Annons:
Etikettallmänt
Läst 4630 ggr
andream
2/18/14, 11:15 AM

gillar att visa upp sig?

Vad är vitsen med att ha 100 olika men ändå rätt lika foton upplagda på sig själv på facebook. Ansiktsbilder från olika vinklar, leende, allvarlig min, olika frisyrer, sminkad på olika sätt osv. Och att hela tiden byta profilbild men alltid till en annan ansiktsbild från olika vinklar varje gång, nya frisyrer och miner varje gång. Och ständigt får de kommentarer som "åå vilken fin bild" "å guud vad snygg du är," osv.

Dom som gör så måste ju tycka att dom är otroligt snygga som lägger upp hundratals ansiktsbilder och byter flera gånger i veckan. Varför gör man det annars? Själv har jag haft samma profilbild på fb snart ett år så det är väl snart dags att byta för mig med kanske. men jag har inget behov av det.

Annons:
Honestyisdead
2/18/14, 11:16 AM
#1

En del behöver den bekräftelsen och en del gillar sig själv så mycket :P

[rumelle]
2/18/14, 11:30 AM
#2

En kusin till min sambo byter profilbild flera gånger i veckan och det är alltid samma min och alltid samma vinkel, snett uppifrån och med armen som håller kameran synlig i bild. Visst är hon en jättesöt tjej och det har hon väl rätt att vara stolt över, men jag förstår inte riktigt vitsen om alla bilder är likadana. Då ser jag hellre att de är olika. :P

pyromanen
2/18/14, 12:14 PM
#3

Finns många olika intressanta fenomen att studera på fb :) Ingen av mina kontakter byter ansiktsbilder hela tiden. För mig låter det typiskt tonnårsaktigt. Tror dom allra flesta tonnåringar tittar mer i spegeln och fokuserar på sitt utseende mera än personer i andra åldrar. Att lägga ut en massa porträttbilder på sig kan säkert både vara för att man är nöjd med sitt utseende och vill "skryta" eller att man egentligen är väldigt osäker och behöver bekräftelse igen och igen för att känna att man duger.

andream
2/18/14, 12:26 PM
#4

#3 jag håller med om att man tänker sig en tonåring att göra så. Men personen jag hade i mina  tankar främst när jag skrev inlägget är 38 år :) En mycket vacker kvinna som tydligen gillar att visa det. Och få kommentarer om det.

jagga-ewe
2/18/14, 12:47 PM
#5

Tja, en del gillar att visa upp sig. :) Jag gör det inte. Trivs bättre bakom kameran än framför. Selfies tycker jag är bara löjligt, men det är min åsikt.

Sen är det klart att jag gillar att få komplimanger, det gör nog många, men inte tigger jag om det på sociala medier. Då föredrar jag att få dem IRL. Skulle aldrig lita på att en komplimerande kommentar på fäjsbåck eller liknande verkligen var ärlig på nåt vis.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

pyromanen
2/18/14, 2:39 PM
#6

#4 Då kanske det är så att hennes utseende är det hon är mest stolt över?  Då jämför jag det med när andra på fb ideligen visar upp samma saker och liksom inte förstår att alla andra kanske inte är superintresserad av att ideligen se bilder på hens hund, katt, sambo, barn eller barnbarn 🤐.  För mycket av samma blir tjatigt, oavsett vad det är enligt mig.

Tror inte det finns människor som inte behöver och uppskattar bekräftelse, det är bara stor variation på vad det är vi får bekräftelse på och vad vi "försöker" få bekräftelse på.

Annons:
[Linus123]
2/18/14, 2:49 PM
#7

Det har jag också undrat över. Och varför skriver man på FB om allt man har gjort och ska göra? Och ladda upp bilder på mat ock sånt?

Fridaaaa
2/18/14, 3:19 PM
#8

Jag byter ofta profilbild på fb men det är för att jag tröttnar snabbt på den jag har 😛 Ingenting med bekräfelse eller för att jag tycker att jag är snygg (för det tycker jag inte att jag är).

Alla gillar olika helt enkelt. Och alla gör som de själva vill, inget fel med det och varför spekulera i det?  Finns inget svar på det ändå, enbart folk som dömer andra pga att de byter profilbild ofta, kanske lägger upp mycket bilder på sig själv, på nya kläder, mm. ser absolut inget fel med det och anser inte att det betyder att man vill ha bekräftelse.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ramm5tein_
2/18/14, 3:26 PM
#9

Jag byter också relativt ofta, för att jag tröttnar. Sedan har jag hållt på ganska länge att byta hårfärg, och jag gillar inte att ha en profilbild av hur jag inte ser ut just nu…

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

[Rhodugune]
2/18/14, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag tror att det kan vara lite olika vad det beror på att man byter bild och/eller lägger upp en massa bilder, men det handlar alltid om någon sorts bekräftelsebehov, som tyvärr inte är så sunt alla gånger.

Det är något jag funderat en del på, för att jag själv har varit och är inne i en period då jag lagt upp bilder och byt profil bild märkbart oftare än förut.
För mig handlar det om att jag genomgått väldigt stora förändringar som person det senaste året, både på insidan och utsidan och jag försöker att se mer positivt på mig själv och vill vara mer öppen och accepterande av mig själv, vem jag är och hur jag ser ut är en del av det.

Oftare för mig innebär att jag kanske byter profilbild varannan månad utslaget på det senaste året och det är mycket då jag kanske bytte bild en gång om året innan och att jag lägger upp bilder, självporträtt/selfies som jag tagit med min systemkamera eller bilder som mina andra fotografkompisar tagit på mig när vi träffas och fotar, det händer också med nån månads mellanrum och jag har dille på mitt hår så jag fotar mig själv ofta av den anledningen, som jag tycker är kul att deal med mg av. 

Det jag har kommit fram till, anledningen varför jag numera lägger upp mer bilder, är att jag inte gömmer vem jag är längre, bra och dåligt, jag är den jag är och jag vills stå för det och vara mer öppen och våga visa fram det, dela med mig av mig själv, där ett sätt har blivit att lägga upp bilder på mig som jag är nöjd med, det skulle aldrig känts rätt för ett år sen, fanns då inga bilder som jag var nöjd med för att jag i grund och botten inte trivdes med mig själv.

Känner inte att jag tappat kontrollen, att de positiva kommentarerna jag får handlar trots allt bara om min utsida, det säger ingenting om den person jag är, vilken medmänniska jag är.

Det känns ändå så viktigt för mig att få trivas med mig själv och min utsida, det gör mig till en bättre människa på insidan också, mer förlåtande, mer positiv, känner mig mer hel, fått en bättre självbild, självkänsla och självfortroende, så jag har mer att ge, för att jag känner att jag är bra och jag har mycket att ge andra.

Så det behöver inte vara osunt att tycka att man själv är snygg, vi är alla vackra, unika och skulle må så mycket bättre om det var mer tillåtet att tycka om sig själv, vara nöjd med hur vi ser ut, kanske skulle man inte behöva så mycket bekräftelse då, inte vara beroende av andras uppskattning för att våga tro att jag är bra precis som jag är. 

Bjuder på en bildserie som för mig betyder mycket, totalt fåniga bilder, som jag kan vara ibland, där jag flirtar med världen på mitt eget vis, inget smink, inget poserande, ingen redigering, där jag bara tillåter mig att vara mig själv, jag gillar mig på de bilderna, vad andra tycker ändrar inte på det, varken att de tycker likadant eller inte. :)

Fridaaaa
2/18/14, 5:38 PM
#11

#10 Håller inte med dig att det handlar alltid om någon slags bekräftelse. Talar utifrån mig själv bland annat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gur4m1
2/18/14, 5:55 PM
#12

De i mitt umgänge på FB som beter sig dårä och är vuxna är personer med Borderline och nar…cisistiska drag(stavning…). Alltså inget jag hittar på och "självdiagnostiserar dem", utan det är diagnoser som de har. De beter sig precis som TS beskriver. Gilalr sig själva och har stort bekräftelsebehov periodvis- en del hela tiden. Fiskar kommentarer 24/7.

Jag föredrar avatarer där det är något speciellt. En extraordinär snygg bild eller en händelse. Hoppar fallskärm, står på en klippa i kalfjällen, dyer bland färgglada fiskar i något hav, rider på en kamel, ligger på en åker…brygga, kramar med sina barn, husdjur, elefant. Sånt ^_^ Något som säger saker om personen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[silkesnosen]
2/18/14, 8:28 PM
#13

Jag byter bild ett antal ggr per år och det har definitivt inget med bekräftelse att göra. Snarare med att jag blir trött på min bild. För mig var det stort, när jag för ett gäng år sedan skaffade FB och faktiskt lade upp en bild för andra att se. Det var lite av ett "statment", att jag nu är så trygg i mig själv och hur jag ser ut, så att jag faktiskt lägger upp en snyggt foto, med blick och allt :)) Jag tycker nog att det är märkligare att människor stör sig på att andra lägger upp bilder….(finns ju dock alltid ytterligheter…) 

En av mina nära vänner, som är en bra bit över trettio…är en person med behov att uttrycka sig kroppsligt estetiskt, så hon byter nog varannan dag skulle jag tro, för att spegla den dagens mående och vad hon önskar vara just då. Jag kan unna henne det!

Annons:
Maria
2/18/14, 8:48 PM
#14

#10 Inget smink. Har du så röda läppar?😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2/18/14, 9:16 PM
#15

14 ingen har så röda läppar utan löpptatuering eller smink ; )

ececilia
2/18/14, 9:29 PM
#16

Eller godis läppar :)

// Evelina

Honestyisdead
2/18/14, 9:32 PM
#17

16 det kanske det är. Ser bara att det är väldigt rött :)

ececilia
2/18/14, 9:35 PM
#18

#17 Godis läppar var det första jag tänkte på, fast jag vet inte :)

// Evelina

Gur4m1
2/18/14, 9:54 PM
#19

Godisläppar jo :D

Med bekräftelse så juge rman nog för sig själv? Klart man vill höra att man är fin? Är ngenting fel att vilja bli bekräftad- eller att byta profilbild flera gånger om året. Själv tänkte jag på tjejer (oftast) som byter flera gånger i VECKAn ibland. Och bilderna är som sagt oftast….bara från olika vinklar men med samma hårfärg, makeup, osv..Man vill ha en reaktion, vilken som helst.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

PennyScarlett
2/18/14, 10:37 PM
#20

Jag är en sån. Är stylist och visar gärna upp mina ansiktsmästerverk och olika frisyrer/hårfärger. Bl.a för att folk ska ha en chans att faktiskt känna igen mig. Tycker det är roligt och jag, som så många andra, mår bra av att folk säger att jag är fin. 

 Förstår inte riktigt…"alla är inte intresserade av varandras hundar, katter, hästar, barn eller barnbarn". Men om ingen är intresserad av att veta vad som är viktigt för den man är vän med på facebook, varför då ha dessa som vänner eller varför ens ha facebook alls om man tycker att det är jobbigt att folk skyltar med det som dom finner viktigt i sina liv? 

 Jag är den där jobbiga jäveln som alltid lägger upp bilder på min häst eller skriver om min häst. Det är det min facebook i huvudsak består av, samt hur mycket jag älskar mitt nya jobb. Så har det varit sedan min syster gav mig en skopa för att jag alltid var så otroligt negativ och alltid bara la upp statusar om hur pissigt mitt liv var. 

 Tycker inte folk att det är roligt att läsa om hur lycklig jag är som kan behålla min fina häst för att jag har fått ett nytt jobb som jag älskar, så finns det en funktion som gör att allt jag gör på facebook inte kommer upp på deras nyhetsvägg. 

 Personligen så tycker jag att det är jättemysigt att följa folks graviditeter, se andras hästar, min bästa väninna som alltid lägger upp bilder på sig själv eller sina hundar, se bilder på min sysslings son eller läsa om min kusin som skriver statusar ALLTID om vad hon gör med sina barn eller på jobbet, eller med sin häst. Det är ju trots allt därför jag har facebook…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
[GrandPa]
2/19/14, 1:32 AM
#21

Ja fast en del verkar bara tycka att det är kul att posta bilder, har sett flera som byter profilbilder hejvilt men som inte får varken kommentarer eller gillningar. 

Jag har inte ens en profilbild på fb, ens egna vänner borde väll känna igen mig ändå.   :) Hahaha

Gur4m1
2/19/14, 6:09 AM
#22

#20 samma här. Är mycke gnäll över vad folk väljer att skriva om /dela med sig av på FB. JAg ogillar det. Vill man inte läsa om vad folk delar med sig så kan man ju ta bort dem/blocka osv. Istället för att gnälla om det.

"okej du har ett liv men det är för enformigt, försöker du skryta eller? "

Jag uppdaterar när jag tränat, eller ibland vad jag gjort för mat/bakat, foton i allmänhet och politik. De som inte gillar det kan fixa det  på sina inställingar så de slipper se vad jag postar, jag postar för de som bryr sig- min familj och vänner. Jag har blockat folk som uppdaterar sina profilbilder 10 ggr i månaden :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2/19/14, 6:43 AM
#23

Jag är en sån irriterande jäkel som postar bilder på all mat jag gör och på all fisk vi fångar. Dessutom brukar jag ibland berätta hur lycklug jag är som har min sambo ;)

PennyScarlett
2/19/14, 7:43 AM
#24

Haha ja men någonstans så är det ju så att de flesta har någon på sin Facebook som suckar högljutt varje gång man lägger upp något och fäller kommentarer för sig själv "ingen bryr sig om din/ditt jävla barn, häst, fisk, träning, mat, städning, hus, barnbarn, utseende, hamster, kärlek, bästa vän, fritid…. Men om ingen bryr sig om någonting utav det här…vad bryr sig folk om då? Troligtvis sig själva, eftersom andras liv aldrig, oavsett vad de postar, är intressant nog.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

jagga-ewe
2/19/14, 8:19 AM
#25

Av att läsa den här tråden om vad man postar resp stör sig på att folk postar får mig bara mer fast beslutsam att inte skaffa fäjsbåck - någonsin! Verkar ju bara vara en källa till irritation från alla håll. :D

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Devya]
2/19/14, 8:47 AM
#26

Jag brukar byta relativt ofta, tror jag. *måste kolla* Förra året bytte jag 5 gånger och året där innan 2ggr.

Jag har dock satt upp jättefjantiga bilder - en där jag har klätt ut mig som en man med skägg och allt och har en lite galen min (inte uppskattat av min mamma som tyckte den var lite väl tokig men alla andra tyckte det var skojigt). De flesta bilderna är sådana som andra har tagit av mig och som jag har lagt upp som profilbild.

Jag gör det inte för att få bekräftelse utan för att det ibland kan vara kul. Jag tycker själv om att se bilder på andra. Men om någon börjar byta flera gånger i månaden så kanske det börjar bli lite väl överdrivet.

Honestyisdead
2/19/14, 8:55 AM
#27

25 det blir vad man gör det till :)

Annons:
Kimji
2/19/14, 10:57 AM
#28

Jag förstår inte alls varför man om man tycker mycket om hur man ser ut skulle behöva posta mycket bilder på sig själv. Jag är själv väldigt nöjd med mitt utseende och varför skulle jag då behöva ytterligare bekräftelse? Byter ca 1 gång per år. Kanske är det för att jag inte tycker att utseende är så viktigt i jämförelse med andra egenskaper.

Däremot är det ju viktigt att man känner sig nöjd med sin presentationsbild för man måste ju se bilden hela tiden…

Game
2/19/14, 10:57 AM
#29

Sen handlar det inte om att man tycker att man ser snygg ut och måste hela tiden ha bekräftelse. Vissa gillar att "förnya" sig, med olika frisyrer,smink och dylikt. Varför ens lägga energi på det, ja du byter inte profilbild, so what? 

Jag tycker att de är roligt när folk byter profilbild för man lessnar fort.. man vill ha något nytt.. varför vara tråkig och ha en och samma hela tiden ? Varför inte förnya sig lite då och då trots att de är samma pose.. men de är ju oftast olika kläder, smink, hår osv.. 

LET THEM BE! 

Tänk om alla gjorde likadant, gud så tråkig världen hade sett ut ..

[Devya]
2/19/14, 11:54 AM
#30

Är det sen bara jag som tycker om att se nya bilder på folk? Jag tycker om att se nya fina bilder på de jag känner - speciellt min kille. Jag blir alltid lika glad av att se en ny fin bild på honom (sker dock väldigt sällan).

Gur4m1
2/19/14, 12:21 PM
#31

#30 jag gillar det, men som sagt, har en vän som på allvar postade 5-10 bilderpå sig själv om dagen ibland. Minimum var 1 bild om dagen. Då överdriver jag inte, men att posta egobilder så ofta är irriterande. Sen emd tillhörande, ännu mer provocerande texter till (en ung, snygg tjej) "Härär jag, en tjockis" "Här är mitt fula tryna" "Åh jag vill gå ner, bara 2 kg till!" osv. Såär det bilder i samma makeup, i samma kök/badrum, med samma kläder. flera dagar i rad. Man blir bara….less.

Jag ÄLSKAR att se övriga bilder-på vänners barn, upptäcker, äventyr, mat och bakning och kärleksbilder,pussbilder, roliga bilder, allvarliga bilder, slumpbilder, misslyckade bilder.

Allt utom barnfoster och överkörda djur…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: