Annons:
Etikettförhållande
Läst 1160 ggr
_Fisken
2/23/14, 9:39 AM

Att inte förlora sig

Jag är mitt uppe i en separation. Vi bor under samma tak fortfarande. Det är väl lite spänt. I detta läge försöker jag inte förlora mig i småaktigheter utan upprätthålla min kvalité som människa. Det är ibland svårt….förut fixade hon alltid maten tills jag kom hem. Inte längre. Ok. Hon är väl sur på mig. Jag gör min egen mat.
Ska jag då ge henne kaffe på säng som jag gjort varje morgon? Ja, jag fortsätter göra det. Jag tänker inte låta mig dras ner i kärret av ovärdigt uppförande. Samtidigt är det ibland svårt att svälja allt. Gör jag fel? Jag tycker inte det.

Annons:
Calcifer
2/23/14, 9:41 AM
#1

Mja. Det beror väl på vad gesten med kaffe på sängen säger. Gissningsvis var det tidigare ett tecken på romantisk kärlek - nu är det ju inte det iom att ni går igenom en separation. Då skulle jag säga att det är lite konstigt faktiskt. Inte fel, men ovanligt. Tycker absolut inte det är fel heller att sluta ge kaffe på sängen. Och tycker inte hon gör fel som inte lagar mat till dig längre eller att hon förlorar sig på något vis.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
2/23/14, 9:47 AM
#2

Jag förstår precis vad du menar men förut pussade jag henne och satte mig ner och pratade. Det gör jag inte längre. 
Men jag tycker inte jag ska vara småaktig och inte ge henne kaffe. Hon ställer koppen på diskbänken och inte säger nåt till mig. Sen när jag kommer har den kallnat. Så vill inte jag bli.

KitoBonito
2/23/14, 9:49 AM
#3

Att laga mat/ge kaffe behöver ju inte vara romantiskt utan en vänlig gest. Vill man separera som vänner kanske man ska fortsätta så. Men sen vet jag inte bakgrunden till separationen heller. Det mesta brukar ha sina förklaringar. Jag tycker du gör rätt i som beter dig "värdigt", men du får inte stänga in dig själv heller. Är du missnöjd kan det vara bra att uttrycka det också. Men för den delen inte på ett sätt som du känner är olikt dig själv, eller elakt på något vis. Bara lite tankar från min sida!

Niklas
2/23/14, 9:50 AM
#4

Hon tycker säkert att det är skönt att få kaffe på sängen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Calcifer
2/23/14, 9:50 AM
#5

Men liksom, beter man sig ovärdigt för att man inte ger kaffe på sängen eller lagar mat till någon man ska separera ifrån?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gur4m1
2/23/14, 9:53 AM
#6

#2 de tär ju en tydlig markering av att din gest inte är uppskattad. "Så villitne jag bli". Du är itne bättre (eller sämre) än henne, ni hanterar bara er separation på olika sätt.

Det här är kanske henens sätt att, förutom visa missnöje (men om ni är överrens, varför har hon behov av att visa missnöje?) men även ett sätt att ställa om sig inför dne dag när ni faktiskt inte bor ihop längre.

Ni kan säkert fortsätta vara vänner men min erfarenhet är att det krävs ett mellanrum…..med avståndstagande, mellan relationen och stundne man inser att man kan umgås och prata som VÄNNER. :)

Att gå från relation till vänskap är mycket svårt och ingenting många brukar lyckas speciellt bra med. Hon har uppenbart saker hon behöver bearbeta och du gör det på ditt sätt, hon på sitt. Jag vill inte kallas henens beteende för småaktigt eller elakt, snarare markeringar och avståndstagande- helt naturligt i den situation ni är i, alltså. Tycker din reflektion och inställning däremot är beundransvärd. Men försök förstå hennes sits också.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Niklas
2/23/14, 9:54 AM
#7

#5: Det beror på. Om jag exempelvis lagade mat till mig själv men inte till mitt ex tycker jag att det är omotiverat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gur4m1
2/23/14, 9:55 AM
#8

summa sumaum: Man kan inte kräva att allt ska fortsätta som vanligt när man bestämt sig för en separation! :)

Och att hon inte tar emot kaffet borde ju vara en hint om att hon iaf inte tänkt "fortsätta som vanligt" och du TS borde sluta försöka fortsätta som vanligt. Hitta nya rutiner.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Niklas
2/23/14, 9:58 AM
#9

#8: Tar hon inte emot kaffet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

_Fisken
2/23/14, 10:29 AM
#10

Nej, man måste se det från hennes sida också. Det är hennes sätt att visa mig var hon står. Men vad jag vill komma fram till är att jag behöver inte visa en "hämnd" sida. Förstår ni? 
Jag vill inte hamna i hämnd-träsket genom att låta hennes kaffekopp stå och kallna på diskbänken bara för att jag ska "hämnas".
Det gäller ju affären också. Jag hade ju kunnat struntat i att köpa trosskydd åt henne när jag var ner och handlade. För att "ge igen". Men jag visste att hon behövde så jag köpte till henne. Det gör jag även om jag kanske råkar ut för nåt sånt själv (jag behöver inte trosskydd). Sånt måste man svälja och ändå vara den man är även om det ibland svider.

feenahs
2/23/14, 12:08 PM
#11

Jag tycker det är helt rätt,att fortsätta vara den människa du är och göra snälla saker betyder ju inte ''kom så blir vi tillsammans igen'' typ.Bara för att ni går igenom skilsmässa så behöver det inte betyda att ni ska vara arga på varann utan jag tycker att det är fantastiskt om man kan fortsätta vara sig själv och hjälpa till ändå trots skilsmässan.Om hon är arg på dig,fine.Men du har ju åtminstone visat att du inte tänker sjunka lägre och ''hämnas''.

_Fisken
2/23/14, 12:43 PM
#12

Där bekräftade du mina tankar. Jag vet att jag gör rätt. Jag kan fortfarande vara hövlig och normalt omtänksam. Jag har ingen lust till intimitet och visar heller inte det. Då kan vi gå isär utan att förlora vår värdighet.

Gur4m1
2/23/14, 7:50 PM
#13

#9 ja alltås när jag läste så var det så jag tolkade det men jag kanske missförstod :) Var inlägg #2 "Men jag tycker inte jag ska vara småaktig och inte ge henne kaffe. Hon ställer koppen på diskbänken och inte säger nåt till mig. Sen när jag kommer har den kallnat. Så vill inte jag bli."  - som jag tolkar att hon inte druckit kaffet hon fått. Nu när jag läser det igen så är det HON som ställer HANS kopp på bänken :) Men det handlar fortfarande om avståndstagande.

#12 mm görsom du vill, var den du är. Sen frå hon vara den hon är. Att hon inte lagar mat till dig är kanske inte en hämnd, om du vill att hon ska laga mat till dig med så kanske du ska nämna det till henne. Lycka till med separationen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
_Fisken
2/23/14, 9:41 PM
#14

Jag slarv-skrev. Hon gör kaffe till mig ibland men hon ställer bara muggen där och inte säger nåt. Sen kallnar kaffet. Då är det ju nära till en liten ful hämnd där men jag vägrar sjunka dit.

Har inte nån av er varit med om att det är alltid ni som bjuder andra på middag och själv blir ni inte bjuden? Ska man då sluta bjuda när man väl inser det?

[Forest]
2/23/14, 10:28 PM
#15

Jag tycker du gör fint som ändå ger kaffe på sängen du är den som inte är sur o tvär utan visar på ditt sätt att du trots allt kan bjuda på en kopp kaffe. Pratar ni med varandra något ? 

Det vekar vara så att hon är lite små sur när hon inte kan tala om att det står en kopp kaffe upphällt till dig på bänken, men jag hoppas att ni går isär som vänner eller iaf inte som jätte ovänner.

Gur4m1
2/24/14, 5:48 AM
#16

#14 jag ANTAR att ni separerar av en anledning? :) Men ja, om någon slutar "se mig" så gör jag likadant tillbaka. Jag gör saker för min egen skull. Du gör det du gör mot henne för din egen skull, så fortsätt med det så länge det gör att DU mår bra, att göra något för henne. Omdet är en hämndaktion eller bara så att hon inte är motiverad av samma sak som du är, får du kanske fråga henne om? Om ni har den relationen. Att hon inte vill fortsätta "som förr" och inte bemöter ditt beteende som ändå verkar vara kvar i gamla spår, skulle inte jag kalla för hämnd eller "surt" beteende. Hon gjorde trots allt kaffekoppen åt dig, tänker jag. Men ja, något kanske irriterar henne?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

_Fisken
2/24/14, 6:09 AM
#17

Ja, anledningen är total kollaps mellan henne och mina barn. Mina barn vägrar besöka mig pga henne. Dessutom har hon styrt mig i hur/var/när jag ska träffa dem (utanför hemmet). Jag kan inte fortsätta leva med henne.

Hela situationen hemma här är bisarr så jag förväntar mig vilka reaktioner som helst. Både från henne och mig själv. Jag klandrar inte henne. Hon reagerar på sitt sätt. Jag på mitt. Det finns inget att förlåta för hade jag varit som henne hade jag gjort likadant. Vad jag vill säga i tråden är att man ska kämpa för att upprätthålla en värdighet i  sitt beteende även om det känns tungt. Jag tjänar inget på att låta hennes kaffe stå och kallna på diskbänken. Jag tjänar heller inget på att inte handla sånt som jag vet hon behöver. 
Däremot kan jag visa henne mitt missnöje genom att klart tala om att jag inte vill eller kan leva tsm med henne mer. Vilket jag gjort.

Calcifer
2/24/14, 10:15 AM
#18

#17 Men då låter det ju tveklöst som att hon helt enkelt är arg och ledsen för hon VILL fortsätta leva tillsammans med dig men du vill inte det?! Då tycker jag det känns ganska självklart att hon inte vill göra dig en massa tjänster om det är DU som valt att avsluta. Nej, jag säger inte att du gjort fel, vill du inte vara i denna relation ska du inte heller vara i den. Inget fel med det. Men för henne är det förmodligen jobbigt att du fortsätter med sådana vanor trots att du varit den som brutit också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
2/24/14, 5:52 PM
#19

Bra kommentar där på sista raden. Ska ta till mig den. Jag gör henne kanske en Björntjänst?

Niklas
2/25/14, 9:51 AM
#20

Fråga vad hon tycker.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
_Fisken
2/25/14, 9:33 PM
#21

Ja, det kanske jag ska göra. Inte helt fel tänkt. Är lite rädd för reaktionerna bara. Jag brukar tåla att vara spyhink men det är jobbigt att höra. Kan vara bra för henne och lassa ur sig dock.

Upp till toppen
Annons: