Annons:
Etikettförhållande
Läst 5933 ggr
[SophD]
1/12/14, 9:37 PM

Regler?

Hej! Har idag hört av en utomstående att min pojkvän nästan håller på att hjärntvätta mig. Jag vet inte riktigt själv… Har ni regler i erat förhållande med pojkvän/flickvän? Vill ni dela med er av de i så fall? 

Jag vet inte om vi har gått för långt, jag och min pojkvän. 

Tack :)

Annons:
[NellieLavec]
1/12/14, 9:45 PM
#1

Vad exakt menar du med regler? Jag och min pojkvän har väl kanske några "oskrivna regler", saker vi diskuterat och kommit överrens om. Tex för mig så kommer mina djur ALLTID gå före. Det vet min pojkvän om och det händer att vi är hos mig oftare för att jag behöver se efter mina djur. Vi är också tydliga med att vi får träffa vänner ensamma utan att ens partner tvunget ska vara med (låter kanske självklart, men har haft sånna relationer tidigare) Sen har vi saker som vi respekterar hos varandra. Jag stör inte honom om han vill spela datorspel, och han väcker inte mig på morgonen om vi inte har något planerat. Självklart finns det ju regler som vi ser som självklara i ett förhållande, typ att man inte får vara otrogen mm.

Vyer
1/12/14, 9:56 PM
#2

Regler? Nja. Att vi ska kommunicera, dela hushållssysslor rättvist och alltid vara ärliga kanske klassas som regler?  😃


[SophD]
1/12/14, 10:19 PM
#3

2 & 3 , ja precis sådana saker jag menar. 

För oss ser du ut såhär; Jag får inte ha killkompisar. Jag får inte chatta med killar eller träffa killar. Skriver en kille till mig så måste jag tala om det får honom,.. Såklart gäller samma för honom. Men fick höra idag att de tror jag håller på att bli hjärntvättad av killen!! :( Nu när jag tänker efter så känns det som om de stämmer……

Vyer
1/12/14, 10:26 PM
#4

#3 Alltså, det där låter inte okej eller hälsosamt för fem öre. :/


fladdy
1/12/14, 10:27 PM
#5

Så länge du inte håller på med andra killar skulle det väl inte vara några problem. Men det är ju individuella regler för olika par.

Men sen ska man inte alltid tro på vad andra säger heller

Får du inte ha killkompisar? Om du har det får du inte träffa dom då?🤔

aaaaaaaaaaaangelina

[SophD]
1/12/14, 10:30 PM
#6

Alltså jag får såklart hälsa om någon hälsar på mig osv. Men inte så att jag umgås med dom.. 

Det är han som har varit otrogen mot mig för över ett år sedan, inte jag. Jag har aldrig gjort något sådant. Dock är han väldigt känslig så vet inte hur jag ska prata med honom :(

Annons:
Vyer
1/12/14, 10:32 PM
#7

Är du nöjd med reglerna? Trivs du och mår bra i er relation?


[SophD]
1/12/14, 10:36 PM
#8

Jag tycker det är jobbigt nu när jag hört det från utomstående

Portie
1/12/14, 11:03 PM
#9

Jag har haft ett liknande förhållande som dig och den killen bröt ner mig totalt. Han raderade alla mina killkompisar, jag fick inte ens säga hej till någon av motsatt kön. Enligt mig ska man få ha vänner av motsatt kön, ens partner kan faktiskt inte bestämma det. Hade jag varit du så hade jag gått ur förhållandet direkt.

ChristineL
1/13/14, 8:56 AM
#10

Det är absolut inte okej att bestämma vem ens partner får eller inte får umgås med! Det är sjuklig svartsjuka.

obstitant
1/13/14, 10:28 AM
#11

Nej, det låter faktiskt inte ok. Det är inte heller helt ovanligt att det är den som är svartsjuk och försöker begränsa sin partner som själv är eller har varit otrogen…

Det är inte ok att diktera vem den andre får umgås med, om det inte finns särskilda omständigheter. Det skulle t.ex. kunna vara att om den ena har varit otrogen med man kommit över det och gått vidare (vilket långt ifrån alla klarar) så skulle ett av villkoren för att bygga upp tilliten igen kunna vara att den inte umgås ensam med den som den varit otrogen med förut.

Jag skulle aldrig kunna leva med någon som försökte begränsa mig på något sätt. Min man litar fullständigt på mig och utgår kallt ifrån att jag vet var gränserna går. Jag har killkompisar, jag har (ytlig) kontakt med ett par ex på Facebook, jag är borta ibland på konferenser och liknande och det stör inte honom ett dugg eftersom han känner mig och vet att jag inte är otrogen för det.

Sen kanske vi har regler, typ att vi tvättar varannan gång, men det handlar ju mer om hur vi ska lösa praktiska saker, inte om att inskränka sitt liv för att inte trigga någons irrationella ångest.

Giberg
1/13/14, 10:38 AM
#12

Det låter inte okej i mina öron och jag tycker inte det är sunt att begränsa ens partners livsutrymme på det sättet. I min värld har ingen människa har rätt att kontrollera en annan människas rätt att umgås och ha kontakt med vem hen vill. Relationer bygger ju på tillit och med en sån kontroll över vilka den andra umgås, skriver eller pratar med så känns det som om det snarare bygger på kontroll än nått annat. 

TS, lyssna på magkänslan att det inte känns bra och förhandla inte bort sådana känslor i dig själv.

Sarah
1/13/14, 11:55 AM
#13

Man kommer överens om vilka regler som gäller tillsammans, och båda ska känna sig ok med dem. Det är inte en i relationen som ska styra och ställa. Nej er relation låter inte hälsosam. 

Kan dock inte säga att vi har regler i relationen. Vi har överenskommelser, typ att vi är trogna.

Annons:
theoneissa
1/13/14, 1:42 PM
#14

Kommer ni överens om att ni inte ska ha kompisar av motsatt kön så tycker jag faktiskt att det är okej, om ni båda tycker att det är okej:)

[WickedAlly]
1/13/14, 2:02 PM
#15

Jag och maken har väl inga regler på så sätt. Vi är varandra trogna, ställer upp för varandra i vått och torrt samt visar hänsyn och respekt. Men allt detta är ju bara förutsättning för att ett förhållande ska fungera i längden och det är inget vi pratat om. Regler om våra umgängen, hobbys osv har vi inte för vi är fortfarande två individer även om vi ingått äktenskap. 

Fast egentligen så tycker jag inte att det är speciellt relevant vad andra tycker, det finns så många olika förhållanden att man inte kan säga vad som är "normalt" eller inte. Känns det bra för de två som har ett förhållande så räcker ju det. Det är när någon i förhållandet känner sig obekväm/kränkt/hunsad och så vidare som det är dags att fundera på att antingen försöka förändra förhållandet, vilket brukar vara svårt, eller gå vidare och träffa någon ny som man delar värderingar med.

[SophD]
1/13/14, 4:28 PM
#16

Tack för alla svar!

Jag försökte prata med honom idag, lite försiktigt så han inte ska bli irriterad. Jag sa till honom att det var okej för mig att han snackar med andra tjejer, så länge han inte döljer något och låter mig röra hans mobil så som jag får göra nu. Då fick jag till svar att han inte vill ha någon som helst kontakt med andra tjejer när han har mig…

ChristineL
1/13/14, 4:34 PM
#17

En intressant tanke bara då jag tror det handlar om svartsjuka från hans sida. Får du ha kontakt med homosexuella killar? Eller homosexuella tjejer? Det finns ingenting att bli irriterad över för hans del, så länge du inte gör något bakom ryggen på honom såklart.

[SophD]
1/13/14, 6:00 PM
#18

#17 Ingen aning då varken han eller jag har några homosexuella vänner. Vi hade en lesbisk tjej i vår klass innan, men hon slutade. Men annars inte, så den frågan kan jag inte svara på… 

Skulle aldrig gå bakom ryggen. Men nu va det så att en killkompis skrev till mig igår och nu tycker han att jag ska blockera hans nummer hos mitt abonnemang… DÅ tycker jag det gått för långt så har såklart inte gjort det…

Wide Awake Dreamer
1/13/14, 9:49 PM
#19

Bara det faktum att du känner att du måste ta upp frågan "lite försiktigt" med honom skickar lite varningssignaler. I ett hälsosamt förhållande bör man kunna diskutera sådana saker utan att känna som att man går på äggskal.

PennyScarlett
1/14/14, 2:22 PM
#20

Ljug inte, visa hänsyn och respekt för varandra och var inte otrogen…Det är väl dom enda regler som känns rimliga men det är upp till varje person också. Det viktiga är att ingen känner sig begränsad eller kvävd av någon regel för isåfall får man försöka hitta en kompromiss eller lösa det på annat vis

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
[SophD]
1/14/14, 2:30 PM
#21

#19 Jo jag vet… 

#20 Det lät bra :)

PennyScarlett
1/14/14, 2:38 PM
#22

Kom ihåg också att om det är någon som har regler som du känner dig kvävd av men som inte vill ändra på dom för din skull. Dumpa och leta vidare, för det kallas kontrollbehov och inte kärlek, hur mycket de än vill påstå det.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[SophD]
1/14/14, 4:04 PM
#23

#22 Jo jag vet precis vad du menar. Men detta är en sådan svår situation, jag vet inte hur jag ska ta upp det med honom, vi har varit tillsammans i mer än ett år, så det kommer vara jobbigt att lämna förhållandet…

Sarah
1/14/14, 4:18 PM
#24

Det är svårt att lämna en relation man investerat i, men det är ännu jobbigare att vara kvar i en relation där man kvävs.

Kalle-B
1/14/14, 5:02 PM
#25

Tror att det här är ett problem som inte var så aktuellt förr i tiden. Uppväxt på sjuttiotalet var det tydligare tjej- respektive killgäng. Jag hade egentligen inga "tjejkompisar" och min fru hade egentligen inga killkompisar innan vi blev tillsammans. Det var liksom enklare då… När man blev tillsammans ägnade man sig mest åt sitt förhållande och gemensamma vänner. Men jag hade troligen tyckt det varit jobbigt om min fru hade typ "killkompisar" som hon umgicks med. Men som sagt, jag är uppväxt i en annan tid, långt innan chatt o FB…

Giberg
1/14/14, 7:26 PM
#26

Kalle, varför skulle det varit jobbigt om din fru haft killkompisar? Är kompisar detsamma som att va otrogen? Har man inte den tilliten till sin partner?

Gur4m1
1/14/14, 8:49 PM
#27

Regler? Mja…jag har sagt åt min kille att jag gärna ser att han berättar saker för mig, jag vill int ebehöva snoka eller känna att jag snokar- men jag vill veta när saker händer i hans liv. T.ex när han blev farbror, det fick jag såklart veta sist av alla i hela världen- jag tycker, som hans partner i flera år- att det är en jävligt stor grej och han vore dne första jag berättade det för. Samma sak när hans fmalj beslutat att de skulle åka utomlands….det visste han i månader innan han berättade det för mig- för jag frågade (fick, precis som med barnet- veta det genom andra sätt), och vet fortfarande inte NÄR han tyckte att han skulle berätta att han åker bort med sin fmailj i 2 veckor, dagen innan?

"men jag trodde jag berättat det" eller "Jag tänkte berätta, trodde int det var så vikigt". JO ATT BLI FARBROR för första gångne känns som en SJUKT Viktig sak i min bok. ;)

Så vi har regeln: Parata/berätta om saker. Och att vi inte får ha sex med andra. Rätt onödig regel, för vill man så bryter man dem ändå, jag vill inte ha regler mot sådant. Men det är en dealbreaker- men vi har vänner av motsatta kön osv. Men även där, om jag känner mig obekväm med hans tjejkompisar så får de dra. :P Tycker itne det är okej när tjejkompisar försöker ragga upp min pojkvän, så då får han snällt ta tag i det. Det är en regel jag har om han ska umgås med tjejer och jag gör samma sak själv- killar som vill in i mina trosor är inga vänner jag behöver i mitt umgänge.

Umgås med vänner bäst vi vill men även där så vill jag veta och jag berättar för min partner om jag har planer. Ett fika på stan är ju kanske inget man måste nämna men om jag går ut på krogen eller är borta på middag så berättar jag det, det hör till god ton anser jag så han slipper fundera var jag taigt vägen+ att det är trevligt att inkluderas i varandras liv. :) Jag stör inte hoom när han spelar, men när jag hälsar på helgerna så ska han alltid umgås med mig främst, tills vi båda känner att vi är nöjda, då vi knappt ses på veckorna. Nu ses vi nte heller varje helg.

Ser inte hur man är hjärntvättad för att man har överrenskommelser (som i "1) för att båda ska må bra i relationen. Många vet inte vad de vill inne i en relation och då upplever jag att det mest är besvärligt. Att man kan definiera och kommunicera till sin partner hur/vad man vill ha det och man kan respektera och acceptera varandras behov är ju jättebra. Ska finnas utrymme för felsteg eller att man tänker olika dock ^__^

Att ha regler som begränsar ens sociala umgänge känns inte okej alls. Kan ni inte mötas halvvägs. Att du får ha killkompisar/han får ha tjejkompisar- men ni måste vara tydliga med att ni inte är singlar, tillexempelt? Ser inte varför man inte ska kunna ha kontakt med det motsatta könet….har ni ingen självkontroll? Är han rädd för otrohet, hur känner du? Om du är nöjd med att ge upp friheten att umgås med killar, mot att han också inte umgås med tjejer så känns det som att det är upp till er två så länge samma regler gäller er båda och ni är nöjda med det…på riktigt. Men ja, det känns inte som någora regler man ställer på sin partner om man litar på varandra.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Anna4077
1/15/14, 1:31 AM
#28

Åh det där känner jag igen. Min sambo kan komma dagen innan "men vadå? Vi ska ju till mamma? Har jag inte sagt det? Nåja nu vet du" jag menar om jag förväntas vara någonstans vill jag gärna veta det. Eller för guds skull, vi har en stor kalender att skriva grejer i, där det står vad jag sysslar med! Men angående regler. Tja innan vi blev tillsammans fick han lova mig att han va all in i vårat förhållande. Jag va trött på att fjanta runt. Jag visste vad jag ville ha och ville han va med va han Välkommen. Tillhör att han var väldigt angelägen att vara med mig. Jag ville inte i början eftersom mitt ex va otrogen samtidigt som han ville att jag skulle flytta 40mil till honom. Och lite annat sen tidigare. Jag va ganska hård mot honom i början men nu är det bättre och jag litar på honom. Men våra regler är väl att säga ifrån om vi är upprörda, man kan inte ändra på något man inte vet något om. Att inte hinta utan vara öppna med vad vi vill och känner. Att vara varandras trogna. Göra vårat bästa att leva ihop och ofta visa att vi älskar varandra. Jag lider av psykisk ohälsa då är det mycket viktigt att säga "jag älskar dig men behöver lite utrymme" istället för att bara dra sig undan. Eller "jag vet vad du menar men när du säger så blir jag ledsen för jag känner såhär". Sen brukar vi tala om vart vi är och ser till att vi kan nå varandra om något skulle hända.

Anna och taxen Max

Kalle-B
1/15/14, 11:47 AM
#29

#26: "Kalle, varför skulle det varit jobbigt om din fru haft killkompisar? Är kompisar detsamma som att va otrogen? Har man inte den tilliten till sin partner?"

Andra tider andra värderingar - plus att jag tyvärr var väldigt osäker och svartsjuk som ung. Tyvärr är inte alltid känslor så logiska. Svartsjuka är inte kul för den som är drabbad.

Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta upp regler för min partners umgänge. Varken då eller nu. Det är hennes val. Tycker man det är jobbigt får man stå ut med det.

Upp till toppen
Annons: