Annons:
Etikettdejting
Läst 2674 ggr
[MikeW]
2013-12-24 22:25

För gammal?

Låt oss säga att du har en son/dotter som är 17 år. Och hen faller för en man/kvinna som är 36 år. Och dem är båda kära i varandra, skulle du tycka det var okej?

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-12-24 22:46
#1

Nej.

Calcifer
2013-12-25 04:21
#2

Nej, jag tycker inte det är okej. Det har inte med åldersskillnaden att göra, utan handlar om att min dotter ännu inte är myndig. Jag skulle säga ifrån, och att om de nu är så pass kära kan de vänta tills hon är 18 innan de bygger upp ett förhållande. Sen skulle jag faktiskt ifrågasätta hans motiv och hans mentalitet om han som 36-åring anser att han behöver vara tillsammans med en underårig människa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MsSofieG
2013-12-25 08:10
#3

Jag skulle inte anse det okej. För det första är min son/dotter inte ens myndig och för det andra ifrågasätter jag starkt en 36 åring som känner behovet av att gänga med en 17 åring. När min son/dotter är 18 finns det inget jag kan göra mer än att berätta min åsikt men så länge de inte är myndig känner jag att jag som förälder (som skulle kunna vara lika gammal som denna potentiella partner) har rätt att ifrågasätta och vilja att de väntar tills åtminstone mitt barn blivit myndigt och kan gå på en restaurang och beställa ett glas vin till maten.

Maria
2013-12-25 09:59
#4

När jag var 17 år så blev jag tillsammans med en man på 35 år. Han fick t.om sova över hemma hos mig. Jag tyckte det var jättehäftigt med en såpass mycket äldre älskare och detta var i slutet av 70-talet.

Idag så förstår jag inte riktigt mina föräldrar faktiskt. Hur tänkte de?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2013-12-25 10:03
#5

Jag hade som förälder inte tyckt det var ok. En på 36 som vill ha e 17 åring är antingen inte fullt utvecklad i hjärnan eller så är det något annat fel.

citytjejen
2013-12-25 13:28
#6

Det känns inte okej tycker jag, en stor åldersskillnad kan ju funka utmärkt om personerna är i andra åldrar, t.ex 45 och 63. Men jag förstår inte vad en 36-åring får ut av en 17-åring, då är det med stor sannolikhet som #5 skriver, nåt är fel hos den äldre parten. Och den yngre är ung och oerfaren och vet inte bättre…

/Christina

Annons:
MoaL
2013-12-25 16:20
#7

Skärp er med struntpratet om att det "måste vara något fel på den äldre parten" eller att han kanske inte är "fullt utvecklad i hjärnan". Fult gjort av er. 
Jag var 17, skulle fylla 18, när jag blev tillsammans med och flyttade ihop med min nuvarande partner. Han hade nyss fyllt 35. Vi är fortfarande tillsammans efter snart sju års tid, och det är då sannerligen ingenting jag någonsin har ångrat. Vi blev inte tillsammans med varandra för att det var häftigt med åldersskillnad, utan för att vi faktiskt blev förälskade i varandra.

För att svara på TS: Ja, självklart är det okej. Två stycken som är kära i varandra är ju jättefint, oavsett åldersskillnad.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[silkesnosen]
2013-12-25 16:49
#8

Jag är 35 plus och ja, jag anser att det vore högst märkligt om jag som vuxen person skulle bli kär och kunna tänka mig ett liv  med en tonåring. Det är ju flera "planeter" emellan i mognad och livserfarenhet. Jag vill ju inte leva med ett barn. Jag ansåg givetvis som sjuttonåring att jag var oerhört mogen, men tja med perspektiv, så måste jag ju säga att nej det hade inte varit en hälsosam situation.

Honestyisdead
2013-12-25 17:52
#9

7 jag har inget att skärpa. En som är 38 och har något gemensamt med en 17 åring och dessutom blir tillsammans med en ligger inte på rätt mognadsnivå för sin ålder. Och är inte en person JAG hade velat mitt barn skulle vara med. Själv tände jag inte på så gamla män i den åldern och jag tror det finns förklaringar till varför en del gör det.

MoaL
2013-12-25 18:56
#10

#9 Ah, så du menar att det är något onormalt som gör att man tänder på äldre män/kvinnor? Eftersom du tror att det finns en "förklaring"? Jag anser helt klart att du har något att skärpa, för det du säger nu låter bara dumt och trångsynt. 

När det gäller sexualitet/attraktion/kärlek så finns det alltid folk som ska leta förklaringar på allt som inte passar in i deras egna föreställningar om vad som är "normalt". Kanske dags att acceptera att bara för att något inte passar dig/er betyder det inte att det är något onormalt där endera parten är sjuk/outvecklad i hjärnan/etc. och där företeelsen måste förklaras, som om det vore något sjukligt.

Jag föredrar äldre män för att jag vill ha en man, både till personlighet och utseende, inte en pojke. Jag vill inte vara med någon som festar och umgås en massa med kompisar, utan med någon som redan har lekt av sig och vill ha ett stabilt liv och förhållande. Hur ofta hittar man det hos tonårskillar eller killar i början av tjugo? Det är däremot lättare att hitta män som är 30+ och vill stadga sig. 

Ingen har för övrigt nämnt 38 som någon specifik ålder. Om du syftar på min sambo så hade han just fyllt 35 när vi blev tillsammans, och jag skulle snart fylla 18.

Varför skulle man inte kunna ha något gemensamt på grund av åldern? Jag och min sambo har djurintresset gemensamt, samt många åsikter och värderingar. Jag har heller aldrig haft "tonårsstadiet" där man festar, röker, bråkar med föräldrar och bara beter sig allmänt ansvarslöst, så det är snarare jag som inte låg på "rätt" mognadsnivå för min ålder.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[silkesnosen]
2013-12-25 19:16
#11

#10 Det finns allt som oftast undantag… Jag arbetar med tonåringar upp till sjutton år…själva idén att jag skulle kunna tänka mig att ha sex (uäk) med barnet (för ja det är barn för mig vid min ålder) är bara gränslöst och djupt obehagligt. 

Jag har moderskänslor för ungarna i den åldern, visst kan jag se att en del kommer bli attraktiva män en dag, men därifrån…. Jag vet att en del killar i den åldern kan ha fantasier om äldre, det hade jag med, men jag är tacksam för att det aldrig blev något annat och jag önskar de här ungdomarna detsamma, att de får växa upp i lugn och ro. Inte heller jag var någon som festade och söp och var lättsinnig, men det är ändå en enormt gap mellan åldrarna. 

Sedan kan du mycket väl vara undantaget.

RobinEH
2013-12-25 19:26
#12

Ser det som att någon letar efter en ny förälder resp. ett barn. Hade i alla fall inte jag sett positivt till.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

StickyKitten
2013-12-25 19:59
#13

Jag skulle inte tycka att det var okej, fast mellan mina föräldrar var det en sådan åldersskillnad och det höll väl en 10 år och de är rätt normalt folk. För mig, som 26, är en 17-åring fullkomligt utesluten dock, de är barn i mina ögon.

Sen förstår jag inte vad man får för utbyte av det. Min personliga åsikt är att ofta när äldre söker sig till yngre, män som Kvinnor, så söker de just själva övertaget man får, de vill ha någon som är yngre och mer naiv, beroende av en, eller något liknande. Om det gör dem lyckliga så visst, men min erfarenhet av människor som behöver ha någon "under" sig är att de inte vill se personen växa, och det tycker jag är osunt för båda.

Såatte, jag skulle vara skeptisk.

Annons:
MoaL
2013-12-25 20:05
#14

#11 Det finns alltid undantag. Glad Jag ogillar skarpt när folk generaliserar och som i fall som dessa omedelbart ska ha det till att den äldre parten i ett förhållande med en någorlunda åldersskillnad måste vara sjuk/onormal/outvecklad/etc. för att kunna vara tillsammans med en yngre partner. Det är ett känsligt ämne för mig då jag vet att min sambo mår dåligt över ålderskillnaden och önskar att den inte vore så stor, eftersom det finns folk - som i den här tråden - som sitter och dömer honom på grund av åldern.

Lämna lite utrymme för de av oss som har sunda förhållanden där fokus inte ligger på åldern utan på personlighet, intressen och värderingar. Jag säger inte att det inte finns gånger man kanske ska ta ett snack med sitt barn om han/hon strular med någon - oavsett ålder -, jag säger bara att jag inte tycker att man omedelbart ska döma ut någon på grund av födelsedatum. Ett förhållande mellan jämnåriga är ju inte direkt nödvändigtvis smärtfritt bara för att paret är i samma ålder. Även om det låter klyschigt så är åldern bara en siffra. Det viktiga är hur man är som person. Sedan vet jag att föräldrar vill skydda sina barn i alla lägen, men att stirra sig blind på någons ålder gör att man missar otroligt mycket viktigare saker.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[TheMiko]
2013-12-25 20:12
#15

Ser inte siffror som ett problem alls vare sig det varit min dotter 15 år eller min son som är 17. Jag tycker personligheten och hur man är tillsammans är så mycket viktigare. Har själv i perioder haft äldre män i mitt liv och det handlade aldrig om ålder.

pyromanen
2013-12-25 21:04
#16

För mig går det inte att svara att det är OK eller inte OK enbart utifrån åldern. Det beror på.

Jag har faktiskt en dotter på 17. Om hon kom med en man på 36 skulle jag för det första bli extremt förvånad… Sen skulle jag bli något skeptisk och vilja träffa han. Jag skulle (som flera varit inne på) vara orolig för om det skulle bli en så ojämn relation att hon på något sätt blev utnyttjad eller inte skulle må bra av det.  Skulle vilja pejla in mig på vad det var de hade gemensamt och försöka hålla igång kommunikationen med dottern för att kunna ha möjlighet att vara ett stöd. Men ändå inte döma innan han fått "en chans".  Jag tror det är stor risk att något inte är riktigt bra… men risken är inte 100%, han kan också faktiskt vara schysst och relationen bli bra.

Anna4077
2013-12-25 22:06
#17

Jag kan inte säga att jag hade gillat det men jag tror jag hade velat bedöma killen. Tror också det hade krävt mycket mer än kärlek för att jag hade godkänt det. Lyckligtvis har jag en sambo som hade reagerat mer än mig så jag hade kunnat ta en lugnare och mer öppen approach. Med eftersom jag själv sprungit med äldre killar och vet hur det hade skadat mig vore jag negativt lagd till någon pojkvän/flickvän med mer än 5års skillnad om mitt barn var under 18

Anna och taxen Max

Toxics
2013-12-25 22:33
#18

Nej aldrig. Det räcker medbatt dottern skulle vara ett par år yngre så räknas det som pedofili. Och det finns inget som heter kärlek vid första ögonkastet, så de lär ju ha träffats ett tag . Och då kan man undra varför han ville umgås med henne öht.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Anna4077
2013-12-25 23:09
#19

#18 visst finns det något som heter kärlek vid första ögonkastet.

Anna och taxen Max

MoaL
2013-12-25 23:21
#20

#18 Så då är det också helt oacceptabelt för en 17-årig tjej att bli tillsammans med en 18-årig kille? Eftersom hon, om hon vore några år yngre, skulle vara minderårig och därmed otillåten även för honom. Sedan ska du inte blanda in pedofili i diskussionen eftersom pedofiler dras till prepubertala barn, vanligtvis från åldern 12 år och yngre.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Toxics
2013-12-25 23:57
#21

Om den arton åriga killen också hade varit ett par år yngre hade han fortfarande varit nästintill lika ung som tjejen. Hade trettiosexåringen varit ett par år yngre hade han fortfarande varit 30+. Och ja, jag ser det som sjukt att som 30+ ens tänka tanken. Skillnad vore det om tjejen var 25 och killen 40 för då har hon utvecklats och mognat till att ta egna sunda beslut. Det kan hon knappast vid 17 även om hon gärna vill tro det. Och då kan man verkligen undra varför han är så förälskad i henne. Kan det vara för hennes totala oerfarenhet? För att hon inte ens är stor nog att köpa lättöl? Och bara ett år äldre än att få köpa energidrycker? Nej, jag skulle inte tillåta MIN dotter att göra det. Och det är MITT beslut. Inget konstigare än ni som tycker att det är okej. Sen är drt klart

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Toxics
2013-12-25 23:58
#22

Sen är det klart att det finns undantag. Men MIN dotter skulle inte vara undantaget. ××

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

annia1
2013-12-26 00:39
#23

Jag blir alltid lika förvånad när jag läser den här sortens trådar, när det gäller åldersskillnad. Alltid "ståhej". Det behöver inte alls vara nåt fel på den personen som äldre bara för att den råkat bli kär i en som är yngre även om det är så stor skillnad. 

Idag är det många som träffas via nätet och det är inte säkert att man till en början talar om hur gammal man är utan man pratar om sina intressen och såna saker. Så åldern kanske inte kommer fram förrän långt senare.

Som sagts ålder är en siffra. Jag tycker pyromanen skrivit väldigt bra och jag tror det är så de flesta föräldrar resonerar.

De flesta föräldrar vill att deras barn ska vara lyckliga och må bra. Det är det som de flesta föräldrar sätter främst. Så de flesta skulle lära känna den äldre och se vad det är för en person.

Nåt som även de flesta föräldrar vet är att förbjuda dom att umgås så kommer dottern/sonen slå bakut och det blir slitningar mellan föräldrar och barn. Och att förbjuda en 16-17 åring från att träffa nån kommer med största sannolikhet leda till massvis med lögner och smussel. Och det är i princip omöjligt att förhindra dom att träffas, enda är att sätta utegångsförbud fram tills dottern/sonen fyller 18 år och då lär man som förälder inte ha mycket relation kvar till sitt barn.

En annan sak, om man som förälder är emot förhållandet, är att dottern/sonen kommer sannolikt hålla fast vid personen ännu hårdare och längre även om personen senare visar sig helt fel. Och det bara för att visa föräldrarna att dom har fel.

Och det de flesta pratar om här i tråden är dotter, men det finns faktiskt även tvärtom yngre killar som är ihop med äldre Kvinnor.

.

Toxics
2013-12-26 01:14
#24

23# eller så lär man barnet från början att det är fel så behöver man inte ha det problemet att man ska glida isär.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Anna4077
2013-12-26 01:41
#25

#24 måste vara härligt att vara så ofelbar? Bara för att man är lärd bättre kan man göra misstag och i tonåren gör man ofta det.

Anna och taxen Max

annia1
2013-12-26 01:53
#26

#24 så du ska lära dina barn att det är fel att bli kär. Vad jag vet så är det ingen som kan påverka vem man blir kär i. Nej då, jag förstår vad du menar att du ska lära dina barn att det är fel med så stor åldersskillnad.
Det jag kan se hända om din son/dotter skulle bli kär i en äldre person att det blir massvis med lögner/smussel. Eller så kan din son/dotter bli att må dåligt psykiskt och att dom då kan tro att det är dom själva det är fel på eftersom dom fått lära sig att det är fel.

***

Sen en annan sak jag kom på här gäller då alla som ser det som att den äldre måste ha nåt fel av nåt slag. Skulle ni tycka att det är nåt fel på den äldre som blir kär i en yngre om det är den äldre som är ert eget barn. Jag utgår då ifrån att ni även då kommer försöka stoppa förhållandet.

.

Calcifer
2013-12-26 08:37
#27

Ja jag skulle ha precis lika mycket emot förhållandet om det var den äldre parten som var mitt barn. Jag skulle ha exakt samma åsikt, dvs att de är tillsammans med ett barn och det är fel. Kan de inte vänta tills yngre personen är 18 så är det inte riktiga känslor ändå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Anna4077
2013-12-26 10:09
#28

Jag tror jag skulle vara mer upprörd om mitt barn var den äldre. Då borde den veta bättre.

Anna och taxen Max

Katti
2013-12-26 11:01
#29

Tittar man på dejtingsidor så är det många karlar (pojkar…) i alla åldrar, även upp till 50-årsåldern (som är de äldsta som jag har tittat på) som söker tjejer från 18 (det är lägsta möjliga ålder). Ofta med en maxålder på 30-35.

Jag tolkar det som ett mycket tydligt tecken på gubbsjuka.

Självklart kan det finnas undantag med förhållanden med så stor åldersskillnad som varar. men då är det just det; undantag. Statistiken talar mycket mot detta. Jag minnns en gammal tråd här http://relationer.ifokus.se/discussions/4d7135a0b9cb46223304d6e8-svart-att-acceptera-dotterns-val.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Ove-D
2013-12-26 12:07
#30

Gubbsjuk eller inte… Jag hade en vän som var 15 när hon träffade sin man på 35. Nu var hon visserligen "mogen" och inte alls en sån som var ute och festade osv utan hon jobbade och sånt. De blev sambo och fick barn osv.

Men jag har också varit med en man som var över 40 som tittade på "småflickor" dvs under 18. Ja till och med under 15! DÄR kan vi tala om gubbsjuka!!

Calcifer
2013-12-26 12:18
#31

#30 En femtonåring kan känna sig hur mogen som helst, men mogenheten sitter inte i om man är ute och festar eller inte. En femtonåring får t:ex inte rösta av en väldigt enkel anledning, och det är att deras hjärna är inte tillräckligt utvecklad än för att de ska kunna kallas vuxen. Det finns massor med omogna människor i 40-50 års åldern också, men en femtonåring är inte vuxen och det är fakta och inte beteenderelaterat. Att det gick bra för dem trots att hon var ett barn när de blev tillsammans är ingenting som ska användas för att stötta liknande situationer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ove-D
2013-12-26 12:55
#32

Jag ser det inte som att det NÖDVÄNDIGTVIS är gubbsjuka om en man blir ihop med en mycket yngre kvinna. Och det är inte fel tvärt om. Kanske är jag öppen för att kärlek är så mycket större. Jag har mina begränsningar. Tidigare har det varit "inte yngre än lillebror eller äldre än storebror". Det har jag brutit och känner mig mer begränsad av att jag inte ska kunna vara dotter eller mamma till min partner. Visserligen så är min nuvarande pojkvän ett år äldre än vad jag är men jag ser det ändå ibland som om jag har någon slags modersroll. DET tycker jag är fel då jag vill ha en partner som kan tänka själv och ta ansvar, oavsett ålder. Jag har egentligen inget emot om ett par har 40-års åldersskillnad så länge de accepterar varandra och har ett kärleksfullt förhållande.

[MikeW]
2013-12-26 15:13
#33

Det roliga är att nästan alla säge om min DOTTER. Men ifall det var en son ni hade? Skulle det göra skillnad ifall en 17 årig kille och en 36 årig kvinna blev kära?

Calcifer
2013-12-26 15:21
#34

#33 Nej. Noll skillnad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Tjeja
2013-12-26 16:42
#35

Jag har en bekant som jobbar med ungdomar. Hon är 33 år och har blivit ihop med en av pojkarna hon jobbar med, en 17 årig kille. De planerar ett liv och en framtid ihop med barn och allt.

Jag tycker att det är hemskt och i deras fall skandal. Det känns så fel på alla plan. Ja han är mogen för sin ålder, och hon har fram till nyligen i min mening setts som hyfsat normal.

Men nu kan jag tyvärr inte låta bli att undra vad det är för fel på henne som attraheras av ett barn i min mening. Jag känner henne hyfsat väl, känner inte honom alls. Men jag känner som att han håller på att bli inlurad i något han inte vet vad han håller på med. Även om de båda påstår att det är han och inte hon som tagit initiativet ifrån början och att hon "stretat emot".

Jag vill inte vara fördomsfull och dömande men jag kan bara inte se de två tillsammans utan att det vänder sig i magen på mig.

Jag kan förstå att han är kär, hon är väldigt vacker och ser väldigt ung och fräsch ut för sin ålder. Snäll söt och rolig och samtidigt mer erfaren än han. Men hur hon kan vara attraherad av honom för står jag bara inte tyvärr.

Och för mig har detta inte att göra med att hon är äldre än han, det hade lika gärna kunnat vara tvärt om, tjejen som var yngre. De två tillsammans känns JÄTTEKONSTIGT för mig!

Visst det finns visst dem som hittar rätt i varandra trots en jättestor åldersskillnad men jag tror att det är MYCKET ovanligare än att folk ens blir seriöst kära i varandra med stor åldersskillnad.

Jag kan tycka att unga män på 25+ är snygga att se på och kan tänka mig attraheras av dem kanske ett äventyr i sängen, men seriös relation? Känns milsvitt ifrån realistiskt.. jag är 39..

En 17 åring är som så många andra skriver här inte en vuxen erfaren person än.. rent fysiskt i hjärnan är den inte färdigutvecklad ännu! Även om kroppen i övrigt ser vuxen ut.

Jag tycker det är för tidigt att gå in i en så seriös relation med en vuxen människa när man fortfarande är så neurologiskt-psykologiskt formbar!

Ålderskillnaden i sig, sedan när den yngsta personen är över ca 22-25 år (när hjärnan väl mognat klart), tycker jag itne är hela världen.

Men en så ung person som 17 år, är generellt sett ytterst ytterst sällan redo och stabil nog att ge sig in i en seriös relation med en person som inte är minst lika formbar (vilket en person över 25 definitivt inte är tyvärr).

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
2013-12-26 16:46
#36

Enligt mig är det att utnyttja någon när man som vuxen beger sig in i ett förhållande med ett barn. Det finns en anledning till att det finns lagar som skyddar minderåriga från dessa situationer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

annia1
2013-12-26 16:50
#37

En sak som skrivs av några här i tråden. Att barnet inte är myndig. Så 18 år så är det ok att vara med en som är så mycket äldre, men 17 år då är det nåt fel. Vad spelar som mest 1 år för roll. 

Är det där med myndig bara för att då kan inte föräldrarna göra nåt. 

Sen det som skrivs i tråden handlar hela tiden om den äldre att det är nåt fel på den osv. Men samma sak gäller ju den yngre att det bör vara nåt fel, för varför blir den kär i en som är så mycket äldre. Åldersskillnaden är ju densamma oavsett vilket håll man ser den ifrån.

.

annia1
2013-12-26 16:54
#38

Bellatrix vad jag vet så är lagarna till för att skydda de under 15 och för att skydda personer som är under 18 men i beroendeställning. Så det tjeja skriver kan hamna under lagen. Men inte generellt.

.

Calcifer
2013-12-26 16:54
#39

#37 Därför att den som är yngre just är yngre och förmodligen inte själv förstår innebörden av sina val. Det är just därför barn inte får rösta t:ex, för de kan inte tänka på ett sådant sätt att de förstår alla möjliga konsekvenser för de val de gör. Om en sextonåring blir tillsammans med en 45 åring så bör den äldre parten kunna förstå fullt ut varför det är högst olämpligt, medan sextonåringen inte kan hållas till svars på samma sätt. Det är därför statuatory rape lagar finns i USA t:ex, där det är den äldre som kan få fängelsestraff men inte den yngre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

annia1
2013-12-26 16:59
#40

#39 Så du menar att för dig gör ett år så stor skillnad. 

Det har varit på tapeten att sänka rösträttsåldern till 16. Och det finns ju andra saker genom åren man sänkt åldersgränser på.

.

Tjeja
2013-12-26 17:02
#41

#37

För min del är inte 18 ok heller, det har istället med den fysiska neurologiska mognaden att göra! Däremot är det ju lagligt inget man kan säga något om, men MORALISKT anser jag att det är fel när en vuxen neurologiskt färdigutvecklad individ är tillsammans med en person som fortfarande har flera års neurologisk utveckling kvar!

När denna mognad inträffar är olika hos olika individer, men inträffar i typ mer än 99% av fallen mellan 22-25 års ålder. Altså har en 17 åring i snitt minst 5 år kvar till det stadiet och är fortfarande enormt formbar.

Att man sällan ser det som något större "fel" när en neurologiskt ung person blir kär i och intresserad av en vuxen som något konstigt är för att det ligger i naturen i den åldern att vara nyfiken och vilja vidga sina vyer mot att bli vuxen, det är en stor del av att vara så formbar fortfarande.

Sedan kan det visst vara sjukliga behov som ligger bakom ibland, men det är långt i från standard i de fallen. Ungefär som att det är normalt att träna, men endel blir sjukligt fixerade vid att träna och får problem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Calcifer
2013-12-26 17:04
#42

#40 Det gör skillnad ja, annars kan vi ju lika gärna påstå att folk borde få köpa sprit när de är 17, rösta när de är 17, köra bil när de är 17, osv i all oändlighet. Någonstans måste det finnas en gräns, annars kan vi fortsätta på det spåret tills vi tillåter femåringar att köpa öl och sjuåringar att köra bil. Kan man inte vänta på att få vara tillsammans med den personen tills man fyllt 18 så lär man inte ska ha varit kär på riktigt heller.

Det är lite som när folk säger "men alltså, jag är ju faktiskt 17, klart jag borde få tatuera mig ändå, hallå, ett år liksom…" Ja, och kan man inte vänta det året på att äntligen få sin tatuering så borde man inte göra den heller, eftersom en tatuering sitter för livet och konsekvenserna av ett förhållande kan också finnas kvar resten av livet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
2013-12-26 17:18
#43

MikeW

Vill bara berätta att i hbtq-sammanhang är det vanligare med stor åldersskillnad än bland "vanliga straighta" relationer.

Att det är en stor åldersskillnad i sig behöver absolut inte vara fel! Utan frågan är om den yngsta är en neurologiskt färdigvuxen individ.

När en människa väl är mogen nog att förstå konsekvenserna och dessutom kan hantera dem utan att det påverkar djupet av deras personlighet kan den vara redo att mötas i ett ojämställt förhållande.

Det är visserligen inte ens alla fullvuxna mogna och redo för helt, men någonstans måste man dra en gräns. I sverige har man satt gränsen 15 för sex eftersom man vill sätta ett skydd då de flesta inte alls är mogna nog att hantera en sexuell relation innan dess.

Sedan har man satt åldern 18 för att man anser att en person är mogen nog att kunna ta ansvar för sitt eget liv då.

Det betyder inte nödvändigtvis att det är moraliskt rätt eller hälsosamt att utsätta sig själv för svårare saker än man är helt mogen för.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
2013-12-26 17:37
#44

Bellatrix #42 mellan 17 och 18 år så kan det skilja 1 eller 364 dagar. Och skulle två personer bli kära så lär dom ha kontakt under detta år i alla fall. För det går inte att stoppa det hur mycket man än försöker.

När det gäller alkohol så är sverige inkonsekvent. Man får köpa i butik och på restaurang när man är 18, men man måste vara 20 för att köpa på systemet. Osäker, men har för mig att man som yngre kan köpa viss alkoholhaltig dryck, men det har med procenten att göra. När det gäller köra bil så får man köra bil från man är 16 år, visst man får inte köra ensam. Du tog upp hur det är i USA där får man om jag kommer ihåg rätt ta körkort och köra själv från 16. Sen som jag sa så har man pratat om att sänka rösträttsåldern till 16. Kikade på nätet och det visade sig att man får tydligen rösta i kyrkovalet.

Det finns massvis med olika åldersgränser för olika saker. Det finns saker man inte ens får göra när man blivit 18 år. 18 är nog mer att det måste finnas en gräns i samhället av juridiska orsaker. 

Det är bättre att titta på personerna hur dom är än att stirra sig blind på ålder.

.

AnnaMariaK
2013-12-26 22:05
#45

Jag tror att åldersskillnad inte har så stor betydelse i nära relationer. Man kan visst bli kär i en person som är dubbelt så gammal som man själv och vice versa. I vissa fall kan man t o m leva hela livet tillsammans trots stor åldersskillnad, men i andra fall finner den yngre i paret att man inte länge känner attraktion till den äldre och hittar någon i sin egen ålder och t o m yngre. Variationsrikedom är stor.

Min ett år yngre syster var mycket attraktiv upp till 60-års ålder och när hon var 40 blev hon uppbjuden på dans av killar i 25-års ålder och de kunde inte fatta att hon var så mycket äldre än de. Hon själv tyckte det var lite genant att hon attraherade dem, men säkert smickrad också. Hon är mycket ungdomlig till sinnes, spontan och utåtriktad så jag tror att hon lätt skulle kunna få en partner mycket yngre än hon själv.

silversol35
2013-12-27 01:44
#46

#35 Jag reagerar nog främst på det faktum att hon blivit ihop med en av ungdomarna hon jobbar med. Känns inte ok pga den beroendeställning denne är i, lite som om en terapeut blivit ihop med en patient.

Anna4077
2013-12-27 10:22
#47

Jag hade nog haft mer problem om mitt barn var den äldre parten. Då borde person veta bättre och då när mitt barn är vuxen hade jag kunnat ta ett ordentligt snack med den utan att riskera att förstöra våran relation helt.

Anna och taxen Max

LinaLj
2013-12-27 11:25
#48

Nej tycker inte det är okej.Det har egentligen inte med siffrorna att göra utan skillnader i mognad. Jag hade inte haft något emot om mitt barn var 27 och partnern 47. Men just under sena tonnåren så utvecklas man så enormt som person och man är inte hälften så mogen som man själv tror att man är.

Om jag ser tillbaka på mig själv i 17 års åldern så trodde jag att jag var mycket mer mogen än vad jag faktiskt var, jag var fast övertygad om att jag visste allt om livet som var värt att veta och ödmjukhet var inte så välutvecklad. Ändå var jag en "mogen 17-åring" som pluggade, jobbade och inte festade osv. Saken är helt enekelt den att man som 17-åring inte är färdigutvecklad.

Att en vuxen person skulle se möjlighet till ett långvarigt, stabilt förhållande med en 17-årig tycker jag känns främmande. Jag som 31 åring tycker det är helt uteslutet att bilda ett förhållande med en 17-åring, de är ju barn. 

Sedan att det kan finnas attraktion eller sexuell lust eller vad man nu vill kalla det, det kan jag kanske förstå. Men som vuxen så borde man tänka steget längre.

Annons:
annia1
2013-12-27 15:23
#49

Anna4077 på ett så skulle jag nog göra lika att jag skulle prata med mitt barn om det var det äldre. Men du skriver vetat bättre. Kärlek styr man inte över. Jag skulle mer prata med den om att ta det lugnt och låta saker ta sin tid för att se om det är nåt hållbart.

Linaj Kärleken kommer oavsett ålder. Och om du läser tråden en gång till så ser du att en person som skrivit faktiskt lever i ett sånt förhållande sen 7 år tillbaka och att dom träffades i ungefär den ålder som det handlar om.

***

Många gånger så tänker man på ett sätt, att man ser saker som omöjliga fram till den dagen det inträffar. Finns ett talesätt, man ska aldrig säga aldrig.

Idag så träffas många via nätet. Det finns tex spel online där man spelar med/mot varandra och samtidigt chattar. Så man lär känna varandra där och är nog inte många som då pratar om hur gamla man är utan man pratar i början om spelet sen blir det prat om annat så då ser man om man har samma intressen och samma inställning till saker och ting. Det är nog först när man upptäcker att man faktiskt blivit kär som man börjar prata om tex ålder och då är det ju redan för sent så att säga för då är man kär. 

Sen om förhållandet faktiskt håller i längden är en helt annan sak för det gäller ju alla förhållandet att man inte kan säga hur länge det håller.

.

Honestyisdead
2013-12-27 15:27
#50

#49 När jag spelade och chattade visste man alltid hur gamla de andra var. Man lärde känna varadra, och ålder är en del av att lära känna någon.

Jag kommer aldrig (om jag får barn) tillåta dom att träffa så mycket äldre personer eftersom jag dels ser att det är något som inte stämmer om mina barn blir intresserade av personer som kunnat vara deras föräldrar, och dels ser jg inget bra i personer som blir attraherade av barn/ungdomar som skulle kunnt vara deras barn.

Amorell
2013-12-27 15:35
#51

Nu har jag bara ögnat igenom tråden, men min uppfattning är att de flesta är negativa till detta. 

Om det rörde sig om en yngre part som är äldre än 17, säg 22 år eller kanske 25, anser ni fortfarande att 20 års ålderskillnad är för mycket?

~ Ysmn

annia1
2013-12-27 15:43
#52

#50 Så du dömer ut personer utan att ens träffat och pratat med dom.
Spel var bara ett exempel på sätt att träffas.

***

Nu inte riktat till dig hera utan mer allmänt. 
Personen i fråga har gjort nåt som är fullständigt normalt, nämligen blivit kär. Men den blir utdömd för nåt den inte kan påverka, nämligen sin ålder. Och den blir dessutom utdömd utan att ens blivit hörd.

Så som pyromanen skrev i #16 är så som de flesta föräldrar skulle reagera och agera. De flesta föräldrar lär känna de personer som barnen umgås med inte bara kärlekspartner utan även kompisar. För på det viset så vet dom vilken sorts person det är. 

Om man tycker att tex 5 års skillnad är helt ok så kanske man inte lägger så stor vikt vid att lära känna personen ordentligt och kan då missa rötägg. Men lär man inte ens känna en person bara för att den är äldre så kan man missa guldkorn. 

Det är inte ålder som gör nåt. Utan det är människor som gör nåt. Det går inte att hindra att människor träffas. Försöker man så får man oftast lögner och smussel.

.

[silkesnosen]
2013-12-27 15:51
#53

#51 Det är fortfarande en markant åldersskillnad, men nej det är en enorm skillnad och helt okej anser jag. Vid cirka 25 så har man ofta börjat att landa i sin person, hjärnan är färdigutvecklad och det blir inte samma beroendeförhållande. Jag har dejtat upp till 11 år yngre än mig själv och har inga större bekymmer med det. Utan det handlar om att det är obehagligt att inleda förhållanden med barn och för mig är det inte bara obehagligt, utan även högst olämpligt.

Tjeja
2013-12-27 15:52
#54

# 51

Ingen i tråden skulle nog opponera sig om den yngsta var 25!

Det är att den yngsta fortfarande i många bemärkelser fortfarande är barn som gör att vi reagerar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Amorell
2013-12-27 16:00
#55

#53 & #54 

Jag håller med i frågan kring ungdomen som är 17, det lämnar en dålig smak i munnen när man diskuterar sånt här med ungdomar under 18. 

Jag personligen skulle vilja säga att mellan en 17 åring och en annan äldre part är det generellt sett fel. Men om det handlade om någon jag kände där deras personligheter kanske gör det mer passande hade jag nog kunnat "värma upp till tanken". Även om jag hade varit tveksam till en början. 

Anledningen till att jag frågade ytterligare är för att jag själv är 22, och har en relation med en ålderskillnad på dryga 20 år. Intressant att se hur andra ser på det.

~ Ysmn

Annons:
Anna4077
2013-12-27 19:47
#56

#49 nej kärlek har inga gränser. Jag träffade en kille som var 20 och var helt enkelt kär i en pojke på 12år. Det var inte bara sexuellt eller så men han älskade den pojken precis som om det vore någon i sin egen ålder. Man kan välja hur man ska agera på sin kärlek. Om man älskar någon som är 17 kan man vänta tills personer är 18 innan man agerar på sin kärlek. Om en person vill tex ha sex med någon som inte vill får personen helt enkelt inte agera på sina lustar. Jag tycker det är samma med kärlek och har själv varit i situationer där jag fått "hålla inne" med min kärlek. Man kan inte välja vem man bli kär i men hur man agerar är helt upp till en själv. Kärlek eller lustar är samma sak.

Anna och taxen Max

Calcifer
2013-12-27 19:52
#57

#56 Kärlek har naturligtvis gränser. Att som 20 åring vara kär i ett barn är otroligt fel och har man sådana känslor för ett barn är det något inom en själv som också är fel. Oavsett om man agerar på det eller inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Toxics
2013-12-27 20:01
#58

56# en tolvårig pojke? Du kanske borde anmäla fen personen som var 20.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Anna4077
2013-12-27 20:02
#59

#57 yes måste erkänna att jag anmälde honom till polisen trots att han var en väldigt nära vän. Han hade skrivit till mig om det så jag skickade det till polisen i England. Jag kunde inte sluta tänka på det trots att han inte agerade på sina känslor. Pojkens föräldrar skrev och tackade mig.

Anna och taxen Max

Toxics
2013-12-27 22:15
#60

Bra det.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Anna4077
2013-12-27 22:31
#61

#60 det tag flera år sedan. Men ja jag anmälde och han åkte in i fängelset ett par år.

Anna och taxen Max

Anna4077
2013-12-27 22:33
#62

Poängen är iallafall att känna en sak och agera på känslan är två olika saker.

Anna och taxen Max

Annons:
Mitralis
2013-12-27 23:14
#63

#50 Intressant att se att du verkar ha en lite annan inställning till det hela i denna tråd mot för tråden som hänvisas till i #29.
Är det något särskilt som hänt?



Amorell
2013-12-27 23:32
#64

#63 Trådarna är inte helt jämförbara dock, med tanke på att tjejen i den andra tråden var 20. Därmed vuxen i de flestas ögon.

~ Ysmn

Honestyisdead
2013-12-28 15:03
#65

63 jag har inte en annan inställning. Det är olika situationer.

Mitralis
2013-12-28 15:09
#66

#65 Okej



Mitralis
2013-12-28 15:11
#67

Ni som tycker att det är okej med STOR åldersskillnad mellan parterna. Har ni någon gräns där ni ändå anser att åldern inte spelar någon roll?



[silkesnosen]
2013-12-28 15:38
#68

#67 ??

Utveckla frågan tack.

Mitralis
2013-12-28 15:46
#69

#68 Hur ung och hur gammal behöver paret vara för att ni ska tycka att det är olämpligt? En 15 åring med en 58 åring. Eller en 12 åring med en 27 åring? osv



Annons:
[silkesnosen]
2013-12-28 15:51
#70

#69 Alla förhållanden med barn är olämpliga. det handlar då inte främst om antal år, utan om mental mognad. Jag anser ju att barn är just barn hela tonåren, men vet även att hjärnan och med det konsekvenstänkandet först är utvecklat närmare 25. 

Om personen är kring/närmare 25, så är det upp till individen själv, om den trivs med någon som är äldre och med vilka år emellan. Sedan kanske jag inte själv kan förstå den äldre parten om det skiljer extremt mycket i ålder, som kanske 20-30 år, men de är ju vuxna och väljer själva.

Mitralis
2013-12-28 15:55
#71

#70 Så när man har fyllt 25 så är det okej att vara tillsammans med vem som helst, men helst inte före 25 år?



Mitralis
2013-12-28 16:08
#72

Sedan är jag lite nyfiken på hur man vet att en person är tillräckligt mogen och vem som bestämmer det? Känns det på lukten, eller låter det på nått speciellt sätt när man knackar på dom? 😉🙂



Tjeja
2013-12-28 16:11
#73

Jag tror att Mitralis skrivit lite fel i sista meningen 

"Ni som tycker att det är okej med STOR åldersskillnad mellan parterna. Har ni någon gräns där ni ändå anser att åldern (inte) spelar någon roll?"

Inte ska nog bort tror jag!

För min del spelar ålderskillnaden hos andra par ingen roll, även om jag kan tycka det är märkligt så är det deras sak, SÅ LÄNGE SOM den yngsta i relationen är 25 år eller uppåt.

Men det är gräns som är min personliga åsikt då den mänskliga hjärnan är säkert färdigmognad då. Men det är ändå ett generellt mått då. Individuella skillnader kan ju förekomma. 

Jag skulle aldrig döma de som gjort ett sådant val! Däremot inte sagt att jag inte kan finna det märkligt och undra vad det är som får ett par individer att seriöst verkligen bli kära i varandra med så stor åldersskillnad? Inte så att jag tror det är omöjligt, men det är definitivt ovanligt. Men kärlek kan vara svår att hitta så hittar man får man vara glad! hur märkligt det än ser ut utifrån! Det är ju egentligen de två individuella personernas ensak och ingen annans!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mitralis
2013-12-28 16:20
#74

#73 Helt rätt tänkt 🙂 
(Är inte helt klar i tanken efter några veckors orolig sömn sedan jag bröt benet )



ChristineL
2013-12-28 16:24
#75

Inte okej att en 36-åring vill ha ett förhållande med ett barn!

Tjeja
2013-12-28 16:30
#76

#72

Givetvis vet man inte exakt! Men ungefär som att majoriteten Kvinnor kommit i puberteten för 18 års ålder så har de flesta människors hjärnor utvecklats klart vid 25.

Så är det förstås en generalisering när man säger så och inte 100% gäller för alla alltid. Precis som att alla 18 åringen faktiskt inte är mogna att ta körkort egentligen fast dem får det.

Men oavsett vad VI tycker om saken, så säger lagen att 18 är gränsen för när man får vara med vem man vill över 18 år. Det som också är en generell gräns lagen dragit för att gränsen måste dras någonstans. Samma med spritköp på systemet etc etc.

Vet inte hur du tar reda på att en 20 åring är mogen nog att köpa sprit? Det är samma sak liksom! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[silkesnosen]
2013-12-28 16:46
#77

#72 Håller med föregående skrivare. Visst finns det individuella skillnader, men samtidigt så är ju biologi, just biologi.

Om ena parten är 21 och den andra 65, tja då har jag svårt att se vad utbytet skulle bestå i, het enkelt, iaf under en längre tidsperiod. 

Vissa åldrar har sina speciella "mognadssteg", så tänker jag.

annia1
2013-12-28 18:08
#78

Tjeja #76 vad jag vet så finns det inget i lagen som säger att du måste vara över 18 för att vara med vem du vill. Du får gärna visa vart i lagen det står. Det som regleras enligt lag är när man får ha sex och den gränsen är 15 år.

Sen som jag sa tidigare i tråden så är sverige inkonsekvent när det gäller sprit. Du får köpa alkohol på krogen när du är 18, men du måste vara 20 för att få köpa samma alkohol på systemet. Så när det gäller systemet så kan den åldersgränsen mycket väl ändras när man ändå kan köpa på krogen och/eller restaurang.

.

Katti
2013-12-28 18:19
#79

Det där med "lovlig" vid 15 är gammalt och gäller inte. Däremot är det ju självklart så att en vuxen inte får utnyttja ett barn. Så en vuxen får inte ha sex med någon under 15, oavsett om denna vill. Däremot finns det ingen lag mot att unga har sex med varandra. Klart att det kan vara olämpligt i vissa fall, men det är inte olagligt för att de är under 15.

"Begreppet "lovlighet" eller "sexuell myndighetsålder" används inte i svenskspråkiga lagtexter och något formellt svenskt juridiskt uttryck som motsvarar "lovlig" finns inte heller eftersom det inte anses relevant för sexualbrottssammanhanget."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexuell_myndighets%C3%A5lder

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[MyCassie]
2013-12-28 23:22
#80

Jag skulle säga att det inte är ok trots att jag själv hade ett förhållande med en 56 åring vid den åldern. Kan säga att ingen nytta kommer av det och åldersskillnaden kan skapa problem vad gäller samtalsämnen mm tex.

Upp till toppen
Annons: