Annons:
Etikettdjur
Läst 1396 ggr
MsSofieG
2013-11-28 20:24

Lämplig western och allround ras?

Hejsan jo jag har länge funderat på det här med western och vet att jag kommer prova på och möjligtvis tävla i det här en gång i framtiden. 

Men jag vill också kunna tävla distans finns det någon ras som skulle kunna utmärka sig inom både distans och western. Arab kommer ju ganska fort till hjärnan. Men vad har ni för förslag?

(Också skulle jag jätte gärna vilja veta vad ni har för hästraser hemma)

Tack på förhand!

Sofie

Annons:
Gur4m1
2013-11-28 20:31
#1

Arab kom ocksp direkt till mig, eller någon typ av arabkorsning. Det är ju för att det är en väldigt smidig, snabb och uthållig häst. Själv tävlade jag lite hoppning och distans med en fjording (jag är själv rätt liten, även som vuxen så…). Hittar man en smidig och "lättar" fjording så tycker jag själv att de kna vara jätteroliga, de är även väldgt uthålliga, starka och modiga men tyvärr oftast lite tyngre, så en del är int elämpliga för hoppning? Men jag har ofta hört att fjordingen lämpar sig fint för western. Enligt mig är fjordingen en intelligent och tålig hästras och väldigt fri från sjukdomar om det är från en bra uppfödare. Det är just det där med frambenen + hoppning. Om man hittar en nätt variant så borde det inte vara något större problem då det är en allroundhäst.

Som jag fått förklarat för mig av westernutövare är fjording och arab lämpliga westernhästar just pga deras lite kortare/kompaktare(?) ryggrad. Eller om det var ett problem just för att westernsadeln blir lite för stor…något var det iallafall med Araber/fjordingar och westernridning, som jag vill minnas, var positivt. Sålänge sen jag höll på med hästar nu.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

MsSofieG
2013-11-28 20:53
#2

#2 Ah Fjording lät ju riktigt intressant. Måste erkänna att jag inte har sån jätte bra erfarenhet av fjordingar men så har jag ju inte träffat allt för många heller ;) 

Ja jag tror nog de flesta hästar skulle kunna bära mig då jag bara är 1,58 och väger runt 47-52 kg. 

Ja jag tycker ju om att hoppa så en häst som kan klara lite mindre hinder skulle ju också vara ett plus.

Men super tack för tipset nu ska jag researcha lite fjording :D

MsSofieG
2013-11-28 20:55
#3

Men gud förlååt!! Såg inte förren nu att jag var inne i helt fel forum och surrade. Skulle ju in på western forumet det här. Jag bugar och hoppas på förlåtelse. Bara ta bort mitt inlägg om ni tycker det är olämligt.

PennyScarlett
2013-11-28 22:05
#4

Jag tyckte väl att jag blev förvirrad! xD trodde det var min dator som sabbade för mig…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

MsSofieG
2013-11-28 22:08
#5

#4 Nejdå bara jag som är snurrig i huvudet ;)

Gur4m1
2013-11-28 22:28
#6

JAg blev förvåna dmen tänkte "nåja de tär ju djurdelen såatte!" :D

Fjordingar har ett , delvis, förtjänt rykte om sig ;) Men jag vill mena att det finns olika temprament bland fjortdingarna. Min egen var främst för körning- med en pappasom tävlat framgångsrikt i just skogskörning, och samma med hennes mor, så hon var ju inte direkt "byggd" och framavlad för att hoppa, men perfekt för just tyngre körning. Men det kunde man ju även se på hennes kroppstyp, vad hon var mest lämpad för men det hindrade inte oss från att testa både dressyr och hoppning också, hon var väldigt modig och på ett eller annat sätt tog vi oss alltid över till andra sidan av hindret. Vi kallade henne för "Bullozer" :P

Vi var med i lokala hopptävlingar (där hon faktiskt lyckades placera sig gentemot större kallblod) och hon tog sig kanske inte över 1 meter höga hinder men jag vill minnas att vi hoppade 70-80 cm höga hinder i tävlan. Jag är också 158 cm lång och vägde runt 50-55kg när jag var aktiv ryttare. Hon var perfekt för mig, fjordingar kan ju komma både i "ponnystorlek" och som mindre häst, gemensamt för dem alla är väl just intelligensen som de gärna använder för att få "lata sig" om ryttaren inte ser upp ;) Men min fjording var lika "het", frammåt och alert som vilket fullblod som helst (när det passade henne), men hon hade också hjärna och "coolheten" att lyckas ta sig ur situationer och verkligen lura människorna runt henne…tyvärr :P Men hon var alltid en klippa när alla andra omkring henne verkade vara i upplösningstillstånd och så har jag upplevt alla fjordingar jag haft nöjet att rida. Man kan säga såhär; fjordingens "bus" och humor är lite annorlunda, helt enkelt.

Denna närvaro var det som gjorde henne otroligt pålitlig och duktig i westernsammanhang, var itne bara en gång som jag fick kommentarer om att jag borde göra westernhäst av henne men jag bodde på en ort där det var alldeles för dyrt och bökigt att ta sig till kurser och lektioner för sådant så det blev aldrig av. En väninna som skötte min fjording och själv höll på med western, gjorde sig av med sitt nervvrak och skaffade fjordingar när hon träffat min poa. Så ja, Jag rekomenderar fjording varmt! :) Nu generaliserar jag ju mycket runt dem (och utgår från de jag själv änt och ägt), de är ju alla individer och det finns väldigt lätta "typer" som man föder upp idag, som lämpar sig för hoppning/dressyr och presterar bra. Sen är de ju så otroligt sjukt söta. Men ja, Mulle i min häst är ju delvis fjording (tror hans mammma är fjording och heter solblomma/smörblomma?! ;).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
MsSofieG
2013-11-28 22:56
#7

#6 Ja men dom är ju otroligt vackra att se på tycker jag. Ja det finns ju sportmodell av fjording så det kan ju alltid vara något att satsa på :D 

Har defenitivt en massa fjordingridning att ta ikapp hör jag! :)

isafisa
2013-11-29 09:47
#8

#7 Jag har träffat lite olika fjordningar, bland annat en som tävlade i Western, och sen en som knappt ville vara med när jag skulle rida. Men som sagt, allt beror nog på vilken typ av fjordning man träffar på och mycket hänger säkerligen på ryttaren såklart :) (En tio-åring som försöker bemästra en envis fjording med helt egen vilja kanske inte är så lätt) ;)

Gur4m1
2013-11-29 11:55
#9

#8 haha…..på min ridskola fanns det 3 fjordingar, samtlig _hatade_ avbåde ridlärare och nästan samtliga av rideleverna (men jag älskade dem!). Just för att de 1. gjorde lite som de ville om de fick chansen. 2. Eller gjorde ingenting, om ingen kunde motivera dem ;) Jag tycker de är jättefina men precis som shettisen är den lite missförstådd. De är så söta och ofta, småknubbiga och ses som en "barnhäst" men de är väldigt envisa och "tjockskalliga" (intelligenta som sagt ;) och blir OUTHÄRDLIGA om de inte blir aktiverade och får nog med stimulans. De är inte lämpliga för traditionell ridskoleverksamhet (men det är ju nästan ingen häst…:((((( gu så tråkigt liv det måste vara ).

En westernhäst ska ju gärna ha ett friskt och stabilt psyke. Fjordingen är ju en "naturras" och väldigt frisk och sund som ras.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

viktoria91
2013-11-29 16:28
#10

Trodde du skulle ha en "allround" man som gillade westernfilmer och var bra på att diska, städa m.m!;)

MsSofieG
2013-11-29 22:39
#11

#10 Haha den jag har nu är nära nog så jag tror jag hittat rätt där iaf ;)

viktoria91
2013-11-29 22:40
#12

#11 Nåt rätt iallafall!=P

ChristineL
2013-12-01 15:27
#13

Låser tråden då den inte riktigt hörde hemma här ;)

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: