Annons:
Etikettlänktips
Läst 4579 ggr
idaaforsling
2014-02-03 13:10

Vart köpa förlovningsringar?

Är det någon som har något tips på vart man kan köpa förlovningsringar? Gärna där det är relativt billigt :)

Annons:
Honestyisdead
2014-02-03 13:12
#1

Guldfynd har just nu att man köper den billigaste ringen för halva priset.

Wand
2014-02-03 13:14
#2

Malin Dahllöw har varit "min" smed och smidit mina smycken i några år nu. En ring av henne i silver kostar sisådär en tusenlapp beroende på hur man vill att den ska se ut, och det tycker jag är rimligt. Guld blir självfallet dyrare. Ska man förlova sig så tycker då åtminstone jag att något handsmitt är mycket mer kärleksfullt än något billigt och massproducerat från en halvmesyr-shop. Förhoppningsvis så planerar man ju inte att förlova sig så väldigt många gånger… då¨kan man lyxa till det. ;)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Praefatio
2014-02-03 13:29
#3

#2 Det var en ovanlig syn på det hela :) De flesta tycker det viktigaste är att man gillar sin ring, inte att den ska vara handsmidd. Vi har alla olika prioriteringar helt enkelt! Jag skulle personligen inte vilja ha en silverring som förlovningsring eftersom de blir repiga fort, men förstår de som gillar silver.

TS: Underskatta inte pantbanker och antikhandlare. Man kan få fantastiska ringar alternativt tokbilligt material till nya för nästan inga pengar alls. Min ring är ärvd, så jag behövde inte betala någonting mer än förminskningen, men innan jag fick min ring tittade jag mycket på andra antika ringar. Gillar personligen tanken med att det finns lite historia bakom! Medan andra tycker det är viktigt att den är nytillverkad.

Riktigt prisvärda ringar är titanringarna. Min sambo har en sådan, av den enkla anledningen att han har ett väldigt fysiskt arbete och behöver en ring som tål slitage. Titan är ett billigt men oerhört slitstarkt material. De högpolerade påminner om vitsilver men har en aningens gråare färg, snyggt tycker jag. Sambons släta ring gick på typ 500 kr inkl. gravyr!

Ett tips är att googla och titta på ringar online och se om det känns aktuellt, men sedan vända sig till en vanlig guldsmedsbutik för att faktiskt beställa ringen. Det går nämligen inte att minska eller bredda en titanring så det är väldigt bra att kunna prova storlekar och bredder innan man beställer.

Åsa S
2014-02-03 13:31
#4

Nästan alla smyckesbutiker verkar ge halva priset på den billigaste ringen hela tiden.

Först kanske man ska ställa sig frågan ska man ha förlovningsringen en längre tid är det kanske bättre tänka på kvalité och inte bara priset. Vi förlovade oss i oktober och vi bestämde oss för en enkel ring i palladium till oss båda för vi har tänkt gifta oss i sommar och ingen av oss vill ha 2ringar på ett finger så vi kommer ta av oss förlovningsringarna till vigseln och enbart ha guldringar av bra kvalite efter vigseln.

Honestyisdead
2014-02-03 13:32
#5

#2 Jag ser inte att förlovningsringar behöver vara handsmidda. Då är giftasringen viktigare. 😃

Dessutom erbjuder flera smyckeskedjor att man designar sin egen ring.

Titan skulle jag aldrig våga ha eftersom det är så hårt. Skulle man fastna eller fingret svullna går det inte att klippa upp som guld och silver.

Honestyisdead
2014-02-03 13:33
#6

#4 Har sett det där palladium. Är det mjukare eller hårdare än silver?

Annons:
jagga-ewe
2014-02-03 13:42
#7

Just nu är guld dyrt. Antar det är därför det "bara" är halva priset på den billigaste ringen. På min tid (19 år sen jag förlovade mig) fick vi tjejens ring för en krona. Men då var guldet billigare.

Kompisarna förlovade sig genom att byta smycken istf ringar, eftersom ingen av dem får ha nåt på händerna i sina resp jobb. De är båda hobbysmeder, så de gjorde helt sonika var sitt smycke till den andre, i järn. Hon gjorde ett litet blad, han gjorde en orm. De har dessa nu i var sin läderrem runt halsen. Innebörden är det samma för dem.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Praefatio
2014-02-03 13:43
#8

#5 Det är inga problem att klippa titan om nöden kräver, det är en myt. :)

Åsa S
2014-02-03 13:46
#9

Palladium känns och är ungefär som guld men är lättare i vikt.

Vi provade titan men det kändes väldigt kallt och hårt på fingret + det där med problemet att klippa upp ringen vid olycka var det som fick oss inte vilja ha det. +Då måste man ju vänta på ringarna det är i Polen man kan göra ringar i titan så det är ju flera veckors väntetid, palladiumringar görs i sverige så vi behövde bara vänta 3dagar innan ringarna var klara.

Honestyisdead
2014-02-03 13:51
#10

#8 Njä, det är ingen myt. Har du belägg för det?
Senast jag pratade med brandmännen stämde det fortfarande.

Wand
2014-02-03 13:51
#11

Alla - jag kan nämna många punkter som för mig väger upp en smed framför annat! Men jag nämner bara några. ;) 1. De lägger ner sitt hjärta i varje arbete och vartenda arbete, även om man beställer ett likadant, blir unikt. 2. De tjänar knappt något på sina arbeten då moms och skatt utgör 60% utav priset på varan. Dvs på ett smycke för 1000 kronor tjänar smeden 400 kronor, vilket med största säkerhet går till verktyg, el och övriga kostnader. Med andra ord kan man säga att de gör det för att de älskar det och inte för att tjäna massor av pengar. Man kan dessutom vara säker på att eventuellt fattade stenar såsom diamanter sitter betydligt bättre i en handsmidd ring än en masstilverkad! Många masstillverkare limmar dit sina stenar även om det är äkta diamanter, medan smeder fattar dem enligt viss teknik som gör att de sitter väl. I övrigt så avskyr jag guld, jag skulle aldrig köpa ett guldsmycke oavsett om det var dyrt eller billigt då jag tycker att det är fruktansvärt fult. Så för mig är äkta silver helt att föredra, därför allt jag kan säga något om! Men jag har beställt 3 halsband utav Malin och de har sammanlagt gått på nästan 4000 kronor, nu väntar jag på att få ett halsband klart som kommer kosta dryga 3000. Kan säga att det är pengar som jag hellre lägger på ett halsband av henne än 100 stycken från ett annat ställe. För mig är känslan i ett smycke lika mycket värd som hur det ser ut för ögat. Liksom… vem väljer H&M's billiga kvalitet på jeans när man kan välja ett par slittåliga från ett trovärdigt märke där man vet att de håller i 35 år? Om man ska gå på kvalitet och inte pris, dvs. Själv köper jag aldrig t.ex lee jeans……. ;) (lustiga prioriteringar man har!)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
2014-02-03 13:52
#12

Och ja, jag kan väl också tillägga att smycken är en stor del utav mitt hjärta och det är kanske därför jag älskar handsmide så väldigt mycket.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Honestyisdead
2014-02-03 13:54
#13

#11 För mig är det inte viktigt att den som gjort det har känt något speciellt för smycket. Men jag kan förstå att det är viktigt för en del.

Annons:
Praefatio
2014-02-03 13:55
#14

#10 Frågade en brandman, vän till familjen, när vi beställde ringen i oktober.

Praefatio
2014-02-03 13:59
#15

#11 För mig är det som för #13 , jag bryr mig inte om vad ringen betytt för skaparen, det är helt oviktigt för mig. Det viktiga för mig är vad den betyder för mig! Vi är olika helt enkelt, på många punkter i din text.

En del har lyxen att kunna prioritera märket, andra har helt enkelt inte råd att köpa märkesgrejer även om de kan ses som en investering utan är nöjda med annat. Ytterligare några har råd med märkesgrejer men prioriterar annat.

jagga-ewe
2014-02-03 14:12
#16

#11 Vilken skatt utöver moms betalar en smyckesmed, som inte andra företagare betalar? 

Men det är ju jättebra att du hittat en smed som kan göra de smycken du älskar, grattis! Sånna ska man vara rädd om. Sen är det upp till var och en hur viktiga smycken är för en. Min förlovningsring kommer från en smyckeskedja som inte längre finns kvar, min vigselring kommer från Albreckts guld som är en lågpriskedja. Det gör inte ringarna mindre värda i mina ögon. Det smycke som är mest värt i mina ögon kostade givaren tid i massor och nån hundralapp i material. Men så har han gjort det själv. Ett halssmycke med smidesjärn infattat i silver som maken gav mig i julklapp för några år sedan. För mig mycket viktigare och värdefullare än den fina guldringen jag fick när jag tog studenten, som ändå var gjord av en erkänd guldsmed.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Honestyisdead
2014-02-03 14:12
#17

#14 Till och med läkare varnar att det kan vara ringen som avgör vid en olycka. Titan går klart att ta sönder, men det är svårare och tar längre tid än guld eller silver. Den tiden kan vara avgörande vid en olycka.
Vi får väl helt enkelt tro på det vi hört själva :)

Wand
2014-02-03 14:13
#18

#15 Nu sparade jag visserligen i 3 år för att kunna köpa mitt halsband och sparar länge för att kunna köpa övriga, men det beror ju på vad man prioriterar att spara till!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridaaaa
2014-02-03 14:42
#19

#18 Alla har inte möjlighet att spara så heller till just det, alla prioriterar inte det heller vad det kostar. Jag personligen vill inte ha för dyr ring pga olika anledningar så väljer att inte ha det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

viktoria91
2014-02-03 15:46
#20

#2 Då hade jag fått sälja häst för att få en snofsig metallbit.;-)Hur är det med titanringar? Går det att klippa upp vid olycka?

Annons:
Honestyisdead
2014-02-03 15:49
#21

20 läsgärna tråden. Vihar pratat om just det.

oh-la
2014-02-03 16:20
#22

#14, min sambo som jobbat inom ambulansen har fått in i alla fall en patient som varit nära att förlora fingret i en titanring. den utrustning som finns hos sjukvårdspersonal är för klen för att klippa titan, och större verktyg är för klumpiga och riskerar att ta hela fingret eller skada handen. den personen som min sambo jobbade med hade fått en allergisk reaktion och svullnat upp. slutade med att det akuta inte var själva allergin, utan att han höll på att förlora sitt finger. de verktyg som ambulansen har klarar inte titan tyvärr, och då var dom inne på sjukhus redan. efter den upplevelsen förbjöd min sambo titanringar hemma hos oss.

Honestyisdead
2014-02-03 16:23
#23

23 precis.

Lexiia
2014-02-03 19:20
#24

Jag och min sambo lever på sträng budget å när vi förlova oss köpte vi kirurgisk stål ringar på http://www.mocolo5.se/sv/ och trivs jättebra med dom. Tänk bara på att de är tjockare än vanliga ringar å kan behövas köpas större storlek än de ni har.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Gur4m1
2014-02-03 22:05
#25

#24 trodde att kirurgiskt stål är titan.

jo så är det nog.

Titan (lat. titanium) är ett metalliskt grundämne och det nionde vanligaste atomslaget i jordskorpan. Titan används i legeringar inom bland annat flyg- och rymdteknik. Titan används också som implantatmedel i människokroppen, till exempel för att fästa tandproteser i käkben, eftersom benvävnad växer fast i titan och titan inte orsakar avstötning. Titan används också i smycken eftersom det sällan orsakar allergi.

Eller nej så var det inte.,..alls

"Ibland är dock immunsystemets reaktioner på nickel ett problem. Kirurgiskt stål innehåller alltså alltid nickel 316L. Detta är ett ämne som stöts bort från kroppen och därför inte används som permanent implantat, då kroppen reagerar negativt och kan drabbas av inflammationer. Istället brukar titan användas till kroppsliga ingrepp."

Alltid trott att ett örhänge som jag har. var av kirurgiskt stål, för det var vad försäljaren sa (jag är väldigt känslig mot nickel så bär aldrig smycken) men det var kanske titan han menade, för det är det enda örhänge jag kunnat bära.

Är kirurgiskt stål hållbart då? :) Verkar vara en del nickel i det så det är kanske inte bra för de som är känsliga mot det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2014-02-03 22:35
#26

#25 Precis, det är olika ämnen.
Men en del nickelallergiker kan tåla kirurgiskt stål också, det släpper ifrån sig mindre än silver har jag för mig.

Titan är säkrast.

Stål är hållbart.

Lexiia
2014-02-04 09:46
#27

Jag är nickelallergisk å har bara kirurgiskt stål som smycken. även mina piercingar är av kirurgiskt stål.

Jag tycker ringarna håller bra, dom är ganska tjocka å min sambo som skruvar mycket älskar ringen då den inte blir repig eller är så mjuk så den blir klämd.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
Honestyisdead
2014-02-04 09:55
#28

#27 Dessvärre är det inte alla nickelallergiker som kan ha kirurgisk stål. Så har man allergi avråder jag från det.

Lexiia
2014-02-04 10:07
#29

Jag vet det men har inga bekymmer med kirurgiskt stål. Märker inte av det alls som jag kan göra med tex silver.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Upp till toppen
Annons: