Annons:
Etikettjobbet
Läst 1929 ggr
_Fisken
2014-02-20 22:54

Frustration

Jag ingår i ett projekt där vi ska ta fram en ny produkt med elektronik i. Jag är den som kan elektronik. Jag har mångårig erfarenhet av det. Jag är dock inte projektledare. Det är en annan person som visserligen är kunnig ledare med saknar all kunskap om elektronik. Ändå tar han alla beslut själv. Säger nej till mina förslag jag har. Går helt efter eget huvud och det blir dyrt och omständligt. Så har det varit i nästan ett års tid. Jag är snart en skugga av mitt forna jag eftersom att få ideliga nej och dessutom se framtida konsekvenser av hans tokigheter sätter spår. Jag vågar knappt slå på lödkolven utan att fråga om lov. Hur långt ska jag gå? Hur ska jag göra?

Annons:
solus
2014-02-21 03:40
#1

Vad tycker du att du ska göra?… du har du vet ;) han måste ju lyssna på dig också! jag skulle ha gått rak på saken! som sagt du som kan om elektronik så dina åsiker är viktiga :) inte så att hen kommer att slå dig!

http://solus.blogg.se/ 

OlgaMaria
2014-02-21 06:35
#2

Usch vad trist! Du får försöka stå på dig! Finns det en överordnad du kan prata med?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VeronicaKahlbäck
2014-02-21 07:44
#3

Antingen accepterar du läget, verkar inte vara något roligt eller så tar du tag i problemet. Om inte han går att prata med så kanske det finns någon över som vill lyssna?

Vill dock påstå att han inte alls är en bra ledare…

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[::Vera::]
2014-02-21 11:34
#4

Du kan alltid prova att säga rakt men vänligt, till honom hur du upplever det att bli bemött på det viset. Blir det ingen förändring inom kort, så tycker jag att du ska försöka se dig om efter en annan arbetsplats, om det finns någon möjlighet. Om du inte får något gehör, så tror jag inte att du ska hoppas för länge på någon förändring ifrån den personens sida. Du kan aldrig tvinga någon annan att lyssna på dig.

Gör något medan du har självförtroendet och motivationen kvar…Stå rak och ta för dig (på ett ödmjukt vis)!

_Fisken
2014-02-21 17:53
#5

Tack för era råd. Jag måste gå in till min chef och ta ett snack om att vi måste klargöra rollerna vi har. Vad har jag för funktion i projektet? Ska inte projektledaren bara bekymra sig om budgeten och att specen följs? Mina förslag går ut på att nå målen på ett billigare och effektivare sätt. Han fuckar upp det bara. Så roller bestäms och ledarutbildning för honom. Jag måste ta bladet från munnen och sluta va så hemskt kompromissvillig och konflikträdd. Som vanligt så kan jag förändra mig själv. Inte andra.

Gur4m1
2014-02-21 18:14
#6

#5 precis!! :D Berätta hur det gick.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[::Vera::]
2014-02-21 20:49
#7

#5 Det låter vettigt det du skriver. :-) Kör hårt!

_Fisken
2014-02-21 21:48
#8

Faktiskt så gick det ut ett mail med alla mina avslagna förslag bland Marknadsfolket. Det var ju inte så bra pga en orsak. Det var en kollega som skrev detta mail efter att ha pratat med mig. Detta mail valsade runt bland höjdarna och på eftermiddagen igår kom min chef och projektledaren in i mitt kontor med bekymrade miner.

Jag fick lov att försvara varje punkt och jag blev riktigt förbannad. Det kändes skönt. Min chef var bara bekymrad över lanceringsdatumet. Vad som kommer att ske nu är att det kommer ett möte. Det är bra. För då kan jag göra en massa PowerPoint så DE förstår det JAG har i huvudet för VET de det då är det helt klart med förslagen jag har. Då kommer de på det själva. 

Så Rollförtydligande, kurs på ledarteknik för projektledaren samt en metod att kommunicera elektronik med icke-vetande beslutsfattare.
Det är nyckel - tror jag.

_Fisken
2014-02-25 23:09
#9

Idag skrev jag ett halvt A4 till högsta chefen (proj.ledarens chef) och tänkte skicka det via mail. Ångrade mig och skrev ut det och gick in med det till honom. Satte mig ner och överräckte det. Han lästa och sneglade på mig. Sen sade han att "så här kan vi ju inte ha det".

Jag skrev om hur viktigt det är att vi tydliggör våra roller och ansvarsområden. Sen skrev jag också att det är viktigt att det finns kunskap i ämnet som de ska fatta beslut inom.
Jag sade att han (chefen) borde skicka p.ledaren på ledarskapsutbildning. Det hade han redan varit på sade chefen. Då tyckte jag att det behövdes en "Refresh". 
I alla fall kanske nåt händer nu….

OlgaMaria
2014-02-26 08:57
#10

#9 Jättebra att du gick in med brevet istället för att bara skicka det, så att ni kunde prata lite också. Det kommer nog bli bättre nu tror och hoppas jag!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[::Vera::]
2014-02-26 09:45
#11

Bra gjort! Hoppas att det blir någon ändring för dig.

_Fisken
2014-02-26 21:28
#12

Tack. Om tråden finns kvar ska jag berätta hur det slutade sen…för "sluta" måste det.

Upp till toppen
Annons: