Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 8379 ggr
Novelia
2013-12-24 03:27

dåligt förhållande?

Jag är osäker på om jag och min pojkvän har ett bra förhållande. Ta inatt tec, en typisk natt. Jag är ledsen och känner mig oerhört ensam. Det är natten till julafton och jag saknar och tänker på min farmor och farfar som gick bort förra året. Jag pratade lite om att jag kände mig ledsen nu på kvällen. Jag kan inte sova så jag väckte min pojkvän och frågade om han kunde hålla om mig eller ge mig en kram. Han säger ja men vägrar sen. Jag gråter, han hör mig men struntar i det. Jag frågade varför han bara inte kan krama mig när han vet att jag är ledsen, jag har bett om en kram.han har sagt att han ska ge mig en men struntar sen i det. Han säger att han inte struntar i det men kramar mig ändå inte. Han säger att han inte vet varför han inte kan krama mig Jag känner inte att jag får något stöd av honom. Och kan det bli enklare för honom än såhär?! Vad är det som är så jävla svårt liksom? Bryr han sig faktist inte? Vad ska jag göra? Vi har pratat om det här minst 100 gr i snart 4:a år!

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
_Fisken
2013-12-24 05:09
#1

Godmorgon! Det kanske inte är det mest kärleksfyllda förhållandet? Om du ältat detta med honom i fyra år typ så tycks detta ha varit under en längre tid. En fråga. Hur fungerar det annars? Kan ni sitta tillsammans och prata i flera timmar eller slås TVn på efter 15 min? Säger han "Jag älskar dig" lite då och då? Tar han på dig, typ stryker dig på ryggen ibland? Klappar din axel? Kan han göra spontana saker för dig? Gör han kaffe åt dig på lördagsmornarna? Man kan kanske inte förvänta sig Harlekin efter 10 år men om det finns en grundläggande kärlek så finns alltid de små tecknen. Du vet vad jag menar… Sen ska du fråga dig själv två enkla frågor. "Kan det bli bättre på sikt?" samt "Vill jag ha det så här i 20 år till?".

Honestyisdead
2013-12-25 10:01
#2

Tydligen kan han inte trösta, och behöver du det är det nog inte rätt.
Har han inte bättrat sig efter fyra år lär det inte hända som ett mirakel nu.

_Fisken
2013-12-25 13:05
#3

Han han alltid varit så här? Är han den person du blev kär i?

Novelia
2014-01-01 10:55
#4

#1 Vi är väldigt fysiska tillsammans. Kramas ofta, håller hand, pussas osv. Säger minst en gång om dagen att vi älskar varandra. Ibland kan han ha lagat middag tills att jag kommer hem ifrån jobbet (oftast lagar vi tillsammans). Sen gör han andra saker, som kliar mig på benen när vi ligger i soffan, hämtar vatten, eller lägger en filt över mig. Kommer hem med min älsklingschoklad osv. (ang spontanfrågan). Vi kan även sitta & prata länge. Däremot så kan vi inte prata när vi är osams över någonting eller något som handlar om något problem vi har. Vi kanske får till ett bra samtal om ett problem 2 gr om året som är givande. Det är just det där att det känns som att han skiter i mig när jag är ledsen som är problemet. När jag mår dåligt och behöver stöd så finns han inte där för mig. Han är bara där för mig när jag är glad liksom. Och även om allt det andra klickar så är det ju ändå viktigt hur man fungerar i dom "svårare tiderna". 

Jag tror ju fortfarande att det kan bli bättre eftersom att jag fortsätter hoppas & talar om för honom vad jag vill. 

#3 I början så var han den mest stöttande personen. Vi pratade om allt, både bra & dåliga saker. Men nu är det som att han finns här för mig ibland, om det är något lättsamt problem ang typ jobbet, men skulle jag be om att han ska lyssna eller ge mig en kram när jag är ledsen över något viktigare så går det verkligen inte för då vänder han mig ryggen. Vad gör jag för fel?

I have no sympathy for people without empathy

_Fisken
2014-01-01 14:15
#5

På mig låter det inte som nåt problem med kärleken. Problemet är nog att han helt enkelt inte förmår att fullt ut tillfredställa dig i alla lägen. Du gör nog inget fel tror jag. Att ett par inte kan handskas att gräla konstruktivt är ingen ovanlighet. Om jag hade varit dig tror jag hederlig familjeterapi vore bra. De terapeuterna kan få ett par att förstå varann bättre.

OlgaMaria
2014-01-01 21:00
#6

Jag är nöjd och glad med mitt förhållande. Har varit tillsammans med min man i mer än 7 år. Men när jag har behövt bli tröstad har det inte alltid fungerat så bra (men ibland har det gjort det också och det har blivit så mycket bättre). Som t ex när jag legat inlagd på sjukhus har min man varit frånvarande och kylig. Fattade först ingenting men när vi pratade om det senare förstod jag att situationen var så jobbig för min man. Han kunde inte riktigt hantera sina egna känslor av oro så han flydde bort från både sina egna och mina känslor. 

Och många gånger när jag berättat om något jobbigt så har han kanske blivit spänd och irriterad. Det handlar om att han tycker det är jobbigt och känner att det är stor press på att han ska fixa allting fast han inte har en aning om vad han ska göra åt saken. Så då flyr han hellre, blir frånvarande och helt tafflig på att visa omsorg och kärlek, vilket han vid andra tillfällen kan överösa mig med. 

Kan det vara så för din kille? Du sa att du nämnde på kvällen att du var ledsen, men det verkar inte som att du fick någon respons. Han kanske tyckte det var jobbigt redan då. Sen väckte du honom när han somnat och då kanske han kände sig både irriterad och pressad att lösa alla dina problem, vilket han inte lyckats med tidigare, så hur ska han lyckas nu? 

Du kanske kan ha ett samtal där du mer fokuserar på vad som händer i honom när du kommer till honom med ett problem… det kanske kan lösa en hel del om du först förstår vad som händer i honom och vad han tänker. 

För oss har det gjort allting mycket lättare att jag kunnat kommunicera till min man att jag bara vill ha en kram, ligga i hans famn, bara lite förståelse för att jag är ledsen ett tag men att det kommer gå över. Jag berättar för honom att han inte behöver lösa mina problem, bara finnas där och visa att han älskar mig. Sen får man ju vara lite känslig för timing också. Om han inte mår bra så får jag kanske vara lite försiktig med att lätta på mitt hjärta… och att väcka någon som sover gör man ju bara i akutläge (men förstår att du kände dig i akut läge av tröst om den biten har varit bristfällig länge).

Jag tror nog att ni kan få bättre samtal med varandra än de ni har haft tidigare. Fokusera på att lyssna och förstå mer än att prata och bli förstådd, då brukar man komma så mycket längre. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[kanel123]
2014-01-02 00:02
#7

Vad är det för kärlek du visar genom att väcka honom mitt i natten ? Du tänker på farmor och farfar..tänk på något annat och låt stackarn sova. Ärligt tänk över hur mycket du kräver. Han är inte du och du verkar ha tur som fått tag på en så go kille. Var rädd om honom och tro inte att någon enda människa kan finnas som räddningsplanka varje minut.

_Fisken
2014-01-02 04:01
#8

#6 har en poäng där. Jag reagerar ibland på svåra besked från min sambo genom att bli tvär mot henne. Helt fel alltså. Men jag reagerar så när jag blir ställd och nervös och känner att jag inte kan hantera situationen. Eftersom män är "fixare" och vi stöter på grejer som inte går att fixa så kanske vi blir ur gängorna?

OlgaMaria
2014-01-02 07:28
#9

#8 Ja! Jag tror dock att ni ska tänka högre tankar om er själva och vad ni kan förmå och fixa. En kärleksfull kram och lite värme räcker väldigt långt och kan fixa saker som inte går att fixa ibland… :) Man får låta problemet vara vad det är, man behöver inte bli knäckt av det eller nervös om det inte försvinner på en gång heller. Bara finnas som en medmänniska under tiden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[kanel123]
2014-01-02 10:38
#10

Nu är det bara ett faktum att könen skiljer sej åt. Ni som är intresserade kan läsa om skillnader i hjärnorna. Hormonellt är vi olika fram till 50 års åldern då nivåerna börjar utjämnas. Är kärlek alltså att hitta någon som ska tillgodo se mina behov ? Det är inte min åsikt och jag tror ett sådant förhållande misslyckas i längden. Kärlek är inget man kan kräva den ska man ge i mängder, för känslan kärlek ligger hos mej och det är den jag mår bra av. Sover jag så är det för att jag behöver det och väckte min partner mej för en kram så skulle han inte få det på 14 dagar för jag tycker det är respektlöst att göra så. Han älskar och uppskattar dej endå. Gör ingen sak av att det inte är som i början , nej inte något förhållande är det.Ta väl hand om er

_Fisken
2014-01-02 20:40
#11

#9. Ja, vi män måste sluta och alltid vara fixare. Det räcker långt med lyssna, krama och hålla. Det måste vi öva på.

Honestyisdead
2014-01-02 20:45
#12

10 hade min partner väckt mig mitt i natten och behövt en kram hade jag definitivt gett honom det. Jag finns där för honom dygnet runt och skulle aldrig få för mig att neka honom tröst.

MichelleLindh
2014-01-03 00:09
#13

#12 Samma här, om min pojkvän hade väckt mig mitt i natten och varit ledsen och ville ha en kram så hade inte jag struntat i honom.

/ Michelle 

Annons:
ramm5tein_
2014-01-03 00:27
#14

Nej jag håller med de två senaste… Min pojkvän/sambo är ju mitt allt. Mår inte han bra mår inte jag bra heller! Vill han ha en kram eller mysa för att han är ledsen mitt i natten är det väl självklart jag gör det. Det är ju inte svårare än att somna i en kram?

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

vallhund
2014-01-03 03:10
#15

Eller så kryper man sked med sin sängkamrat utan att väcka denne.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2014-01-03 06:50
#16

25 ibland kan det behövas några ord också.

[kanel123]
2014-01-03 07:25
#17

Såklart finns man för varran, men det gör man automatiskt av kärlek. Inte för att sätta varrandra på prov. Skulle något hända vem

 det än var som du älskade så kan du vara vaken och finnas dygnet runt.

jagga-ewe
2014-01-03 10:10
#18

TS - Hur vaken var han när du väckte honom? Jag känner igen situationen så väldeliga! Men, saken är, min man vaknar inte. Han svarar, men inget händer o i verkligheten var han inte vaken. Vi snackar karl som sover HÅRT. Så att han säger du ska få en kram men sen "skiter i det" kan va så att han inte är helt vaken, drömmer att han kramar dig o så sover vidare. Been there, o då är jag ändå medveten om min mans tunga sömn. Så, för min del har vi kompromissat. När jag är vaken på nätterna o behöver en kram så drar jag i hans arm samtidigt som jag säger att jag behöver en kram. Då fattar även hans sömniga hjärna att jag vill låna den där armen. Sen får jag inte mycket till tröstande ord, men jag vet ju även hur han funkar. Det räcker med att få hans sovande kram för att känna värmen o tryggheten från honom. Samma sak vid mardrömmar. Har jag drömt mardröm gosar jag intill maken o säger mardröm o buffar åt mig en arm. Det brukar räcka för att han ska vända sig mot mig, hålla om mig o mumla nåt om att jag är trygg nu. Sen minns han inget av det på morgonen, men effekten är den samma. Jag vågar somna om. Jag är ofta ledsen på kvällarna o tycker han "borde" trösta mig då med, men han kan vända sig o somna istället. Saken är att jag VET att om han inte tar "sömntåget" när det kommer första gången så kommer han inte somna alls den natten. Alltså måste han få somna, även om jag är ledsen. Jag får gosa hans rygg en stund tills han sover djupt, då kan jag dra åt mig en arm igen. Och faktum är att ofta får jag nog med tröst av att gosa hans rygg, att jag somnar jag med. Klassisk betingning. :)

Det här är inget som kommit av sig självt, vi har pratat mycket! Jag har anklagat honom för att skita i mig, han tycker jag är grym som begär han ska vakna bara för att jag haft en mardröm. Men, efter snart 20 år ihop har vi hittat en metod som funkar. Båda har respekt för den andres sovmönster. Han får sova o jag får tröst.

Ska tillägga att när det verkligen gäller nåt, som när barnen är ledsna eller så, då vaknar han med. Och jag tvekar inte ett ögonblick på att han älskar mig och att han VILL trösta mig. Han har bara svårt att vakna tillräckligt mycket.

Åt andra hållet då? Tja, jag går upp tidigast på morron så han får sova. Han mår bäst av det och slipper mitt dåliga morgonhumör. O jag slipper reta mig på hans brist på humör och energi på morgonen… Win-win.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Tralle3
2014-01-09 04:28
#19

Ja för fasen sova är viktigt och bli lämnad ifred. Kvinnor tar tyvärr för givet att det är okaj att röra mannen och gosa när de vill, men där har de fel. Tror många snubbar vill bli lämnade ifred vid vissa tillfällen eftersom det är genetiskt till viss del.

Honestyisdead
2014-01-09 06:30
#20

19 skriv inte "kvinnor tar för givet" dom om det vore en sanning. Om något skulle vara genetiskt hade det väl varit att mannen uran problem kan vakna på natten för att skydda familjen.

Annons:
Åsa S
2014-01-09 08:47
#21

Jag är tjej och skulle bli jätteirriterad och väldigt sur ifall jag blev väckt mitt i natten, jag sover extremt hårt och vill bara bli lämnad ifred då. Min sambo är dock sån som klarar sig med lite sömn och vaknar lätt och vandrar runt nån timme mitt i natten men han låter mig få vara ifred han skulle aldrig få för sig att väcka mig ifall det inte var något akut typ ifall det brinner. En del har helt enkelt inte rätt humör då de blir väckta mitt i natten. Det betyder dock inte att man inte älskar varann och har ett bra förhållande, i ett bra förhållande visar man respekt för varann och ibland måste man klara av en del saker själv och inte hela tiden belasta sin partner.

OlgaMaria
2014-01-09 09:28
#22

#21 Håller med! Pallar verkligen inte att bli väckt. Min man klarar det bättre, men eftersom jag vet hur jobbigt det är att bli väckt vill jag helst låta honom få sova även ifall jag vill väcka honom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2014-01-09 10:15
#23

Där ser vi det olika. Jag ser inte att bli väckt som en belastning. Skulle han behöva mig då ser jag det som något fint att kunna ställa upp vid behovet.

OlgaMaria
2014-01-09 10:40
#24

#23 Så kanske jag också kunde tänka för några år sen. Men med två små barn som väckt mig så gott som varje natt i 5 års tid, så håller jag numera min sömn för allt för dyrbar ;-) Då handlar det inte längre om inställning, utan om grundläggande hälsa att få sova ostört. Och där är vi nog alla olika, och mår man inte bra av att bli väckt, vad orsaken än är, tror jag det är något man måste försöka respektera.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2014-01-09 10:43
#25

Vet inte om vi snackar om olika saker. Kag pratar om enstaka tillfälle. Att man någon gång om året kanske behöver din partner några minuter en natt. Det påverkar knappast hälsan ;) Inte om varje natt.

vallhund
2014-01-09 11:00
#26

TS skriver:

"Ta inatt tec, en typisk natt. Jag är ledsen och känner mig oerhört ensam. Det är natten till julafton och jag saknar och tänker på min farmor och farfar som gick bort förra året."

Det kan tolkas som att det är vanligt förekommande, det o övrigt som TS skriver i tråden skulle kunna spegla en person som är väldigt osjälvgående samt krävande.

Detta är inte elakt menat från min sida utan mer en reflektion utifrån trådens namn samt det faktum att de bott/varit tillsammans i 4 år.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2014-01-09 12:06
#27

26 det har du rätt i. Missade att det var en typisk natt. Kag som missförstått.

Annons:
ramm5tein_
2014-01-09 16:57
#28

Ett annat tips är väl att krypa intill sin partner själv. Att ligga kvar på sin sida och väcka och inte ens göra ett kroppsligt försök till en kram själv kan ju verka lite krävande och egoistiskt. Men att krypa närmare och hålla om partnern, eller lägga armen runt om sig, borde väl räcka långt?

Sen kanske han/hon vaknar till av att man kryper närmre och då kan man väl i så fall säga att man inte kan sova, mår dåligt, eller vad det är. Man kan ju liksom "tvinga" sig på en kram själv. Om nu inte partnern hatar att ligga sked eller vara nära någon annan då denne sover.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Upp till toppen
Annons: