Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2236 ggr
[Majbot]
2013-12-02 09:50

Ni som pendlar till skolan/jobbet!

Ni som pendlar till skolan/jobbet får jättegärna skriva nackdelar med att pendla, problem ni stöter på från det att ni ska ta er till första bussen/tåget till det att ni är framme vid er destination. 

Detta är för ett designarbete så all hjälp uppskattas! :)

Tack på förhand!

Annons:
Calcifer
2013-12-02 10:40
#1

Jag vet inte om jag får vara med, med tanke på att jag bor i Tokyo, meeen jag svarar ändå.

Jag pendlar typ 45 minuter enkel resa till skolan, från Shinagawa till Shibuya. Jag byter en gång i Jiyugaoka. Nackdelarna för mig är att det är drygt att ta sig 45 minuter till skolan, speciellt med ett byte. Framförallt när jag ska hem då det är rusningstraffik i Tokyo från 17-22 varje vardag. På väg dit får jag ofta sitta ner men hem måste jag nästan alltid stå, speciellt om jag tar expresståget. Det är inte skitkul att stå i 15 minuter i streck (det går fortare med expresståget) och det är ganska knökigt med folk. Alla står typ och trängs och även om Japaner generellt sett är väldigt måna om personal space så glömmer de det så fort de kliver på ett tåg. 🤦‍♂️

Dessutom är det såklart dyrt också, i längden. Kostar väl en 30-40kr om dagen för mig att pendla, skulle jag tro. 

Däremot går ju tågen ofta här så man kommer inte så lätt försent dit man ska. Det kan ju variera, om man bor på lite mindre ordet i Sverige t:ex. Missar man en buss så får man vänta 25 minuter på nästa = blir sen. Så är det inte här. Så länge man inte är ute i sista sekunden så hinner man fortfarande i god tid. Och ids man trängas på väg till skolan tar man expresståget från Jiyugaoka så hinner man fram ännu snabbare.

Kan tillägga att det tar 45 minuter från det att jag lämnar huset till att jag är vid skolan, men promenadbiten tar bara kanske 10-12 minuter sammanlagt. Om jag inte är trött och går sjukt långsamt. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Yuuuhanna
2013-12-02 13:17
#2

Jag pendlar inte längre, men jag har gjort. Det krånglade mycket för mig så för det mesta tröttnade jag och tog bilen.

När jag pendlade till jobbet tog jag ibland bilen och ibland tåg eller buss.

Bussen tog en timma till jobbet och en timma hem. Problemet var att bussen anlände 5min innan jag började jobba, precis utanför jobbet. Oftast var bussen 10min sen och då blev jag sen, skulle jag tagit den som gick tidigare fick jag vänta en timma innan jag började jobba, och det är ju inte så kul.

Bussen hem gick 5min efter att jag slutat arbeta vilket resulterade i massa stress och spring. Bussen därefter gick ytterligare en timma senare.

Tåget dit kunde vara allt från i tid till en timma sen, i snitt var det sent 2-3dagar i veckan. Oftast mer än 20min. Tåget däremot anlände en halvtimma innan jag började jobba så det var det som oftast funkade bäst att ta till jobbet. Tåget hem gick 40min efter jag hade slutat, nackdelen där var istället att det ca en gång varannan vecka under vinterhalvåret var det inställt, då blev det språngmatch till bussen eller helt enkelt vänta in extrabussar som skulle ersätta tåget vilket brukade resultera i att jag var hemma 2 timmar efter att jag hade slutat. Det tåget var dessutom nästan alltid sent, men det brukade funka bra att ta hem.


[Lynn-K]
2013-12-02 13:57
#3

Har pendlat i över 5 år nu på olika sträckor. Nu har jag tack och lov ett jobb där jag kan flexa med tiden så det är inte så viktigt att vara på plats ett visst klockslag.

Den största nackdelen jag har upplevt är stressen man känner när man måste byta tåg eller buss för att komma hela vägen. Kommer man hinna eller inte? Vad finns för alternativ?

Att ständigt behöva hålla sig uppdaterad med backup-planer om något skulle hända längs vägen är enormt stressande för mig.

I dagsläget pendlar jag förvisso rätt lång sträcka men har inga byten och även om tåget ibland blir sent så kommer det oftast fram tillslut.

En annan nackdel är ju också när man åker i rusningstrafik och inte lyckas få en sittplats.

pyromanen
2013-12-02 16:35
#4

Har 5 mil till jobbet. Haft samma jobb i 16 år. Ca 8 år pendlade jag med buss men övergick till egen bil av flera skäl.

Det är 7 km till bussen, så jag skulle ändå ut med bil först på vintern (sommartid funka cykla) och parkeringen jag höll på vid busshållplatsen blev "förbjuden" då ett café öppnade och satte upp lappar på parkeringen "endast för gäster till caféet".  Närmaste ställe att parkera blev då vid en industri ca 300 meter från busshållplatsen och därmed 300 meter på E-45:an med bilar swischande förbi i hög fart.

Bussen innebar också att jag inte kunde handla på hemvägen (1,5 mil till närmaste mataffär) och att jag var bunden till att resa vid de tider det fanns bussar (1-2 timmar mellan bussarna) och rätt ofta blev stressat på jobbet för att jag skulle hinna meden viss buss hem och kanske behövde bli klar med något innan.

Maria
2013-12-02 18:12
#5

Min första fråga är hur långt ska man ha till jobb/skola för att kalla det att pendla?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Majbot]
2013-12-02 18:48
#6

Kvittar hur lång tid det tar. Dett kan uppstå problematik och hinder bara du ska med bussen några stationer :)

Annons:
Maria
2013-12-02 19:13
#7

OK. Pendla för mig känns som om man har riktigt långt.😉

Jag åker buss tre hållplatser till jobbet.

Bussen går var 10:e minut och jag har cirka 3 minuter till hållplatsen. Det innebär att det går ganska fort för mig till jobbet. Jag brukar vara i god tid så att det är inga problem att missa en buss. Jag hinner ändå.

Jag jobbar på Sahglrenska i Göteborg så den längsta tiden är att ta sig igenom alla sjukhusbyggnader för att komma till "min avdelning"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

obstitant
2013-12-02 21:03
#8

Jag åker först buss och sen tunnelbana, och sen går jag 10 minuter till jobbet. Det är inte så långt (med Stockholmsmått mätt) och oftast går det väldigt snabbt och smidigt.

Det som är lite irriterande är bussarnas avgångstider. Dels går det två olika linjer just den biten, och de är inte tajmade (förmodligen finns det andra överväganden på andra delar av linjen), så väldigt ofta kommer båda samtidigt och sen kan det vara en kvart till nästa. Dessutom är det näst sista hållplatsen före slutstationen, vilket gör att bussen kan komma 5+ minuter för tidigt lika gärna som 10 minuter sent. Det är hopplöst att aldrig veta om man ska vänta eller inte om man kommer precis minuten innan, om det inte står folk och väntar då så att man vet att den inte har gått. Just det problemet skulle vara enkelt löst med en sån informationstavla som håller koll på var bussen faktiskt befinner sig.

När jag gick i gymnasiet fick jag cykla 3,5 km till en buss som gick en gång i timmen, jäklar vad jag fick trampa på ibland men det var ju helt självförvållat naturligtvis…

Carrolinline
2013-12-03 02:23
#9

När jag pendlade innan när jag gick i skola var mitt största problem förseningar av buss eller tåg, speciellt bussen då den var framme bara 5 min innan tåget skulle gå och missade då tåget ex antal gånger… Tycker det är ganska dåligt att dem inte kunde anpassa det bättre med tiderna, det var jättemånga som åkte samma buss som var duktigt trötta på det.

Jespersen
2013-12-03 05:22
#10

Jag har pendlat Eslöv-Malmö innan och pendlar nu Eslöv-Kävlinge. Det dryga med att åka mellan Eslöv och Kävlinge är att man får åka till Lund och byta, där man får stå en kvart och vänta. Nu när det börjar bli kallt känns det ju lite sådär..

Även om det är dåligt med plats ibland (Öresundstågen en fredag eftermiddag.. ) så får jag nog säga att det jobbigaste med att pendla med tåg är förseningarna. Är lite nervös över hur det kommer funka nu när snön kommer.

jagga-ewe
2013-12-03 08:23
#11

Jag bilpendlar. Det går ingen buss mellan den byhåla som ligger närmast där jag bor o den stad (M) där jag jobbar. Jag skulle kunna ta bussen som går 3km härifrån till en av de andra städerna (S och T) o sen ta buss vidare o komma nästan i tid. Fast jag finge åka bra tidigt. O sen kommer jag inte hem, eftersom då har bussarna mellan S och T slutat gå. Jag tar mig från M till T eller från M till S, men inte vidare hemåt. Bussförbindelserna på landsbygden är ren katastrof! Västtrafik tycker det är viktigare med kollektivtrafiken i städerna.

Vill påpeka att jag har hyffsat likalångt till M, S och T, det är 25-29km till vart ställe. Åka bil till jobbet tar mindre än halvtimmen, åka buss hade tagit 1.5h plus tiden att gå mellan jobb o busshållsplats eller hem - busshållsplats. Kollektivtrafiken är såå utesluten i mitt fall, men pendlar gör jag ju.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Tavern
2013-12-03 22:23
#12

Pendlade förr till och från skolan. Tog en bra dag ca 45-60min enkel riktning, en dålig över 2h…

Problem som ofta stöttes på var att bussarna inte matchade, så det vart många onödigt långa väntetider mellan bussarna. På vinter var det inte heller säkert att bussen körde hela vägen fram till skolan, utan då fick man hoppa ut och halvt ploga sig fram de sista 20 minutrarna dit.

På sommrarna var det inte ovanligt att fastna i bilköer istället, så då fick man sig en egen liten bastu inne i bussen.

Övriga problem var väll de klassiska förseningarna, vilket resulterade i missade byten. Död tid som man inte har möjlighet att spendera till något vettigt då man sitter fast på en buss 2-4h om dagen samt alla pengarna som gick till resorna… Då skolan låg så pass långt bort resulterade det även i att mina vänner bodde lika långt, eller ännu längre, bort vilket kan vara lite tungt när man är ung.

Upp till toppen
Annons: