Annons:
Etikettförhållande
Läst 3655 ggr
sandriiis
2/28/14, 9:24 PM

Sjukt svartsjuk

Jag kan inte förklara med ord hur svartsjuk jag är vad gäller killar. Ända sedan jag blev tillsammans med min kille för ca 9 månader sedan har jag verkligen kämpat med det här och det har verkligen blivit bättre! Tyvärr finns ju en del av svartsjukan kvar, och jag känner mig hemsk.

Till exempel nu förra veckan frågade min kille mig om jag ville börja kolla på en serie med honom. Innan jag svarade ja var jag tvungen att googla och söka jätte länge för att kolla så det inte var massa snygga tjejer med mm. Klarar inte av att sitta och kolla på film med snygga tjejer med honom, känner mig så ful och äcklig när vi ligger där och tittar när man ser dom andra tjejerna.

Och nu det sjukaste: Han har börjat kolla på game of thrones, och jag vet sedan tidigare att det är rätt mycket snusk där och snygga tjejer. Sjukt, men jag har googlat sedan han började kolla på den för någon vecka sedan för att kolla tjejerna som är med osv.. Känner mig helt sjukt hemsk. Idag kunde jag inte hålla mig längre och frågade bara rakt ut vad han tyckte om de i serien. Han sa att det fanns några tjejer som var snygga. Glad att han inte ljuger och brydde mig egentligen inte så mycket. Visst dom är snygga, det är mycket snusk men brydde mig inte. Det skulle inte ha varit samma för ett par månader sedan så var rätt nöjd med hur jag reagerade. Men sen sa han att han blivit kåt av att se på det.

Jag förstår att det är vanligt, helt naturligt. Men jag mår rent ut sagt piss av att veta att han blir kåt av att kolla på andra tjejer. Skrev något inlägg om min svartsjuka för flera månader sedan när allting var ännu värre och folk skrev bara att jag hade sjukt dålig självkänsla och att det var knäppt att tänka så. Jag vill inte vara knäpp, sjuk eller hålla på så här. Jag mår inte bra av det. Ända sedan vi pratade om detta idag och jag åkte hem runt 5 har jag gått och tänkt på det. Det förstör lixom hela min dag! 

Folk säger att jag ska prata med tex kurator men det är något jag aldrig kommer kunna göra. Jag mår så dåligt av att veta hur sjukt jag beter mig, men jag kan inte göra någonting åt det.. :(

Annons:
[Forest]
2/28/14, 10:39 PM
#1

Oj jag kan vara bra svartsjuk o pissar revir runt min man lite eftersom han är totalt blind när någon visat intresse/flörtar med honom så kan jag visa vart skåpet står. Men så svartsjuk som du är har jag aldrig vart. Jag undrar lite hur din bild är på dig? Din pojkvän har valt dig för att han gillar o trivs med dig, jag tycker du ska prata med din svartsjuka med någon så du reder ut o inte mår så dåligt av att vara lite svartis. Jag var mer svartsjuk när jag var yngre kan jag säga men har alltid haft bra självförtroende som hjälpt mig lite. Då tåls det säga att jag är helt normal vanlig ingen snygging, men smaken är som baken 😉

Maria
3/1/14, 8:54 AM
#2

Jag tror att det är väldigt viktigt att jobba med sin svartsjuka. Det är ett tillstånd som tär både på en själv och på förhållande i längden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
3/1/14, 3:29 PM
#3

Tycker absolut att du ska prata med ngn professionell. Vet folk som gjort det och fått jättebra hjälp med svartsjuka. I det långa loppet är det du gör inte hållbart. Vitsen med att prata med ngn är ju att få hjälp när man mår dåligt. De har hört saker som är bra mycket värre än svartsjuka, jag lovar.

Gur4m1
3/1/14, 5:07 PM
#4

Förösk leka med tanken att…byta ut dina känslor. T.ex…

Blir du med handen oå hjärtat aldrig attraherad av skådespelare på tv?

Om ja, Försök aplicera det på din pojkvän.

Om jag tänder på en man i en serie (vi kan ta game of thrones, som har mycket naket av båda varianterna men mest på tjejer faktiskt :( ) så försöker jag att tänka på att det nog är samma för min kille-  bara för att man tänder på någon så betyder det inte att man ens nuddat vid tankena tt man skulle VÄLJA den personen framför sin partner????

Så där sitter jag och njuter av att ha en halvnaken Jaime Lannister…i TVrutan. Hur känns det? Ptja, väldigt oskuldsfullt. Tanken att jag sviker eller vill lämna min pojkvän För Jaime har aldrig krossat mina tankar… men där sitter jag och njuter av honom och seriens handling.

Så tänker jag mig att det är för min partner också, och då känns det bättre för mig iallafall.

Eller andra alternativet: SLUTA FÖRSÖKA tänka på vad din partner tänker på, för en svartsjuk person upplevs kontrollerande, som att de VEt vad deras partner känner och tycker. Vet din partner om precis alla dina tankar och känslor? Alla har ett "privatliv". Det var kanske dumt av din pojkvän att säga att han blir kåt på dessa tjejer? Vad ville han få ut av att påpeka det? Eller pressade du honom så att han blev tvungen att berätta det? Det du inte ville höra egentligen, det som du inte BEHÖVEr veta. 

Lev ditt liv och fokusera på det DU och NI gör tillsammans. Det är en bra strategi dock att du undvikit vissa program, så du sluppit hamna i situationer där han nog tyckt att du beter dig märkligt men som du säger, detta är inte nyttigt för dig. Våga söka hjälp, det är inte farligt. Du blir inte inlåst på ett mentalsjukhus, du får däremot kanske hjälp att hantera dina känslor runt detta.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
3/2/14, 11:06 AM
#5

Det där handlar om mer än svartsjuka, det är djupare än så.

Håller med de övriga, försök att tänka åt andra hållet, och sök någon att prata med om detta.

[rosetten]
3/2/14, 12:44 PM
#6

Det är svårt att ändra på sig innan man verkligen vill och du vill nog inte höra detta, men en psykolog eller kurator kan hjälpa väldigt mycket och du kan få ett snabbare resultat än om du gör allt själv. Våga ta hjälp, detta är ett såpass vanligt problem.

Annons:
pyromanen
3/2/14, 2:43 PM
#7

Detdär låter verkligen varken bra eller friskt. Som flera sagt redan något som du ( och dina relationer) har allt att vinna på att ta tag i. Jag anser att svartsjuka alldrig är bra, men i vissa fall förståeligt i vår kultur och då tänkar jag på sitationer där ens partner fått känslor för någon annan och man är i en situation där man har anledning att vara rädd för att bli ratat för någon annan/ förlora sin relation. Att vilja kontrollera vilken vanlig film käresten får se för mina tankar till vissa kulturer där Kvinnor inte får gå utanför hemmet och än mindre tala med andra män… I min vrldsbild helt orimligt och jag skulle alldrig acceptera om någon försökte begränsa mig på ett sånt sätt!

Gur4m1
3/2/14, 2:54 PM
#8

Försåtr att en del skuldkännslor och skam kan vara orsaken till att man inte vill sträcka ut efter hjälp hos en kurator eller psyolog, men det är just därför man behöver den hjälpen. De dömer en inte som en medmänniska utan utbildning kanske skulle göra. Det här är något, som enligt mig, kan hända vem som helst, handlar om vad man gått igenom i livet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[limitedZ]
3/2/14, 8:48 PM
#9

Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver TS. Stämmer faktiskt in till 100% då det även här gäller game of thrones. Min sambo varken kommenterar naket eller beter sig som att han blir tänd när vi ser något med naket i, som till exempel den serien, men jag kan inte bara sluta tänka att han borde sitta där och bli kåt då det är två nakna tjejer som håller på med varandra. För det är ju verkligen detaljerat också i den serien. Och sen tänker jag, "jaha, så det är det här alla männen uppskattar med serien? allt naket och allt sex?". Som "tillåten" porr typ. Ja visst är det ju en extremt bra serie i och med handling och hur de gjort serien, pengarna som är nedlagda. Men jag känner i alla fall igen mig.

Något jag inte gör är att googla på skådespelare, men jag borde nog egentligen också prata med någon om det här. Sedan hör det mig till i alla fall att fastän jag tillåter min sambo att kolla på det han vill, gör det på något sätt ont att han ska sitta och bli kåt över någon som tydligen tänder till honom. Vill bara att det ska vara jag som tänder till honom. Men just den grejen hör kanske inte hit.

I mitt fall blir jag dock INTE svartsjuk om någon tjej står och pratar med min kille på krogen, kramar honom, ifall han spenderar dagar med sina tjejkompisar etc. Naket som händer i filmer och serier klår ALLT. Vill inte kapa tråden på något sätt, men hur konstigt är inte det då?

Sarah
3/2/14, 9:09 PM
#10

Vi älskar GoT båda två och det är ngt vi tittar på tillsammans. Då har vi båda ngt att dregla över :D och, vi kommenterar gärna hur snygga vissa är. Det är kul helt enkelt.

sandriiis
3/2/14, 9:49 PM
#11

Jag är inte heller så avundsjuk vad gäller annat men just filmer och serier är värst! Jag fattar inte varför men mår så dåligt av det. Går fortfarande och tänker på det han sa..

sandriiis
3/2/14, 9:50 PM
#12

Tack för alla svar förresten! Men tänker inte gå och prata med någon, går inte..

sisela
3/2/14, 10:12 PM
#13

#12 varför inte?

Annons:
sandriiis
3/2/14, 10:31 PM
#14

Jag vågar inte prata ut så och visa mina känslor för en person jag träffar i verkligheten

ramm5tein_
3/2/14, 10:38 PM
#15

Jag lovar att det skulle ge dig mycket att prata med någon! Oavsett om det gäller detta eller något annat. Jag vet hur det kan kännas, men jag lovar att det kommer kännas värt det 🙂

I övrigt tror jag du är långt ifrån ensam om att känna såhär.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

sisela
3/3/14, 12:21 AM
#16

#14 men vem vågar det egentligen, när man sitter hemma och tänker på det? Man gör det för att situationen är ohållbar och man behöver hjälp för att ändra det. 

Du skriver: "Jag mår så dåligt av att veta hur sjukt jag beter mig, men jag kan inte göra någonting åt det" 

Det är ju precis sådana situatoner man kan få hjälp till. Tänk att du får en klok person med jättemycket erfarenhet som fokuserar totalt på dig i en timme åt gången och bara vill hjälpa dig att lösa denna situation. 

Såklart det är jobbigt. Jag grät efter varje gång de första 7 veckorna. Det betyder ju inte att det är dåligt, men att personen har hittat in till något som behövs behandlas.

drika
3/3/14, 12:24 AM
#17

Blir du kåt av att se andra nakna killar eller att tycker att andra killar är snygga? Jag tycker du ska lägga ner osäkerheten, han skulle ju inte vara hos dig om han inte gillade dig! Svartsjuka är en stor del till att många förhållanden slopas. Du ser säkert jättebra ut:)

Hälsningar

Fredrika

Gur4m1
3/3/14, 1:01 PM
#18

#9 "som tillåten porr" ^_^

Grejejn är att nakenheten är en del av storyn, det är för att få fram en viss känsla- nakenhet och sex är något som existerar. Däremot ÄR HBO jätteduktiga på att få in naket (lite överdrivet mycket) i det mesta och serier som utspelat sig före 1900-talet går oftast ut på att Kvinnor utnytjas sexuellt eller är med på att utnytjas sexuellt. På det ena eller andra sättet, genom våldtäkt, tvångsgiften, försäljning osv- så kommer man att se de flesta kvinnorna nakna förr eller senare.
Men porr är det ju inte. Man får aldrig se dem ha sex.

Jag har pojkvän och vi ser på GoT tillsammans och även om jag vet att han säkert gillar det han ser så bruka jag inte fråga om det om jag inte vill veta. Och det finns ingen anlending att sitta och anta saker och tänka tankar för att trycka ner sig själv…

Men…att kräva att man är den enda som ens partner kan attraheras av är en STOR last att lägga på sitt förhållande. Omöjlig skulle jag påstå, om man vill ha en ärlig och öppen relation till sin käresta.

TS: Jag kände som dig första gången. Gick till en sykolog när jag var 27 för första gången i mitt liv (men had enog behövt det låååångt innan) och han sa att det var bra för honom om jag kunde lägga undan alla förutfattade meningar man lätt får från att se på tvserier osv. ;) För det är sällan så (aldrig varit så när jag besökt iaf). Väl där..så hjälper de dig, men ja- de kan inte veta saker som du inte öppnar käften och säger till dem :)

Därför gäller det att vara öppen och ärlig, men det är ett vanligt samtal och ibland kan det hjälpa just att det är en främling, men ibland kan det även bli bättre efter flera besök när man känner sig mer bekväm med just den personen.

Jag gick från en ganska osäker, introvert och deprimerad tjej till en kvinna som är social, energifull och, numera även har en bättre självkänsla, något som jag kommer att behöva arbeta med hela mitt liv men nu kan jag göra det mesta själv. Du är säkert stark och van att lösa saker själv men ibland måste man överlåta det till någon annan för en stund.

Läskigt, svårt att förstå hur det ska gå till, men ge det några försök och de vad som händer.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ramm5tein_
3/3/14, 3:11 PM
#19

#18 Fast… Nakenhet och sex existerar ju i allt. Ska alla verklighetstrogna serier innehålla 50/50 sexscener då? Skulle nog vara lite ointressant, eftersom sex förekommer i vårt dagliga liv, men inte tillför så mycket till en story. Om inte nu då GoT är ett undantag då de vill lägga mycket fokus på sexhandeln(?) Anser inte att grundstoryn, som är jävligt bra, handlar så otroligt mycket om långa utläggningar och beskrivningar om hur de köper och säljer sex. Lite OT, men ändå.

 "Man får aldrig se dem ha sex." Oj, då vet jag inte vilka avsnitt du har kollat på! Jag har sett den ena "horan" rida av den ena medans den andra har gjort något annat. Nu skriver jag hora eftersom det var det de sågs som.

Missförstå mig inte, jag har inget emot sexscener. Men absolut får man se dem ha sex 🙂 Förstår inte hur du menar att man inte får det? Menar du att man inte ser det manliga könsorganet? Det kvinnliga har man då fått se i många avsnitt, även i sexscener. Menar du att man måste se en penetrering i detalj för att "man ser" att dom har sex?

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Gur4m1
3/3/14, 3:36 PM
#20

#19 förstår inte riktigt ditt argument. Sex är något som är mycket naruligt för många. Precis som vissa blir upprörda om man gör en serie om häxkonster så finns det ju folk som blir upprörda av sexscener, men i  just mina ögon så är sexscener i film och tv långt ifrån porr. Det är ju en del av en handling oftast? Jag syftar mer på att GoT skulle klarat av att berätta sin handling utan sina utförliga nakenscener, men det är en serie för vuxna och därför känner iallafall jag att det är helt okej.

Jag upplever samma sak bland folk som rollspelade som jag umgicks med, de tvar våldtäkter, sexhandel och övergrepp hit och dit :P som om "människor förr i tiden" pysslade mer med sådant än vad vi gör idag, vilket jag inte tror är sant- att BRA män sysslade med det alltså. Just dne bitne finner jag som lite tröttsam- medan jag inte alls stör mig på nakenheten i Trueblood, där sexscenerna tillhör storyn, i vuxenrelationer har man oftast även sex..menar jag.

Att se någon "rida" är ju inte porr enligt mig iaf. Det är en mycket mjuk porr. Det finns med säkerhet folk som säkert sitter och runkar av sig framför sexscener från serier och filmer…men det är fortfarande inte porr.

Jag menar att ett naket kön inte är porr- Och man har garanterat INTE fått se någon ryp av penetrering. Man har fått se saker så man förstår att de har sex osv, men sånt får man ju se liknande i många andra filmer och serier- bara att i just GtO är det mer ofta än sällan, känns det som :) Men vi verkar delvis vara överrens iaf. Låt oss inte kapa tråden.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
ramm5tein_
3/3/14, 3:41 PM
#21

#20 Nu pratade jag inte alls i termerna porr - utan sex 🙂 Mitt argument var att jag inte anser att det behövs hälften sexscener av alla scener i en serie eller film, bara för att det är naturligt bland oss. Det är ju lika naturligt att äta. Men inte sitter dom och äter halva filmen för det… Undantag är ju om filmen handlar om just mat eller sex som topic! Men om huvudhandlingen är något helt annat blir det lite onödig info. Om du fattar? Har som jag skrev inget emot sexscener, tycker bara det är töntigt att så många bolag och serier verkligen uttnyttjar "sex säljer" till tusen. Lite tröttsamt, kan jag tycka.

Sedan var frågan till dig hur du inte tyckte att man fick se dem ha sex i serien. Men det här är OT - behöver inte diskuteras mer!

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Gur4m1
3/3/14, 3:46 PM
#22

#21 jo men …jag motsätter mgi att perosnen ajg först svarade i tråden, kallar sexscener i tv för porr. Punkt :) jag håller med dig, många sexscener skulle man klara sig utan. JAg har sett alla GoT och de flesta serier av HBO ärda namnet, men aldrig upplevt det som porr. Då tycker jag att Truebloods sexscener är mer minnesvärda än de i GoT. I GoT mins jag bara att det ränner runt halvnakna horor som gör just det horor tydligen gör. Någon penis har jag tyvärr ännu inte fått se…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
3/3/14, 8:24 PM
#23

Antingen mår man dåligt över ngt jättelänge medan man försöker hjälpa sig själv, eller så mår man dåligt över ngt under en kortare tid (kortare än jättelänge) medan man får hjälp av ett proffs.

[Nikolina1]
3/4/14, 8:06 PM
#24

Tänk så här, antigen förstör du er relation med din svartsjuka eller om det skulle ta slut låta något riktigt problem komma mellan er. Det kanske aldrig kommer ett annat problem som förstör relationen.

Upp till toppen
Annons: