Annons:
Etikettfamilj
Läst 4205 ggr
Pärlor
2014-03-12 10:46

Begreppet familj

Hej!

Jag är en tjej som går tredje året på gymnasiet och håller nu på att skriva mitt gymnasiearbete. 

I mitt arbete undersöker jag begreppet familj och undrar nu om jag skulle kunna få fråga er här om era tankar.

Det jag undrar är vad du tänker på när du hör ordet familj, samt hur din familj ser ut, alltså vilka du definierar som familj. Tacksam om du skriver din ålder också. 

Om du svarade på detta skulle det vara till stor hjälp för mitt arbete. Tack på förhand!

Annons:
Toxics
2014-03-12 11:34
#1

Jag är 23 och jag definerar det som att det är dom som man alltid kommer att ha vid sin sida. Det behöver inte vara genom blodsband. 

Blodsband gör så att man är släkt. Men lojalitet är vad som gör att man är familj. 

Jag räknar min sambo som min familj, trots att vi inte delar blod (tack gud!). 

Sen är det klart att jag ser mina föräldrar och syskon som min familj. Men det finns såklart de som är utomstående som kan finna plats i min familj.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Malin688
2014-03-12 12:30
#2

24 år och ser nära vänner, min mor & far, systrar och sambo som familj.

Blodsband behöver inte betyda familj, kusiner, sysslingar mm behöver inte vara familj, dom är släkt.

Familj är vad man själv anser, vilka som står dig närmast och vilka du väljer att dela med dig av ditt liv till :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

drika
2014-03-12 12:40
#3

Mina djur (hund o katt) och sambo är min egen familj med såklart räknas syster, mamma och pappa med som familj för mig<3<3

Hälsningar

Fredrika

pyromanen
2014-03-12 15:29
#4

Det enda beständiga är förändringen. Det gäller även familjen. Några tillkommer andra försvinner.

Lia
2014-03-12 15:37
#5

Jag är 20. Innan mina föräldrar skildes så såg jag mamma, pappa, helbror och hund som min familj. Jag hade ju en till vuxen halvbror och en enorm släkt utanför mitt hushåll, så dessa såg jag endast som släktingar.

Nu när pappa försvann ur bilden och tog med sig nästan hela släkten så tänker jag lite annorlunda. Nu har jag ingen släkt. Men min familj består av mamma, helbror med flickvän, mormor med särbo, moster med två kusiner och hennes man, samt min kille.

Familj är ett svårt begrepp, och antagligen finns det väl lika många definitioner som det finns människor.

himalaya27
2014-03-12 15:47
#6

Min sambo är min familj. Ingen annan

Annons:
Maria
2014-03-12 17:11
#7

Jag är kvinna och 52 år. Är tillsammans med samme man som jag träffade när jag var 18. Vi har en son på 30 år. Min man och min son är min närmaste familj.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Intehärutandär
2014-03-12 18:00
#8

För mig är familjen, som många ovan skrivit -- de som ställer upp och finns vid min sida. I mitt fall inte en endaste med blodsband, utan vänner och granne. Sonen förstås. Pojkvän räknar jag dit om vi får barn och lever ihop då.

Intehärutandär
2014-03-12 18:07
#9

35 år är jag. #8

viktoria91
2014-03-12 22:12
#10

Min familj är min mamma, pappa, bror, sambo och djuren. Sen har jag vänner som jag står lika nära s o m min familj.

OlgaMaria
2014-03-13 10:17
#11

Jag räknar min och min mans föräldrar, syskon, syskonbarn samt mor- och farföräldrar, och i framtiden barnbarn som familj.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2014-03-13 10:18
#12

Jag är 29 :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Afturelding
2014-03-13 13:33
#13

Mina närmaste är min familj. Vi brukar säga att vi är en familj jag och min man, och katterna. Men jag har ju även mina föräldrar, min bror, mina farföräldrar och morfar i min familj, och min bästa vän. 

Jag är 21.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Pärlor
2014-03-13 14:18
#14

Åhh vad kul att så många har svarat, tack till er! Väldigt intressant att läsa vad ni har skrivit, tack för att ni hjälper mig i mitt arbete!

ChristineL
2014-03-14 16:53
#15

Jag blir snart 30 och har de senaste 15 åren inte sett min pappa som min familj, eller någon på hans sida släkten.

Jag har i min familj i min man och min dotter, en annan del av min familj är min mamma, mina två bröder och min mormor. Min älskade bonuspappa dog tyvärr för sju år sedan men är så mycket familj än min biologiske far. Kan också säga att mina svärföräldrar, svåger och svägerska, brorsbarn är en del av min familj. Det beror på hur man ser det men jag känner mig ganska nära dom allihopa även om vi inte ses så ofta, men när vi gör det så är det väldigt kärvänligt :)

Folk säger att blod är tjockare än vatten, men icke säger jag!

Jojaton
2014-03-14 19:58
#16

Jag är 20 år och ser mina föräldrar, syskon och bästa kompis som familj. 

Eller - jag använder nog ordet familj på olika sätt beroende på vilket sammanhang det är. Antingen min släkt-familj eller min relations-familj, de jag anser är så nära och så betydelsefulla för mig att de räknas som min familj. Jag har också ett kompisgäng med personer som jag känner så väl och som känner mig så väl att det känns som en egen familj, men refererar inte till dem som familj.

Johanna - Instagram

[Friton]
2014-03-20 14:17
#17

Jag är 20 år och ser min sambo som min familj.
Känner tyvärr inte att någon annan är min familj, och det har jag inte känt sedan min pappa dog.

[Forest]
2014-03-20 21:55
#18

38 år. Familj för mig är dom som står mig närmast det är min man mina 2 barn. Hundarna räknas in även dom. Jag räknar inte in vänner som familj eller syskon/kusiner/syskonbarn osv som min familj utan dom är min släkt. 🙂

[Thiah]
2014-03-21 09:05
#19

30år och 10 månader…. Min närmaste familj är jag och sambon, bebisen i magen och katterna. Sen har vi resten av familjen och det är mina föräldrar och syster (meda familj) och hans föräldrar, syskon och deras familjer.

MrsGoldfire
2014-03-21 22:09
#20

Jag är drygt 40. Familjen är dem man växer upp med. Bor du på barnhem=familjen. Fosterhem=familjen. På gatan-de som du har omkring dig och litar på=familjen. Djur ingår i familjen. Familjen=flocken.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Annons:
[Rumpstek]
2014-03-22 08:18
#21

Familjen är min make, barn och katter. Inga andra.

ninor
2014-03-22 09:15
#22

Jag är 22 och min familj är mina föräldrar (skilda) och min storebror, samt mina två kaniner. Mormor och morfar balanserar också på gränsen till familj. Dock inte farfar (dog innan jag föddes) eller farmor (aldrig haft en tät kontakt, har dessutom gått bort nu).

Upp till toppen
Annons: