Annons:
Etikettförhållande
Läst 2248 ggr
forvirrad90
2014-01-02 01:48

Avsluta relation på grund av personliga problem?

Jag fick i dagarna reda på att min flickvän sedan 2,5 år tillbaka vill att vi gör slut och flyttar isär (har bott ihop 1,5 år).

Den första förklaringen var att hon inte visste om hon hade några känslor kvar för mig. Men efter att ha diskuterat igenom allt ordentligt sade hon att det är hennes personliga problem som gör att hennes känslor blockeras, vilket gör henne väldigt ledsen och osäker.

Hon har haft en väldigt tuff uppväxt: hon blev adopterad till Sverige när hon var fyra år gammal, utnyttjad sexuellt av sin farbror, mobbad och slagen i skolan. Alla dessa sakerna har gjort att hon i tonåren försökte ta sitt liv, hade stora problem med alkohol samt dålig självkänsla och svårt att lita på andra människor.

När vi träffades hade hon varit nykterist i något år men hade fortfarande problem med relationer. Så redan från början hade vi stora problem med att hon blev riktigt arg och ställde till bråk för småsaker, men under den tiden vi har varit tillsammans har hon gjort stora framsteg och klarar oftast av att hantera sin ilska. Det händer dock fortfarande titt som tätt att hon "överreagerar" ibland och för varje gång detta händer så känner hon sig som en otroligt dålig flickvän för att hon sårar mig.

Så nu har hon gjort slut för att hon vill ta tag i sina problem själv. Hon poängterar hela tiden att det inte har något som helst att göra med mig, utan att jag är "världens bästa sambo", att hon inte skulle vara den hon är idag om det inte vore för mig samt att hon fortfarande ser en framtid med mig (hus, barn) efter att hon har rett ut sina problem etc..

Jag är helt förvirrad nu, vet inte alls vad jag skall göra. Hon verkar ha beslutat sig för att det enda alternativet är att gå skilda vägar medan jag tror att det bästa vore att vi tillsammans gick och träffade en psykolog (hon har aldrig talat ut om alla saker hon har blivit utsatt för med någon annan än  mig) som kan hjälpa henne/oss. 

Det är svårt att få ner allt då alla känslorna flyger runt i skallen, men jag VET att jag är bra för henne och jag VET att hon älskar mig, även om hon själv inte tror sig veta var hon har sina känslor just nu.

Så vad är det bästa att göra nu? Skall jag försöka "övertala" henne till att gå och träffa någon INNAN vi går isär helt? Skall jag ge henne någon vecka helt utan kontakt för att hon skall få känna efter innan hon beslutar sig? Kanske mest intressant, vad tror ni är bäst för henne, ta tag i sina problem själv eller ihop med en man som stöttar henne?

Vi är båda strax under 25, om åldern skulle ha någon betydelse..

Annons:
OlgaMaria
2014-01-02 08:00
#1

Jag tror faktiskt att du ska göra precis som hon vill. Låt det vara slut. 

Om man har blivit utnyttjad så kan man uppleva bra relationer som påtvingade och det dödar alla känslor. Det enda botemedlet är att man får uppleva och känna själv att man själv får välja den relationen. Hon kan bara välja er två om du låter henne stöta bort dig. Kommer hon sedan tillbaka kan hon uppleva att hon får gå in i er relation av fri vilja och egen övertygelse och kärlek till dig. Det kanske är något hon måste få göra.

Säg inte - du är välkommen tillbaka, jag finns här för dig eller något annat sådant. Bara lämna. Sådana där ord om framtiden gör det bara svårare och ökar känslan av att det inte är hennes vilja som styr om hon skulle komma tillbaka.

Låt det se vad det leder till. Skulle hon verkligen göra slut på riktigt och inte komma tillbaka… ja, då är det nog sant att hon inte har känslor och då kanske det inte är meningen att det ska vara ni två. Men om ni har en bra relation så som det låter, då kommer det utvecklas till något bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: