobbig så då är dom inte så mycket med mig när hon är med, men är om hon inte är med så umgås jag med dom & trivs så bra.

Vad ska jag göra!?! Jag börjar nästan gråta för att människan är så jobbig.

Annons:
Lia
2013-11-14 18:22
#1

Först och främst kan jag förstå frustrationen. Men samtidigt ska du nog inte vara taskig då hon inte verkar kunna hjälpa det. Men prata med henne om att du inte vill vara låst till henne, utan vill kunna ha egentid med. Förstår hon inte så får du noggrant förklara att du bryter vänskapen för att DU inte mår så bra av att bli instängd i ett hörn.

Ove-D
2013-11-14 18:39
#2

Ja prata med henne först. Sen så kan du komma överens om något "tecken" att göra till henne när hon blir lite för mycket. Hon vet ju antagligen inte det själv. Det kan vara en gest, vissla en viss melodi eller nåt annat.

Honestyisdead
2013-11-14 18:42
#3

Låter som helt andra problem än diagnosen du satt på henne. Du måste prata med henne om det ska kunna bli bättre. Säg till att du tycker det är jobbigt. Det är inte kul att behöva göra men man kommer längst med att vara rak.

PennyScarlett
2013-11-14 19:52
#4

Som dom andra säger är nog det bästa du kan göra är att säga till henne. Det känns jobbigt och man är rädd för att såra, men hennes känslor är inte ditt ansvar och man måste alltid först och främst se till sitt eget välmående. Var rak och ärlig med hur du känner och vad du uppfattar. Hon kanske vet om en del saker om hon har lite självinsikt eller så är hon lyckligt ovetandes och behöver upplysas…men det är jobbigt att umgås med folk som inte riktigt kan läsa de sociala koderna :/ Har själv en sån tjej i min väninnas närhet. Träffade henne en gång för att min väninna bjöd med henne på fest och efter det var hon starkt övertygad om att vi var bästa vänner, skulle sitta i knät och pussas och skrattar hejdlöst åt…allt. Man stod bara ut för att man var så…ja…full. 

Hjälper det inte att berätta för henne får du gå till steget att du "varnar" om att du måste säga upp vänskapen om hon inte tar tag i sitt beteende. Funkar inte det så blir det orsak, verkan. Då får hon ta konsekvensen…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

cheerft97
2013-11-14 23:32
#5

Jag har funderat att försöka förklara för henne att ibland kan hon bli för mycket, men samtidigt har vi känt varann i kanske 3 månader är det ändå okej att vara så pass ärlig? Vi går ändå i samma klass och kommer göra det i 3 år framöver & vi är även i samma umgängeskrets så det går inte riktigt att bryta vänskapen känner jag, åtminstone inte förrän vi tagit studenten…då får det vara.

PennyScarlett
2013-11-14 23:40
#6

#5 Jodå det kan man tillåta sig att vara. Det är ju det du upplever och känner. Du är spyfärdig efter enbart tre månader med den här tjejen och verkar ändå vara en reko kille. Och umgängeskretsarna kastas runt och ändras under hela gymnasietiden. Jag bytte umgänge säkert 5-6 gånger allt som allt men det var ingen som kollade snett på mig…nåväl, inte av den orsaken iallafall…

 Sen kan man ha samma umgängeskrets utan att behöva vara lika engagerad i alla. Har du informerat om att du inte vill ha en närmare vänskap med henne så är huvudsaken att ni kan vara respektfulla och trevliga mot varandra så att det inte är obehagligt att umgås när man är flera. Respekt och diplomati + kompromiss är A och O när man är i gymnasiet…det var det iallafall för mig :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
Upp till toppen
Annons: