Annons:
Etikettkriser
Läst 3455 ggr
BettaSplendens
2/4/14, 5:10 PM

Kompis pappa dött

Idag fick jag beskeded att en av mina närmaste vänners pappa har du. Jag har aldrig träffat min kompis utan bara skrivit och chattat. jag känner mig så hjälplös? vad ska man säga i en sånhär situation? Min kompis mår ganska bra, tog det helt okej även fast det är skittungt.. ni som varit i den positionen, skulle nii vilja att jag börja skriva som allting var som vanligt, skriva stöttande saker eller bara vara tyst tills han skriver?

Annons:
[JeanetteK]
2/4/14, 5:16 PM
#1

Min pappa dog för snart nio år sen. För min del var det otroligt skönt när någon pratade med mig direkt om det - kollade hur jag mådde och hur det kändes. Berätta att du finns där om/när han vill prata. Det är inte säkert han pratar, men att veta att han har någonstans att vända sig är en trygghet. En annan sak är att fortsätta prata sen när det har gått ett tag. Sorgen går ju inte över bara för att det har gått en månad, ett halvår eller kanske ännu längre. Det är ju individuellt. Visa att du bryr dig och vill finnas för honom.

sisela
2/4/14, 5:16 PM
#2

Jag har som tur är inte varit i den situationen, men har hört om många som råkat ut för tragedier, där vännerna bara slutar höra av sig. Förmodligen för att de inte vet vad de ska skriva men ändå inget vidare att göra så. Skulle också vara lite märkligt att bara skriva på som vanligt. Skriv nåt stöttande eller uttryck ditt deltagande och fråga om det finns nåt du kan göra för att hjälpa eller stötta.

Maria
2/4/14, 5:18 PM
#3

Jag tycker du ska fråga hur han mår och om han vill prata om det. Säga att du finns där om han vill skriva av sig.

Vill han inte så är det bara att acceptera men det är aldrig fel att fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

adirf1
2/4/14, 5:19 PM
#4

Har hört att man skall bete sig som personen ifråga gör. Är han ledsen - trösta, är han glad - var som vanligt. Förmodligen är han väll något chockad och kan mycket väl bli ledsen och behöva stöd senare. Det är inte ovanligt att personer i den situationen först är precis som vanligt. Tryck inte på, tala inte om det om inte han tar upp det men du kan ju säga att är det något, vad som helst, så lyssnar du.

Beklagar för övrigt, jätte jobbig sitts..

FjantYoda
2/4/14, 5:20 PM
#5

Min bästis pappa gick bort för ca 1,5 år sen och fick veta det när han låg på intensiven, hade åkt in torsdagkväll, fick veta det typ 8 på fredagmorgon och var tydlig med hon att jag alltid finns där och ifall hon behövde sovplats, hjälp att ta sig till sjukhuset eller så då fixar jag det. 

Vi pratar inte jättemycket om det, men hon vet var jag finns OM hon behöver någon att prata med!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

BettaSplendens
2/4/14, 5:56 PM
#6

Tack för alla svar. Hade inte mycket tid när jag skrev så inlägget blev lite flummigt. Visste igår att han var på sjukhuset, och idag frågade jag hur det var och fick reda på att han gått vidare. Var så hemskt att verkligen se han så ledsen.. I allafall, skrev något i stil med att jag är dålig på att få andra att må bra (comfort) men att han ska veta att jag alltid finns här om han vill prata eller behöver något. Lite andra småsaker också. Han verka uppskatta att jag skrev något iaf. Men tänker inte ställa massa frågor just nu, känns inte direkt som han vill det. Kanske ska fråga han om han vill spela lite datorspel (det är genom spel vi lärt känna varandra) så han tänker på lite annat :)

Annons:
[JeanetteK]
2/4/14, 6:48 PM
#7

#6 Jättebra, då vet han att han kan vända sig till dig om det är så att han vill. 🤗

Madde
2/4/14, 6:50 PM
#8

Kan bara tala av egen erfarenhet. 

Min pappa dog i maj 2012 och jag uppskattade alla som vågade prata med mig när han gått bort. Sen var det upp till mig när och hur mycket jag ville prata med olika människor. Men jag vet att dem fanns där för mig. 

Jag har även försökt att behandla alla andra efter samma visa när deras föräldrar gått bort.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

BettaSplendens
2/4/14, 11:28 PM
#9

Tack alla! Vi har nu spelat lite, och just nu snackar vi om lite allt möjligt, dock inte hans pappa. Jag känner på mig att han inte riktigt vill det, så då får det vänta :)

BettaSplendens
2/6/14, 10:28 PM
#10

Nu några dar senare har vi snackat lite granna om det, dock inte mer än vad jag känner att han pallar med. Imorgon är det begravning, så kommer nog bli en ganska tuff dag för honom :( ❤️

Upp till toppen
Annons: