Annons:
Etikettallmänt
Läst 4187 ggr
fredskallan
2014-02-24 11:43

svårt för kramar

Jag har svårt för kramar. Ja inte om det är min pojkvän. Han älskar jag att kramas mycket med. Men annat folk. Precis alla andra faktiskt. Vänner, släkt - alla. Jag vill inte kramas.

Min faster dog i sjukdom för ett tag sen. Jättetråkigt och tragiskt och allt sådant.  Vi stod väl inte varandra så jättenära precis. Men tråkigt såklart ändå.

Och plötsligt ska alla bara kramas. Jag låter nog otroligt kall men jag tycker det är så jobbigt. Speciellt när det inte bara är en snabb kram utan dom håller kvar mig en stund. Jag vill bara skjuta personen bort från mig. Det spelar ingen roll om det är en kusin, en moster, en arbetskmrat eller min väninna. Jag vill inte kramas.

Men jag kan inte säga det till folk heller. Jag vill inte vara ohövlig. Det är väl av omtanke som folk kramas. Men jag tycker det borde kännas på mig att jag inte är "med"på det så att säga. Jag blir ju stel som en pinne.

Gillar ni att kramas med andra än er partner?

Annons:
Cazzos
2014-02-24 11:51
#1

Det låter som att folk kramar dig mer än vad du kramar andra, om du förstår vad jag menar?

När andra kramar dig och du inte riktigt är med på noterna så kan du ge en "halvkram" - ena armen runt personen och backa. Håller personen om dig längre än vad du känner är bekvämt så måste du säga till, oavsett om det låter otrevligt eller inte!


fredskallan
2014-02-24 11:54
#2

#1 Jag ger nog alltid "halvkramar" ja till folk. Det händer ju aldrig att jag spontant kramar nån för att jag vill.

Calcifer
2014-02-24 11:57
#3

Alltså, vill du inte så måste du inte. Jag har väldigt svårt för fysisk kontakt överhuvudtaget pga min diagnos, om jag inte är den som tar första steget, är extremt beredd (typ någon säger "jag tänker ge dig en kram nu, om det är ok") eller så. Det är perfekt i Japan, för folk kramas typ aldrig, utom min ena lärare när jag var ledsen över en sak som sa "jag skulle vilja ge dig en kram, om jag får". xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cazzos
2014-02-24 12:03
#4

#2 De som kramar dig ofta och länge skulle du ju kunna prata med och säga att du är en person som inte direkt gillar att kramas och skulle uppskatta om ni kunde kramas på dina villkor, när du vill. Många har ju väldigt lätt för att kramas utan att det är något bekymmer.

Vissa har lättare för att acceptera ett nej än andra, men det är alltid värt att testa, för din egen skull!


Twinflamewolf
2014-02-24 12:04
#5

Jag är heller inte den kramiga typen inte för jag på något vis har svårt för den fysiska kontakten utan för att jag helt sonika bara inte vill och det gäller alla även dom absolut närmaste.

Du har all rätt att sätta stopp det gjorde jag och till en början var folk obekväma med det men idag bara accepterar man för det är ju så att alla inte gillar att kramas men kram har blivit ett mode där alla ska kramas i alla situationer oavsett man känner varandra eller inte så nog fasen ska det kramas.

Vi är ju olika,en del vill andra inte och så har jag vart enda sen jag var barn och som barn ska ju alla kela med en så gissa om jag hade bekymmer och jag vet inte hur många jag bet för jag ville ju absolut inte så det blev självförsvar och jag bet folk istället 😃

Att ha fysisk kontakt är inget problem men just kramandet det tycker jag inte om,jo en distanskram går utmärkt men annars är det stopp och vi har ju rätten att säga ifrån oavsett vad andra tycker.Har en bekant som kramas så där hårt och länge men hon har lärt sig nu att det där får hon låta bli och krama dom som vill bli kramad.

Vi är bara olika i det här inget konstigt alls med det 🙂

vallhund
2014-02-24 12:04
#6

Man lägger sig till med ett avvisande kroppsspråk.

Vi har alla ett utrymme omkring oss som vi anser privat, vars gräns man värnar om, där vi anser övertramp som integritetskränkande. Hur stort detta utrymme är, är väldigt individuellt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Intehärutandär
2014-02-24 14:03
#7

Du är inte ensam. Jag tycker om kramar, men bara med dem jag vill. T ex min son, min pojkvän och allra närmaste vänner. Annars är jag rätt stel och tar aldrig intiativ till en kram med någon främmande eller bekant. 

Min egna anledning är att detta kramande är rätt nytt (att man kramar sina vänner då man ses/säger adjö), sedan har jag aldrig blivit kramad hemifrån av min familj - så denna intimitet är främmande för mig.

Superpyret2
2014-02-24 16:44
#8

Jag ÄLSKAR att kramas. Jag kramar mina vänner, mina lärare och hela min släkt. Kramar är bland det bästa som finns, fast jag förstår dej då det kan vara lite trångt och instängande ibland, om du förstår vad jag menar. Men om det inte känns bra så ska du absolut säga det. "Du är jättegullig som vill kramas, men jag är inte det typen som gillar kramar", kan du ju säga eller liknande? Beklagar sorgen förresten❤️ //Vendela och lilla (stora) Pärlan.

[TheMiko]
2014-02-24 22:32
#9

Hatar kramar från andra än närmaste familjen… Så ensam är du då inte.

[::Vera::]
2014-02-24 23:40
#10

Det känns ganska tydligt när en kram kommer från hjärtat, och när det är ett "spel" för att det "bara ska vara så". Jag älskar känslan av en varm kram från hjärtat. Och jag kramar bara andra när jag själv känner så för den personen.

Andra kramar är jag helst utan, för de känns bara påträngande och falskt. Om man inte fattar att en person inte känner för att kramas, så känner man ju det och kan skippa det i fortsättningen..och hoppas på att man är förlåten ;-)

Upp till toppen
Annons: