Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 6578 ggr
Malinkaa
2/11/14, 12:53 PM

Hjälp!! Min pojkvän är sjukligt svartsjuk

Hej,

Har vart tillsammans med min pojkvän i lite över ett halvår nu. Vi fick tidigt problem med tillit i förhållandet då han redan tredje gången vi sågs snokade i min mobil och läste sms-konversationer med flertal personer. Detta hände flera gånger sedan dess trots att jag sa ifrån och gjorde tydligt i att detta inte är okej.

Saken är det att han självklart hittade gamla sms (betoning på gamla!) från killar jag träffat eller haft kontakt med innan. Redan här började han bli misstänksam mot mig, men det har bara blivit värre och värre ju längre tiden gått. Han bråkar och tjafsar med mig KONSTANT, har så kallade "korsförhör" där jag måste berätta i princip allt. Jag har stretat emot och försökt vara konsekvent men tillslut orkar jag inte mer och han vet nu det mesta om mitt tidigare sexliv, in i detalj, tex vilka jag har sugit av, vilka som kom i mig osvosv..

Det jag inte har berättat själv har han själv tagit reda på genom att skriva till folk på min facebook lista osv. Detta beteende skrämmer mig. Och när han är i dethär "misstänksamma tankesättet" blir han så arg att han blir helt svartögd, jag vågar inte riktigt säga ifrån och säga hur jävla sjukt han beter sig!

Dethär är inte det enda. Känns som att han syn på Kvinnor är väldigt skev.. Han är väldigt snabb på att döma tjejer. Klär man sig lätt är man en slampa, har man haft "one night stands eller liknande" är man också en slampa, något jag fått otroligt mycket skit för då han tagit reda på att jag haft det vid 2 tillfällen.. Han har tillochmed kallat mig för slampa och "skadat gods" i arga tillfällen.

Jag älskar verkligen honom. Han är världens finaste egentligen trots att detta låter helt galet, och han har nu börjat gå hos en psykolog för att bli bättre. Han visar ånger för sitt beteende och säger förlåt, och att det är han som gör fel och inte jag, men ändå blir inte själva beteendet så mycket bättre.. Ska jag vänta och hoppas på att han kan bli bättre? Jag står verkligen inte ut med att bli trängd på dethär sättet mycket längre till..

Tacksam för alla svar! Gärna från killar, hur tänker ni egentligen?

Annons:
vinteralvan
2/11/14, 1:03 PM
#1

En man som är så svartsjuk ändrar sig aldrig. Vill du har det så här eller inte? Jag skulle ha lämnat min kille om han betedde sig på det sättet.

Gia91an
2/11/14, 1:05 PM
#2

Men usch, jag skulle dumpat honom. det där är inte okej någonstans, och om han håller på så nu så är min erfarenhet att det blir bara värre! Du förtjänar bättre!

Maria
2/11/14, 1:45 PM
#3

Vet han med sig att det är ett problem? Vet han att han egentligen har fel? Då är det en väldigt god början och att han dessutom går hos en psykolog för detta problem så finns chansen att han blir bättre.

Det är INTE acceptabelt så som han beter sig men man kan faktiskt "tillfriskna" från svartsjuka och det är upp till dig om du vill/orkar stanna och se om han tar till sig sin behandling.

Finns det möjlighet att du kan gå med på något möte med psykologen?

Den stora frågan är ju om han verkligen vet att han har problem och att han VILL ändra sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Malinkaa
2/11/14, 1:51 PM
#4

#3 Tack för svar.

Jo visst vet han att han har problem, jag har märkt lite förändring i hans tankesätt, men vet inte om det räcker. Jag vill ju verkligen stötta honom nu när han faktiskt försöker och går regelbundet hos psykolog, men frågan är om jag kommer orka. Så vitt som jag förstår kommer det ta låång tid att förändra hans självkänsla och destruktiva beteende, men förutom det så har han ju även vissa värderingar och åsikter när det kommer till tjejer och sex.. kan man någonsin förändra det?

OlgaMaria
2/11/14, 1:57 PM
#5

Värderingar sitter djupt hos människor. Visst kan de förändras, men det tar tid och de förändras sällan helt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Portie
2/11/14, 2:24 PM
#6

Jag hade inte klarat att vara tillsammans med en sån människa, det har jag redan varit en gång och aldrig mer säger jag bara! Jag hade lämnat direkt.

Annons:
[elmaek]
2/11/14, 3:12 PM
#7

Enkelt. Älskar du han så mycket att han är värd att vänta på? Om du svarar ja, är du beredd att ta smällen om några år om det visar sig att han inte alls kunde ändra sig? Kan du ge han denna tid och energi från dig? 

Bara för att han går hos psykolog betyder det inte att han ändrar värderingar eller hur han fungerar. Han kan fortfarande bete sig såhär om 2 år om psykologen inte kunde hjälpa han. Om du tror på han och det visar sig att psykolog inte hjälpte han, kan du stå där om flera år och vara stolt över att du gav han år och energi av ditt liv? Tror du tillräckligt på detta förhållande för att vänta på han och troligen ta smällen om psykologen inte kunde hjälpa han? 

Såklart kan psykologen hjälpa han men det vet ingen förrän om ett tag, nåt år. Att ändra sina ovanor kan ta år och ännu mer år. Att han ska ändra på sina värderingar om Kvinnor och ''friskna'' från sin svartsjuka kan ta flera år. Han KAN ''friskna'' men han kan också inte ''friskna''.

Jag personligen hade lämnat på en gång, redan idag. Jag hade aldrig stått ut med detta. Hade heller inte orkat ge år och energi av mig för att stötta en människa som han. Han är ELAK som kallar dig slampa, hade aldrig accepterat det helt enkelt. En annan sak om han inte kallat dig saker, det kan vara värt att stötta då. Men så fort en människa nedvärderar en så ska man vända på klacken och gå. Om han inte vill vårda om dig så finns det tusentals andra killar som vill vårda om dig ;)

TerriZue
2/11/14, 3:50 PM
#8

Jag skulle lämna honom. Sådant beteende får varningsklockor att ringa i huvudet på mig, en dag kan det gå över styr och bli mer än kränkande, hotfulla ord. Nu säger jag absolut inte att han skulle skada dig någon gång (jag känner ju varken honom eller dig) men själv skulle jag hålla mig undan. 

Dessutom skulle jag inte klara av att leva med den bristen på tillit, inte för att jag vill undanhålla något men jag skulle aldrig acceptera att någon behandlade mig på det viset. Mitt privatliv är mitt eget och det delar jag med mig av på mina egna villkor och ett förhållande utan tillit är i min värld inte ett förhållande som är värt att bygga vidare på.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anna4077
2/11/14, 4:02 PM
#9

Min pojkvän tittade igenom min telefon på en fest i början och fick som du sa helt svart blick. Han kallade mig inte saker men anklagade mig för att ha andra. När jag förstod att han gått igenom min telefonen blev jag jätte arg. Vi bråkade en lång stund där jag klargjorde att om han gick igenom min telefon igen skulle jag lämna honom. Han gjorde det också tydligt att han inte ville att jag skulle ha kontakt med andra killar. Vilket jag talade om att jag tänkte ha Hade han inte lyssnat på mig eller fått sån där svart blick igen hade jag inte stannat. Men även om jag inte sa upp kontakten med andra så måste jag erkänna att jag tonade ner den lite. För att inte spä på hans svartsjuka. Han jobbade hårt med den och jag ville hjälpa honom. nu har han helt kommit över den. Iallafall den överdrivna delen. Visst kan han bli lite svartsjuk, det kan jag med. Men så ett hälsosamt sätt. Han har inte gått igenom min telefon igen. Fast han har aldrig gjort som din kille har. Hade han kallat mig skällsord eller fortsatt hade jag lämnat honom. Även idag när vi varit tillsammans i snart 4år och planerar bröllop och barn hade jag lämnat honom om han gjorde om det eller såg på mig med en sån blick. Det tog ett tag innan jag faktiskt tog beslutet att stanna. Jag var på min vakt ett tag och var på väg att lämna honom redan på den festen. Man måste vara jätte försiktig med en sån man.

Anna och taxen Max

ChristineL
2/11/14, 4:22 PM
#10

Skulle aldrig kunna bli tillsammans med någon som har det beteendet. Skulle redan tidigt ställa det ultimatumet att lita på mig annars lämnar jag dig.

Kalli
2/11/14, 4:49 PM
#11

Lämna. Om han fortsätter att gå hos en psykolog och gör framsteg så kan du omvärdera ditt beslut då. Men om du stannar under tiden är risken stor att hans svartsjuka tar död på både din kärlek och än värre, din självkänsla. Dessutom är du ju rädd för honom, ingen ska någonsin behöver vara rädd för sin respektive i ett förhållande.

Malinkaa
2/12/14, 10:33 AM
#12

Tack för alla svar!

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra just nu, huvudet säger åt mig att lämna honom, men det är ju enklare sagt än gjort.. :/

Somsagt känns så sorgligt när han faktiskt vill ändra sig på något sätt, även om han kanske inte lyckas så försöker han. Och saken är ju det att han egentligen mår skit innerst inne och tyvärr tar han ut allt på mig..

Jag är en såndär hopplös människa som tror gott om dom jag gillar, och gärna tar mer hand om dom än migsjälv. Kanske dags att sluta med det.

Åh så himla svårt!! :(

OlgaMaria
2/12/14, 10:50 AM
#13

Det handlar väldigt mycket om hur du ser på dig själv. Om du vill vara en prinsessa så ska du dejta en prins. Väldigt dålig bild kanske men fattar du vad jag menar?

Jag har respekt för din omtanke och att du vill se det bästa i andra, och jag hoppas verkligen att den här killen får möta kärlek och bli mer hel som person. Men det är inte rätt att rädda en person som tar ut all skit på dig som flickvän. Han behöver jobba med sig själv ett tag så att han kan behandla sin framtida tjej väl.

Jag tycker du ska lämna honom men gör det värdigt. Du behöver inte säga jag lämnar dig för att du har de här värderingarna, för att du ÄR sån här. Det är så nedtryckande för honom som person. Säg att du älskar honom men att du inte tänker vara tillsammans med någon som behandlar dig illa, att han inte beter sig bra mot dig.

Sina handlingar kan man ändra på, och det är lätt att förstå att andra gör val utifrån ens handlingar, hur man behandlar dem. Det finns ett hopp att man kan förändras om man börjar agera annorlunda. Däremot är det väldigt jobbigt att bli lämnad för att man ÄR fel som person.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Kalli
2/12/14, 10:58 AM
#14

Det är svårt, för det finns säkert massor av bra saker i förhållandet också annars hade det ju inte varit lika jobbigt att lämna. Men det kommer vara värt det.

Sen finns det ju inget som säger att det inte kan bli ni igen om han blir bättre, eller att du inte kan stötta honom som en vän (om du vill det). Men som det är nu låter det som ert förhållande är väldigt destruktivt (för er båda).

Hoppas du kommer fram till en bra lösning och ta hand om dig själv!

Malinkaa
2/12/14, 11:06 AM
#15

#13 Tack för bra svar.

Nej jag har inte det bästa självförtroendet. Har haft en ganska stormig barndom med en alkoholist till pappa som senare stack, en syster som har Borderline och åkt ut och in från olika behandlingshem.

Har också en historia av tidigare pojkvänner som inte vart så snälla mot mig. Min familj och mina vänner har uttryckt oro över min nuvarande siuation och tycker att jag också borde gå till en psykolog och prata. Finner det bara så nedrans svårt att ta steget och ringa för att boka tid..

Ska försöka hitta styrka och göra det bästa för MIG. Min självkänsla blir ju inte bättre av att få höra en massa hemskt från pojkvännen dag in och dag ut tyvärr :( trots att han är en mjukis innerst inne.

OlgaMaria
2/12/14, 11:11 AM
#16

#15 Du kan be någon annan boka tid åt dig. :) Om du vill.

Du måste själv välja vilka omständigheter du tänker acceptera i ditt liv. Har man haft det jobbigt och en massa motgångar genom sitt liv är det lätt att man tänker att det bara är i sin ordning att det fortsätter på det sättet. Men du behöver bestämma dig för att du är värd bättre och inte tänker acceptera dåliga omständigheter som du faktiskt kan tacka nej till.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Malinkaa
2/12/14, 12:18 PM
#17

Tack igen till alla som svarar!

Känner bara att jag behöver skriva av mig lite så fortsätter på denna tråden. Vet nu att det enda rätta är att lämna honom, och om det är menat att bli vi i framtiden så kommer det bli så. MEN finner det så brutalt jävla svårt att göra det jag måste göra.. jag vill ju inte lämna honom! Vill bara att allt ska bli bra och vill stanna i hans famn. Orkar inte med att sitta ensam i min lägenhet och gråta ögonen ur mig och undra om han är med någon annan..

Han ser sjukt bra ut och har en kropp att dö för, det är många tjejer som verkligen "står på kö" och under hela vårt förhållande har det vart många tjejer som hört av sig till honom, trots att de vetat om att han är med mig.. FAN vad jag mår dåligt av tanken att han kanske hittar någon tjej som han anser vara "finare" än mig, som inte gjort några misstag tidigare i livet.

Så rädd för att vara utan honom.. :(

OlgaMaria
2/12/14, 12:25 PM
#18

Men det där är en sån dum föreställning vi har. Vi godtar människors svagheter och brister för att de är snygga. Vi ser en snygg kille som status, och skiter i att insidan är lite rutten.

Det spelar väl ingen roll hur han ser ut och vem han kommer vara med sen. Det som spelar roll är om du blir bra behandlad. Du ska ha en bra kille. Inte en snygg men elak kille.

Igen, det handlar om hur mycket du värderar dig själv. Att du hellre blir dåligt behandlad av en snygg kille än ser att han är med nån annan, är bara inte bra. Det innebär att du fäster ditt värde vid dumma saker, som att en snygg kille ger dig uppmärksamhet. Du behöver inte den sortens bekräftelse. Du behöver bli älskad och respektfullt behandlad. Annars kan det kvitta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

m4rkus93
2/13/14, 9:07 AM
#19

Jag som kille säger lämna ingen kvinna ska behandlas så och ska inte behöva stå ut med det… Han får vänta på sin partner tills han kan göra rätt och inte får dig att må såhär

silversol35
2/13/14, 10:48 AM
#20

Nu är jag lite rakt på sak, men om han väljer att hitta någon annan tjej som han kan behandla på samma sätt istället för att jobba med sig själv, så vet du på ett sätt att du gjort rätt i att lämna. Då skulle han knappast ha förändrats.

Annons:
Hanna
2/14/14, 3:53 AM
#21

Vet inte om det är du som gjort denna tråd TS. http://relationer.ifokus.se/discussions/52b03f1c8e0e74266c000a23-pojkvan-svartsjuk-pa-tidigare-sexliv Men jag kom direkt att tänka på den och tycker att det finns en hel del bra svar även där.
Hoppas det löser sig för dig!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Gur4m1
2/14/14, 6:12 AM
#22

#17 lämna, blir ju rädd i detta inlägg hur du trycker ner dig själv. Att HAN ska hitta ågon finare än DIG? Att han har en kö med tjejer efter sig och DU har gjort misstag i ditt tidigare liv. Du har väl haft ett aktivt sexliv- precis som honom. eller har han alltid nobbat dessa köer av kvinnor- innan han mötte dig? Har jag otroligt svårt att tro. En hycklare och elak person verkar han vara när det kommer till kritan. Det är inte okej att anklaga dig sådär för ditt liv innan du mötte honom. Sen verkar kvinnosynen vara usel och anser man inte kvinnosynen som en viktig och sund grej i relationen så visst, stanna med hans sexpack. Den är säkert värd det om 40 år.

Tänk inte på vad han gör när du gör slut. Det är inte ditt problem, precis lika lite som att ditt förflutna borde vara ett problem för honom.

Lycka till, var stark :) FÖr din egen skull.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Malinkaa
2/14/14, 9:10 AM
#23

Tack alla fina för era svar!

Bara att höra er bekräfta allt det jag känner är helt rätt och normalt ger mig styrka. Jag har nog blivit ganska manipulerad och det har gått så långt att jag till och med börjat tänka att det är jag som gjort fel (sjukt jag vet).

Så tack för alla stärkande kommentarer, ska bli stark!

Portie
2/14/14, 2:08 PM
#24

Jag tänkte med så, att det var jag som gjorde fel och jag gick alltför länge och mådde skit i förhållandet. Tog mig över 1 år att ta mod till mig och göra slut.. Det är inte värt det.

Kalli
2/14/14, 3:35 PM
#25

Jag tänkte aldrig att det var jag som gjorde fel men började ändå anpassa mig, orkade inte ta striden, ville inte bråka. När det väl tog slut var det en frihet och i efterhand undrar jag också hur och varför jag stod ut så länge.

Upp till toppen
Annons: