Annons:
Etikettallmänt
Läst 6816 ggr
nina00
1/12/14, 2:00 PM

Min lesbiska kompis

Jag är SJUKT äcklad och måste få skriva då jag inte vet hur jag ska bete mig. Har en kompis vi har gått i samma klass sen mellanstadiet, vi går i nian nu. Vi har varit ganska tighta osv.

Det var i höstas som allt raserades. Efter idrotten stod vi i duschen

(är typ öppet duschutrymme med 6 duschar mitt emot varann. Vi var lite senare o dom andra var påväg bort till klassrummen borta i andra änden av skolan (två olika byggnader)

Iaf stod vi i duschen och plötsligt sa hon att hon tyckte jag hade fin kropp och att hon alltid tyckt det och att hon var kär i mig sen en tid tillbaka.

Jag bara tog mitt badlakan och sprang in i omklädningsrummet och bytte om och hon ropade att jag skulle vänta och strök mig på ryggen innan jag hann ifrån duscharna och jag fäktade bort henne.

Det där hände i höstas typ i oktober kanske och det hände väl inget mer då och där men jag bara känner mig äcklad. Jag fixar absolut inte att vara i duschen samtidigt som hon när jag vet att hon tycker jag har "fin kropp" och är "kär i mig" Vill inte att nån ska titta mig på det sättet. Som att jag skulle stå inne hos killarna och duscha känns det som.

Sen blev hon förändrad tycker jag. Hon sa inte ens förlåt eller att det var dumt det hon gjorde utan tvärtom sa hon nästa dag att hon menade det hon sa och jag sa att jag INTE ÄR INTRESSERAD.

Jag har ju dessutom sagt till henne om olika killar jag varit intresserad av + att jag också haft en pojkvän. Så hon borde väl fattat!

Jag har skitit i att duscha efter idrotten massor av gånger efter i höstas. Jag vill inte att hon ska kunna stå där och tråna där efter min kropp som hon verkar göra. Jag mår illa av den tanken. Det är också extremt svårt att kunna duscha utan att hon ser för hon är så jäkla seeeg i duschen och står där så länge. Så jag tvättar av mig på toan och byter om sen.

Men hon liksom hänger efter mig, ringer och talar in meddellanden att hon "saknar mig" och sådant. Men jag bara fixar inte att bete mig som vanlig kompis mot en som sagt att hon är kär i mig och att jag har fin kropp. Jag MÅR ILLA av det.

Jag hoppas ingen tar illa upp för jag tycker inte illa om lesbiska men jag vill bara inte bli drabbad och att de kollar efter mig.

Annons:
Fridaaaa
1/12/14, 2:04 PM
#1

Vadå "bli drabbad", tycker du säger emot dig själv en hel del faktiskt.

Vad gör det att hon tycker att du har fin kropp? Jag är hetro men kan tycka att vissa tjejer har snygga kroppar ändå. Helt naturligt igentligen.

Kanske kom som en chock för dig men hon är ju fortfarande samma person som hon var innan hon sa det, och att du kanske upplever allting annorlunda nu när du vet om hur hon känner? Ni kanske ska sitta ner och diskutera allting? (kunde inte hitta i texten om ni gjort det eller inte)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Ellociraptor
1/12/14, 2:15 PM
#3

Bara för att du sagt att du gillar killar kan väl din kompis inte förutsätta att du är straight, man kan vara bisexuell liksom. Du visste ju inte hur hon kände för tjejer innan hon berättade, eller? Och samma sak där också, har ni pratat om det här alls eller förutsätter du bara att hon är lesbisk för att hon sagt att hon är kär i dig?

Även om hon valde ett konstigt tillfälle att berätta det så måste det ju vara skitjobbigt för henne också, som berättar en personlig grej och får som svar att du numera undviker henne. Du får väl förklara att du inte känner likadant, men att du ändå vill vara hennes vän.

Sen ska man väl inte behöva vara i situationer som är obekväma, så om du inte vill duscha med henne får ni väl prata om det. Förklara att det känns obekvämt för dig att duscha med någon som du är vet är attraherad av dig när du inte är intresserad tillbaka, och att du antingen vill duscha själv eller att du helt enkelt skulle föredra om ni duschade rygg mot rygg eller nåt.

Om det nu inte är så att du är obekväm för att hon är intresserad av tjejer i allmänhet, i så fall får du komma över skiten.

nina00
1/12/14, 2:19 PM
#4

#1 Vad jag menar med "bli drabbad" är att jag menar att jag inte vill att tjejer ska försöka något med mig eller kolla in min kropp när jag står i duschen. Det får de göra på andra som är homo eller bi men jag är hetero. Ja sant att man kan tycka att andra tjejer har fin kropp fast man är hetero men inte tusan står jag och talar om det för dom när vi står nakna i duschen.  Det känns slekigt

2# sluta vara spydig, tack!

Trollhund
1/12/14, 2:21 PM
#5

Vad ge sig? Tycker det är ni som ska ge er. Det hade varit en sak om vännen kom ut som lesbisk och hon reagerade så här men nu har ju vännen sagt att hon är intresserad och attraherad av henne. Det tycker jag är stor skillnad jämfört med att någon "bara" uppskattar ens kropp. Särskilt om hon gör närmanden och inte respekterar sin väns gränser. Jag hade känt mig oerhört utlämnad om kag var tvungen att dusha med någon som överskridit mina gränser för vad som är okej, typ som ryggsmekningen. Jag vill inte heller bli utt-tittad av någon som jag inte är intresserad av men som är attraherad av min kropp. För att jag ska känna mig bekväm liksom. Om jag vore du skulle jag pratat med kompisen med en tredje part närvarande. Hon kan ju sakna dig som vän, det behöver inte handöa om krushen och ni behöver reda ut er relation. Bara för att hon är kär i dig betyder inte det att hon måste tvinga sig på dig i en relation även om hon där och då gjorde det i duschen, ni behövver reda ut detta så att du kan duscha i lugn och ro utan att du behöver oroa dig för att hon ska "försöka" igen. Som sagt, det är skillnad på om vännen bara kommit ut som lesbisk och att komma ut och lägga in en stöt i en väldigt obekväm situation där man redan innan är ganska utlämnad.

nina00
1/12/14, 2:21 PM
#6

#3 Ja jag har ABSOLUT sagt till henne att jag INTE är intresserad av henne eller någon annan tjej och att jag är 100% straight

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Intehärutandär
1/12/14, 2:29 PM
#8

Att hon är gay och är attraherad av dig är inte det jobbiga, som jag ser det. Utan att hon inte förstår att Du inte är intresserad. Ta ett snack med henne eller skriv ett brev. Och skriv att Du tycker det är jobbigt, utan att skuldbelägga henne. Det ska inte behöva gå så långt att det blir sexuella trakasserier, bara för att hon är kär. Du måste säga till klart och tydligt!

Fridaaaa
1/12/14, 2:33 PM
#9

#4 Du säger ändå fortfarande emot dig själv i din text.
du kan aldrig veta om någon gör det när du är t.ex på stan, resturang, simhall, stranden mm och inget du kan hindra heller att folk gör. Såklart inte kul om någon vrålstirrar.

Och du besvarade inte allt jag skrev.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nina00
1/12/14, 2:36 PM
#10

#7 Om du är en straight kille (vilket jag inte har en aning om ifall du är men OM) så tror jag att du varit obekväm att duscha med en bög flera dagar i veckan som försökt smeka dig och som säger att han är kär i dig och att du har fin kropp.

Och jag har inga bekymmer av lesbiska i allmänhet på gymmet på badhuset på stranden som råkar se mig och som jag inte känner eller vet om alls. Men en jag känner, som är kär i mig, som säger att jag har fin kropp, som vill smeka mig när jag går förbi DÅ har jag problem.

ChristineL
1/12/14, 2:42 PM
#11

Hade det varit mer ok om det varit en heterosexuell kille som gjorde samma sak mot dig?

Ellociraptor
1/12/14, 2:43 PM
#12

#10 Fast i TS skrev du "Jag hoppas ingen tar illa upp för jag tycker inte illa om lesbiska men jag vill bara inte bli drabbad och att de kollar efter mig." och då låter det som att du inte vill att lesbiska kollar på dig alls i typ duschen. Det är väl det folk reagerar på.

Och oavsett hur det ligger till så är ju problemet mellan dig och din kompis - så du måste prata med HENNE. Antingen får du förklara att du inte vill vara vän med henne längre (det är väldigt oklart i TS hur du vill ha det), eller så får du förklara att du gärna är hennes vän, men att du inte är intresserad. Och att du inte uppskattade tillfället hon valde att berätta om att hon var kär i dig, även om du förstår att det måste varit jobbigt för henne (för det ÄR jobbigt att vara kär i en kompis, och det är inte världens lättaste sak att berätta om det).

Det är typ de alternativen du har. Eller undvika henne i en termin till och börja på ett annat och låta situationen lösa sig själv, förstås.

nina00
1/12/14, 2:48 PM
#13

#11 Nej!.. hade inte velat stå där näck framför en kille heller, precis som jag sa , kändes som att stå inne hos killarna och duscha, hade inte fixat stå naken framför en kille som sa han var kär i mig, som smekte min rygg o sa jag hade fin kropp. Jag vill duscha med tjejer, tjejer som känner som jag, som inte attraheras av tjejers kroppar

Och nej jag hade inte fixat vara kompis med en kille heller om han ville mer, om han var kär i mig, och sa att jag hade fin kropp osv nej!

Annons:
ChristineL
1/12/14, 2:51 PM
#14

#13 - Hur kan du veta att ingen annan av tjejerna är attraherad av dig, men inte säger nåt?

Denna kommentar har tagits bort.
nina00
1/12/14, 2:59 PM
#16

#14 det kan jag inte veta, men på något sätt så är det ändå "det man inte vet så mår man inte dåligt av" som gäller för mig. Jag kan ju som sagt inte undvika alla lesbiska på badhus osv, men vet jag inget så är det ju lugnt (sålänge ingen råstirrar, eller gör närmanden så är det ok för mig) Men när min kompis faktiskt så öppet visat och sagt vad hon känner så är det helt klart obekvämt för mig eftersom vi varit i duschen så många gånger samtidigt och att jag nu tänker tillbaka på alla gånger vi stått där nakna.

Och jag tycker inte att det är normalt att tala om för nån att man är kär i den när man står nakna framför varann i duschen. Hon kunde sagt det när vi var påklädda hade känns mycket mindre slekigt

Jespersen
1/12/14, 3:04 PM
#17

Jag hade också blivit väldigt illa till mods om någon av mina vänner (eller andra för den delen) gjorde närmanden i duschen på skolan/gymmet, oavsett om det hade vart en kille eller tjej. Sen att folk tittar och tycker vad dom vill i tysthet kan man ju inte göra så mycket åt, men att göra som TS kompis gjorde kan jag faktiskt tycka är rätt respektlöst. Det är klart att det är obehagligt när någon rör ens nakna kropp när man inte vill!

nina00
1/12/14, 3:05 PM
#18

#15 nej men jag tycker att man kan välja att avslöja sina känslor vid ett annat tillfälle än när man står naken med personen i duschen, och att man inte ska försöka smeka en annan naken person i duschen om man inte är säker på att det är besvarat. Jag tycker man kan ta upp sånt när  man har kläder på. För mig var det mycket obehagligt även om du verkar tycka att jag bara ska vara glad som har en beundrarinna.

Sweelin
1/12/14, 3:21 PM
#19

Jag hade nog reagerat som dig TS. Situationen hade blivit obekväm för mig. Men det kan nog mycket väl också bero på att jag allmänt inte gillar att duscha offentligt… 

Om en tjej hade sagt att hon är kär i mig, så hade det inte varit några problem. Men om hon hade gjort närmanden efter att jag hade berättat tydligt att jag inte är bi, så hade det varit en annan sak. Speciellt obekvämt i duschen liksom och att framföra just på det sättet. Men det gäller såklart killar också.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

denstore
1/12/14, 3:41 PM
#20

Saken är väl att hela avsikten med separata duschrum är att man ska undvika sexuellt laddade situationer. Jag tycker inte alls att trådskaparen har fel i att tycka att det är en ohållbar situation. Det är ju faktiskt som att ha en av det motsatta könet i sitt omklädningsrum. Där ska man kunna känna sig trygg, och inte utsatt för bedömning. Nu är det väl iofs så att det redan sker en viss bedömning i alla fall, men man slipper i alla fall normalt rent sexuella anmärkningar. Hur många av er hade velat ha ett mixat omklädningsrum med fritt fram för alla att kommentera bäst de vill?

Annons:
Xristina
1/12/14, 3:55 PM
#21

Jag tycker nog att det är ni (de flesta) som svarat på inlägget som är rätt oresonliga.

Visst, TS uttrycker sig kanske klumpigt, men som jag förstår det, så är det jobbiga att vännen avslöjade detta i en väldigt utsatt situation (tänk er själv in i henne sits, naken med en vän som försöker smeka en osv) och att vännen därefter och går över gränsen genom att nästan förfölja TS.

Det är så jag förstår det av TS iaf.

[silkesnosen]
1/12/14, 4:13 PM
#22

Jag måste säga att en del som kommenterat TS i den här tråden är chockerande. Sedan när är det okej att människor gör närmanden och då framförallt i offentliga duschrum? Det spela ingen roll vem det är, då det är både respektlöst och djupt obehagligt. Det vore som att ha Kalle i duschen som bedömer en och dessutom uttalar det och därefter faktiskt tar på en i naket och oskyddat tillstånd. Din s.k vän har gjort ett grovt övertramp och att hon dessutom fortsätter att ringa och inte tycks respektera TS alls, ja det är upprörande. Jag tror tom att det här närmar sig ett brott…

Skriv ett rakt och tydligt sms där du förklarar dina känslor för situationen om du inte gjort det. Därefter får du bestämma dig för om du klarar att ha henne som vän och isf ha ett allvarligt samtal, men jag upplever henne som djupt obehaglig. Hur gammal är personen?

Jag har vänner som är både lesbiska, bisexuella och heterosexuella. Oavsett sexuell läggning, s har man inte rätt att trampa in på andra människor!

Vyer
1/12/14, 4:18 PM
#23

Jag hade känt mig väldigt obekväm om någon hade gjort närmanden på mig när jag var naken. Jag hade känt mig väldigt utsatt, speciellt om personen tagit på mig och kommenterat min kropp.


Fridaaaa
1/12/14, 4:19 PM
#24

Fortfarande inte fått svar på vissa frågor, så vissa saker är fortfarande oklart tycker jag.
Så svårt att veta händelser mm igentligen. Så tycker jag det är när jag läser tråden i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nina00
1/12/14, 4:24 PM
#25

#24 men vad är det du vill ha svar på? jag sa ju att jag sagt till henne att jag inte är intresserad alls av henne eller tjejer öht, och jag har sagt att jag tycker det var VÄLDIGT obehagligt att hon rörde mig och kommenterade min kropp när vi stod nakna, men hon säger bara att hon står för vad hon sagt och gjort och hon ber inte om ursäkt för hon tycker inte att hon gjort fel

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
1/12/14, 4:34 PM
#27

#25 Frågade bland annat om ni verkligen satt i ner och diskuterat allting i lugn och ro.
Att hon sa att din kropp var fin tycker jag inte att hon ska be om ursäkt för men om hon kladdar och håller på, ja det tycker jag att hon ska be om ursäkt för. Och kan hon inte acceptera att du inte vill bli tillsammans med henne, så hade jag tagit avstånd för att verkligen markera, om det inte fungerar att diskutera med henne. Hennes känslor kan man ju inte ändra men hon måste respektera om man inte vill.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Xristina
1/12/14, 4:42 PM
#28

#26 Jag är inte säker på om du missförstår med flit för att skapa debatt/drama…

Jag har inte sett TS skriva att hon önskar att de ska förpassas till ett eget omklädningsrum eller liknande, det är den tolkningen du själv har lagt in i vad hon har skrivit.

Och att tolka så som du gjorde i detta inlägget "Så homosexuella Kvinnor är som män, och homosexuella män är som Kvinnor?", hur fick du det till det? Om jag hade en bisexuell/homo väninnan som jag vet är intresserad av mig/tänd på mig/ kär i mig, så skulle jag garanterat tänka på henne på ett annat sätt, och känna mig obekväm i dennes sällskap (naken då, då det är en väldigt utsatt situation i det tillfället).

[Starman]
1/12/14, 4:52 PM
#29

#28

"Vad jag menar med "bli drabbad" är att jag menar att jag inte vill att tjejer ska försöka något med mig eller kolla in min kropp när jag står i duschen. Det får de göra på andra som är homo eller bi men jag är hetero." - TS

"Det är ju faktiskt som att ha en av det motsatta könet i sitt omklädningsrum." - denstore

TS menar alltså att det är okej med sexuella trakasserier, så länge de inte drabbar henne eftersom hon ju är heterosexuell. Mellan raderna kan man läsa att TS gärna hade sett att homosexuella och bisexuella hade separata duschrum där de kunde titta och smeka på varandra bäst de ville.

Varför ska det vara sån stor skillnad på om man är naken eller har kläder på sig, förresten? Det är fjantigt det där, tycker jag. Alla har en naken kropp under sina kläder i vilket fall. Däremot så har ju TS kompis rört denne på ett opassande sätt och det är såklart inte okej.

Men det finns mycket som osar homohat och "slekig" gammal femtiotalsmoralism i den här tråden, tycker jag.

[silkesnosen]
1/12/14, 4:54 PM
#30

#26 Det känns som om du projicerar mycket på TS som hon inte skrivit. Hon har rätt att tycka att det är obehagligt med någon som kommenterar hennes kropp i duschen och tar på henne. Skulle du tycka att det är okej att andra tittar på dig, kommenterar dig och tar på dig i den situationen? I en sådan redan utsatt situation, som ett öppet duschrum är så vill man ju inte att någon studerar, gör närmanden eller annat. Jag är för att alla får ha individuella duschar/kabiner, då det är extremt utsatt på många olika sätt.

Sedan verkar personen inte en s förstå att hon gjort fel, vilket gör att hon faktiskt är obehaglig och gränslös.

[silkesnosen]
1/12/14, 5:00 PM
#31

#29 Du läser nog in en del mellan raderna som inte finns! Dels får du inse att hon just har fått en obehaglig upplevelse i bagaget och då blir man givetvis äcklad. Precis som om man kan sky andra människor, som påminner om de som begått ett övertramp. Det lugnar sig något med tid. 

Du är tydligen extremt bekväm naken och gillar andras blickar och värderingar av dig då..tja det gör inte alla och TS har rätt att avgöra var hennes gränser går och som medmänniska försöker man att respektera andras utrymme.

nina00
1/12/14, 5:06 PM
#32

Jag har redan svarat på att jag inte tycker att bi/homosexuella ska ha eget duschrum. Jag svarade på det i #15. Felet var att hon när vi var nakna tillsammans sa att hon var kär i mig, sa att jag hade fin kropp, smekte mig när jag ville förbi henne, och att hon sedan när vi pratade inte ville be om ursäkt utan vidhöll att det hon gjorde och sa inte var fel. Oavsett om det är en kille eller tjej som blir kär/attraherad eller tycker jag har fin kropp så vill jag inte att personen säger det på ett sådant ställe och sätt. Jag känner mig obekväm att vara naken med folk oavsett och det här har gjort den saken värre. Jag vill inte bli granskad i duschen, utan bara tvätta mig ren och klä på mig genast.

oh-la
1/12/14, 5:19 PM
#33

jag förstår inte varför det ska vara någon förmildrande omständighet att detta kommer från en tjej. hade det varit en kille i en dusch i lumpen (där man faktiskt ibland behöver duscha blandat) hade det troligtvis varit en helt annan uppslutning kring TS i tråden. jag har vänner som är homosexuella, men skulle någon, oavsett kön, komma fram och ge inviter i en allmän dusch där jag inte bjudit in alls hade jag blivit otroligt illa till mods, oavsett kön på personen. bara för att man är gay ger det en inte rätt att ge inviter i en allmän dusch. allmänt hyfs och fason kallas det.

jag tror säkerligen inte att det blivit lika laddat om den här tjejen hade sagt någonting i en annan situation, eller på ett mindre klumpigt sätt. det här är bara otrevligt, och jag förstår att TS tar illa vid sig.

denstore
1/12/14, 5:51 PM
#34

#26 Sunkig människosyn? Vad vet du överhuvudtaget om min människosyn? Det jag säger är att sexuella inviter och kommentarer inte är acceptabla i omklädningsrum, just för att man förväntar sig en neutral miljö. Man gör det delvis för att majoriteten av oss är attraherade av motsatta könet, men också för att det är ouppfostrat att glo på andras nakenhet i en offentlig miljö. Självklart finns det de som är attraherade av sitt eget kön, och det är inget fel i det, men det medför inte att man öppet ska få göra oönskade sexuella inviter, eller att "kolla in" andra, bara för att man kan. Allvarligt talat, så är det just det beteendet som grundar för homofobi, och ingen av de homosexuella jag känner eller har känt skulle någonsin kommentera i ett omklädningsrum, lika lite som att jag skulle kommentera kvinnors utseende, eller komma med skamliga förslag i t.ex. en mixad bastu. Det är bara plumpt och ouppfostrat.

Annons:
[Starman]
1/12/14, 6:18 PM
#35

#34

Så du ställer dig inte längre bakom det du påstod? Låt mig påminna dig om vad du skrev;

"Det är ju faktiskt som att ha en av det motsatta könet i sitt omklädningsrum."

denstore
1/12/14, 6:31 PM
#36

#34 Nä, jag backar inte på det alls. Det är nämligen så att det är som att ha en av det motsatta könet i sitt omklädningsrum. Inte för att hon är homosexuell, utan för att hon använder sig av situationen för att "kolla in", och öppet göra inviter som man inte förväntar sig i den miljön. Visst, det borde man inte behöva höra i ett mixat heller, men där är man beredd på det. Hade inte hon använt sig av duschrummen för att kolla på tjejers kroppar, och dessutom kommentera och tafsa, så hade antagligen ingenting hänt, homosexuell eller inte. Personligen tycker jag att den sunkigaste människosynen man kan ha är att utgå ifrån att man inte ska behöva visa någon som helst hänsyn till andra. Trådskaparen ville inte detta, och hennes (ex)kompis var den som tog initiativet. Hon gjorde fel, och visade dåligt omdöme, inte trådskaparen.

[Starman]
1/12/14, 6:43 PM
#37

denstore

Låt mig citera hela ditt inlägg

"Saken är väl att hela avsikten med separata duschrum är att man ska undvika sexuellt laddade situationer. Jag tycker inte alls att trådskaparen har fel i att tycka att det är en ohållbar situation. Det är ju faktiskt som att ha en av det motsatta könet i sitt omklädningsrum. Där ska man kunna känna sig trygg, och inte utsatt för bedömning. Nu är det väl iofs så att det redan sker en viss bedömning i alla fall, men man slipper i alla fall normalt rent sexuella anmärkningar. Hur många av er hade velat ha ett mixat omklädningsrum med fritt fram för alla att kommentera bäst de vill?"

Separata duschrum finns alltså till för att man ska undvika sexuellt laddade situationer, enligt dig. Och du menar att det är som att ha någon av det motsatta könet i sitt duschrum om man har en samkönad, homosexuell i sitt duschrum. Med andra ord menar du att du anser att homosexuella borde ha ett eget separat duschrum, eftersom homosexuella kan bli sexuellt upphetsade av att se samkönade, nakna kroppar…?

Om det inte är så du menar så får ta mig tusan ta och förklara dig.

Praefatio
1/12/14, 6:46 PM
#38

Oj, jag blir helt beklämd av vissa av kommentarerna här.

Vi snackar om en 13-årig flicka som känner att hon blivit utsatt för ett sexuellt övertramp i duschen - och ni klankar ner på henne för att hon tycker att det är skitjobbigt? Hur tänker ni? Att hon uttryckt sig klumpigt beror på att hon är en ung flicka, ett barn! Skärp er! Bete er som vuxna!

Vad hade ni sagt om hon istället hade skrivit att hon umgåtts med en manlig (pojk-) barndomsvän och de simmat nakna i en sjö, och han hade sagt att hon hade så fin kropp, att han var kär i henne och sedan strukit henne över ryggen? Jo, ni hade självklart sagt att det inte var ett okej beteende och att TS hade rätt i att säga ifrån och tycka att det var oerhört obehagligt. Det här är precis samma sak. Det är ingen skillnad. Det säger jag, som är bisexuell och har haft många sexuella möten med andra Kvinnor. Ni som är hetero: om en kollega hade smekt er på ryggen under en fest och viskat att ni hade en snygg kropp och att han var kär i er, hade ni inte fått lov att reagera på det då, hade det varit manshat att känna sig äcklad? Nej! Skäms på er för att ni skäller ut ett barn för att hon känner sig kränkt när hennes sexuella gräns har blivit överskriden. Åh, vad arg jag blir!

TS: Det är verkligen tråkigt, det som hänt. Hennes beteende är inte okej. Det var fel av henne att uttrycka sina känslor för dig när ni var i en så väldigt utsatt situation, när båda var nakna. Som du skriver är ju homosexualitet inget fel, men oavsett vilken sexualitet man har så måste man respektera andra människors gränser. Till och med om du också tyckt om tjejer, hade det varit en dum situation för din vän att erkänna att hon gillade dig.

Däremot så är ni ganska unga och oerfarna. Jag tror inte alls att din kompis förstod just då att det hon gjorde var opassande, och jag tror inte att det var meningen att ge dig de här känslorna. Det gör det fortfarande inte okej, men om du tänker så så inser du nog ändå att din kompis inte är en äcklig eller dålig person. Hon visste inte bättre och det var dumt, men man gör misstag ibland. Nu verkar det som att hon ändå inser att det var helt fel sätt och att hon ångrar sig, även om hon står fast vid att hon gillar dig. Det är säkert jättejobbigt för er båda, det som hänt.

Jag tycker att du ska prata med din kompis. Förklara lugnt och utan att trycka ner hennes sexualitet, att du inte är intresserad av henne på det sättet och att det kändes väldigt utelämnande när hon kommenterade din kropp när ni stod i duschen. Förklara att du vet att hon inte har valt att tycka om dig, man kan inte välja vem man blir kär i, men säg att det känns jättejobbigt det som hände och att det känns svårt för dig att ha en kompisrelation till henne nu. Om du fortfarande vill ha henne som kompis, säg det! Men säg också att i så fall gäller det för din kompis att respektera att du inte vill att hon tar så mycket på dig och att du inte vill att hon pratar om din kropp eller att hon tycker du är fin. Det är helt okej att sätta såna regler!

Vill du däremot inte fortsätta vara kompis med henne, så säg ändå att du fattar att det inte var hennes mening att göra dig illa till mods, men att det blev väldigt fel, att skadan redan är skedd och att du behöver lite tid för dig själv. Be henne vänligt men bestämt att inte skicka sms eller liknande.

Jag förstår din känsla av att det inte spelar så stor roll om tjejer eller killar spanar in en på stranden eller i badhuset, men att det blir jätteskillnad om det är någon man har förtroende för. Så är det för mig med och jag är vuxen. Om någon "äckelgubbe" spanar in mig på stranden så bryr jag mig inte, så länge han inte gör närmanden. Om en kompis, som jag bara vill ha som kompis, spanar in mig så blir det genast mycket jobbigare. Tror det är vanligt att man känner så.

Hoppas att det löser sig för dig!

[silkesnosen]
1/12/14, 6:53 PM
#39

#37 Ja alla borde väl givetvis ha en egen duschkabin, då man inte vill vara ett objekt i den situationen. Oavsett kön eller sexuell läggning, så  jag tror att det skulle vara bra. Man har rätt att vara privat och att slippa bli bedömd i den situationen. Tja en tjej som är bi eller en kille kan ju uppenbarligen bli upphetsad av att se någon annan som de attraheras av och jag ser inte varför man måste hamna naken i en sådan situation. Jag menar jag är en heterotjej och jag skulle definitivt kunna bli attraherad och studera en man om vi duschade tillsammans. För mig är inte män några neutrum.

Praefatio
1/12/14, 7:01 PM
#40

#39 Och jag vill helst ha skilda duschkabiner oavsett, eftersom jag ogillar att vara naken bland andra människor mer än mina allra, allra närmsta vänner och min sambo. Jag känner mig väldigt utsatt som naken, oavsett om jag tror att någon tittar på mig objektifierande eller ej…

[silkesnosen]
1/12/14, 7:09 PM
#41

#40 Jag känner detsamma…tycker ju till och med att bikini är en utmaning…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[silkesnosen]
1/12/14, 7:15 PM
#43

#42 Vet inte hur du läser, men jag har då inte läst att TS propagerar för olika omklädningsrum och dylikt…

denstore
1/12/14, 7:16 PM
#44

#37 vad ska jag förklara? Att man har separata duschrum för att undvika sexuellt laddade situationer? Eller vad tror du att det beror på? Att man vill undvika snacket om gårdagens fotbollsmatch på TV? Och nä, jag har inte sagt att man måste ha speciella duschrum för homosexuella. Jag säger att homosexuella inte får några problem i de duschrum som finns, om de respekterar att sexuella inviter inte är passande där, och kanske inte överhuvudtaget innan man har klart för sig om det överhuvudtaget finns något intresse. Jag som heterosexuell skulle inte i en situation som den sätta igång och kommentera någons kropp, positivt eller negativt. Det är bara patetiskt och ouppfostrat. Precis som att det egentligen är ouppfostrat att göra det ens med kläder på, men ofattbart plumpt att göra det om någon som är naken i duschen. Att sedan tafsa är mer eller mindre olagligt. Om det är något som har blivit bättre i samhället, så är det att tafsande blivit uppmärksammat som dåligt beteende. När jag var tonåring var det i vissa kretsar normalt, och jag skäms över att ha gjort det.

Praefatio
1/12/14, 7:17 PM
#45

#42 Var ser du siffran 1996? Jag ser bara att hon kallar sig nina00.

Vilka halmdockor pratar du om?

[silkesnosen]
1/12/14, 7:23 PM
#46

#45 Jag kan inte se den siffran, men jag ser att hon skriver att de går i nian, så de är väl 15. En känslig ålder.

Denna kommentar har tagits bort.
Praefatio
1/12/14, 7:28 PM
#48

#46 Ah, det missade jag. Fortfarande en känslig ålder och fortfarande ett barn. Det förvånar mig inte ett dugg att en 15-åring uttrycker sig klumpigt när hen blir påhoppad av vuxna. Det hade jag också gjort i den åldern.

Annons:
nina00
1/12/14, 7:31 PM
#49

#43 starman, vad menar du??? förklara gärna??
 "TS går nu runt och verkar nästan propagera för att homosexuella och bisexuella ska förpassas till separata duschrum där de kan ta på varandra på opassande sätt, sålänge heterosexuella slipper äcklas av möjligheten att någon spanar in dem eller har känslor för dem."

Varför hittar du på sådant om mig starman?? Varför? Jag har ju inte påstått att homosexuella eller bisexuella ska ha separata duschrum. Läs #18 och läs #32 Jag säger INTE att bi/homosexuella ska ha separata duschrum starman. så sluta ljug. Och också starman: Varför skriver du i inlägg #42 att jag är född 1996??? Helt taget ur luften. Jag är född 2000-01-04 och har nyss fyllt 14 år

Praefatio
1/12/14, 7:31 PM
#50

#47 Så om någon du verkligen inte varit attraherad av men haft ett förtroende för, säg din chef eller vem som helst, sagt att han tycker att du har fin kropp i en totalt opassande situation där du känt dig utsatt, då borde du ta det som en komplimang? Det skulle inte vara okej att känna sig skitobehaglig till mods efter en sådan sak?

nina00
1/12/14, 7:37 PM
#51

Och nej starman i inlägg 47 jag har INTE angett NÅGOT födelseår i min profil, aldrig gjort! du läser på FEL person, förnmodligen på denstore som tydligen är född 1969, blanda inte ihop siffrorna!! Och jag är inte samma person som denstore jag är trådskaparen!!!

Denna kommentar har tagits bort.
nina00
1/12/14, 7:43 PM
#53

#52 fortfarande starman,, NEJ jag har ALDRIG angett något födelseår på min profil. Det kan gärna någon admin här få kolla upp och intyga.. för jag har INTE angett det. Du läste på FEL person.. (denstore förmodligen)

Praefatio
1/12/14, 7:46 PM
#54

#52 Det är inga halmdockor. Jag gör relevanta jämförelser för att du ska förstå vem du ger dig på, och i vilken situation. Nu har TS fastställt att hon precis är 14 år fyllda, ett barn. Att hon skrivit tidigare att hon var född 1996 kan ha varit ett misstag, eller en lögn. Det sistnämnda är såklart oetiskt men frågan är vilken 13/14-åring som inte någon gång ljugit om sin ålder för att framstå mer trovärdig. Knappast någonting att hänga upp sig på.

Sluta gå på henne. Hon är ett barn och din hårda attityd gentemot henne är smaklös. Hade jag sett denna attityd från en vuxen mot ett barn i verkliga livet hade jag gått in och stoppat den så det rök om det. Du kan snacka om halmdockor så mycket du vill och förneka ditt eget beteende men faktum kvarstår att du går hårt an mot ett barn. Det är inte okej.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
nina00
1/12/14, 7:48 PM
#56

men sluta säger jag.. jag har ALDRIG SKRIVIT MIN ÅLDER PÅ MIN PROFILSIDA. hera kan kolla det tack!

nina00
1/12/14, 7:50 PM
#57

#55 nej det är tyvärr inte sant det du påstår. har aldrig skrivit något årtal förutom 00 i mitt användarnamn och i inlägg #49. år 2000 !

denstore
1/12/14, 7:56 PM
#58

#47 jag har fortfarande inte sagt att homosexuella ska ha separata omklädningsrum. Det är något du läser in helt själv. Det jag har sagt är att separata omklädningsrum är till för att undvika sexuella situationer, och därför bör homosexuella (precis som heterosexuella i mixade omklädningsrum) undvika att använda dem som ett ställe att ragga på….. Det du däremot påstår är att enda lösningen är separata duschrum. Känns som att det är du som sitter inne med fobierna. Du menar alltså seriöst att enda lösningen på problemet är att man avskaffar könsuppdelade duschrum, och att det ska vara fritt fram för alla att gå on var de vill och tafsa och kommentera? Sund inställning…..

Denna kommentar har tagits bort.
nina00
1/12/14, 8:06 PM
#60

#59 återigen nej jag har aldrig fyllt i något årtal eller något annat utan skaffade bara ett användarnamn så du har läst på fel persons sida starman. Jag vet väl vad jag skrivit och inte och det ska admin få kolla upp och intyga. Och nej starman, jag har aldrig påstått att jag "Vägrar prata med min kompis" tvärtom så har jag självklart det vilket jag skrev i tidigare inlägg men hon vägrar inse att det var fel att prata om kroppar och känslor och röra mig och allt det där i duschen när man är nog obekväm redan av att stå naken bland andra

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Fridaaaa
1/12/14, 8:17 PM
#63

#61 Snälla, sluta nu. Skulle dem två bara ha fel och du bara rätt? 
Och nu börjar du med personliga påhopp och det är verkligen inte OK.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
1/12/14, 8:17 PM
#64

men herre gud! vad är det för pajkastande besserwisserattityd som florerar i den här tråden?? måste man alltid ha rätt? kan det vara så att text på internet kan misstolkas? måste man hängas och måste varje ord och mening analyseras och tas upp om och om igen med understruken kursiv stil där man vill ha ytterligare förklaring? och vad spelar det för roll om TS är 13 eller 16? är upplevelsen mindre verklig ju äldre man blir? kan man kanske ge folk utrymme att på ett sakligt sätt förklara vad dom menar innan man kastar dem till vargarna? inte speciellt konstruktivt, och inte en speciellt framgångsrik strategi på forum, i alla fall om man inte är ute efter att leda en tråd fullkomligt OT och tillslut få den låst.

sarkasm ska man vara otroligt försiktig med på publika forum. faktum är att sarkasm bäst lämpar sig bland personer som man är någorlunda "tjenis" med. att dra till med det som första inlägg till en ung person som uppenbarligen varit med om något som hon upplever som väldigt obehagligt är inte speciellt trevligt.

jag personligen kan inte läsa att någon i den här tråden är homofobisk. vissa tankar kanske behöver utvecklas, men mer än så är det inte. är dte viktigt för den här tjejens obehagliga upplevelse? gör det att upplevelsen måste förminskas till ett ickeproblem, och vem här inne har rätt att förklara för någon som uppenbarligen tagit mycket illa vid sig att "det var väl inte så farligt! gaska upp dig nu!". hade någon sagt så om det hade handlat om en ung tjej som får en, för henne, obehaglig invit av en kille i en utsatt situation? "ähh! skärp dig! se det som en komplimang att han tar på dig!". det, om något ,är en otäck nonchalering av en persons upplevelse av en situation.

konstruktiva råd behöver inte vara daddande. att sitta och kritisera, ifrågasätta, förminska och anklaga är däremot inte konstruktivt. inte heller att kalla någons upplevelse "korkad" eller att vara sarkastisk över den här upplevelsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Toxics
1/13/14, 2:22 PM
#66

Jag tycker inte att det är okej TS. Jag tycker att du ska ta upp det med rektorn. Det är inte okej att göra sexuella närmanden mot en elev i en skola. Oavsett om det är en lesbisk tjej eller en straight kille. Och dessutom är du bara 14 år. Du ska inte behöva utsättas för sexuella trakasserier, i duschen, i skolan.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Gur4m1
1/13/14, 2:40 PM
#67

Jag förstår hur TS känner här. Ogilla rhur folk försöker vrida och vända varenda ord som en tornåing (!!!) säger, när hon försöker förklara (på ett ganska respektfullt sätt) hur hon känner det. Nej man akn inte veta om andra tjejer är lesbiska, men så VET man det inte heller- de tar inga initiativ. Att jämföra det med "om en heterosexuell kille gjort samma sak" fungerar inte heller, då jämförelsen faller på att man har sällan blandat kön i skolduscharna!

TS säger att hon inte vill visa någon respektlöshet mot lesbiska, hon vill däremot bli respekterad som hetero och som individ. Man har rätt att känna så som hon gör, även om TS väninna bra gjorde ett felsteg- så är det inte okej. Jag har blivit lika äcklad, men av en kille som hängde efter mig i högstadiet och var "kär i mig". ÄR man inte intresserad och perosnen inte förstår det, får man inte vara äcklad då? "äcklad" som i ointresserad med känslan av utsattheten som kommer med att man inte kan undkomma situationen. Nu VET TS att tjejen "spanar in henne" helt naken, fantiserar om henne, tillochmed vågar säga hur hon tycker om henne och hennes kropp. Man kan imponeras av tjejens mod, men även skaka på huvudet åt hur en del av er inte kan förstå TS utsatthet och känslor också!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

himalaya27
1/13/14, 7:32 PM
#68

Jag är homosexuell tjej och jag förstår dig helt TS. Din kompis gick klart över gränsen. Vill man ta reda på om någon är intresserad av en mer än som kompis så är det ju helt fel ställe och situation när man står naken i duschen. Risken är ju rätt stor att det ska bli helt fel och väldigt jobbigt och pinsamt för den som inte känner lika. Det är ju ändå en majoritet som är heterosexuella. Att hon dessutom ville smeka dig när du är naken och bara ville förbi henne- inte okej alls.

Upp till toppen
Annons: