Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1071 ggr
pernillaa
2014-02-05 16:01

Hur gör ni?

Hej

Alltså jag och min sambo har haft gemensam ekonomi då jag annars inte skulle klara mig eftersom jag är sjukskriven. Har liksom i gengäld tagit hand om det mesta här hemma.
Nu tog jag upp med honom att det är dags för mig att gå ut i arbete och att vi borde ha delad ekonomi framöver.
Men jag vet inte hur vi ska lägga upp allt rent praktiskt.
Alltså hur har ni det upplagt med vem som betalar vad?
Vi sa väl provisoriskt som så att vi betalar det man själv kör upp i bensin, sin egen medicin, egna större kostnader. Sen har jag ett barn sen tidigare förhållande som bor här varannan vecka och honom ska jag ju givetvis betala för. Vi har ett barn tillsammans också.
Barnbidraget kommer in på mitt konto. Resten av våra egna inkomster kommer in på våra egna konton om man säger så.
Som det är nu och alltid har varit är det alltid jag som är och handlar och då köper ju jag även om det är så att vi vill ha nå godis, alltså inte bara godis till mig själv utan till hela familjen. Jag köper också ibland grejer till hemmet som jag vill ha som inte går under livsmedel. Jag kan ju inte liksom när jag går och handlar betala en gång för min och sambons gemensamma, en gång för hans godis m.m. som han beställt, en gång för mitt och min sons.
Vi har båda ADHD och allt rör lätt ihop sig.
Hur skulle ni råda oss att göra?
Det är ju liksom inte så enkelt att man kan säga att om du betalar hyran så betalar jag elen, bilarna och maten m.m.
Vi bor i villa och har därför lite fler räkningar än om man bor i lägenhet och betalar varmhyra t.ex. Sophämtning m.m. har ju räkning för sig och det betalas ju dessutom bara var tredje månad.

Dessutom får jag mina pengar från försäkringskassan 19e och vi har tidigare liksom haft så att månaden börjat då. Vi har liksom betalat av en del räkningar från mitt konto då och sen när sambon fått sin lön 25e så har han bara fört över sina pengar till mitt konto så har han haft ett kort till mitt konto också.

Vet inte alls hur vi ska lägga upp det här.

När jag börjar jobba kommer det nog inte vara på heltid direkt så jag kommer nog få utbetalt under flera olika datum.

USch vad rörigt, hur tycker ni att vi borde göra?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
mimåne
2014-02-05 16:15
#1

Ni kan inte fortsätta att ha en gemensam ekonomi med enskilt sparande? Tex att en viss procent av era löner går in på ett gemensamt konto för hushållet, och att ni får behålla resten själva till egna påhitt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

fruktgumman
2014-02-05 16:26
#2

Vi har delad ekonomi. Varsitt konto där respektive lön går in. Vi betalar mat och sådant ungefär varannan gång men vi är inte noga alls. Ena gången kanske jag betalar lite mer men det jämnar ut sig för en annan gång är det han som betalar mer. Ett gemensamt sparkonto för resor och annat vi vill spara till har vi också.

Anna4077
2014-02-05 16:32
#3

Vi har haft gemensam sen vi flyttade ihop. Alla pengar kommer till ett gemensamt konto osv. Dock skiljer vi på ärvda pengar. Men det är sånt vi använder tillsammans. Bara till lite "viktigare" saker.

Anna och taxen Max

StickyKitten
2014-02-05 16:43
#4

Vi skriver upp alla hushållsutgifter vi gör på varsin lista. T.ex om jag handlat mat för 300kr till oss så skriver jag upp det på min lista (eventuellt räknar bort sånt som bara är till mig), samma sak med räkningar, betalar han elen skriver han upp det på sin lista, osv.

I slutet av månaden räknar vi ut hur mycket vi har köpt för, och den som betalat minst för över hälften av mellanskillnaden till den andre.

Lite rörigt kanske, men säg som exempel att han räknar ihop sin lista till 500kr och jag 300kr. Då har ju han lagt ut 200kr mer än mig, så jag för över 100kr till honom så att det blir jämt - då har ju båda lagt ut 400kr vardera. Förutsatt att man tänker dela 50/50 då, vilket vi gör.

Det fungerar bra för oss, men samtidigt är man lite "utlämnad" till den andre och det är bra att i förväg komma överens om hur mycket som är okej att lägga ut på olika saker, så som mat, så att man i slutet av månaden inte går personlig bankrutt för att ens sambo köpt typ 5kg oxfilé som han sen vill ha hälften för, eller nått sånt…

oh-la
2014-02-05 16:59
#5

vi delar alla gemensamma kostnader (boende, el, internet, vatten och mat exempelvis) och betalat hälften var. det använder vi ju lika mycket. resten, som vi använder var för sig (mobiler, fackliga avgifter, akassa, vissa försäkringar och kreditkort exempelvis) betalar vi var för sig från egna konton. det som blir över är vi fria att göra vad vi vill med. den dagen vi får gemensamma barn kommer vi troligtvis att lägga en summa var till ett "barnkonto" varje månad, och ifrån det handla kläder och liknande till barnen. risken är nog annars att det går från mitt konto eftersom jag är den som gillar att shoppa :P bilen betalar jag enligt överenskommelse eftersom jag använder den mest och min sambo studerar och får en mycket lägre inkomst än mig. jag betalar nog troligtvis något mer när vi är ute och äter och liknande av samma anledning, men jag anser att jag tror att det kommer gått på ungefär ett ut den dagen vi dör, så det gör mig inget :P

ChristineL
2014-02-05 17:21
#6

Jag tycker ni ska fortsätta ha gemensam ekonomi, det verkar ju smidigast. Båda hjälper till hemma och båda gör inköpen. Att ha ett gemensamt matkonto är toppen! Alla matkedjor har ju medlemskort nu för tiden så det är ju bara att teckna ett där att sätta in pengar på och betala med.

Här hemma har min man ett välbetalt jobb medan jag för närvarande är mammaledig. Det gör att han betalar det mesta av våra gemensamma kostnader, lån, el, vatten, internet… Jag betalar våra försäkringar, det mesta till vår dotter, för det mesta bensinen. jag sätter över det jag kan till min man för att jämna ut det. Hemma hjälps vi åt, jag lagar mat, tvättar och diskar i diskmaskinen, han dammsuger och handdiskar det som inte körs i maskin.

Annons:
obstitant
2014-02-05 18:06
#7

Vi har både ock, kan man säga. Vi har ett gemensamt konto, varifrån vi betalar räkningar, mat och allt annat nödvändigt. Vi kollade först hur mycket vi skulle behöva till dessa löpande kostnader, och ordnade så att den summan går in på det kontot varje månad.

Sen har vi även "fickpengar" eller en viss summa egna pengar, som vi får göra vad vi vill med. Där har vi varsitt eget sparande, men vi kan också välja att köpa kläder eller annat "onödigt". Vi har gjort så  att båda får lika mycket i egna pengar varje månad.

Utöver det blir det oftast en del över, och de pengarna går till ett kortsiktigt sparkonto för resor, möbler och andra större utgifter som inte ryms i månadsbudgeten. Det kontot har vi på SBAB eftersom man åtminstone får några kronor i ränta där samtidigt som det är fria uttag och enkelt att föra över pengar dit och tillbaka till vanliga kontot när vi behöver dem. 

Den stora förhandlingsfrågan har varit vad som ska ingå i den gemensamma ekonomin och vad vi ska betala med "egna" pengar. Uppdelningen är kanske en smula godtycklig egentligen, men den är i alla fall hyfsat rättvis och båda är nöjda, och det är ju huvudsaken!

[FridaGenborg]
2014-02-05 19:14
#8

Vi har varsit konto men vi har alla pengar gemensamt. Det är väldigt bra eftersom jag är slösare och min sambo är en sparare, så allt jag vill köpa måste jag ju rådfråga honom om först och samma sak för honom, vi diskuterar alla inköp. Det är ju väldigt bra för mig, eftersom jag inte kan slösa som jag skulle göra om jag hade ansvar för mina pengar själv 😉

Gasoline
2014-02-05 19:48
#9

Vi har blandad ekonomi skulle jag vilja kalla det. Egna konton, ena löner och vissa egna räkningar (tex bilar). Sedan har vi vissa ansvarsområden när det gäller betalningar. Men vi gnäller inte om den ena får betala lite mer eller om någon får betala något på den andras ansvarsområde. I slutändan så har vi ju egentligen gemensam ekonomi, fattas det pengar för mig så är det hans pengar som går åt och tvärt om :-)

OlgaMaria
2014-02-06 13:19
#10

Hur tycker din sambo att ni ska göra?

Det handlar nog om ni har något speciellt att ta hänsyn till. T ex klarar ni av att spara, hålla budget osv? Tänker ni lika eller olika i hur ni hanterar pengarna. Ibland måste man styra upp ekonomin, ibland funkar det bra att bara ha ett gemensamt konto och ta det som det kommer.

Jag och min man har helt gemensam ekonomi utan egna konton.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: