Annons:
Etikettförhållande
Läst 4558 ggr
[elmaek]
2013-11-30 20:31

Brist på engagemang osv.

Jag måste ha lite råd känner jag.. jag har undvikit att skriva här för jag gillar det inte men jag behöver utomståendes åsikter känner jag.

Jag och min partner bråkar väldigt ofta. I mina ögon så har han brist på intresse i vår relation. Skriver vi om t.ex sex och vad vi gillar så kan han sluta svara eller svara med ''hehe okej'' och när jag ifrågasätter så blir försvaret ''men jag håller på med annat!'' typ. Eller så kan jag ha brutit ihop och stört gråter (en sådan period i mitt liv just nu) och han vill bara sova.. att få tröst från hans sida verkar inte vara möjligt. Det är brist på engagemang från hans sida känner jag. Hans prioriteringar är på andra håll än mig, helt enkelt. Brist på intresse, engagemang och dåliga prioriteringar.

Han är, när vi har det bra, världens underbaraste kille och jag älskar han verkligen. Men just denna brist på intresse och engagemang samt dåliga prioriteringar gör så jag tvekar enormt. Jag har inställningen ''vi pratar om det, sedan förbättrar vi oss.. vi ger inte upp i första taget'' men varför blir det inte bättre fastän vi pratat hundra gånger om hur vi ska lösa diverse saker och tvister? Jag har skärpt mig enormt med diverse saker men allting ligger verkligen hos han nu. Det är han som sårar och skapar dålig stämning och det vet han om själv.

Ska det verkligen vara såhär? Hur hade ni gjort och vad anser ni om denna grej?

Annons:
Honestyisdead
2013-11-30 20:39
#1

Engagemang är viktigt från båda hållen. Har du pratat med honom om precis det du skrev här?

[elmaek]
2013-11-30 20:43
#2

#1 Ja absolut! Jag pratar alltid med han innan jag pratar med någon annan. Jag har pratat allvar med han så mycket så det inte är sant… sagt hur känslorna dalar, att jag inte känner så som jag en gång känt, att jag snart ger upp och att magin mellan oss är borta och att han känns mer som en bästa vän än en partner. Men jag tas ändå för givet..

[elmaek]
2013-11-30 21:49
#3

Eller som nu när jag skrev ''Jag måste lista ut hur jag ska lösa allt mellan oss för jag orkar inte längre.'' varav han svarar ''Vi löser detta, det vet jag. Är jätteledsen men måste ladda mobilen nu!''

Liksom… okej. Varför fly när vi har nåt att reda ut? Samma gamla visa.

Maria
2013-11-30 22:26
#4

Har ni bara kontakt via skrivande?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2013-11-30 22:28
#5

3 detta måste ni ju prata om öga mot öga.

[elmaek]
2013-11-30 22:34
#6

#4 Nejdå :P Vi umgås regelbundet också.

#5 Gjort det redan. Tro mig när jag säger att vi verkligen pratat..

Annons:
parize
2013-12-01 06:27
#7

känner igen det här..

låter inte som han tar detta på allvar, verkar som han inte förstår att du lessnar och lämnar han snart. du kanske ska ta det till ett steg längre, inte ses på nån vecka.. och säga du behöver tid att tänka o vara för dig själv? tycker mig känna igen det här från speciellt killar att de fattar det inte när de är i det, de tänker sen inte i nuläget

[elmaek]
2013-12-01 10:31
#8

#7 Exakt. Han är rätt självgod och vill ha det bra själv innan han ens tänker på mig.. det är rätt patetiskt och illa.
Får se hur vi löser detta.

parize
2013-12-01 10:34
#9

läs på tuva forum om egoism

[elmaek]
2013-12-01 10:44
#10

#9 Hittar inget om egoism

[elmaek]
2013-12-01 10:47
#11

#9 Jag hittade och jag blir helt chockad… det mesta stämmer in.

[elmaek]
2013-12-01 10:50
#13

#12 Jag fann det som sagt! :) Det är skrämmande för det mesta stämmer in.. mycket löften om förbättring men inga handlingar, till exempel.

Annons:
parize
2013-12-01 10:55
#14

ja o det måste de själva ta hjälp till… du får bara vänta o vänta kan vara så att han aldrig förändras… han måste först inse att det är nåt med han, och att en självcentrerad person som han ska säga det till dig är ju som att vänta på en oändlighet

[elmaek]
2013-12-01 11:01
#15

#14 Ja alltså.. han har ju förklarat varför han är som han är. Det är rätt komplicerat detta och mycket privat för han som jag inte vill dra upp.

Han har förklarat sitt beteende och erkänt att han gör mycket fel.
Vi kommer på lösningar som kan fungera för oss båda för att fortsätta tillsammans men han tar inte till dom lösningarna utan det uppstår nya tjafs om hur han beter sig mot mig och då är vi på ruta ett igen och kommer ingen vart.

Jag kan förstå hans beteende pga hans förflutna, absolut. Men det sker ingen förbättring hur mycket vi än pratat (via sms och face to face) och kommer på kloka lösningar, hur mycket vi än är ärliga och öppna mot varandra. Vi står och trampar på ruta ett som vanligt.. ibland kan vi komma en bra bit för att sen halka tillbaka. Visst har vi kommit långt i vissa grejer, vi båda har förbättrat oss med vissa saker men det finns alltid nåt nytt att arbeta på. Det är galet detta..

[Victoria93]
2013-12-01 19:09
#16

Hade det inte löst sig under en längre period fast du verkligen försöker prata och anstränger dig själv, då hade jag gjort slut.

Det är ju inte rätt mot dig själv att leva under sådana förhållanden, respekt, kärlek och förståelse måste vara ömsesidigt…sen kan man ju göra fel ibland men din pojkvän verkar skita i dig totalt, ursäkta..

[elmaek]
2013-12-02 11:09
#17

#16 tack för dina åsikter! Vi pratade igår, öga mot öga som vi faktiskt också gör mer än skrivande, om diverse saker. Han öppnade sig mer och jag fick mer förståelse så hoppas detta går framåt nu.

Sarah
2013-12-02 11:11
[elmaek]
2013-12-02 12:42
#19

#18 Det är skönt med utomståendes åsikter ibland.. kärlek kan göra en blind!
Tack!

[elmaek]
2013-12-02 13:50
#20

Om jag inte fixar hundvakt på nyår om min hund inte får följa med dit vi ska så kan jag inte följa med och blir alltså ensam på nyår, det struntar han i för han hade ju planerat att fira nyår med sina vänner. 

Normalt eller inte?

Annons:
Caroline L
2013-12-02 14:03
#21

Kan bara berätta utifrån mina egna erfarenheter, men jag känner så igen mig i din text. Mitt ex betedde sig likadant, han hade brist på förståelse, viljan att vara med varandra, få allting att fungera.. det kändes hela tiden som att det bara var jag som försökte få allting bra, bara jag som tog initiativ. Det kunde ske små tillfälliga förbättringar men med tiden gick allt utför.


[elmaek]
2013-12-02 14:05
#22

#21 Jag vill att detta ska funka så mycket.. vill inte att det ska ta slut. Men när han hellre låter mig sitta ensam på nyår så han kan supa av sig skallen med sina vänner så känner jag mig väldigt …. värde-lös (inte värdelös utan värde-lös). Jag skulle aldrig låta han sitta ensam på nyår oavsett mina planer, hade inte låtit någon sitta ensam på en sådan stor dag… jag kanske är ensam om att fungera så?

Caroline L
2013-12-02 14:28
#23

#22 Nej du är inte ensam om det, jag anser samma sak. Det är en sak om man inte har något emot att vara själv men om man vill vara med sin pojkvän och att han trots detta gör såhär tycker jag att något är fel. Har du förklarat det för honom vad du vill/känner om nyår?


parize
2013-12-02 14:30
#24

ehhh vaaaa men du han borde väl istället säga så här, vi kan hjälpas åt att se om nån kan ta din hund för vi ska fira det du o jag med våra vänner…

men eftersom han säger så där, och jösses förstår du blir sårad.. jag skulle kallt ställa mig upp o säga med högt huvud du gå till dina vänner jag gör annat

[elmaek]
2013-12-02 14:37
#25

#23 Jag har förklarat så gott jag kan! :(

#24 Efter han sa så till mig så började jag som sagt förklara att ingen vettig pojkvän låter sin flickvän sitta ensam på nyår.. och att han än en gång inte bryr sig ett skvätt om mig om han på allvar tänker skita i att jag sitter där i min ensamhet liksom. DÅ började han komma på lösningar, vilket glädjer mig men skadan är redan skedd och jag är redan ledsen så är inte så öppen mot förslag från hans sida just nu. Ska det krävas en utskällning för att han ska börja engagera sig? Ska det krävas ett tjafs för att han ska börja visa intresse för mig? 
Som jag känner nu är jag seriöst ensam än går med på en hundvakt och går efter hans pipa.. det ska bara inte krävas en utskällning och bråk för att han ska börja engagera sig för mig, sin flickvän och hans möjliga framtid.

parize
2013-12-02 14:46
#26

nej du är inte en mamma till han, han tänker bara på sig själv, han kanske tänkte efter för det lÄT inge bra det du sa? att ingen låter sin flickvän sitta….

hade han brytt sig hade han inte sagt så, empati kan tyvärr inte läras 

du tar återigen ansvar över ert förhållande, ställ dig vid sidan om, det kommer göra ont, du vill inte se det han gör, hade du inte sagt nåt utan ställt dig psykiskt vid sidan om och låtit se vad han gör, hade han kanske bara gått, inte sagt nåt.. men då väljer han det, han väljer att vara så där, eller har helt enkelt inte den förmågan att ha empati som du verkar ha

[elmaek]
2013-12-02 14:50
#27

#26 Hade jag inte sagt emot han hade han inte kommit på någon lösning och därmed inte brytt sig alls, så du har så rätt så. Hade jag gått efter hans pipa hade han dragit iväg och låtit mig sitta där själv. Det stämmer så bra det du säger.. jag är helt förvirrad.

Annons:
parize
2013-12-02 15:04
#28

jag förstår din längtan till att han ska vilja det du vill! jag förstår inte hur en del kan säga de vill ha en men inte göra nåt med en… ja kallar det som att ha en relation på luft, eller status, vana, eller bra sex kanske ?

man vill,man hoppas, man letar efter situationer där de ser en… men priset är tid och sorg… en blomma ska inte stå i skuggan… nån dag hittar en annan den och ger den vatten så den växer och är vacker… en del vill ha blommor men inte ta hand om dem… är du med på va ja menar

[elmaek]
2013-12-02 15:12
#29

#28 Jag kallar det ''Singel i ett förhållande''.. för så beter han sig, som om han vore singel i vårt förhållande, fast utan att vara otrogen.
Jag inser nu att vi har olika syn på stora dagar. Om jag inte är med på hans födelsedag t.ex så bryr han sig inte. För mig är stora dagar speciella… jag bryr mig så mycket om stora dagar så det inte är sant (julafton, nyår och födelsedagar).

Jag vet exakt vad du menar och jag har tänkt så själv. Att man ens har dom tankarna när man är i ett förhållande? Galet.

Gronstedt
2013-12-02 17:15
#30

TS, man måste faktiskt tala om vad man vill. Man kan inte vänta sig att andra ska läsa ens tankar och sedan försöka gissa sig till vad de borde göra åt saken. Din karl verkar inte ha lärt sig att tänka på någon annan än sig själv, fine, då får du tala om för honom, med hög röst och stor tydlighet exakt hur du tycker han ska agera. Sedan får han ta ställning till vad han tänker göra åt det, och du får ta ställning till hur du tänker hantera vad han väljer att göra.

Första gången han nämnde nyårsfesten skulle du ha sagt: "Jaha, hur tänkte du lösa det med hundvakt?" Hur 17 ska han kunna veta att du inte föredrar att sitta hemma med din hund och slippa se honom om du inte talar om det? Och nej, det är ingenting man kan förutsätta att folk borde veta. Du skriver ju själv att han tycker att "stora dagar" inte är något speciellt.

#28: "man vill,man hoppas, man letar efter situationer där de ser en… ". Nej, man ställer sig framför dem och fattar ett stadigt tag i näsan på dem och sedan talar man med tydliga ord om vad man vill.

Sarah
2013-12-02 17:18
[elmaek]
2013-12-02 17:38
#32

#30 tack! :)

IdaT
2013-12-02 18:22
#33

Jag kan inte annat än att hålla med #30. Men du, TS, skriver att ni har pratat? Det jag undrar är lite hur har ni pratat? Det är stor skillnad på "Men du gör ju alltid så!" och "Du sårar mig när du gör så, eftersom jag känner så här när det händer och det är viktigt för mig av den här anledningen. Skulle du kunna försöka göra så här i stället?".

Min partner har alltid varit dålig på att höra av sig när han är borta, samtidigt som det är viktigt för mig att höra från honom. Det som har fått honom att ändra sig är inte "Men du hör ju aldrig av dig!" utan snarare en positiva responen han fått när han hört av sig.
Han har nu varit borta på jobb i snart 3 veckor och han har hört av sig till mig varje dag, eftersom han vet att det är viktigt för mig och framför allt att jag berättar för honom hur glad jag blir av att han hör av sig.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[elmaek]
2013-12-02 19:44
#34

Tack för bra tips #33 :) vi har pratat på olika sätt som "jag vet att jag är dålig på blabla och ska skärpa mig", "jag känner såhär och det gör mig ledsen" och massa andra sätt.. vi är duktiga på att reda ut diverse bråk omgående men det fortsätter ändå. Alldeles nyss pratade vi ut och jag hoppas det bara går framåt. Han har förklarat massor till mig om hur han är mer ingående som person (alltså efter jag skrev detta inlägg) och jag förstår han bättre nu med vissa saker..

Annons:
Gronstedt
2013-12-02 19:53
#35

#34: Se upp! Det är inte du som behöver förstå och anpassa dig till honom, det är han som behöver förstå och anpassa sig till dig! Som person är han sådan att han gör dig trött och ledsen - då behöver du inte förklaringar utan förändringar.

Fortsätt vara extremt tydlig och påtala både när han gör dig ledsen och när han gör dig glad, så kan han kanske lära om.

IdaT
2013-12-02 21:29
#36

#34 Fast om allt bara fortsätter som tidigare är det väl inte utrett? Det har ju inte hänt något! Föståelse är bra och jätteviktiht, men det är ett verktyg och ingen lösning. Att han (eller du) har en anledning till att agera på ett visst sätt är inte en ursäkt till att fortsätta agera på samma sätt, det kan vara ett verktyg som gör partnern mer förstående under tiden man jobbar med agerandet. Förklaringarna du har fått, gör dom att du inte blir ledsen nästa gång han gör samma sak?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[elmaek]
2013-12-02 22:50
#37

#35 tack för goda tips!! #36 jo alltså jag kräver ju förändringar också men dom lär inte komma på en dag heller. Jag är inte redo att ge upp detta än. Jag ska vara bättre på att sätta ned foten med tydlighet och visa att jag behöver förändringar från hans sida. Utrett till 100% kanske det ibte är men jag hoppas på förändringar.

Exxozzie
2013-12-04 10:20
#38

Nu har jag inte läst alla kommentarer, så jag kanske säger något som någon annan har sagt.

Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver om. Jag har varit i samma sits. Jag ändrade mig och kämpade på och han skulle bättra sig men det blev ingen skillnad. Vi pratade jättemycket hela tiden och hade otaliga bråk om detta.

Men det är mycket bättre nu. Som du skriver så är ni två som måste engagera er och jag håller med. Men ni är också två om att "skapa" och äga ett problem. För oss handlade det mycket om att vi är så olika att vi aldrig någonsin kan ta varandra för givet. Inte ens lite, lite. Vi tänker helt olika. Jag tänker: "Vi båda ska göra detta tillsammans. Det blir mycket roligare och på så sätt visar vi att vi uppskattar varandras sällskap" medan han tänker "Jag kan nog fixa detta själv. Då slipper hon och jag visar att jag tycker om henne genom att göra henne en tjänst". Båda är omtankar men blir helt fel om vi tar varandra för givet. Och det är inte lätt att få fram när man redan sårad och besviken.

Jag tror att det är väldigt lätt att säga att "vi ska bättra oss". Det finns en risk att man bättrar sig jättemycket men att den andre inte märker det. Det kanske inte var det som den personen behövde?

Det är bättre med enkla, konkreta småändringar i så fall. Istället för att säga "Jag vill att du engagerar dig mer" säger du "Jag vill att du frågar vad jag vill göra på nyår innan vi bestämmer oss. Det är viktigt för mig att vi är tillsammans under den dagen". För honom kanske nyår innebär fest och folk medan för dig kärlek och gemenskap? Engagemang kanske innebär något annat för honom än för dig?

Ibland är det bättre att man bara förstår varandra, hur man tänker och vad som är allra viktigast för individen innan man löser problemet. Troligtvis kommer detta problem finnas i ert förhållande och då är det viktigare att ni förstår varifrån era olika åsikter och känslor kommer ifrån. Han kanske inte menar något illa egentligen? Han kanske bara tänker och uttrycker sig på ett sätt som du inte är van vid och vice versa.

Jag menar inte att försvara honom och säga att du har fel. Jag säger inte att allt det jag skrev är rätt heller. Ni verkar prata jättemycket och det är ju väldigt bra. Ni kanske bara behöver tänka om lite? 🙂


[elmaek]
2013-12-04 11:32
#39

#8 Super bra råd! Tack så himla mycket.
Jag är inte rädd för kritik alls, för jag kan anse att jag inte gör fel medan andra anser att jag gör fel och då är det bra att få upp ögonen liksom 🙂 Är tacksam för alla råd och tips jag har fått. Har verkligen nu de senaste dagarna spottat ut rent klart vad jag vill och inte. Och jag har insett att jag inte pratat klarspråk alls med han och jag erkände det för han igår också och bad om ursäkt. Så tusen tack alla för ett wakeup call!

Upp till toppen
Annons: