Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2023 ggr
[Murvel]
2014-01-13 14:23

Tid som förlovade innan giftermål..?

Jag vill gärna förlova mig med min sambo, som ett sätt att symboliskt gå vidare i vår relation. Vi har varit tillsammans i sex år, bott tillsammans i fem år, och vi är väldigt bundna till varandra relationsmässigt. 

MEN. Jag vill inte att vi ska gifta oss än. Inte på några år i alla fall. Och det känns som att man efter en förlovning förväntas planera sitt giftermål direkt. Nu kanske ni tänker att "gör som ni själva vill, skit i andra" men jag tänker inte så. Dels så har jag har social fobi och bryr mig mycket om vad min omgivning tycker och tänker, dels tycker jag att förlovning är en stor grej och jag vill inte "förstöra" det genom att det ska bli något jag skäms över att tala om.  

Hur ser ni på förlovning och giftermål? Måste man gifta sig "direkt" efter en förlovning eller är det ok att vänta några år - om man nu gifter sig alls? 

Hur lång tid var ni förlovade innan giftermål?

Annons:
Fridaaaa
2014-01-13 14:26
#1

Hur ser ni på förlovning och giftermål? Måste man gifta sig direkt efter en förlovning eller är det ok att vänta några år - om man nu gifter sig alls? 
Upp till var och en anser jag. Vi är förlovade men jag vill inte gifta mig. Så man behöver inte gifta sig bara för att man är förlovade anser jag. Inget krav/måste.
Man gör det som känns bäst.

Hur lång tid var ni förlovade innan giftermål?
Inte gift

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-01-13 14:29
#2

Jag själv ser inget tidskrav, vi var förlovad i 2½ år innan vi gifte oss, min mamma och hennes nya man var förlovad i 6 år innan dom gifte sig

l'm back

Sjöstjärna
2014-01-13 14:30
#3

Jag tycker du är på helt rätt spår när du säger att ni gör som ni själva tycker och struntar i andras åsikter. En färlovning är aldrig något att skämmas över om du inte själv tycker att den är något att skämmas över. Att låta andra människors åsikter styra ditt liv sätter dig i en omöjlig sits eftersom du aldrig kan göra alla till lags, satsa på att göra dig själv till lags istället.

Personligen tycker jag att man förlovar sig i samband med frieriet och att man sedan gifter sig inom 1,5 år. Dvs om ena parten säger "vill du gifta dig med mig" och den andra säger "ja", så är man sedan förlovade och då är det ju trevligt om det också finns en ring förberedd. Men det finns massor med olika åsikter om detta och du kan aldrig tillfredsställa alla, så tillfredsställ dig själv och din sambo och strunta i resten!

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Intehärutandär
2014-01-13 14:30
#4

Vi kommer gifta oss inom 1 år. Har själv SF, så jag måste planera hur jag ska klara av bröllopsdagen bara.

Svarttusch
2014-01-13 14:34
#5

Det är ju rätt fria tider i dag, man kan ju göra som man vill. Mina högst personliga åsikter är väl att man ska ha en tanke om att någon gång i framtiden gifta sig när man förlovar sig. Behöver man veta när? Nej. Och sen förstår jag att det finns de som inte vill gifta sig men vill förlova sig och det är ju självklart också okej :) Förlovning ser jag som ett "löfte", om att inte gifta sig med någon annan än den man är förlovad med :) 

Men alla tycker ju olika såklart :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

ChristineL
2014-01-13 14:38
#6

Det är jättemånga som inte gifter sig inom ett år efter att dom förlovat sig, jag tycker nog att det är vanligare än att man gör det.

Vi gifte oss precis ett år efter förlovningen, men det var inte tanken från början :P

Annons:
OlgaMaria
2014-01-13 14:40
#7

Vi gifte oss drygt ett år efter förlovning. 

Folk gör på så många olika sätt. Om ni förlovar er och tänker att ni ska gifta er efter 2-3 år, så berätta det när ni berättar att ni förlovat er, så slipper folk undra och fråga hela tiden "när ska ni gifta er?".

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2014-01-13 14:53
#8

Vi har varit förlovade 2 år och det är ingen brådska med giftemål.

Lia
2014-01-13 15:12
#9

Det traditionella är ju att gifta sig inom ett år. Då är hela förlovningen en tid att planera inför giftermålet - det var därför anledningen till att man förlovade sig. De som gifter sig direkt behöver ju inte förlova sig (alltså de som "rymmer".) Förlovningen är då traditionellt sett bara en kort fas innan giftermålet. Varför då då förlova sig längre tid än det, om det nu bara är ännu en etikett? Varför räcker inte ordet "förhållande" eller "sambo" längre? Och om någon av dessa inte längre räcker, utan man måste förlova sig också, varför skulle det räcka där? Behöver vi komma på med ytterligare ord att kunna kalla oss själva? Hur många etiketter behöver man egentligen?

Men, om man nu anser att man behöver fler etiketter utan större anledning (som det ser ut för de flesta idag), så kan man lika gärna "förlova" sig. Det blir ju knappast större än vad förhållandeetiketten är idag. Och med det sagt, kan man absolut göra som man vill. Det gör ju alla hela tiden. Jag menar, idag är ordet förlovning inte mycket större än att hälften av alla tonåringar förlovar sig med varandra stup i kvarten.

Förlovning har fått en helt ny innebörd idag, och det tycker jag är väldigt tråkigt. Planerar man inte giftermål (eller skjuter upp det över ett år), men ändå förlovar sig så tycker jag att man är helt ute och cyklar, för då vet man inte den traditionella innebörden av förlovning, och då kan man hitta på ett eget ord tycker jag.

Och som det sades innan, alla tycker olika, alla FÅR tycka olika. Jag bara delar med mig om vad JAG tycker.

Afturelding
2014-01-13 15:17
#10

Vi var förlovade i 2½ år ungefär. Men mina föräldrar hade varit förlovade sen -92 när de gifte sig 2009 😛

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sarah
2014-01-13 15:19
#11

Jag vet absolut den traditionella innebörden av förlovning, men jag finner den gammaldags och förlegad. För oss är förlovningen och ringen en symbol som vi båda uppskattar. Vi ser inte lätt på det och relationen är mer självklar sen ringen kom på, det var viktigt för oss båda. För oss. Det är däremot inte lika viktigt att binda ihop oss på papper ännu.

Svarttusch
2014-01-13 15:25
#12

För övrigt, jag och min make började i fel ände. Vi började med att planera in när vi skulle vigas (borgligt med 2 vittnen bara, ingen annan visste) för att sen planera när vi borde förlova oss. Vi var förlovade i ungefär 2 månader tror jag. Det var onödigt egentligen, jag ville följa traditionen. Att vi sen gifte oss så snabbt handlade om att vi väntade barn och det underlättar efter förlossningen om man är gift (med faderskap osv) och vi visste att vi i framtiden skulle vilja gifta oss :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[WickedAlly]
2014-01-13 15:37
#13

För vår del kändes förlovning bara som en vägsträcka till äktenskapet och det var ju dit vi ville komma så vi skippade helt enkelt förlovning med ringar och hela köret. Vi gifte oss direkt istället. Inte riktigt heller vad man "förväntas" göra men det var vad VI ville göra. 

Vill ni förlova er nu men inte bestämma något datum för giftermål så gör det. Det finns hur många olika överenskommelser partners mellan som helst så idag är inget konstigt. Jag skulle åtminstone inte höja på ögonbrynen om någon berättade att de förlovat sig men inte tänker gifta sig för det är vanligt idag. Om man ska höja på ögonbrynen åt det så får man väl reagera på samboskap också då om nu äktenskap är det enda "riktiga" och slutmålet för alla förhållanden.

Trots att jag själv skippade förlovning så tycker jag likadant som dig, att förlova sig är ju att ta sitt förhållande till nästa nivå för då har man gemensamt kommit fram till att man ska spendera livet tillsammans och man är mogen nog i förhållandet att visa det för alla andra också.

Annons:
[NellieLavec]
2014-01-13 15:40
#14

Jag har aldrig varit den som fantiserat om mitt "drömbröllop", personligen tycker jag att det är slöseri på pengar och energi att planera ett bröllop, men det är bara för att det inte betyder något för mig. Däremot vill jag förlova mig någon gång, jag tycker att förhållandet ses mer "seriöst" då, att man är mer än "bara flickvän och pojkvän". Självklart är det mina egna tankar kring detta. Mina föräldrar har varit förlovade i 25 år, och dom är inte gifta än :P

viktoria91
2014-01-13 15:43
#15

Jag vill inte gifta mig men förlova mig kan jag tänka att göra. Mina föräldrar har varit förlovade i över 25 år och har inga planer på att gifta sig. ;)

Honestyisdead
2014-01-13 15:44
#16

14 man behöver inte slösa pengar på ett bröllop. Man gör det till vad man vill.

[WickedAlly]
2014-01-13 15:46
#17

#14 Gifta sig kan man ju göra väldigt billigt. Vi hade tre vänner med oss till stadshuset. Vigseln var gratis, våra ringar kostade 3000 och sen gick lunchen efteråt på 1200. Sen åkte vi hem, såg en film och åt pizza. 

Fast om äktenskapet i sig inte har någon betydelse för en så är det väl ändå slösade pengar visserligen.

Honestyisdead
2014-01-13 15:47
#18

Förlovar vi oss vill jag gifta mig ca ett år senare. Hur andra gör är oviktigt.

[NellieLavec]
2014-01-13 15:57
#19

#16 och #17 Som skrivit i inlägget - det är bara mina egna tankar kring det. Visst kan man göra det billigt, men eftersom det inte betyder något alls för mig personligen så skulle 1 kr vara bortslösade pengar i mina tankar. Sen energin och tiden till att planera ett bröllop skulle också vara bortslösad för mig.

ececilia
2014-01-13 16:10
#20

Vi förlovade oss 7/6 2012 för att vi ville gå vidare i vårat förhållande, eftersom jag var 17, skulle fylla 18, så trodde alla att det var en ''fjortis'' grej men jag och min kille kände att det var rätt för oss och vi är nu ca ett och ett halvt år senare fortfarande lyckliga och förlovade.. Vi har inga planer på att gifta oss snart utan när jag är runt 25.

// Evelina

Annons:
[Murvel]
2014-01-13 16:26
#21

#9 Jag tycker faktiskt ditt inlägg var rätt intolerant. "om man nu behöver fler etiketter.." "planerar man inte giftermål då är man helt ute och cyklar" "kan hitta på ett eget ord"

Varför är GIFTERMÅLET det slutgiltiga och enda och viktiga? Är det inte "löftet" i sig som förlovningen kommer med, att vilja vara med personen i fråga för resten av sitt liv? Att värna en relation. Att visa världen att nu är det vi, på riktigt?

För mig hade det varit stort och betydelsefullt att förlova mig, eftersom det för min del har ungefär samma betydelse som ett giftermål fast utan den juridiska delen och utan något stort bröllopsevanemang. För mig betyder förlovning att jag vill spendera mitt liv med personen jag förlovar mig med. Det hade varit något fint för oss båda - inte bara en "etikett". (Jag skiter högaktningsfullt i etiketter och skulle antagligen fortsätta kalla honom "min sambo")  Sedan om man kan förverkliga att leva hela livet tillsammans är en annan sak, men det handlar om uppsåtet, viljan att försöka. 

Jag kan inte svara för vad var och varannan tonåring gör. Jag är ingen tonåring. Jag har bott med min sambo i fem år. Vi har båda föräldrar som skilt sig och vet därmed att det där med giftermål knappast betyder särskilt mycket mer än ja, en förlovning..  Enda skillnaden är den juridiska, och det juridiska handlar om arv och pengar och inte om KÄRLEK. Så jag förstår inte varför giftermål är så himla viktigt. Jag tycker ringen, symbolen för att man älskar varandra, är det viktiga. Förlovningsring eller riktig vigselring gör detsamma.

Men tack för att du skrev din åsikt. Det fick mig att inse att jag tycker något helt annat. 

Så jag förlovar mig nog under 2014. Gifter mig? Vem vet. Kanske när vi får barn :) 

Om du tycker att jag är helt ute och cyklar så cyklar jag i alla fall på en cykel av kärlek och tolerans - och är rätt nöjd med det. 😊

Lia
2014-01-13 16:31
#22

#21 Och precis som jag sa. Lika väl som du har din åsikt på ena hållet har jag min åsikt på andra hållet. Ingen är mer korrekt eller fel än någon annans. Och mitt inlägg var inte mer intolerant än ditt, mitt inlägg var just det MITT, och MINA åsikter!

Och för den delen, citerar man någon så tar man inte bort delar av uttalandet, eller endast använder delar ;)

viktoria91
2014-01-13 16:31
#23

#21 Tummen upp!

Fridaaaa
2014-01-13 17:24
#24

#9 Man kan visst det veta den traditionella innebörden av förlovning.
Men tiderna förändras, man tänker olika, resonerar olika osv, och man är lika mycket förlovad när man ska gifta sig som när man inte vill göra det. Upp till var och en, men betyder inte att man vet mindre om den traditionella innebörden av förlovning för det…
Jag & sambon är förlovade men känner inget behov av att gifta oss, kanske ändrar som ett X antal år men just nu känner jag att jag inte vill gifta mig, och har inte med han att göra, utan att jag helt enkelt inte känner för att gifta mig. Mina föräldrar har varit förlovade i 22-23 år utan att gifta sig. Så upp till var och en.
Vi förlovade oss för att visa att "det är jag & han" samt att vi vill dela våra liv med varandra. 

#21 👍👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jackiejohn
2014-01-13 17:52
#25

Jag är väldigt traditionell av mig men blev lite "sen" ändå pga tragiska händelser i familjen. Så vi hade varit förlovade 1år och 8månader. Vi hade vårat drömbröllop och kom undan billigt vårat bröllop gick på ca. 25 000:- och då betalade vi ca 10 000:- själva då våra respektive föräldrar delade på kostnader för mat,dryck,lokal osv (en tradition som vår familj har..) Men i dagens samhälle är det långt ifrån ovanligt att man "bara" är förlovad och jag ser inget fel i det :) Så gör som ni vill, gör det som känns bäst för er!

Praefatio
2014-01-13 18:15
#26

Att betydelsen/tidsfristen förändras beror ju på att tiderna förändras - till det bättre. Idag får man lov att vara tillsammans och "känna på" relationen så länge man vill innan man gifter sig. Man gifter sig av kärlek, inte för pengar eller rykte och man förväntas vara självständig och betala sitt eget bröllop eftersom giftermålet inte är någon överenskommelse mellan två släkter, vilket innebär att man kanske drar ut på det en aning. Är inte det någonting att hylla, att vara glad för att vi får välja och slipper ägas av våra familjer, istället för att fnysa åt att betydelser förändras?

För mig blir det heltokigt att man inte skulle få förlova sig eller kalla sig förlovade i samband med att man bestämmer sig för att gifta sig med varandra - oavsett om man har möjlighet inom ett år eller ej. Vi bestämde oss för att vi ville dela livet med varandra för drygt två år sedan, vi började prata om bröllop och planera. Det hade känts jättekonstigt att inte kalla det att vi var förlovade, för vi lovade ju varandra en framtid ihop.

"Ja, jo, han friade till mig och vi planerar och sparar ju till bröllopet för fullt, men alltså vi är inte förlovade för vi kan inte gifta oss inom ett år tyvärr, så vår förlovning -att vi lovat varandra att dela framtiden tillsammans - gäller ju inte egentligen utan vi är bara sambos som helt öppet planerar bröllop…"? Knäppt. Det skulle väcka frågor.

"Jo, det är en förlovningsring på mitt finger och vi längtar efter att gifta oss, men vi prioriterar att stabilisera upp tillvaron först innan vi sparar ihop till en bröllopsfest. Låna är inget alternativ, vi vill inte starta vårt liv som gifta med skulder, så det får vänta lite helt enkelt," har aldrig väckt frågor när folk frågat mig. De blir bara glada för vår skull och tycker att vi är mogna och sunda som prioriterar annat än en fest i första hand. Har heller aldrig upplevt att någon inte skulle ta förlovningen på allvar.

citytjejen
2014-01-13 18:23
#27

Hur ser ni på förlovning och giftermål? Måste man gifta sig "direkt" efter en förlovning eller är det ok att vänta några år - om man nu gifter sig alls?
- Jag tycker att varje par gör precis som de själva vill! Antingen gör man båda och, inget dera eller bara en av dessa saker.

**Hur lång tid var ni förlovade innan giftermål?
**- Vi skippade förlovningen, främst för att vi tyckte det var onödigt och sen för att jag tycker det är så mycket snyggare med bara en ring, dvs vigselringen.

/Christina

Annons:
Upp till toppen
Annons: