Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3685 ggr
ramm5tein_
2014-01-09 17:24

OT - Boende/Hyra eller köpa stuga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag vänder mig till er som antingen bor i en stuga (inte stor villa) på landet eller i skogen, eller som låt säga hyr en stuga i anslutning till en större - på en gemensam gård. Om ni förstår hur jag menar? Vanligt här uppe i norr. Att det alltså finns ett huvudhus, men att det sedan finns ett litet boende bredvid som t.ex. kan vara till uthyrning.

En av mina största drömmar är att flytta ut i skogen. Nödvändigtvis inte så långt ifrån civilisationen, men skogen är så nära centrum ofta här uppe så det skulle inte bli några problem. Grejen är den att jag inte har någon vidare ekonomi och sambon pluggar. Vi trivs bra i min etta, men det är lite trångt. Vi har två djur också. Så jag känner att det mest perfekta inför nästa flytt vore att hitta en liten stuga eller att hyra en!

Men vet ni hur det ser ut? Vart bör man vända sig? Jag har erfarenheten av att många bara vill hyra så privat som möjligt och att de inte ofta lägger ut sådana här boenden i anknytningar till deras egna gårdar på blocket osv. Sedan undrar jag förstås hur det kan se ut i pris? Kanske det finns någon från norrbottens-trakterna som kan svara på det? Antar att det inte borde bli alltför dyrt. Att ta ett lån för ett husköp, fastän nu huset må vara litet, är ju inte omöjlighet. Men får man ta lån om den ena jobbar halvtid och den andra pluggar? Sambon har pluggat hela livet (vi är bara 21) och jag har extrajobbat, haft halvtidsanställningar. Vet inte hur det ser ut inom ett år eller två, för vi kommer inte flytta nu. Det har vi inte råd med.

En annan tanke som slagit oss är att kanske i framtiden flytta till värmland. Så om någon som känner till de skogstrakterna/utkanterna vill svara för den delen av Sverige blir jag jätteglad för det :)

(bifogar en bild, detta till utseendet och storleken vore helt perfekt! klart den får vara vanligt svenskt röd också.)

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Annons:
LinaLj
2014-01-09 17:49
#1

Jag bor i en stuga i södra delen av Sverige som jag äger. Hur det är att få lån vet jag inget om, jag hade fastanställning när jag tog lånet, även om jag efter det började plugga igen. 

Om man tittar på den ekonomiska delen så står mitt huslån för den minsta delen av den fasta ekonomin nästan. Jag köpte stugan billigt då det var gamla tapeter, övergiven trädgård och ganska liten boyta. Så jag betalar ca 1000 kr per månad på lån och då amorterar jag en del så i värsta fall skulle jag kunna dra ner den kostnaden på kanske 800 kr.

Men sedan tillkommer ju saker som sophämtning, vatten (har kommunalt), el och ved. I de grundläggande kostnaderna. Så med det betalar jag nog runt 2800 kr i månaden. Kostnader som telefon, internet, hemförsäkring osv har man ju oavsett var man bor…

Har man eget vatten och trekammarbrunn i stället så ska man även medräkna vattneprovtagning och slemsug i kostnaden.

Den stora skillnaden mellan att hyra och äga (kan bero lite på hur kontraktet ser ut men…) är att som hyresgäst är det hyresvärdens skyldighet att fixa större fel så som takläckage, när pannan går sönder, kylskåpet lägger av osv. Som husägare är det du som måste fixa det vilket lägger en större ekonomisk börda på en. Man behöver en rimlig buffert för oförutsedda utgifter. Förra året la min luftvärmepump av (min största uppvärmningskälla) av mitt under köldknäppen i januari. Som tur var hade jag förrådet fullt av ved till både köksspis och kakelugn så jag klarade mig den vecka det tog att installera en ny. Då pluggade jag dessutom och en ny luftvärmepump är inte billig. Men jag hade tur och hade en buffert som jag kunde ta av.

Fördelen med att äga eget är att jag gör vad jag vill med huset. I höstas fick jag lust att kakla om i köket och två veckor senare var det klart. Allt i huset är så som jag vill ha det, de tapeterna jag gillar, de blommor och grönsaker i trädgården som jag vill ha där osv.

ramm5tein_
2014-01-09 18:00
#2

#1 Jo jag förstår att det blir extra kostnader såsom sophämtning, vatten mm. Och exakt, det är ju precis likadant som ifall man har köpt en villa mitt i stan, man måste göra det praktiska själv om någonting går sönder eller eventuellt anlita någon. Kan inte säga att varken jag eller sambon är särskilt händiga, men det är ju dumt om man helt ska skippa ett drömboende pga att man inte känner sig superhändig? Sen får man väl såklart se till att man inte flyttar in i värsta rucklet, fastän jag gillar utseendet på ruckel 😉 Så att man minimerar chanserna för att saker ska bli för gamla eller gå sönder.

Det jag känner just nu är att det mest perfekta definitivt vore att hyra. Men det är ju inte så vanligt att få hyra stugor en längre tid som några år? Det är ju i så fall om stugan ägs av någon, till exempel på samma gård, som vill hyra ut. Hmm, mycket att tänka på…

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

ramm5tein_
2014-01-10 18:00
#3

Ingen annan som bor i stuga/har något tips? 🙂

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Upp till toppen
Annons: