Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 5116 ggr
pernillaa
2014-02-19 10:44

Till männen - hur prioriterar ni?

Jag är lite nyfiken på hur ni män med jobb och familj, alltså kvinna och barn, prioriterar er tid och er energi. Detta gäller alltså ni män som drar in den huvudsakliga inkomsten. Kanske p.g.a. att frugan är föräldraledig eller sjukskriven eller så.

1 - Berätta hur din och din kvinnas jobb- och familjesituation ser ut först.

2 - När ni har jobbat klart och kliver innanför dörren hemma, vad är det första ni gör och vad vill ni spendera kvällen med att göra?

3 - På helgerna, hjälps ni vuxna åt lika mycket i hemmet eller är du inställd på att ha just "helg"?

4 - Tycker du att vi ska leva efter våra "könsroller" där kvinnan tar hand om barnen och hushållet medan mannen sköter jobb och vedklyvning och skottning m.m.?

5 - Om man då bor ganska centralt i ett samhälle där det inte finns så mycket "manligt göra" ute på gården, tycker ni er då ha skött er del när ni har jobbat färdigt?

6 - Om ni ändå har pengar så ni klarar er, skulle ni pusha er i jobbet så till den gräns att ni inte orkar t.ex. gå med till lekparken eller fara till pulkbacken med familjen?
Alltså skulle du sjukskriva dig om du märkte att din energi inte räckte till både familjen och jobbet och familjen blev lidande? Säg att du t.ex. har problem med ryggen och ett heltidsjobb skulle innebära att du var tvungen att gå och lägga dig direkt du kom hem och du knappt hann se familjen på kvällarna?

7 - Hur ser en kväll mitt i veckan och helgerna ut för er? Hittar ni på något med familjen?

8 - Tar ni er tid för ert förhållande? Har ni tid och ork för någon romantik?

9 - Hur delaktig är du i barnens uppfostran och omsorg av dom? Berätta hur mycket du hjälper till med dom på kvällar, helger och nätter.

Nu är ju givetvis alla arbeten olika och vissa jobb måste man offra mer för, men fundera ändå hur långt ni skulle låta det gå om familjen blev lidande.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
2014-02-19 10:59
#1

Jag lade till ytterligare en fråga.

Ha en bra dag! // Pernilla

imsuchadiva
2014-02-19 19:47
#2

Kan du inte redigera texten och ta bort de kursiva och understrukna? Väldigt jobbigt att läsa texten :/

pernillaa
2014-02-19 19:55
#3

Har gått för lång tid. Kan tyvärr inte redigera texten längre. Måste isf en moderator göra.

Ha en bra dag! // Pernilla

Sk007
2014-02-20 06:47
#4

Det känns som att om man ska besvara dessa frågeställningar så måste man skriva en halv novell vilket känns orimligt att göra i ett forum som detta. Men får jag en timme över ngn gång så ska jag försöka svara.

ChristineL
2014-02-20 10:41
#5

Inlägget redigerat.

pernillaa
2014-02-20 12:45
#6

Tack.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Roamer
2014-02-20 13:17
#7

Vad är syftet med denna fråga undrar jag?

pernillaa
2014-02-20 13:54
#8

Jag är bara nyfiken hur det ser ut det här med gammal syn på könsroller och ansvarsfördelning hemma.

Alla är ju så olika men har fått en uppfattning av att de flesta idag ändå hjälps åt relativt bra med det mesta trots att båda kanske inte jobbar.

Sen är jag lite nyfiken på hur ni tänker ni som kanske tillhör den skaran som fortfarande tycker att kvinnan ska sköta barnen och mannen ska stå för inkomsten.

Ha en bra dag! // Pernilla

OlgaMaria
2014-02-20 14:22
#9

#8 För min del finns det ingen norm för hur man SKA göra. Man löser allt utifrån de egna förhållandena i familjen och också utifrån vilka personligheter man har. Förhoppningsvis kan man komma överens.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pernillaa
2014-02-20 14:57
#10

Nä men det är lite därför jag frågar, för att se hur ni andra gör och ser på det.

Ha en bra dag! // Pernilla

OlgaMaria
2014-02-20 15:07
#11

I vår familj försörjer min man oss alla. Jag sköter matlagning och tvätt, dammar, vattnar blommor och plockar fint. Min man dammsuger, moppar, städar toaletter, går ut med sopor, handlar. Städ i köket delar vi på. Min man tar mest hand om lillebror och jag tar mest hand om storasyster.

Anledningen till att vi gör som vi gör är för att jag är sjuk och hemarbetet har vi delat upp utifrån vad vi orkar och tycker mest om att göra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2014-02-20 15:58
#12

Om jag som kvinna och 51 år får svara så har det varit lite blandad kompott under vårt äktenskap. 

När sonen föddes för 30 år sedan så var jag hemma de första 5 åren helt. Då gjorde jag allt hemarbete givetvis. Jag hade även dagbarn vissa dagar.

Sedan har vi haft det upp och ner med tid. Studier, arbetslöshet, arbete utomlands, och för det mesta heltid båda två.

Vi har förenklat det väldigt. Den som varit hemma mest har gjort hemmasaker som tvätt, matlagning, städning och tvärtom.

Vi har aldrig gjort upp några speciella scheman utan det har bara fallit sig naturligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hemmafru
2014-02-20 16:55
#13

Min man försörjer mig. Jag sköter allting med tvätt städning matlagning osv eftersom han arbetar heltid. När han har semester eller har lediga dagar hjälps vi åt med allt.

Annons:
pyromanen
2014-02-20 17:56
#14

Oavsett om någon av oss jobbat mest eller båda lika mycket i olika perioder så har vi löst saker genom kommunikation. Den som är hemma mest på dagen gör det mesta hushållsarbetet, vi gör det vi är bäst på eller tycker bäst om och sånt som ingen tycker är kul hjälps vi åt med eller delar upp så det känns OK för båda. Några saker följer traditionella könsuppdelningen, andra inte. Är för oss inte det viktigaste varken att följa eller nödvändigtvis bryta mot sådana uppdelningar.

Om någon känner sig missnöjd med nån arbets- eller ansvarsfördelning så pratar vi om det och ser om vi kan hitta bättre lösningar som känns OK för alla.

På helger/lediga dagar så beror det på andra aktiviteter. Om någon av oss vill iväg på nåt (intresse, träffa kompis o.s.v.) så passar vi in det. Städning tar vi gemensamt ansvar för på söndagar.

Oj, det var många frågor och jag är ju ingen man heller … förlåt 😇

Roamer
2014-02-21 08:37
#15

Personligen kan jag väl säga att OM det hade funnits möjlighet att en jobbade och den andra hade råd att vara hemma hade jag valt att vara den som jobbar. Detta för att jag tycker det är så sjukt mindnumbinig tråkigt att hålla på med hushållssysslor och skulle gärna slippa. Dock är realiteten att i svea rike måste båda jobba för att ha råd att leva någorlunda, och det gör att alternativet inte finns. Därför måste man ju dela upp arbetet mellan sig och väljer ju att göra det som är minst tråkigt, och turligt nog så hade jag förmånen att träffa någon som hatade och dammsuga och plocka med disk men tyckte det var mindre illa och sköta tvätt. Så det funkade, eller tills vi gick isär av andra skäl. 

Jag väljer inte bort hushållssysslor pga gamla könstänket utan för att jag avskyr vissa delar av det. Oftast gillar inte Kvinnor av olika skäl att mekka med trasiga maskiner, klippa gräs, renovera osv vilket jag kan göra. Det som stör mig är när Kvinnor anser att männen ska sköta bilarna, underhåll på huset osv men ändå ska resten av hushållet delas upp också. Ta antal timmar och gör samma insats innan det klagas på och vissa sysslor är många timmar under korta perioder medans andra är dagliga. Jämlikhet är inte att det är billigare för en kvinna att köpa fika och dyrare för en man för han tjänar mer(icke relaterad till diskussionen men såg en bild där en feministrörelse hade en bakesale för jämlikhet med just det exemplet vilket störde mig), det är att det är samma pris för båda.

Gur4m1
2014-02-21 18:23
#16

#15 jag tycker inte att min pappas bildäcksbyten 2 gånger om året vägde upp för att min mamma skötte både barn, middagar, all städning och ansvar för vad osm skulle handlas hem. Aldrig. Däremot när han byggde om i vårt hus, så tycker jag absolut att min mor var den som skulle sköta "oss" och allt hushållsrelaterat utanför.

Jag klipper gärna gräset och mekar gärna med bilar (om det inneburit att jag itne alls behöver byr mig om tvätt och disk under resten av året). Har en känsla av, bland mina pojkvänner gneom åren- att även om jag inte ens har körkort, så fanns potentialen att vi kunde lika mycket om bilmek (dvs i princip nada utöver bilbetteribyte och oljekoll) vara väldig stor.

Och som sagt, att klippa gräset varannan vecka, byta däck 2 gånger om året…. väger inte på långa vägar upp att någon annan sköter tvätt, disk, måltider, och barnpassning fulltid i överig tid. Men gillar man den kompositionen och är nöjd med det så visst.

Min fd sambo och jag delade upp saker utifrån hur vi gillade dem. Jag gillar t.ex att rengöra avlopp och sån skit (Jag gillar att se att min städning gör skillnad). Men vi bådade hatade att diska och tvätta så det föll ändå på mig, för annars blev det inte gjort alls. Vi hade inga bilar att meka med, däremot var han den som kopplade in våra spelkonsoler och beställde datorer, men ärligt så skulle jag nog ha klarat av det också om han vågat överlåta det till mig 🤪Efter att jag blev singel och manlös så fungerade de bitarna utmärkt för mig att göra helt på egen hand…skumt! Samma sak med gräsklippande, arbetande och att dammsuga.

Men med handen på hjärtat; Jag skulle gärna vara en hemmafru för jag har ungefär tusen intressen och arbetar som städerska så jag kan vara klar på nån timme och sen ägna mig till allsköns ting ;)  Hemmafru med målarateljé t.ex, eller varför inte ett rkumakeri eller gå någon kurs? Shoppa kläder. mhm. Problemet med hushållsarbete är när den anre partnern inte uppskattar och framförallt förstår vad det är man faktisktgör och vilken positiv påverkan det gör på den arbetande partnerns liv- att det inte bara är "att gå hemma och slöa". Att städning och även övrig planering är det som gör att det finns frukost och middag på bordet, att det finns rent porslin, rena kallingar och att ungarna är hela, rena och vid liv :P Att det är rent i allmänhet…

Det kräver sin insats, men det är som sagt rätt "hjärndöd" aktivitet men dessväre kanske mer fysiskt krävande än ett högbetalande kontorsjobb. Oh därför inget man kna förväntas ägna sig åt under 8 timmar utan pauser i form av tv-såpor och utflykter. Har man dessutom barn så behöver de aktiveras, soscialt- besöka vänner, gå ut,  få skjuts, leka osv.

Hemmafru it is, om jag får välja.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Underbarn
2014-02-21 18:44
#17

Jag är arbetssökande och jobbar deltid allt från 3 dagar i månaden till 50%. Sommartid blir det 100% medan han då har en månad semester. Han jobbar annars 100% och står för alla huskostnader. Jag betalar antingen 50% av maten eller 100% beroende på min inkomst den månaden. VI HAR INTE BARN. Jag betalar även min egen bil, min mobil, min häst, hund och allt sådant som är till mig själv. Så vill inte påstå att min sambo försörjer mig, han står dock för mitt boende, vatten, värme, el. Jag gör all form av matlagning ink hans mackor och matlådor. All form av städning inne i huset. All tvätt (när tvättmaskinen installeras in - just nu tvättar hans mamma hans tvätt och min mamma min tvätt). Vattnar blommor, diskar (har ingen maskin än), skottar det lilla som behövs. Hjälper till vid renovering som målning. Jag handlar all mat (ibland handlar han något litet, som mjölk och bröd) Han klipper gräsmattan och plogar (traktor). Han sköter all renovering eftersom det är han som är händig… Vi hjälps åt att tömma sopor. Men huset är hans därför hjälper inte jag till med huslån osv och alla möbler är hans och så vill han ha det, därför köper inte jag något till huset heller. Den dagen jag får fast jobb/eller en stadigare inkomst kommer jag hjälpa till med värme, el, vatten. Men då vill jag att han hjälper till med matlagningen (vilket jag vet att han INTE kommer göra) och städning (vilket han också är dålig på) och delas inte det upp kommer jag inte vilja betala 50% av boendet (bortsett från huslån) om han inte kan hjälpa till med 50% av hushållet. För att klippa gräs blir inte mer än en gång i veckan under sommaren och denna vinter har han ex plogat 4 gånger och det har tagit ca 3 minuter. Mot det så kan jag sköta all tvätt. Disken kommer jag få ta hand om tills köket renoveras. Han byter däck på min bil två gånger per år, vi har egen verkstad så han lagar det som behövs på min bil. Men jag har haft min bil i två år. Min bil har han bytt stötdämpare (han fick mina gamla och det var Öhlin nyvärde 20000 så inte helt gratis) och nu på två år är det första gången han måste laga min bil inför en besiktning och det är grejer som går att ordna på en kväll. Småfix. Så vill inte direkt tycka att "bara för han lagar min bil måste jag stå för kan matlagning/städning i flera år". Han har aldrig lagat EN enda måltid sedan vi blev tsm, 4 år.

Roamer
2014-02-27 10:53
#18

#16 Sa jag det? Läs igen och denna gång skumma inte texten…

[Devya]
2014-02-27 11:46
#19

Då jag var tillsammans med mitt ex så arbetade jag fulltid och studerade fulltid (fråga mig inte ens hur det fungerade…) samt tog hand om hemmet och fixade saker som hade gått sönder t.ex. tvättmaskin, tv-bordet osv., medan han lagade mat varje dag. Han varken jobbade eller studerade så det fanns verkligen en stor obalans.

I mitt nuvarande förhållande så bor vi ju inte ihop men jag är lite rädd för hur det skulle fungera om vi bodde ihop eftersom han är otroligt slarvig.. Mycket värre än vad mitt ex var. Men den här killen jobbar åtminstone.

Marshal
2014-03-16 22:28
#20

Det var ingen dålig lista med frågor!
Jag tänkte faktiskt försöka mig på att svara lite.
Blir inget större för det finns trots allt en morgondag också :-)

(( Såhär i efterhand så blev det visst lite större svar än tänkt ^^ För den som inte orkar läsa allt finns en sammanfattning längst ner :-P ))

  1. Jag jobbar emellanåt och pluggar emellanåt. Men jag utgår från hur det är de månader jag jobbar.
    Min sambo har varit mammaledig men är nu sjukskriven.

  2. När jag kommer hem (efter jag hämtat lillan hos dagmamman) så leker vi lite innan jag börjar laga mat.
    Sen äter vi och leker vidare innan det är dags att nanna kudden för henne (Kommer hem ca 1700 och börjar nattning 1930).

  3. Vi hjälps åt lika mycket. Dock står jag för allt som har med köket att göra (mat, städning efter måltider.(läs sanering) osv)
    Sambon tar tvätten.

  4. Jag vill inte överlåta att ta hand om min dotter till någon. Däremot får någon (min sambo) gärna vara delaktig :-)
    Jag leker hellre med henne är klyver några torra träbitar.

  5. Nej (men man önskar :-P )

  6. Jag har varit i den situationen och jag sjukskrev mig för att orka med familjen.
    Jag jobbar för att leva! Jag lever absolut inte för att jobba.
    Det är ett nödvändigt ont för mig (utöver den sociala biten).

  7. Vi brukar åka och bada en kväll i veckan.
    På helgen åker vi ibland till något stort köpcentrum och slösar stålar.

  8. För tillfället är det inte mycket romantik då min sambo somnar före lillan om kvällarna pga medicinering för sin sjukdom.
    Tidigare var vi väl måttligt duktiga på det.

  9. För tillfället gör jag 90% av allt som har med min dotter att göra.
    Morgonrutinen - lämning hos dagmamma - Hämtning hos dagmamma - Middag åt liten - Leker med henne - Badar henne - borstar tänder - nattar henne.
    Men det är eftersom min sambo inte mår bra.
    Tidigare delade vi ganska bra på det hela. Överlag tog min sambo mest leken medan jag fixade mat och så.
    Men sen andra dagar bytte vi.
    Vi synkar väldigt bra tillsammans så sånt har aldrig varit ett problem.
    Helgmorgonarna brukar min sambo ta så jag får sova en timme extra :-)

Det går säkert att urskilja ur svaren men för att förtydliga.

Det finns absolut ingenting i denna värld som är viktigare för mig än min dotter!
Hon är min värld och utan henne skulle världen gå under.
Jag gör mer än gärna Allt som har med henne att göra om det behövs och hon kommer alltid i första hand.
Givetvis är hennes mamma också otroligt viktig i mitt liv och jag tar väl hand om henne också.
Tycker jag iaf. Framförallt genom att frånta henne all belastning medans hon inte mår bra.
Hon får gärna sitta framför datorn hela helgen om hon känner för det.
Jag skulle inte vilja påstå att jag har en "lätt" dotter, men det gör ingenting för hon är precis som hon är menad att vara.
Det tar hårt på mig att ta mig igenom min sambos frånfall.
Jag liksom alla andra behöver egentid att göra mina saker.
Det börjar bli bättre. Hon klarar av att ha liten själv någon timme här och där så jag hinner ner till gymmet.
Men det har varit en hård period och den är inte slut än.
Men man tar sig fram. Allt på grund av den änglalika lilla varelse som man lägger sin tid och energi på.

Vilken massa dravel det blev. Jag misstänker att jag behövde skriva av mig lite och ni blev dom stackare som får läsa det. Haha!!

Men hur som helst. Jag sätter familjen framför allt!
På gott och ont.
Det tar bort en bit av "mig" men samtidigt ersätts den biten med en ny typ av "mig".
En myspappa "mig".

Som tur är har vi bara ett barn hitintills men blir allt som jag vill kommer det minst 2 till :-D

Kortfattat i en mening: Familjen går före allt!

Annons:
Sarah
2014-03-17 09:18
#21

Nu är jag inte man och har inte familj, men jag tar mig friheten att svara lite ändå :P Vi bor inte ihop för tillfället, men vi har gjort det. Då skötte jag matlagningen, jag är vegan och tog därför på mig maten eftersom hans mat inte var så god… nu har han lärt sig och vi delar på det. Övriga saker i hemmet gick sådär när vi var sambos och det var en av anledningarna till att vi flyttade isär. Nu har vi båda ett annat synsätt på just städning och hushållssysslor och vi delar på det de perioder vi är hos varandra längre tider. 

Ang familj, det är ngt vi diskuterar en del. Det finns inte på kartan att jag skulle skaffa barn med en man som är annorlunda i sin syn än #20. Halva föräldraledigheten är självklart, halva hushållsarbetet, även om allt kan variera i perioder beroende på jobb och liknande. Hade jag misstänkt att min kille skulle vara en sån som slänger sig på soffan och inte tar del av barnen ordentligt så hade jag aldrig någonsin övervägt att skaffa barn med honom. 

Vet inte om det är olika i större städer och landsbygd (ja jag generaliserar). Alla mina vänner i städer tänker som jag. Man har jämställda förhållanden. Där jag bor nu är det annorlunda, här tar kvinnorna hand om allt. De tar hand om hemmet, barnen och mannen! Jag blir helt galen då jag hör hur de lever.

[marcusjohnson]
2014-03-17 19:03
#22

1 - Man 36 år. Jobbar 50% och min fru 100%, 2 barn, 4 och 7 år. Jag är sjukskriven/arbetslös på 50% p.g.a. bipolär sjukdom. 

2 - Jag slutar vid lunch tid. Åker hem, vilar lite. Hon eller jag hämtar barnen på dagis/fritids. Någon av oss lagar mat.

3 - På helgen står jag till 100% för marktjänst då min fru nästan alltid jobbar helg.

4 - Nej det ska man inte göra. Sen tror jag att ens barn i olika perioder i livet tyr sig till endera föräldern. Sen tror jag inte att man kommer i från olika könsroller! Ta exempelvis att skola/dagis/fritids alltid hör av sig till min fru om det är något, ex sjukdom, fast jag har bättre arbetstider, lättare och gå i från. 

6 - Aldrig! Skulle inte tvinga oss till att jobba mer än det behövs! Sen jobbar nog min fru mer än hon behöver! 

7 - Alla hemma vid 17. Äter, hittar på något var för sig eller ihop. Jag och hon har var sina hobbys. Fast sen jobbar hon kvällar 1-2 ggr i veckan.

8 -Nej! Småbarnsföräldrar som har allt för dålig tid med varandra. Hon är väldigt aktiv och har ett jobb som gör att hon jobbar mer än 100% vissa veckor. Sen vet jag inte om det finns så mycket intresse efter 12 år tillsammans!

9 - Jag är nog den som är mest principfast och jag vill nog påstå att jag har "huvudansvaret" för uppfostran. Jag lägger alltid ett barn och hon ett.

Sen kan man säga att jag sköter större delen av inköp och sköter matlagning. Sen gör jag väl det mesta praktiska med huset och bilar. Hon diskar allt som oftast och sköter tvätten. Jag tar oftare hand om barnen och då städar hon. Sen i och med att jag varit sjuk och kan bli nedstämd i perioder, så kanske hon fått dra/får ett större lass.

Upp till toppen
Annons: