Annons:
Etikettförhållande
Läst 1454 ggr
Flinna3
1/25/14, 1:00 AM

Sårad och splittrad..

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart tre år och har haft ett väldigt bra förhållande utan några större konflikter. För lite mer än ett halvår sedan flyttade vi in med varandra (kan inflika att jag fyller 21 och han 22). För en vecka sedan var min sambo ute på en klubb tillsammans med några bekanta. Han hade träffat någon tjej som han haft gemensamma vänner med och stött på för evigheter sedan. Så de började snacka under kvällen med varandra och flirtade även med varandra. Kvällen slutade med att tjejen tagit initiativet att kyssa honom och han kysste tillbaka. Jag vet inte hur länge denna kyss ska ha hållt på men enligt honom så insåg han ganska snabbt att det han gjorde var fel och han skyndade sig därifrån. Tjejen visste inte om att han hade flickvän. Värt att nämna är även att Niklas (min sambo) har haft "problem med alkohol" tidigare. Han tål inte sprit och blir rejält full och tappar omdömet halvt när han blir full och han är ute för mycket för sitt eget bästa. Jag känner mig otroligt sårad av det som har hänt. Jag trodde verkligen att det inte var något som han skulle kunna göra mot mig. Även om han i efterhand visar grov ångest och jag har aldrig sett honom såhär ledsen så gör det så ont i mig. Jag får inte bort bilden av honom ståendes och kysser någon annan. Och det faktum att han inte tänkt på mig över huvud taget under kvällen när han flirtat och pratat med henne. Vi har försökt prata om det här och han säger att han gör vad som helst för att jag ska kunna förlåta och lita på honom igen. Till och med sluta röra alkohol om så krävs. Han har även försökt visa uppskattning med gester efter detta men det känns liksom för sent. Jag vill bara hålla om honom och jag saknar MIN Niklas så mycket. Han som inte dricker och stannar hemma med mig istället för att gå ut och dricka med vänner. Det jag undrar är hur ska jag kunna gå vidare? Är det någon med samma erfarenhet som kan sägs att det blir bättre? Jag har sagt till honom att jag vill lösa det här för så lätt vill jag inte kasta bort tre är även om det var så lätt för honom att pissa på dem. Är man otrogen om man flirtar och kysser någon annan än sin flickvän (påverkad och ganska borta men ändå ..) det är ju ingen ursäkt men en anledning. Vad ska jag göra? Jag mår så dåligt och han med..

Annons:
Flinna3
1/25/14, 1:02 AM
#1

Överreagerar jag? Eller är jag för snäll? Mitt huvud är ett enda stort kaos just nu och jag är tacksam för alla åsikter..

RebeccaG
1/25/14, 1:05 AM
#2

Jag skulle satt mig ner & pratat med honom.

Berätta hur du känner & vad du tycker, var ärlig. 
Om du inte vill att han ska gå ut, säg det på ett vänligt sätt. 

Om det händer upprepade ggr eller han visar tecken på att inte bättra sig så sätt ett ultimatum.

Styrkekramar!!🤗

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Flinna3
1/25/14, 1:14 AM
#3

Vi har försökt att prata om orsaker till att det har kunnat hända men vi kommer liksom inte fram till något. Jag är så splittrad just nu och vet inte hur vi går vidare från det här. Bilden av att han står där med en annan tjej tränger sig på med jämna mellanrum och så blir jag bara monoton och sluten. Han är glad för att jag inte åkt iväg och lämnat honom utan stannat här och pratat med honom men jag är orolig över att jag gör det för lätt för honom. Jag älskar ju honom och mår dåligt av att inte vara nära honom men ändå blir jag förbannad och ledsen när jag ser honom…. Tack för styrkekramar

Sevgi
1/25/14, 1:21 AM
#4

Du kanske kan bo hos dina föräldrar/någon vän ett tag, för att vila huvudet och ta in allt? Som ett bättre alternativ än att flytta iväg tänker jag. Då är du bara borta ett litet tag och du kan få smälta in allting ordentligt och han också. Hoppas att du mår bättre snart

eirwen
1/25/14, 1:28 AM
#5

Jag är själv en person som har nolltolerans mot otrohet efter väldigt dåliga erfarenheter. Man kan diskutera mycket fram och tillbaka om vad som är okej och inte, vart går gränsen, är det lättare att förlåta om personen var full osv. Alla tycker och tänker olika angående sådana här saker. I ditt fall, eftersom ni varit tillsammans ett tag och blivit sambos nyligen, så skulle jag vänta ett tag tills det "värsta" lagt sig. Det är lättare att tänka rationellt när det gått ett tag och man har hunnit känna efter ordentligt om man kan gå vidare eller måste släppa personen. Känner du inte att du kan gå vidare så är det antagligen ingen idé att fortsätta vara tillsammans, det kommer inte vara bra för dig eller honom. Jag hoppas det går bra, du får gärna skicka ett pm om du vill prata lite. Kram!

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Timmorn
1/25/14, 9:03 AM
#6

Precis som de tidigare har sagt så tänker alla olika kring otrohet, vart gränsen går och om det går att komma vidare. Jag skulle tänka på hur mycket älskar du den här personen, efter allt har lagt sig kommer du kunna förlåta honom och framför allt lita på honom igen i framtiden. Det är ingen ide att ha ett förhållande när man efter 3 år efter bråket skriker att jag kan inte lita på dig för du går ju och kysser andra. Det kanske du inte kan känna med en gång det är olika. Jag har en tjejkompis vars kille var otrogen och hon 1 år senare är fortfarande tillsammans med honom, men jag tvivlar på att de litar på varandra så att förhållandet går åt helvete därför. 
Jag har skickat en tuttbild till en kille för 4 år sedan, men det lyckades jag och min kille komma över för han förlät mig och kunde lita på mig igen. Nu i efterhand tog nog bearbetningen ett år. för man bråkar om det då och då när känslorna kommer upp igen. Men tar det mer än så skulle jag tänka på att gå… 

Var det bara att han var full och dum, eller kände han sig sårad och ensam av dig av någon anledning? Inte för att det förmildrar men för att du kan förstå honom.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Annons:
obstitant
1/25/14, 9:18 AM
#7

Jag tror det är viktigt på allvar förstå varför det hände, för bara då kan ni veta hur sannolikt det är att det händer igen och hur han kan undvika det, och det är bara då du kan få tillbaka tilliten.

Alkoholen verkar vara en viktig faktor. Hur kommer det sig att han drack trots att han vet att han inte kan hantera det?

Som andra har sagt kan det ta lite tid innan dammet lägger sig och det börjar bli klart om ni kommer att kunna gå vidare eller inte. Lyckas ni inte reda ut på egen hand men verkligen vill ge det en chans kan ni testa att ta hjälp av kommunens familjerådgivning. Man måste inte ha barn för att gå dit. 

Tydligen har han ju något slags spärr som slår till även när han är full eftersom han avbröt det efter en stund. Men han skulle behöva ha en betydligt tidigare. T.ex. en som slår till innan han dricker första glaset, medan han fortfarande kan resonera rationellt och förstå att det kan gå illa om han tar det.

pyromanen
1/25/14, 10:03 AM
#8

Alla har olika gränser för otrohet. Det som är viktigt här är ju ts egen gräns och eftersom hon mår så dåligt över det som hänt som hon gör då är det tydligt så att hennes gräns har passerats.

Han har å andra sidan berättat vad som hänt (smusslar inte) och ångrar sig rejält.

Tänker att alla är människor och alla kan trilla dit och göra något som är fel/misstag och som man ångrar. Och att det är schysst att ge någon en chans till och om ni har en massa känslor för varandra känns det överdrivet att göra slut för én enda kyss åt fel håll.  Men för att det inte bara ska bli "för lätt" och upprepas då tror jag det är viktigt att ta det på allvar. Jag skulle nog vara ärlig och berätta hur jag tänker om det var min sambo. Berätta att jag vill ge oss en chans till, men samtidigt tänker att jag måste vara rädd om mig själv och det är alltså inte så att jag generellt sett kommer förlåta såna felsteg utan skulle det hända igen då måste jag göra slut (om det nu är så du känner ts).  Om det är alkoholen som är huvudproblemet då skulle han förutom att låta bli alkohol kunna delta i AA möten och lära sig lite mer om kontrollförlust, skaffa sig självinsikt.

PennyScarlett
1/25/14, 11:11 AM
#9

Usch vad tråkigt för dig. Det finns inget värre än när tilliten får sig en smäll i ett förhållande. :( 

 Jag reagerar dock på en sak här. Han påstå att tjejen inte visste om att han hade en flickvän. Dom hade pratat med varandra hela kvällen och är gamla bekanta och småflirtat lite med varandra och ni två har nyligen blivit sambos. Är det bara jag som finner det märkligt att han över huvud taget inte nämnt dig under hela kvällen? 

 Det kan ha varit så att han uppskattat hennes uppmärksamhet och bekräftelse och därför undvikit att prata om dig för att få mer. 

 Kan bara tala utifrån mig själv, men är jag i en relation så faller det sig liksom helt naturligt att man nämner denne med jämna mellanrum för att man är en så stor del av varandras liv, så att det faktiskt skulle vara svårt att få vara delaktig i samtal utan att nämna sin partner. Men detta är ju bara jag. 

 Själv har jag nolltolerans mot alla typer av svek där jag måste ifrågasätta om jag verkligen kan lita på personen. Min erfarenhet är att relationer aldrig blir detsamma igen i det tilliten har raserats…hur mycket man än önskar och vill. För min egen del så har alla relationer med den utgångspunkten varit dödsdömda och man hade lika gärna kunnat sätta en "Bäst Före" etikett på. Därav min nolltolerans också. Jag vet själv att jag aldrig får tillbaka tilliten till en person som svikit mig på ett sådant plan och då ser jag ingen anledning att slösa med varken min eller hans tid. 

 MEN, jag hoppas och håller tummarna för att ni kan lösa det här om det är det ni vill. Känn bara inom dig själv och fråga dig själv vad du kan leva med, för detta är något som du kommer få leva med och det kan vara jobbigt att acceptera. Men det är han som har brutit emot era spelregler, vilket innebär att oavsett hur ynklig han verkar just nu, så är det du som måste känna efter vad du vill. Försök att räkna bort hans känslor och ta bara hänsyn till dig själv i detta.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Flinna3
1/25/14, 11:29 AM
#10

Igår var han ute på ett företagsevent, som han delvis är ansvarig för och även är en av orsakerna till att han är ute så pass mycket. Och han drack alkoholfri öl och lättöl hela kvällen. Kom hem direkt efter att det slutat, helt nykter. Det är första gången han någonsin varit ute utan att dricka starköl eller sprit. Det visar ju att han försöker och jag är väldigt stolt över honom för att han klarade av det. Men frågan är hur länge kommer det hålla i sig? Går inte att beskriva hur mycket han älskar att festa och han är världens mest sociala person jag känner som har lite väl lätt för att "falla för grupptryck" då han även blir lätt påverkad av andra. Och han älskar öl. Dessa event är ett av hans största intressen då han bildade företaget men det gör ju också att han spenderar stort sett all sin lediga tid till att planera event eller vara på dem. Jag kan inte ta det i från honom, och det är inte heller något jag vill men jag önskar bara att han VALDE att stanna hemma mer med mig då jag själv inte går ut lika ofta och blir aldrig full när jag väl är ute. Jag har kul, dricker med måtta det som har god smak och beställer inte en till när jag känner att jag börjar bli full. Kan även tillägga att min pappa har haft problem med sin släkt och alkohol och att han hade en tuff uppväxt runt alkoholister vilket gjorde att han brutit upp med sin familj och dricker inte alls. Det gör också att jag fått respekt för alkohol då jag har hört ett och annat från hans liv som inte är vackert. Ska jag be pappa prata med min sambo? Ska jag skicka honom på AA möte? De problem vi haft som inte har med alkohol är små ( typ att jag önskar mer uppskattning ibland och att han lyssnar mer på vad jag säger..) så det känns som om alkoholen är boven i det hela.

Flinna3
1/25/14, 11:46 AM
#11

#9 Det var det jag reagerade på också, att han inte nämnt mig under hela kvällen. Det han säger är att de inte umgicks under hela kvällen utan stötte på varandra först en gång och sen möttes en gång till senare under "fullare" omständigheter och så skall de ha flirtat med varandra när de var ute och rökte men sen inte sett varandra tills innan kyssen. Våra samtal är ungefär såhär just nu: Jag: Var du ute efter bekräftelse - känner du att jag inte ger dig tillräckligt med bekräftelse? Svar: Jag får massa bekräftelse och det var egentligen inte därför. Jag kan inte säga vad jag tänkte för jag vet inte. Jag tänkte inte alls. Jag: Är det för att jag är din första kärlek och du aldrig varit med någon annan till skillnad från jag som du ville prova på nåt annat? Svar: Jag vill inte ha någon annan än dig. Och jag tycker det är jobbigt att tänka att du varit med någon annan innan mig. Men det var nog inte därför. Eller kanske lite. Jag antar att det var någon slagit spänning jag sökte då. Inget jag känner att jag ens behöver egentligen. Jag tycker vi har det jättebra, eller ja.. Hade innan det här. Jag: Ångrar du vad som har hänt och vill du fortsätta vara med mig? Svar: Det är det värsta jag har gjort i hela mitt liv. Jag skäms så mycket och jag förstår nu att jag inte klarar av att hantera alkohol. Jag älskar dig mer än nånting annat och jag gör vad som helst för att du ska kunna lita på mig igen. Han har även berättat för sina föräldrar nu… Ni som har varit med om liknande situation, samma slags bråk.. Blev det någon förändring? Hur vet jag att det inte händer igen? Klart att han säger sånt här nu men vad fan… Vet inte vad jag ska tro.

JustMySelf
1/25/14, 1:40 PM
#12

För mig är det otrohet att kyssa någon annan, men det faktum att han själv valde att berätta det för dig och verkligen visar ånger hade gjort att jag FÖRSÖKT fortsätta vara med honom. Men jag kan samtidigt förstå att det kan vara svårt att lita på honom i framtiden, och känner man en tid senare att man har svårt att lita på att han inte gör något dumt när han är ute t ex så hade nog jag iallafall valt att avsluta det hela. Men ja, jag hade iallafall försökt. Jag var med om något liknande med mitt ex. Han gjorde slut med mig helt utan anledning och gav ingen som helst förklaring trots att jag bad om en. Han tog kontakt med mig 1 1/2 år senare (!) och berättade att han dagen innan han gjorde slut med mig hade haft sex med en annan tjej på fyllan. Han sa att han hade tänkt berätta det för mig men fegat ur och gjort slut istället. Han berättade inte det här bara för att han tyckte jag skulle få veta det, utan för att han ville att vi skulle börja dejta igen. Det gjorde vi dock inte, jag hade gått vidare. Jämfört med mitt ex verkar din pojkvän oändligt mycket mer ångerfull och att han ändå tar ansvar för vad han gjort. Så ja, jag hade försökt gå vidare i förhållandet, men det är samtidigt bara du som kan känna ifall du kan lita på honom igen. Jag förstår att det säkert lär dröja innan du litar fullt ut på honom, men du kanske kan känna om det ens är möjligt att du gör det i framtiden?

Gur4m1
1/25/14, 2:15 PM
#13

#11 jag har blivit utsatt för otrohet och din pojkvän verkar uppriktigt ledsen, han var dessutom rälig när det hänt och verkar även ta ansvar för det som skett- iomed att han berättar det för dig och sin omgivning (det ligger STOR skam i otrohet) och erkänner att alkohol nog inte är bra för honom. Vi är alla människor, människor GÖR misstag ibland. Ibland är vi mer sårbara och gör misstag vi inte alltid själva kan förstå. En kyss känns hemsk, själv har min otrohet varit mer än bara kyssar och det känns vedervärdigt. Otrohet som otrohet, det är ett svek. Svek kan man förlåta, anser jag, om man kan hantera det som skett.

Det vitkiga är att ni kan lägga det bakom er- att det inte får störa sin självkänsla och inte heller tas upp om ni börjar bråka. Att ni bearbetar detta tills ni kan gå vidare. Jag anser att man kan förlåta och gå vidare, även om otrohet gör ont. 

Många par som lever lyckliga liv ihop har haft någon typ avotrohet i relationen- precis som många relationer som bryts upp- där otorheten många gånger är orsaken- så om man ska stanna eller inte får man avgöra själv. Jag hade gett en kille som betett sig sådär som du beskriver- en chans till, eller två. :) Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: