Annons:
Etikettvänskap
Läst 5821 ggr
MsAnna
2013-12-30 15:56

Dags att bryta kontakten med vän?

Jag har en vän jag känt i flera år och vi har umgåtts ganska ofta då vi bor i samma stad, har pluggat ihop osv. Vi är båda i 30-års-åldern och det är alltså inte frågan om någon omogen vänskap.

Dock har jag upprepade gånger blivit sårad och besviken på min väninna och hon visar inte att hon är angelägen om att träffas. Jag sa till henne att hon kunde ringa mig kring julen här och vi då kunde prata i telefon då vi befinner oss på olika håll. Det var delvis som ett test från min sida då det nästan alltid är jag som föreslår att vi ska ses och höras. Det hände inget, jag har inget hört på varken telefon eller sms.

Jag har sagt till henne att jag känner mig efterhängsen och att det oftast är jag som hör av mig till henne och tar initiativ till att ses. Hon har då mest olika bortförklaringar och när jag tar ett steg tillbaka och inte föreslår något så kan hon visserligen föreslå att ses men då mer av "udda" dagar. T ex träffas en måndag kväll istället för att hitta på nåt under helgen och liknande. 

Jag upplever att jag inte betyder speciellt mycket för henne men till vilken grad det är en känsla och hur mycket det är fakta är svårt att avgöra. Att inte önska varandra god jul eller gott nytt år och inte heller kunna höras en stund i telefon när båda är lediga i flera dagar tycker jag inte är någon riktig vänskap.

Liknande situationer har uppstått under en längre tid med diverse diskussioner som följd där jag enbart får intrycket att hon varken kan eller vill anstränga sig för att förbättra vänskapen. Att hon sårar med sitt beteende även om det är omedvetet är inget som verkar bekomma henne. 

Jag undrar nu om det rätta är att bryta vänskapen?

Annons:
sundsvallstjej
2013-12-30 17:43
#1

Ja om du känner att du hellre är utan kontakt med henne än att ses en "udda" dag istället för på helgen så ska du nog bryta kontakten. Själv så kan jag faktiskt känna att jag hellre träffar folk under veckan så att jag får helgen fri att göra något med sambon och dottern. Och jag hoppas att mina vänner inte ser mig som en dålig vän för en sån sak. Jag förstår inte varför du ser det som mindre bra att ses en måndag än på helgen om du lix är ledig?

MsAnna
2013-12-30 18:18
#2

@1: Ja, nu är det ju inte enbart detta med val av dag som är avgörande utan även det övriga jag beskrev i inlägget. Visst kan man såklart ibland även ses en vardag, det är ju bara trevligt men det är så tydligt när en person som min vän väljer en vardagkväll att ses istället för en helg.

När jag själv föreslår att ses tycker jag det är trevligt att kunna ses en fredag eller lördag då man sen inte jobbar dagen därpå och man därför kan umgås både längre och även ha tid att göra mer, t ex gå på museum. Allt visar ju hur man prioriterar vänner, om man ger sin vän den tid man har "över" eller om man istället anstränger sig för att kunna träffas då man har lite mer tid. 

Omständigheterna med barn är inte aktuellt i det här fallet då varken jag eller min vän har barn så det är så att säga inte någon "förklaring" eller "ursäkt" i min väns fall.

sundsvallstjej
2013-12-30 18:54
#3

Även om hon inte har barn eller partner så kanske hon har annat som hon hellre gör på helgen. Du får helt enkelt tänka över om du ändå vill behålla henne som vän även om du ofta är den drivande parten när det gäller att ses. Ni kanske ändå har trevligt när ni väl ses och då skulle inte jag säga upp vänskapen. Alla är inte lika flitiga på att höra av sig men det behöver inte betyda att personen inte vill ses för det. 

Och sitt inte och må dåligt över att hon inte önskat god jul eller gott nytt år. Dra iväg ett sms istället om du känner för det.

pyromanen
2013-12-30 20:25
#4

Det låter lite som att du har nåt facit på hur och hur mycket en vänskap ska innehålla för att alls få finnas?

Jag tänker att det finns bekantskaper och vänskaper av många olika grader och frekvens. Några man ser ofta,några mer sällan. För mig är det alltså inte antingen mycket eller inget.

Tänker att om du vill säga upp vänskaper som inte uppnår nån viss frekvens/tighthet då kan det bli tämligen ensamt. Varför inte istället anpassa dina förväntningar till nåt som är mer realistiskt med hon här nu när du förstått att hon inte är lika angelägen? Och lägga mer krut på att hitta nån mer kompis också kanske?

MsAnna
2013-12-30 20:25
#5

@3: Tack för ditt inlägg. Ja, det är ju en aspekt, att man har trevligt när man väl ses men då finner jag det märligt att en person sen som min väninna inte själv tar initiativ och föreslår något. Då får man ju direkt tankar om att man själv upplever det trevligt att ses medan hon känner att det kan kvitta om det inte blir av.

Visst, det behöver ju inte vara absolut lika när det gäller att höra av sig men som nu när jag väntat mig att hon ska höra av sig och jag många andra gånger varit i det läget så vill man inte bara återigen vara den som hör av sig. Jag känner ju att hon kanske inte ens uppskattar det utan mest tar det som ett sms vilket som helst då hon inte själv har tanken att skicka ett sms med en nyårshälsning eller liknande.

OlgaMaria
2013-12-30 20:44
#6

Tycker det verkar mycket onödigt att säga upp vänskapen. Se dig om efter fler vänner som kan fylla dina behov, och låt denna vän få finnas kvar men sänk förväntningarna på hur ofta ni ska ses och höras. Hon verkar inte vara lika angelägen som du men det betyder nog inte att hon inte vill ha dig kvar i sitt liv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Wide Awake Dreamer
2013-12-31 16:33
#7

Håller med #6 måste jag säga. Känns onödigt att säga upp bekantskapen. Om ni fortfarande kan ha trevligt tillsammans är det väl dumt att förstöra det? Det verkar ju uppenbart att hon inte vill ha relationen på exakt samma sätt som du vill, men ni kanske ändå kan hitta ett sätt att umgås på som är givande för båda? Jag förstår att det känns tråkigt när det blir såhär, och kanske behöver du tid för att ställa om förväntningarna, men med tiden kommer förhoppningsvis det positiva ni har tillsammans att väga över. Problemet är att om du säger upp vänskapen så rasar allt och det är inte säkert att det går att bygga upp igen. Man skall i och för sig aldrig säga aldrig, men det blir i alla fall bra mycket svårare att börja om efter att man brutit med någon. Så tänk igenom noga innan du gör det. Och försök hitta fler att umgås med.

Upp till toppen
Annons: