Annons:
Etikettallmänt
Läst 2690 ggr
lkmf
2014-01-10 11:13

Vad anser ni är romantik?

Som rubriken sägen vad anser ni är romantik och vad tycker ni är romantiskt? Skulle var kul att höra andras syn på detta :)

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
elinkw
2014-01-10 11:24
#1

Gå på bio, ge varandra små presenter, mysa framför en film, tända ljus, prata om allt, ta ett bad, gå på fester tillsammans, kramas, kyssas.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

obstitant
2014-01-10 11:32
#2

Jag har funderat en hel del på det, och kommit fram till att det inte är handlingarna, sakerna eller gesterna i sig som gör romantiken. Istället är det känslan bakom.

Jämför t.ex. någon som slänger åt dig en bukett halvtaskiga blommor från snabbköpet för att de har hört att man ska göra sånt fast de inte förstår varför, med någon som får syn på en blomma vid vägkanten och genast tänker att den måste plocka den och ge den till dig för att den vill ge dig allt fint i världen eller för att den ständigt letar efter uttryck för sina framvällande känslor.

Vad som helst kan vara romantiskt när båda är i den sinnesstämningen. Och en stearinbelyst lyxmiddag med champagne kan vara hemsk om inte känslan är rätt.

Praefatio
2014-01-10 12:31
#3

Säger som #2, det är helt känslan bakom som styr. Jag har varit ute på seriösa, dyra dejter med killar som egentligen bara har velat en sak, och då spelar det ingen roll hur fin maten är eller hur tjusigt stället är. Det blir ändå bara en köttmarknad.

Min förra pojkvän gjorde en enormt romantisk grej en gång. Vi var och handlade mat i studenttider. Jag nämnde att det kändes lite jobbigt att höra studenterna, eftersom jag själv låg på sjukhus på min student året innan och inte riktigt kunde komma över att jag missat det som många sa var den roligaste dagen i deras liv. Han sa inte så mycket till svar på det, vi handlade och skulle gå hem. "Vänta lite, jag glömde en grej!" sa han och sprang in i affären igen. Han kom ut med en bukett rosor, såna där billiga i cellofan med blåvitt snöre, bakom ryggen. "Vet du vad, vi låtsas att det är din student idag. Grattis, älskling! Nu går vi hem och äter något gott och firar." Och så hängde han rosorna runt min hals, precis som man gör på studenten. Det var bland det mest romantiska jag varit med om. Det fanns så mycket omtanke och kärlek bakom. Att rosorna säkert kostade en tjuga och vissnade samma dag spelade liksom ingen roll.

I mitt nuvarande förhållande har vi mycket vardagsromantik. Det handlar om småsaker: att man väcker varandra med kaffet klart, att man köper med sig något gott från affären "för jag tänkte att du behövde det," att man visar kärlek, uppskattning och ömhet både i ord och närhet varje dag… och att man ser till att varje dag se in varandras ögon och säga "jag älskar dig och jag är så glad att jag har dig." Vi går på dejter med varandra och sådär också och det är också romantiskt, men det är nästan vardagsromantiken jag uppskattar mest tror jag. Det är den som får mig, oss, att inte bara vara kär utan även passionerat förälskad, trots att det är fyra år sedan vi blev tillsammans.

_Fisken
2014-01-10 22:10
#4

Kramar.

majaliten
2014-01-11 01:09
#5

Allt de där klysiga men med känsla han och du ska mena de känna det ja ni förstår

Fizzy
2014-01-11 01:19
#6

#1 Allt som 1 sa utom fester. Dunka till hög musik och dricka känner jag är en sak för dom som söker partners.

Hittar på mysiga saker ihop, myser med film, går ut på promenader och håller hand under tiden. Campa kan vara romantiskt.
Helt enkelt umgås och göra saker båda kan njuta av.

Men som nummer #2 säger är det mycket om känslan.

May the Gerbils be with you :3

Annons:
ChristineL
2014-01-11 10:26
#7

Jag tycker det är så svårt att säga konkret vad som är romantik. Det är dom små vardagsgrejerna som gör det. Att lyssna på ens partners signaler gör så mycket!

Game
2014-01-12 02:25
#8

Saker då personer har fått arbeta lite, lite mer tanke bakom hela "överraskning" .. mer känsla helt enkelt. Som någon tidigare skrev, att köpa en bukett på ett snabbköp är inte romantiskt. Men att hitta en blomma vid vägkanten. Oj så ffint. 

Mitt ex gjorde lite små saker.

En gång la han toalettpapper över hela sängen där han hade skrivit jag älskar dig. Haha kanske inte låter så romantiskt men tycker att de var jätte gulligt. Har fått teckningar.. 

En gång hade mitt ex glömt nyckeln hem så han sov ute i bilen, när jag vaknade skulle jag ut på altanen och ta en cigarett och då hade han plockat blommor och gjort ett hjärta av dom.. hur gulligt är inte det? 

såå, mer tanke … mer möda, mer känsla! Är var romantik är, helt klart! Då visar man verkligen hur mycket man älskar en människa.

Honestyisdead
2014-01-12 03:02
#9

Jag tycker en bukett blommor från snabbköpet kan vara lika romantiskt som en från vägkanten. Det betyder ju att personen tänkt på en när den såg blommorna och då köpte dom. Ser inte hur stället kan spela roll. Det var väl tanken som räknas?

Calcifer
2014-01-12 08:47
#10

När någon gör något för en, oavsett hur stort eller litet, som verkligen skriker JAG VET VEM DU ÄR. Alltså, om jag har en dålig dag och min partner kom förbi med min absoluta favoritfilm och typ ville att vi skulle se den tillsammans skulle jag bli jätteglad. Om min partner ger mig ett Harry Potter halsband som är kass kvalité och kostade typ ingenting skulle jag bli vansinnigt glad. Mer glad än om jag fick ett halsband för flera tusen kronor i generiskt guld. För att det betyder att min partner visste att jag älskar Harry Potter. Eller som min vän nu vid jul, hon hade inte en massa pengar att köpa julklapp till mig för så hon köpte ett Alice i Underlandet block och katt post-its. Det betydde så jävla mycket mer även om hon förmodligen inte betalade mer än 50:- för dem, för de var perfekta för mig.

Så jag struntar i hur dyr presenten är, eller vad det är, men att det är något som visar "jag vet vem du är, jag känner dig, jag vet att du blir fjantigt glad över en glitterpenna för 10:-", det för mig är romantik.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2014-01-12 10:16
#11

10 bra förklarat

obstitant
2014-01-12 10:33
#12

En bukett från snabbköpet kan absolut vara romantiskt. Det beror ju som sagt på omständigheterna. Om man får syn på blommorna och spontant tänker på sin partner kan det vara romantiskt. Särskilt om det dessutom är så att man ser blommorna och tänker "ah, det är ju just såna där som X har sagt är hens favorit/såna som vi såg på den där romantiska utflykten/ såna som X gav mig på vår första dejt".

Oromantiskt tycker jag det är om man tänker "X förväntar sig tydligen att jag ska göra s.k. romantiska saker, vad är det? Blommor och choklad brukar det vara va? Ok, jag får väl hitta nåt slags blommor då. Jag ids inte planera och ta mig till en bra blomsteraffär och välja ut något extra fint, men de har väl nåt på macken så jag kan hugga en bukett när jag ändå tankar. Titta hur de ser ut och välja en fin behöer jag inte, det är väl blommor som blommor?".

Eller förresten, det kan på sätt och vis också vara romantiskt. Om man verkligen inte fattar poängen med att ge nån blommor men anstränger sig ändå eftersom man har förstått att den andre gillar blommor. Fast då kanske man ändå kan anstränga sig liiiiiite mer.

Anna4077
2014-01-12 11:14
#13

Det mest romantiska min sambo gjorde va när jag fyllde år förra gången. Vi hade svårt att få ihop allt och det bestämdes att mina föräldrar skulle komma ta fredag eftermiddag när han jobbade. Det var på en fredag och onsdagen och torsdagen va han tvungen att jobba över. Men när jag kommer hem på fredagen efter att ha varit i affären står han hemma med en jätte fin bukett med blommor. Han hade jobbat över bara så han kunde komma hem tidigt på fredagen utan att ha sagt något till mig. Blev så glad att jag grät. För mig är det där romantiska något man gör med tanke på att göra personen man älskar glad eller bara en vardaglig "självklar" handling. Typ när han stannar upp mitt i disken bara för att kyssa mig på kinden. Eller när jag är ledsen och kommer hem med något gott. Det där lilla bara för att göra mig glad eller för att vara nära mig.

Anna och taxen Max

Annons:
Intehärutandär
2014-01-12 14:37
#14

Min man är romantisk varje dag. Han bär matkassarna, bär ut mina sopor, diskar (trots att han inte varit här, för han vet att jag är allergisk emot rengöringsmedel), skruvar, bär, hämtar ett glas vatten, stoppar om mig i sängen, masserar mina onda leder. Han är en sann gentleman! 

Rosor, choklad och restaurang-besök kvittar för mig. Det är det vardagliga som får det att fungera.

jagga-ewe
2014-01-12 18:37
#15

Romantik är svårdefinierat.

För mig är "uppriktig omtanke" romantiskt. Och då spelar det ingen roll om det är en bukett tulpaner från ICA, ett strå med smultron från vägkanten eller ett handgjort silversmycke i egensnidad ask. Eller en varm kram när livet känns tungt, att han kollar spisen efter mig när jag stressat bort skallen eller en lyxig middag när jag kommer hem. Det är uppriktigheten i handlingen som är det romantiska. En lapp i teburken, där det står "Puss älskling!" kan vara mer romantiskt än en bukett rosor på födelsedagen.

Samtidigt har ordet "romantik" lite av en sliskig underton. Jag tänker då på filmer benämnda "romantisk komedi" eller Harlequin-böcker med "romantik i sjukhusmiljö". Det är ju oxo romantik, om än inte den romantik jag vill ha, eller räknar med att få, av min man.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[NellieLavec]
2014-01-12 20:33
#16

Här om dagen så hade jag och min pojkvän satt tidigt alarm. Jag hade klagat kvällen före på att jag hatade att vakna till alarm, för att det "chokar" en och då vaknar jag på fel sida. Då hade min pojkvän vaknat tidigt, stängt av alarmet vi satt och väckte mig med en huvudmassage istället. Det tyckte jag var väldigt romantiskt! Det var något han gjorde enbart för att vara snäll mot mig, och för att han ville att jag skulle må bra. Omtänksamt rätt igenom :) jag älskar sånna små saker som ändå förbättrar hela ens dag :D

lkmf
2014-01-18 12:12
#17

Kan hålla med dom flesta här att romans för mig är mer tanken och känslan bakom handlingen än själv handlingen i sig.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

viktoria91
2014-01-18 15:39
#18

Att kattlådorna är rensade, lägenheten städat, maten färdig och diskat när jag kommer hem efter jobb och stall!😉

Upp till toppen
Annons: